مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

همه چیز در مورد اتوکد


 

اتوکد چیست و به چه کار می آید؟

اتوکد ممکن است پیشگام برنامه های طراحی به کمک رایانه نباشد ، اما مطمئناً شناخته شده ترین برنامه  است ، تا آنجا که همراه با برنامه های دیگر شرکت خودش ، اتودسک ( Autodesk ) ، برای معماری و مهندسی به مرجع بلامنازع تبدیل شده است .

 

نرم افزار مرجع برای معماری و مهندسی

اگر بخواهیم اتوکد را با چند کلمه تعریف کنیم ، می گوییم این یک نرم افزار از نوع CAD است که جهت طراحی و مدل سازی به صورت دو بعدی و سه بعدی  طراحی شده است . این اجازه  را به ما می دهد تا ایجاد و اصلاح مدل های هندسی با ظرفیت تقریبا بی نهایت برای توسعه انواع ساختارها و اشیاء را انجام دهیم .

این توانایی کار در زمینه های مختلف ، باعث شده اتوکد با استفاده از ابزارسنتی خود در دنیای معماری و مهندسی ، وارد دنیای طراحی گرافیک و داخلی شود.

در حال حاضر ، اتوکد دارای بسیاری از ابزارهای کمکی تخصصی است که انواع مختلف زمینه های صنعتی مربوط به طراحی دو بعدی و مدل سازی سه بعدی  را پوشش می دهد.

 

اتودسک  Autodesk

در سال 1982 بود که گروهی از برنامه نویسان به رهبری جان واکر اولین نسخه از اتوکد را توسعه دادند ، نرم افزاری که مایکل ریدل ، یکی دیگر از اعضای آن تیم قبلاً ایجاد کرده بود.

در زمانی که رایانه ها و نرم افزارها هنوز در حال شروع بودند ، محبوبیت اتوکد باعث شد که این شرکت به طور پیوسته تا امروز رشد کند.

در طی آن سالها ، اتودسک خروج جان واکر و آمدن کارول بارتز را تجربه کرد ، که این شرکت را به موفقیت های چند برابری رساند و نفوذ بازار اتوکد غیرقابل انکار شد.

امروزه ، اتودسک  Autodesk تعداد زیادی از ابزارهای نرم افزاری را ارائه می دهد که بر طراحی ، مدل سازی ، ارائه و برنامه ها متمرکز شده اند

 

اتوکد امروز

در حال حاضر ، اتوکد ویژگی های خود را برای طراحی دو بعدی و سه بعدی ، تعامل  و سازگاری آن با سایر برنامه ها ، قابلیت های خود را بهبود می بخشد.

به عنوان مثال ،طرح دو بعدی در آخرین نسخه ، اتوکد به طور قابل توجهی عملکردهای طراحی را بهبود بخشیده است و با بهبود برخی از گزینه ها ، دقت ابزارها را اصلاح می کند.

 

طراحی سه بعدی

برای مدل سازی سه بعدی ، Autodesk بر روی بهبود ارائه و سازگاری با برنامه های دیگر که مکمل اتوکد هستند ، تمرکز کرده است.

Autodesk با پیگیری دقیق آخرین فن آوری ها ، تلاش خود را بر روی سازگاری بین دستگاه ها متمرکز کرده و به طور فزاینده ای در فضای ابری کار می کند .

 

نحوه کار با اتوکد

اتوکد در لایه هایی با تصویر برداری کار می کند ، اگرچه تصاویر bitmap نیز می توانند وارد شوند ، که باعث می شود مستقیماً به برنامه های سبک فتوشاپ یا ایلوستریتور فکر کنیم.

با این حال ، کل رابط آن برای طراحی نقشه ها و سازه ها طراحی شده است و به صورت زیر تقسیم می شود:

Graphic area: جایی که ما طراحی های خود را انجام خواهیم داد

Ribbon Options: جایی که ما رایج ترین اقدامات را در محیط کار خود پیدا خواهیم کرد

 

نوار منوی کشویی و جعبه ابزار

نوار وضعیت ، که در آن اطلاعاتی راجع به مختصات ، دکمه های کنترل شبکه یا حالت ارتومتریک و غیره به صورت بردار پیدا می کنیم.

خط فرمان ، برای تعامل با برنامه توسط دستورات برای بدست آوردن محاسبات یا اطلاعاتی که ممکن است لازم داشته باشیم و اتوکد به طور خودکار جمع آوری می کند ، استفاده می شود

 

نوع پرونده ها

اتوکد با نوع فایل بومی خود به نام DWG کار می کند ، که شامل تمام اطلاعات مربوط به طرح ها ، هندسه ها و تصاویر پرونده اصلی است.

محبوبیت گسترده این نرم افزار منجر به توسعه ابزارهای دیگری برای تجسم و حتی باز کردن فایلهای بومی اتوکد از طریق سیستم تبادل اطلاعات معروف به DXF (Drawing eXchange File) شده است.

 

سازگاری با برنامه های دیگر

علاوه بر قالب معمول DWG ، اتوکد به شما امکان می دهد تا با بهره گیری از سیستم بردار خود ، به سایر برنامه های متمرکز بر طراحی گرافیک مانند Adobe Illustrator یا Corel Draw ، صادر کنید .

به همین ترتیب ، ما می توانیم به موازات سایر برنامه های نوع CAD نیز کار کنیم .

 

بلوک اتوکد

در اتوکد ، یک بلوک یک عنصر ساختمان است که می تواند از کتابخانه در یک طرح وارد شود.

آنها می توانند از انواع مختلف مبلمان تا سازه های پیچیده تر مانند اسلب ، پله ، منبت کاری و غیره را نشان دهند. معمولاً استفاده از بلوک برای صرفه جویی در وقت هنگام قرار دادن اشیاء در طراح هایی که مرتباً تکرار می شوند یا تعداد زیادی از آنها نیاز داریم ، معمول است. (به عنوان مثال ، در طراحی نقشه یک خانه ، درها و پنجره ها).

به طور کلی ، بلوک های اتوکد به انواع مختلف بلوک های خاص مانند مواردی که در مورد آنها صحبت کردیم ، به کتابخانه های مضمونی تقسیم می شوند.          

 

دستورات

یکی از راه های سرعت بخشیدن به کار در هنگام استفاده از اتوکد ، دستوراتی هستند که می توانند در نواحی مختلف صفحه  از لنگر گرفته تا شناور، قرار بگیرند.

دستورات فرمان هایی هستند که به شما امکان می دهند سریع عملیات را انجام دهید ، از صرفه جویی در کار تا گرد شدن لبه های یک شی، قرار دادن موارد یا ایجاد قوس ، کمک میکند . تعداد دستورات موجود گسترده است و به راحتی در وب می توان آنها را یافت.

 

برخی از مفیدترین آنها عبارتند از:

AREA : برای محاسبه مساحت و محیط جسمی که انتخاب می کنید.

CHSPACE : با استفاده از این دستور می توانید اشیا موجود در مدل را از فضای کاری وارد کرده و به طور خودکار مقیاس بندی کنید.

MULTIPLE : همان کار را تکرار کنید تا زمانی که تصمیم بگیرید دستور را لغو کنید.

OOPS : آخرین عناصر پاک شده را بازیابی می کند.

EXTEND : برای گسترده کردن یک جسم تا زمانی که با لبه های یک چیز دیگر مطابقت نداشته باشد ، کار می کند.

 

الزامات و مجوزهای اتوکد

اتوکد یک برنامه طلبکارانه است که برای توسعه پتانسیل کامل خود و یا حتی استفاده از آن به یک کامپیوتر قدرتمند  نیاز دارد. این نرم افزار برای رایانه های ویندوزی و مک در دسترس است.

 

سیستم ها مورد نیاز برای اتوکد

برای نسخه 2020 ، شرایط به شرح زیر است:

Windows :

Microsoft® Windows® 7 SP1 با به روزرسانی (فقط 64 بیتی)

8.1Microsoft Windows   با به روزرسانی (فقط 64 بیتی)

10Microsoft Windows   (فقط 64 بیتی) (نسخه 1801 یا بالاتر)       

CPU :  2.5 یا 2.9 گیگاهرتزی

 RAMپایه : 8 گیگابایت

 RAMتوصیه شده: 16 گیگابایت

GRAPHICS:   1920 x 1080 با رنگ واقعی ( برای نمایش های معمولی )

 برای نمایشهایی با وضوح بالا و نمایشگرهای4K 

کارت نمایش پایه: GPU 1 گیگابایتی با پهنای باند 29 گیگابایت بر ثانیه و سازگار با DirectX 11

توصیه شده: GPU 4 گیگابایتی با پهنای باند 106 گیگابایت بر ثانیه و سازگار با DirectX 11

DISK SPACE : 6 گیگابایت

 

MAC :

Apple® macOS® Catalina v10.15 (به بروزرسانی 2020.1 نیاز دارد)

Apple macOS® Mojave v10.14

Apple® macOS® High Sierra v10.13           

مدل       Apple Mac Pro® 4،1 یا بالاتر ؛ MacBook Pro® 5،1 یا بالاتر ؛ iMac® 8.1 یا بالاتر Mac mini® 3.1 یا بالاتر MacBook Air® 2.1 یا بالاتر ؛ MacBook® 5.1 یا بالاتر

CPU Intel (CPU Intel Core Duo) 64 بیتی ، 2 گیگاهرتز یا سریعتر توصیه می شود.

RAM:  4 گیگابایت RAM (8 گیگابایت یا بالاتر توصیه می شود)

GRAPHICS:   نمایشگر 800 x 1280 با رنگ واقعی (1800 x 2880 با صفحه نمایش شبکیه توصیه می شود)

DISK SPACE : 3 گیگابایت فضای دیسک رایگان برای بارگیری و نصب

 

 

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود مجوزها هستند .

مانند بسیاری از برنامه های دیگر ، اتوکد با یک سیستم مجوز سالانه کار می کند تا اجازه استفاده از آن را بدهد .

 

اتوکد برای حرفه ای ها

مجوزهای حرفه ای اتوکد بصورت ماهانه ، سالانه یا شش ساله در دسترس است.

یک اشتراک امکان نصب اتوکد بر روی سه رایانه مختلف را فراهم می کند ، با این تفاوت که فقط توسط یک کاربر می تواند همزمان استفاده شود.

یک شکل معمول استفاده این است که  یک اشتراک برای  چندین رایانه است که در آن کسانی که کاربر اصلی نیستند مجوزهای مستقل اضافی را خریداری می کنند، تا به طور مشابه ، اشتراک امکان نصب نرم افزار بر روی رایانه های Windows و Mac را فراهم می کند.

 

اتوکد برای دانشجویان

برای مدارس و دانش آموزان ، Autodesk به معلمان و دانش آموزان مجوز دسترسی رایگان به اتوکد را برای مدت یک سال ارائه می دهد که می تواند تمدید شود تا زمانی که مدرسه یا دانش آموز که می خواهد از این نرم افزار استفاده کند ، شرایط لازم را برآورده کند.

 

گزینه های AUTOCAD

گزینه های بی شماری برای اتوکد یا یکی از انواع آن وجود دارد.

برخی از آنها هزینه پرداخت می کنند و برخی دیگر مبتنی بر منبع باز هستند ، بنابراین برای هر کاربر قابل دسترسی است.

 

نرم افزار هایی که برای استفاده باید خریداری کنیم و رایگان نیستند :

 

Drafsight

این یک نرم افزار از نوع CAD است (Drafsight یا  طراحی به کمک کامپیوتر) از سال 2011 در بازار وجود دارد و ابزاری است که چیزهای زیادی را به یاد اتوکد اضافه می کند . Draft مانند اتوکد ، با پرونده های DWG و استاندارد DXF کار می کند. در حقیقت ، مجوزهای Draftsight ماندگارتر و ارزان تر از نرم افزار Autodesk هستند.

 

SelfCAD

Selfcad ابزاری متمرکز بر طراحی سه بعدی  CADاست  که از مرورگر استفاده می کند . طراحی ساده آن جذاب به نظر می رسد و منحنی یادگیری را برای کاربران تسهیل می کند. توصیه می شود افرادی  که می خواهند در دنیای طراحی سه بعدی شروع  به کار کنند ، از این نرم افزار استفاده کنند .

 

BricsCAD

BricsCAD جایگزین دیگری برای اتوکد است که با پرونده های DWG سازگار است و روی طراحی دو بعدی و مدل سازی سه بعدی  تمرکز دارد. به شما امکان می دهد فایل های خود را به قالب های شناخته شده ای مانند PDF ، DWF یا SVG صادر کنید.

 

Microstation

این یک برنامه CAD دیگر است که بر اساس معماری و مهندسی مبتنی بر طراحی دو بعدی  و مدل سازی سه بعدی  متمرکز است. این برنامه بدون در نظر گرفتن اتوکد یکی از قدیمی ترین برنامه ها است زیرا در اوایل سال 1987 منتشر شد .

 

CorelCAD

برنامه CorelCAD یا  CorelDRAWCAD ، برنامه معروف طراحی گرافیکی است که از لحاظ رابط شباهت زیادی به آن دارد. این همه ویژگی های استاندارد CAD را دارد و با تمام برنامه های اصلی CAD سازگار است.

 

SketchUp

یکی از محبوب ترین نرم افزارها در بین معماران و یکی از ساده ترین برنامه های CAD برای استفاده به حساب می آید.

به خصوص برای طراحی و معماری شهری و داخلی بسیار محبوب است.

 

نرم افزارهای که رایگان می باشند :

 

QCAD

QCad یک برنامه منبع باز برای طراحی دو بعدی است که جهت ایجاد نقشه ها و نقشه های فنی مانند ساختمان ها ، فضای داخلی ، طرح ها و نمودارها یا قطعات مکانیکی است. با وجود اینکه یک نرم افزار رایگان است ولی برخی از نسخه های آن رایگان نیستند و برای استفاده باید خریداری کنید .

 

 

LibreCAD

LibreCAD برای محیط های ویندوز ، اپل و لینوکس در دسترس می باشد  و توسعه آن را مبتنی بر جامعه کاربران خود قرار می دهد. QCAD اولین قدم ها را به عنوان یک پروژه برای ساخت CAM برداشت ، این پروژه ساخت رایانه هایی  برای استفاده در دستگاه های CNC بود .

 

FreeCAD

FreeCAD بیشتر از اینکه روی نقشه ها و معماری باشد ، روی کارهای مهندسی و طراحی متمرکز است.با این حال ، این برنامه با نیازهای هر کاربر سازگار است و با قابلیت های اضافی قابل تمدیدی دارد .

 

Component

component یکی از شناخته شده ترین گزینه های رایگان برای مدل سازی سه بعدی  است که دارای یک جز قوی به انیمیشن ، رندر و نورپردازی است. پس از انتشار آخرین نسخه ، استفاده از آن رایج شده و امروزه یکی از محبوب ترین گزینه های منبع باز یا رایگان است .

 

OpenSCAD

در مورد OpenSCAD ، بیشتر از اینکه به بخش گرافیکی بپردازد ، روی طراحی صنعتی تمرکز کرده است. از طریق کدهایی که کاربر اضافه می کند ، نرم افزار قطعه ، ایجاد می کند و به صورت سه بعدی ساخته و اصلاح می کند. 

 

SolveSpace

SolveSpace در مدل سازی پارامتری برای شکل سازی  دوبعدی و سه بعدی تخصص دارد. این امکان را دارد تا تولید فضا های  ماشینی را ارائه  دهد. این نرم افزار  شبیه ساز مکانیکی است و می تواند در ویندوز ، MacOS و لینوکس اجرا شود.

 

 

امیدواریم از مقاله فوق لذت کافی برده باشید

فصلِ: 1 , تعداد قسمت ها: 31 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

آشنایی با دستگاه cnc سه محور کنترل و شناخت عمومی ابزار آن . تعریف بلوک ماده خام اولیه جهت ماشین کاری .تعریف نقطه صفر قطع…

نرم افزار پاورمیل یک نرم افزار بسیار پرکاربرد و قدرتمند است که در صنایع مختلفی نظیر قالب سازی و خدمات cnc  مورد استقبال قرار گرفته است . نرم افزار پاورمیل با داشتن امکانات قدرتمندی در زمینه …
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 37 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

تحلیل و طراحی ساختمان سه طبقه با قاب خمشی و مهاربند همگرای معمولی…

به نام خدا توضیحات نرم افزار ایتبس: نرم افزار ایتبس یک نرم افزار تحلیل و طراحی سازه میباشد که امروزه جای محاسبات دستی برای تحلیل و طراحی سازه ها را گرفته است.عملکرد نرم افزار به این صورت م…
فصلِ: 9 , تعداد قسمت ها: 240 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل نهم : پروژه معماری هتل • معرفی پروژه • ترسیم خطوط آکس بندی قائم • نامگذاری محورهای آکس • ترسیم پارکینگ سمت چپ هتل •…

این دوره شامل بیش از 240 جلسه ویدئوی آموزشی اتوکد می باشد و به جرات می گوییم که کاملترین دوره اتوکد در بین تمام آموزش های فارسی و حتی غیر فارسی محسوب می شود. در طول دوره مثالها و پروژه های و…
فصلِ: 1 , تعداد قسمت ها: 7 , سطح: مقدماتی

این فصل در یک نگاه:

نرم افزارسالیدورک یک نرم افزار پر قدرت در زمینه طراحی نقشه های دو بعدی و سه بعدی است.در این نرم افزار بخش های مجزایی برا…

فیلم دوره آموزشی کار با نرم افزار  Solid works معرفی نرم افزار Solid works  نرم افزار solid یکی از بهترین و پرکاربرد ترین نرم افزار در زمینه طراحی اجسام در حالتهای دو بعدی و سه بعدی است .ش…
فصلِ: 1 , تعداد قسمت ها: 4 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این دوره به تکنیک های : ضرب , تقسیم , جذر , مثلثات پرداخته شده است .…

فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی :     درس یکم: محاسبات سریع ضرب : تکنیک ضرب اعداد دورقمی در ۱۱ تکنیک ضرب اعداد بیش از دو رقمی در عدد ۱۱ تکنیک ضرب اعداد در ۱۲ , …
فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 47 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

کار نیرو-کار کوپل-اصل کار مجازی و کاربرد-بازده مکانیکی-کار نیرو در جا به جایی محدود-انرژی پتانسیل-انرژی پتانسیل و حالت ت…

توضیحات کلی مجموعه: استاتیک پایه کلیه دروس مهندسی میباشد که مفهوم اصلی آن در تعادل بودن است.هدف از این دوره بدست آوردن روابط تعادل میباشد که شامل سرفصل های مختلفی است که با استفاده از آن می…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید