مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

ابزار های کاربردی اتوکد


مقدمه ای بر ابزارهای اتوکد:

اجزای مختلف صفحه اصلی اتوکد عبارتند از نوار منو ، ناحیه طراحی ، چندین نوار ابزار ، پنجره فرمان ، زبانه های مدل و طرح و نوار وضعیت. نوار عنوان دارای نماد اتوکد است و نام نقاشی فعلی در بالای صفحه نمایش داده می شود. ابزارهای مختلف اتوکد موجود برای کمک به ترسیم یک قسمت /  certainمعلفه خاص ، اساسی ترین انواع مورد استفاده عبارتند از:

  • خط
  • دایره
  • مستطیل
  • پلی لاین
  • اصلاح
  • توسعه دادن، گسترش
  • کپی
  • آینه
  • چرخش
  • پاک کردن
  • انحراف
  • حرکت
  • آرایه
  • مقیاس
  • فیله
  • منفجر شدن

ابزارهای مختلف اتوکد:

در اینجا ابزارهای مختلف اتوکد آورده شده است که عبارت انداز:

1.خط( Line )

شما می توانید با انتخاب ابزار LINE از پنل Draw دستور LINE را فراخوانی کنید یا می توانید با وارد کردن LINE یا L در Command Prompt ابزار LINE را فراخوانی کنید. شما باید با کلیک روی ماوس نقطه شروع خط را مشخص کنید سپس از شما خواسته می شود که نقطه دوم را مشخص کنید. با فشار دادن ENTER ، ESC یا SPACEB می توانید دستور LINE را خاتمه دهید.

2. دایره بزنید( Circle )

با استفاده از دستور CIRCLE دایره ای ترسیم می شود. با استفاده از شش ابزار مختلف می توانید یک دایره بکشید: با تعیین مرکز و شعاع ، با تعیین مرکز و قطر ، با تعیین دو انتهای قطر ، با تعیین سه نقطه روی یک دایره ، مماس به دو جسم ، مماس به سه جسم شما میتوانید دایره ترسیم کنید.

3. مستطیل( Rectangle )

با تعیین دو گوشه مخالف مستطیل ، با تعیین ناحیه و اندازه یکی از اضلاع یا تعیین ابعاد مستطیل می توانید مستطیل ها را ترسیم کنید.

4. پلی لاین( Polyline )

Polylines به معنای خطوط زیادی است. برای ترسیم یک خط چند خطی ، باید دستور PLINE را فراخوانی کنید. پس از فراخوانی دستور PLINE و تعیین نقطه شروع ، دستور زیر نمایش داده می شود:

مشخص کردن نقطه شروع: نقطه شروع را مشخص کنید یا مختصات آن را وارد کنید

عرض خط فعلی: nn.nnnn (00.0000)

نقطه بعدی یا [Arc / Halfwidth / Length / Undo / Width] را مشخص کنید: نقطه پایانی اولین بخش چندخطی را مشخص کنید.

نقطه بعدی یا [Arc / Close / Halfwidth / Length / Undo / Width] را مشخص کنید: نقطه انتهایی بخش دوم چندخطی را مشخص کنید یا برای خروج از دستور ENTER را فشار دهید.

5. اصلاح کنید( Trim )

هنگام ایجاد یک طرح ، ممکن است لازم باشد لبه ناخواسته و کشیده را بردارید. در چنین شرایطی می توانید از ابزار Trim استفاده کنید. با استفاده از ابزار Trim ، از شما خواسته می شود که لبه های برش را انتخاب کنید. این لبه ها می توانند خطوط ، دایره های خطی ، دایره ها ، قوس ها ، بیضوی ها ، اشعه ها ، خطوط شکاف ، متن ، بلوک ها ، xlines یا حتی نماهای دید باشند. پس از انتخاب لبه برش / لبه ها ، باید هر شی object را برای اصلاح انتخاب کنید.

6. تمدید کنید( Extend )

ابزار Extend را می توان مخالف ابزار Trim دانست. با استفاده از ابزار Extend می توانید خطوط ، خطوط شهری ، اشعه ها و قوس ها را برای ملاقات سایر اشیا extend گسترش دهید. هر زمان که بخواهید اشیایی را که در واقع لبه مرزی را قطع نمی کنند اما اگر لبه های مرزی گسترش یابد قطع می کنند ، می توانید از این گزینه استفاده کنید.

7. کپی کنید( Copy )

از این ابزار برای تهیه کپی از اشیا selected انتخاب شده و قرار دادن آنها در مکان مشخص استفاده می شود. هنگام فراخوانی این ابزار ، باید اشیا را انتخاب کرده و سپس نقطه پایه را مشخص کنید. بعد ، باید دومین نقطه را تعیین کنید که در آن اشیا cop کپی شده باید قرار گیرند. شما می توانید برای ایجاد چندین نسخه از موجودیت های انتخاب شده ، نکته دوم را تعیین کنید.

8. آینه( Mirror )

این ابزار برای ایجاد یک کپی آینه از اشیا selected انتخاب شده استفاده می شود. اشیا را می توان از هر زاویه ای آینه کرد. این ابزار در ترسیم ارقام متقارن مفید است. با فراخوانی این ابزار ، از شما خواسته می شود اشیا objects را انتخاب کنید. هنگام انتخاب اشیایی که باید آینه شوند ، از شما خواسته می شود که اولین نقطه از خط آینه و نقطه دوم از خط آینه را وارد کنید. خط آینه یک خط خیالی است که اشیا which در مورد آن آینه می شوند.

9. چرخش( Rotate )

با فراخوانی این ابزار ، از شما خواسته می شود که اشیا and و نقطه اصلی را که اشیا selected انتخاب شده در مورد آنها چرخانده می شوند ، انتخاب کنید. به طور پیش فرض ، یک زاویه مثبت منجر به چرخش خلاف جهت عقربه های ساعت می شود ، در حالی که یک زاویه منفی منجر به چرخش عقربه های ساعت می شود. ابزار Rotate همچنین می تواند با انتخاب یک شی object و کلیک راست در قسمت طراحی و انتخاب Rotate از منوی میانبر ، از منوی میانبر فراخوانی شود.

10. پاک کنید( Erase )

گاهی اوقات ، شما باید اشیا unw ناخواسته را از اشیا drawn کشیده شده پاک کنید. برای پاک کردن یک شی ، از پنل Modify گزینه Erase را انتخاب کنید. برای فراخوانی نوار ابزار Modify ، از نوار View> Windows> Toolbars> AutoCAD> Modify را انتخاب کنید. با فراخوانی ابزار پاک کردن ، یک جعبه کوچک ، معروف به جعبه انتخاب ، جایگزین نشانگر صفحه می شود. برای پاک کردن شی object ، با استفاده از جعبه انتخاب آن را انتخاب کنید. شی selected انتخاب شده به صورت خطوط منقطع نمایش داده می شود و اعلان انتخاب اشیا. دوباره نمایش داده می شود. برای خاتمه دادن به روند انتخاب شی و پاک کردن اشیا selected انتخاب شده می توانید به انتخاب اشیا continue ادامه دهید یا ENTER را فشار دهید.

11. جبران کردن( Offset )

برای ترسیم خطوط موازی ، چندخطی ها ، دایره های متحدالمرکز ، قوس ها ، منحنی ها و غیره می توانید از ابزار Offset استفاده کنید.

12. حرکت کنید( Move )

ابزار Move برای انتقال یک یا چند شی از مکان فعلی آنها به مکان جدید بدون تغییر اندازه یا جهت آنها استفاده می شود.

13. آرایه( Array )

در برخی موارد ، ممکن است لازم باشد یک شی object را به صورت آرایش مستطیلی یا دایره ای چندین بار ایجاد کنید. این نوع آرایش را می توان با ایجاد آرایه ای از اشیا بدست آورد. در Rectangular Array ، باید تعداد سطرها و ستون ها را به همراه فاصله جابجایی Row و فاصله جابجایی ستون ذکر کنید. در حالی که در آرایه قطبی باید نقطه مرکزی را تعیین کنید که در اطراف آن به تعداد اشیا احتیاج دارید.

14. مقیاس( Scale )

گاهی لازم است اندازه اشیا in را در یک نقاشی تغییر دهید. برای این منظور ، ابزار Scale مفید است.

15. فیله( Fillet )

لبه ها در یک مدل به طور کلی پر می شوند تا منطقه غلظت تنش را کاهش دهند. ابزار fillet به تشکیل گوشه های گرد بین هر دو موجودیت که یک راس تیز تشکیل می دهند کمک می کند.

16. منفجر شود( Explode )

این ابزار زمانی مفید است که یک نقاشی کامل وارد کرده باشید و باید جزئیات کوچکی را تغییر دهید. بعد از این که از ابزار انفجار استفاده کردید ، از شما خواسته می شود اشیایی را که می خواهید منفجر شود انتخاب کنید. پس از انتخاب اشیا ، ENTER را فشار دهید یا کلیک راست کنید تا اشیا selected انتخاب شده منفجر شود و سپس دستور پایان یابد.

_نتیجه

بنابراین دیدیم که از ابزارهای فوق الذکر می توان یک نقاشی کشید و بیشتر اصلاح ، مقیاس بندی ، کپی کرد. این ابزارها در عملیات عمده طراحی به ما کمک می کنند با استفاده از نرم افزار اتوکد . به غیر از اینها ، ما می توانیم خط را با یک نوع خط و وزن مشخص تر رنگ کنیم.

 

 

 

فصلِ: 1 , تعداد قسمت ها: 31 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

آشنایی با دستگاه cnc سه محور کنترل و شناخت عمومی ابزار آن . تعریف بلوک ماده خام اولیه جهت ماشین کاری .تعریف نقطه صفر قطع…

نرم افزار پاورمیل یک نرم افزار بسیار پرکاربرد و قدرتمند است که در صنایع مختلفی نظیر قالب سازی و خدمات cnc  مورد استقبال قرار گرفته است . نرم افزار پاورمیل با داشتن امکانات قدرتمندی در زمینه …
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 37 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

تحلیل و طراحی ساختمان سه طبقه با قاب خمشی و مهاربند همگرای معمولی…

به نام خدا توضیحات نرم افزار ایتبس: نرم افزار ایتبس یک نرم افزار تحلیل و طراحی سازه میباشد که امروزه جای محاسبات دستی برای تحلیل و طراحی سازه ها را گرفته است.عملکرد نرم افزار به این صورت م…
فصلِ: 9 , تعداد قسمت ها: 240 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل نهم : پروژه معماری هتل • معرفی پروژه • ترسیم خطوط آکس بندی قائم • نامگذاری محورهای آکس • ترسیم پارکینگ سمت چپ هتل •…

این دوره شامل بیش از 240 جلسه ویدئوی آموزشی اتوکد می باشد و به جرات می گوییم که کاملترین دوره اتوکد در بین تمام آموزش های فارسی و حتی غیر فارسی محسوب می شود. در طول دوره مثالها و پروژه های و…
فصلِ: 1 , تعداد قسمت ها: 7 , سطح: مقدماتی

این فصل در یک نگاه:

نرم افزارسالیدورک یک نرم افزار پر قدرت در زمینه طراحی نقشه های دو بعدی و سه بعدی است.در این نرم افزار بخش های مجزایی برا…

فیلم دوره آموزشی کار با نرم افزار  Solid works معرفی نرم افزار Solid works  نرم افزار solid یکی از بهترین و پرکاربرد ترین نرم افزار در زمینه طراحی اجسام در حالتهای دو بعدی و سه بعدی است .ش…
فصلِ: 1 , تعداد قسمت ها: 4 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این دوره به تکنیک های : ضرب , تقسیم , جذر , مثلثات پرداخته شده است .…

فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی :     درس یکم: محاسبات سریع ضرب : تکنیک ضرب اعداد دورقمی در ۱۱ تکنیک ضرب اعداد بیش از دو رقمی در عدد ۱۱ تکنیک ضرب اعداد در ۱۲ , …
فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 47 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

کار نیرو-کار کوپل-اصل کار مجازی و کاربرد-بازده مکانیکی-کار نیرو در جا به جایی محدود-انرژی پتانسیل-انرژی پتانسیل و حالت ت…

توضیحات کلی مجموعه: استاتیک پایه کلیه دروس مهندسی میباشد که مفهوم اصلی آن در تعادل بودن است.هدف از این دوره بدست آوردن روابط تعادل میباشد که شامل سرفصل های مختلفی است که با استفاده از آن می…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید