مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

کار با گرادیانت ها در فتوشاپ


ترسیم و ویرایش گرادیانت ها در فتوشاپ

نحوه ترسیم گرادیانت ها با ابزار Gradient

در این آموزش ، شما می آموزید که چگونه گرادیانت ها را در فتوشاپ ترسیم کنید! جاهای مختلفی در داخل فتوشاپ وجود دارد که از گرادیانت ها استفاده می شود. به عنوان مثال ، ابزار Gradient به ما اجازه می دهد تا گرادیانت ها را در داخل لایه ها یا انتخاب ها یا از طریق ماسک های لایه ترسیم کنیم و انتقال نرمی از یک لایه به لایه دیگر ایجاد نماییم.

 

ما می توانیم متن و اشکال را با گرادیانت پر کنیم. هم چنین ، می توانیم با استفاده از بخش تنظیم تصویر Gradient Map ، یک عکس را رنگ آمیزی کنیم یا افکت های رنگی را با استفاده از سبک لایه Gradient Overlay و یا از طریق موارد دیگر اضافه کنیم! گرادیانت ها در فتوشاپ بسیار ارزشمند هستند ، و آنها راهی عالی برای افزودن جذابیت و روح به آن چه که چیزی بیشتر از یک تصویر یا طرح مسطح نیست ، می باشند.

در این آموزش ، ما اصول ترسیم گرادیانت ها را با استفاده از ساده ترین (و احتمالاً مفیدترین) گزینه های مربوط به گرادیانت فتوشاپ ، یعنی ابزار Gradient را شرح خواهیم داد. روش های دیگر استفاده از گرادیانت را در سایر آموزش ها بررسی خواهیم کرد ، اما خواهید دید که همه آنها اساساً به یک روش کار می کنند. بنابراین پس از یادگیری اصول اولیه ابزار Gradient ، می توانید از تمام مزایای گرادیانت که فتوشاپ به شما ارائه می دهد ، بهره مند شوید!

 

همراه با یادگیری نحوه ترسیم گرادیانت ها ، هم چنین نحوه انتخاب از میان مجموعه گرادیانت های از پیش تنظیم شده فتوشاپ را با استفاده از Gradient Picker نیز بررسی خواهیم کرد ، که شامل بررسی نحوه بارگذاری مجموعه های گرادیانت اضافی است که در فتوشاپ وجود دارند. نگاهی  به سبک های مختلفی از گرادیانت ها که می توانیم ترسیم کنیم ، خواهیم کرد و به برخی از گرادیانت های متداول ، از جمله آنهایی که ممکن است پرکاربرد باشند ، مانند گرادیانت پیش فرض Foreground to Background خواهیم پرداخت.

 

پس از این که اصول ترسیم گرادیانت ها را یاد گرفتیم ، در آموزش بعدی ، می آموزیم که چگونه گرادیانت های سفارشی خود را با استفاده از Gradient Editor فتوشاپ ویرایش و ذخیره کنیم.

 

ما در این جا از Photoshop CC استفاده خواهیم کرد ؛ اما این آموزش با فتوشاپ CS6 نیز کاملاً سازگار است. بیایید شروع کنیم!

طراحی گرادیانت ها در فتوشاپ

ایجاد سند جدید

بیایید کار را با ایجاد یک سند فتوشاپ جدید شروع کنیم. برای انجام این کار ، به منوی File در نوار منو در بالای صفحه می رویم و گزینه New را انتخاب می کنیم:

این کار ، کادر محاوره ای New را باز می کند. برای این آموزش ، ما اندازه width سند را روی 1200 پیکسل و height را روی 800 پیکسل قرار می دهیم. دلیل خاصی برای استفاده از این اندازه وجود ندارد ، بنابراین اگر همراه با ما این آموزش را دنبال می کنید و اندازه دیگری را مدنظر دارید ، در صورت تمایل می توانید از آن استفاده کنید. مقدار Resolution را به صورت پیش فرض 72 پیکسل در اینچ می گذاریم و مطمئن می شویم که مقدار Background Contents روی White تنظیم شده باشد. وقتی کار تمام شد ، کلید OK را کلیک می کنیم تا از کادر محاوره ای خارج شویم. در این زمان یک سند سفید روی صفحه ظاهر می شود:

انتخاب ابزار Gradient

ابزار Gradient  فتوشاپ در پنل Tools در سمت چپ صفحه قابل مشاهده است. با کلیک روی آیکون آن ، ابزار را انتخاب می کنیم. هم چنین ، می توانید با فشار دادن حرف G روی صفحه کلید خود ، ابزار Gradient  را انتخاب کنید:

انتخاب گرادیانت

با انتخاب ابزار Gradient ، مورد بعدی که باید انجام دهیم این است که یک گرادیانت را انتخاب کنیم و چند راه برای انجام این کار وجود دارد. یکی از این روش ها ، باز کردن Gradient Picker فتوشاپ است. مورد دیگر باز کردن Gradient Editor است. تفاوت این دو در این است که Gradient Picker به راحتی به ما امکان انتخاب گرادیانت های از پیش تنظیم شده را می دهد ؛ در حالی که Gradient Editor همان طور که از نامش پیداست ، جایی است که می توانیم گرادیانت های خود را ویرایش و سفارشی سازی کنیم. در این آموزش ، ما به بخش Gradient Picker خواهیم پرداخت. اما در آموزش بعدی ، همه چیز را در مورد Gradient Editor به شما خواهیم آموخت.

 

وقتی می خواهید یکی از گرادیانت های از پیش تنظیم شده فتوشاپ یا یکی را که قبلاً خودتان ایجاد کرده اید و به عنوان گرادیانت پیش فرض سفارشی ذخیره کرده اید (نحوه انجام این کار را در آموزش بعدی یاد خواهیم گرفت) ، انتخاب کنید ، روی پیکان کوچک در سمت راست نوار gradient preview در نوار options کلیک کنید. اطمینان حاصل کنید که روی خود پیکان کلیک کنید ، نه روی نوار پیش نمایش (با کلیک بر روی نوار پیش نمایش ، Gradient Editor باز می شود و ما هنوز نمی خواهیم به آن جا وارد شویم):

با کلیک بر روی پیکان ، Gradient Picker با تصاویر کوچک از تمام گرادیانت های از پیش تنظیم شده ای که می توانیم انتخاب کنیم ، باز می شود. برای انتخاب گرادیانت ، بر روی تصویر بند انگشتی آن کلیک کنید ، سپس کلید Enter (Win) / Return (Mac)  را بر روی صفحه کلید خود فشار دهید ، یا روی هر قسمت خالی در نوار Optins کلیک کنید تا Gradient Picker بسته شود. هم چنین می توانید بر روی تصویر کوچک ، دوبار کلیک کنید ، که این کار ، هم گرادیانت را انتخاب می کند و هم از Gradient Picker خارج می شود:

بارگذاری گرادیانت های بیشتر

به طور پیش فرض ، فقط تعداد کمی از گرادیانت های از پیش تنظیم شده در دسترس هستند ؛ اما فتوشاپ شامل مجموعه های گرادیانت دیگری نیز است که می توانیم از میان آنها انتخاب کنیم. برای این کار ، روی آیکون چرخ دنده در قسمت بالا سمت راست کلیک کنید:

اگر به نیمه پایین منویی که ظاهر می شود ، نگاهی بیندازید ، لیستی از مجموعه های گرادیانت اضافی را پیدا می کنید که هر کدام براساس یک موضوع خاصی ساخته شده اند ، مانند هارمونی رنگ ، فلزات ، پاستیل و موارد دیگر. اگر عکاس هستید ، به طور ویژه ، گرادیانت Neutral Density و Photographic Toning برای شما مفید هستند:

برای بارگذاری هر یک از مجموعه ها ، روی نام آن در لیست کلیک کنید. روی مجموعه Toning Photographic کلیک می کنیم. فتوشاپ از شما می پرسد که آیا می خواهید گرادیانت های فعلی را با گرادیانت های جدید جایگزین کنید. اگر به جای جایگزینی گرادیانت های اصلی ، روی Append کلیک کنید ، به راحتی می توانید گرادیانت های جدید را به زیر نسخه اصلی اضافه کنید. همان طور که در ادامه خواهیم دید ، بازگرداندن نسخه های اصلی کار ساده ای است ، بنابراین روی کلید OK کلیک می کنیم تا آنها را با مجموعه Toning Photographic جایگزین کنیم:

و اکنون ، در Gradient Picker می بینیم که گرادیانت های اصلی با گرادیانت های Toning Photographic  جایگزین شده اند.

بازیابی گرادیانت های پیش فرض

برای این که ما را روی اصول کار تمرکز کنیم ، فعلاً به گرادیانت های پیش فرض اصلی می پردازیم. برای بازیابی آنها ، یک بار دیگر روی آیکون چرخ دنده در Gradient Picker کلیک کنید:

سپس گزینه Reset Gradients را از فهرست انتخاب کنید:

فتوشاپ از شما می پرسد که آیا می خواهید گرادیانت های فعلی را با گرادیانت های پیش فرض جایگزین کنید. کلید OK را کلیک کنید:

و اکنون ، ما به اصل کار باز گشته ایم:

گرادیانت Foreground to Background

قبل از این که نحوه ترسیم گرادیانت ها را بیاموزیم ، بیایید سریع ، نگاهی به گرادیانت Foreground to Background  داشته باشیم. این گرادیانتی است که فتوشاپ به طور پیش فرض برای ما انتخاب می کند ؛ اما اگر بخواهید ، می توانید آن را با کلیک روی تصویر بند انگشتی (اولین مورد در سمت چپ ، ردیف بالا) به طور دستی انتخاب کنید:

همان طور که حدس زده اید ، گرادیانت Foreground to Background رنگ های خود را از رنگ Foreground و Background دریافت می کند. شما می توانید رنگ های پیش زمینه و پس زمینه فعلی خود را در نمونه های رنگ نزدیک به انتهای پنل Tools مشاهده کنید. نمونه رنگ بالا ، سمت چپ ، رنگ Foreground را نشان می دهد ، و در پایین ، سمت راست ، رنگ Background را نشان می دهد. به طور پیش فرض ، رنگ Foreground روی سیاه و رنگ Background روی سفید تنظیم شده است:

از آن جا گرادیانت Foreground to Background ، براساس رنگ های پیش زمینه و پس زمینه فعلی شما تنظیم شده است ، ساده ترین گرادیانت برای سفارشی سازی است و بیشترین کاربرد را دارد. بیایید با استفاده از آن ، یاد بگیریم که چگونه واقعاً یک گرادیانت را ترسم کنیم و در طول مسیر ، خواهید دید که تغییر رنگ آن چقدر ساده است!

ترسیم گرادیانت با ابزار Gradient

ترسیم گرادیانت با ابزار Gradient در فتوشاپ به آسانی کلیک کردن و کشیدن ماوس است. کافی است روی سند خود کلیک کنید تا یک نقطه شروع برای گرادیانت تنظیم شود. سپس کلید ماوس را نگه داشته و از نقطه شروع به جایی که می خواهید گرادیانت به پایان برسد ، بکشید. هنگام کشیدن ، فقط یک خط نازک مشاهده خواهید کرد که جهت گرادیانت را نشان می دهد. هنگامی که کلید ماوس خود را رها کردید ، فتوشاپ گرادیانت را کامل کرده و آن را با رنگ های انتخابی شما ترسیم می کند.

 

به عنوان مثال ، ما در سمت چپ سند خود کلیک می کنیم ، سپس با نگه داشتن کلید ماوس خود ، آن را به سمت راست می کشیم. توجه داشته باشید که تاکنون ، تنها چیزی که می بینیم یک خط نازک بین نقطه شروع و نقطه پایان است. اگر می خواهید کار ترسیم یک گرادیانت افقی را آسان تر کنید ، هنگام کشیدن ماوس ، کلید Shift را فشار داده و نگه دارید. این کار باعث می شود زاویه کشیدن شما محدود شود. فقط بخاطر داشته باشید که قبل از رها کردن کلید ماوس خود ، کلید Shift را رها کنید ، در غیر این صورت عمل نخواهد کرد:

وقتی کلید ماوس خود را آزاد می کنیم ، فتوشاپ گرادیانت را ترسیم می کند. از آن جا که رنگ پیش زمینه ما روی سیاه و رنگ پس زمینه روی سفید تنظیم شده است ، در پایان با یک گرادیانت سیاه به سفید مواجه می شویم:

معکوس کردن رنگ ها

با انتخاب گزینه Reverse در نوار Options ، می توانید رنگ ها را در گرادیانت خود معکوس کنید:

با انتخاب گزینه Reverse ، اگر همان گرادیانت را بکشیم ، می بینیم که این بار رنگ ها در دو جهت مخالف ، یعنی رنگ سفید در سمت چپ و رنگ سیاه در سمت راست ، ظاهر می شوند. این گزینه ، ویژگی مفیدی است ؛ اما فقط مطمئن شوید که پس از پایان کار ، علامت انتخاب گزینه Reverse را بردارید. در غیر این صورت ، گرادیانت های بعدی را که ترسیم می کنید ، نیز برعکس می شوند:

البته ، نیازی نیست که گرادیانت ها به این صورت افقی ترسیم شوند. آنها را می توانید در هر جهتی که انتخاب می کنید ، ترسیم نمایید. گرادیانت دیگری را این بار از بالا به پایین ترسیم می کنیم. توجه داشته باشید که نیازی به لغو یا حذف گرادیانت موجود نداریم. فتوشاپ به راحتی گرادیانت فعلی را با گرادیانت جدید جایگزین می کند. نزدیک بالای سند خود کلیک می کنیم ، سپس کلید ماوس را نگه داشته و به سمت پایین می کشیم. درست همان طور که گرادیانت افقی را رسم کردیم ، ترسیم گرادیانت عمودی نیز بسیار ساده است. هنگام کشیدن کلید Shift را فشار داده و نگه دارید. مطمئن شوید که قبل از رها کردن کلید ماوس ، کلید Shift را رها کنید. در این جا نیز ، در ابتدای کار فقط یک خط نازک مشاهده می کنیم:

وقتی کلید ماوس خود را رها می کنیم ، فتوشاپ گرادیانت را تکمیل می کند ، و گرادیانت اولیه را با یک گرادیانت عمودی سیاه و سفید جایگزین می کند:

تغییر رنگ های پیش فرض گرادیانت

از آن جا که گرادیانت پیش فرض ، رنگ خود را از رنگ های پیش زمینه و پس زمینه فعلی می گیرد ، تمام کاری که برای تغییر رنگ گرادیانت لازم است انجام دهیم ، انتخاب رنگ های مختلف برای پیش زمینه و پس زمینه است. به عنوان مثال ، با کلیک بر روی نمونه رنگ پیش زمینه در پنل Tools  (رنگی که در حال حاضر روی سیاه تنظیم شده است) ، یک رنگ Foreground متفاوت انتخاب می کنیم:

با این کار ، کادر Color Picker در Photoshop باز می شود. رنگ قرمز را برای رنگ Foreground جدید خود انتخاب می کنیم ، سپس روی کلید OK کلیک می کنیم تا Color Picker بسته شود:

سپس ، با کلیک روی نمونه رنگ پس زمینه (رنگی که در حال حاضر با رنگ سفید پر شده است) ، آن را تغییر می دهیم:

یک بار دیگر Color Picker باز می شود. رنگ پس زمینه را از سفید به زرد روشن تغییر می دهیم. سپس کلید Ok را کلیک می کنیم تا Color Picker بسته شود:

توجه داشته باشید که نمونه های رنگی برای نشان دادن رنگ های جدیدی که برای پیش زمینه و پس زمینه انتخاب کرده ایم ، به روز می شوند:

نوار پیش نمایش گرادیانت در نوار Options نیز به روز شده است تا به ما نشان دهد که رنگ های جدید گرادیانت چگونه هستند:

این بار گرادیانت خود را به صورت مورب ، با کلیک در قسمت پایین سمت چپ سند و کشیدن به بالا سمت راست رسم می کنیم. باز هم ، نیازی به لغو یا حذف گرادیانت قبلی نیست. فتوشاپ آن را جایگزین گرادیانت جدید می کند:

وقتی کلید ماوس خود را رها می کنیم ، فتوشاپ گرادیانت قرمز به زرد را به صورت مورب در سراسر سند ترسیم می کند:

تنظیم مجدد رنگ های پیش زمینه و پس زمینه

توجه داشته باشید که اگر Gradient Picker خود را در نوار Options باز کنیم ، تصویر کوچک گرادیانت Foreground to Background  نیز رنگ های قرمز و زرد جدید ما را نشان می دهد:

با کلیک بر روی نمونه های پیش زمینه و / یا پس زمینه در نوار Options و انتخاب رنگ های مختلف ، می توانید رنگ ها را برای این گرادیانت تغییر دهید. اما اگر لازم باشد که سریع رنگ ها را به حالت پیش فرض باز گردانید ، یعنی رنگ Foreground را سیاه و رنگ Background  را سفید کنید ، کافیست کلید D (کلید D را برای کلمه “Defult” به خاطر بسپارید) روی صفحه کلید خود فشار دهید. مشاهده خواهید کرد که نمونه های موجود در پنل Tools به حالت سیاه و سفید پیش فرض باز می گردند:

و خواهید دید که هر دو نوار پیش نمایش گرادیانت در نوار Options و تصویر بند انگشتی گرادیانت Foreground to Background در Gradient Picker ، بار دیگر رنگ های پیش فرض را نشان می دهند:

رسم گرادیانت روی لایه خود

اگر به پنل Layers ما نگاه کنید ، می بینید که تا این لحظه ، ما گرادیانت های خود را مستقیماً روی لایه Background رسم کرده ایم:

در این جا ، کار روی لایه Background ممکن است برای اهداف ما خوب باشد ؛ اما یک روش بسیار بهتر برای کار در فتوشاپ این است که از لایه ها استفاده کنید و هر مورد را در سند خود روی لایه جداگانه قرار دهید. برای انجام این کار ، ابتدا با رفتن به منوی Edit در بالای صفحه و انتخاب گزینه Fill ، گرادیانت خود را پاک می کنیم:

وقتی کادر محاوره ای Fill باز می شود ، گزینه Contents را در قسمت بالا ، روی مقدار White تنظیم می کنیم ، سپس روی کلید OK کلیک می کنیم. این کار ، لایه Background را با رنگ سفید پر می کند:

در مرحله بعدی ، با فشار دادن و نگه داشتن کلید Alt (Win) / Option (Mac)  در صفحه کلید و کلیک کردن روی آیکون New Layer در پایین پنل Layers ، یک لایه جدید برای گرادیانت خود اضافه می کنیم:

فشار دادن کلید Alt (Win) / Option (Mac)  در حین این که روی آیکون New Layer کلیک می کنید ، به فتوشاپ می گوید که ابتدا کادر محاوره ای New Layer را باز کند تا بتوانیم لایه را قبل از افزودن آن ، نامگذاری کنیم. نام لایه خود را “Gradient"  می گذاریم ، سپس روی کلید OK کلیک می کنیم:

فتوشاپ یک لایه خالی جدید به نام “Gradient"  در بالای لایه Background اضافه می کند. اکنون می توانیم گرادیانت خود را بر روی این لایه جدید ترسیم کرده و آن را از سایر موارد جدا نگه داریم:

منطقه انتقال

نکته ای که برای درک گرادیانت ها بسیار مهم است ، این است که فقط جهت کشیدن نیست که مهم است ، بلکه فاصله بین نقاط شروع و پایان شما نیز مهم است.

 

دلیل این امر ، این است که آن چه در واقع با ابزار Gradient همراه با جهت گرادیانت ترسیم می کنید ، ناحیه انتقال بین رنگ ها است. فاصله ای که از نقطه شروع تا نقطه انتهایی می کشید ، اندازه منطقه انتقال را تعیین می کند. فواصل طولانی تر ، انتقال تدریجی و نرم تری به شما می دهد ؛ در حالی که فواصل کوتاه تر ، انتقال ناگهانی و زمخت تری را ایجاد می کند.

 

برای نشان دادن منظور خود ، از گرادیانت Foreground to Background  تنظیم شده بر روی سیاه و سفید پیش فرض استفاده می کنیم. ابتدا یک گرادیانت از سمت چپ به راست ترسیم می کنیم که از نزدیک لبه سمت چپ سند شروع می شود و نزدیک لبه سمت راست ختم می شود. منطقه بین نقاط شروع و پایان ما ، به منطقه انتقال بین دو رنگ (در این مورد ، رنگ های سیاه و سفید) تبدیل خواهد شد:

کلید ماوس خود را رها می کنیم تا فتوشاپ گرادیانت را ترسیم کند ، و از آن جا که فاصله زیادی بین نقاط شروع و انتهایی ما وجود دارد ، ما شاهد یک انتقال آرام و بسیار تدریجی بین رنگ سیاه در سمت چپ و رنگ سفید در سمت راست هستیم:

با رفتن به منوی Edit در بالای صفحه و انتخاب گزینه Undo Gradient ، گرادیانت را لغو می کنیم. هم چنین می توانیم کلیدهای Ctrl + Z (Win) / Command + Z (Mac)  را روی صفحه کلید خود فشار دهیم:

این بار ، گرادیانت خود را در همان جهت ترسیم می کنیم (چپ به راست) ، اما با فاصله بسیار کمتری بین نقاط شروع و پایان:

وقتی کلید ماوس خود را رها می کنیم ، می بینیم که اگر چه این گرادیانت در همان جهت قبلی کشیده شده است ، انتقال بین رنگ سیاه در سمت چپ و رنگ سفید در سمت راست ، بسیار ناگهانی و زمخت است. همان طور که می بینیم ، فاصله بین نقاط شروع و انتها ، به اندازه جهت ترسیم گرادیانت مهم است:

قبل از ادامه کار ، بیایید نگاهی سریع به پنل Layers ما بیندازیم. اکنون گرادیانت ما به جای لایه Background ، روی لایه جداگانه “Gradient"  ترسیم شده است. عادت به نگه داشتن همه چیز روی لایه خود ، کار با فتوشاپ را بسیار ساده تر می کند:

گرادیانت Foreground to Transparent

تاکنون ، ما به گرادیانت پیش فرض Foreground to Background فتوشاپ پرداخته ایم ، اما گرادیانت دیگری که غالباً بسیار مفید است ، گرادیانت Foreground to Transparent است و ارزش دارد که به آن هم نگاهی بیاندازیم ؛ زیرا رفتار آن کمی متفاوت از بقیه است.

با دوبار کلیک کردن روی تصویر بند انگشتی ، آن را از Gradient Picker انتخاب می کنیم. آن را درست در کنار تصویر کوچک گرادیانت Foreground to Background خواهید یافت:

از آن جا که گرادیانت Foreground to Transparent ، رنگ خود را از رنگ Foreground فعلی شما می گیرد ، مشابه گرادیانت Foreground to Background است. بدین معنی که با انتخاب رنگ Foreground متفاوت ، می توانید به راحتی آن را تغییر دهید. با این حال ، آن چه که آن را خاص می کند ، این است که رنگ دومی برای آن وجود ندارد. درعوض ، از یک رنگ به حالت شفافیت منتقل می شود.

 

با رفتن به منوی Edit و انتخاب گزینه Undo Gradient ، گرادیانت فعلی خود را لغو می کنیم. سپس ، با کلیک بر روی نمونه رنگ Foreground در پنل Tools ، رنگی را برای آن انتخاب می کنیم. در حال حاضر ، روی رنگ سیاه تنظیم شده است:

وقتی Color Picker باز شد ، رنگ بنفش را انتخاب می کنیم ، سپس روی کلید OK کلیک می کنیم:

با تنظیم رنگ Foreground به بنفش ، در نوار پیش نمایش گرادیانت در نوار Options ، مشاهده می کنیم که یک گرادیانت بنفش تا شفاف ترسیم شده است (الگوی شطرنجی را که می توانید در انتهای رنگ بنفش ببینید ، نحوه نشان دادن شفافیت در فتوشاپ است):

یک گرادیانت عمودی را از نزدیک بالای سند به سمت پایین رسم می کنیم:

وقتی کلید ماوس خود را رها می کنیم ، به نظر می رسد آن چه ما ترسیم کرده ایم یک گرادیانت بنفش تا سفید است. با این حال ، سفیدی که مشاهده می کنیم در واقع ، ناشی از لایه Background در زیر گرادیانت است و بخشی از گرادیانت نمی باشد:

 

برای اثبات آن ، با کلیک بر روی آیکون قابلیت مشاهده (آیکون کره چشم) در پنل Layers ، به طور موقت لایه Background خود را خاموش می کنیم:

این کار ، پس زمینه سفید را در سند پنهان می کند ، و فقط خود گرادیانت را نشان می دهد. اکنون به وضوح می توانیم ببینیم که واقعاً یک گرادیانت بنفش تا شفاف را ترسیم کرده ایم. باز هم ، الگوی شطرنجی نحوه نمایش شفافیت فتوشاپ است:

دلیل دیگر متفاوت بودن گرادیانت Foreground to Transparen با سایر گرادیانت های دیگر این است که اگر یک گرادیانت جدید ترسیم کنیم ، فتوشاپ گرادیانت قبلی را با گرادیانت جدید جایگزین نمی کند. در عوض ، به راحتی گرادیانت جدید را به گرادیانت اصلی اضافه می کند. گرادیانت Foreground to Transparent دیگری را ترسیم می کنیم ، این بار از پایین سند تا مرکز آن:

کلید ماوس خود را رها می کنیم. این بار ، فتوشاپ به جای بازنویسی گرادیانت اصلی ما ، دومین گرادیانت را به آن اضافه می کند. اگر گرادیانت سوم یا چهارم را نیز ترسیم کنیم (یکی از سمت چپ و دیگری از سمت راست) این موارد را نیز به گرادیانت های قبلی اضافه می شود:

با کلیک مجدد بر روی آیکون قابلیت مشاهده ، لایه Background خود را دوباره در سند روشن می کنیم:

و اکنون ، دوباره گرادیانت بنفش تا سفید را در سند مشاهده می کنیم. با این وجود ، اکنون می دانیم که رنگ سفید فقط مربوط به لایه Backgroun است که از طریق شفافیت نشان داده می شود:

قابلیت شفافیت

گرادیانت Foreground to Transparent در فتوشاپ برای مواردی مانند تاریک کردن لبه های عکس یا تاریک کردن آسمان در تصویر برای نمایش جزئیات بیشتر (که در آموزش دیگری نحوه انجام این کار را خواهیم دید) بسیار مناسب است. اما برای کارکرد قسمت شفافیت ، باید مطمئن شوید که گزینه Transparency در نوار Options انتخاب شده باشد:

اگر هنگام ترسیم گرادیانت Foreground to Transparent ، گزینه Transparen خاموش باشد ، تمام کاری که در آخر انجام داده اید، پر شدن لایه یا کادر انتخاب با رنگ Foreground انتخابی شماست:

گرادیانت سیاه و سفید

ما تک تک گرادیانت هایی را که می توانیم در فتوشاپ انتخاب کنیم ، بررسی نخواهیم کرد (زیرا شما به راحتی می توانید خودتان این کار را انجام دهید) ، اما اگر باید یک گرادیانت سیاه تا سفید ترسیم کنید و رنگ های پیش زمینه و پس زمینه در حال حاضر روی چیز دیگری بغیر از سیاه و سفید تنظیم شده باشد ، در این صورت ، فقط گرادیانت سیاه و سفید را از Gradient Picker انتخاب کنید (تصویر بند انگشتی سوم از ردیف بالا سمت چپ ،). برخلاف گرادیانت Foreground to Background ، گرادیانت سیاه ، سفید بدون در نظر گرفتن رنگ فعلی پیش زمینه و پس زمینه ، همیشه یک گرادیانت سیاه به سفید می باشد:  

سبک های گرادیانت

تا کنون ، نمونه هایی از گرادیانت ها را مشاهده کرده ایم که به طور مستقیم از نقطه شروع به نقطه پایان منتقل می شوند. این نوع گرادیانت به عنوان یک گرادیانت خطی شناخته می شود ؛ اما در واقع فقط یکی از پنج سبک مختلف گرادیانت است که می توانیم در فتوشاپ انتخاب کنیم.

 

اگر در نوار Options ، به سمت راست نوار پیش نمایش گرادیانت نگاه کنید ، پنج آیکون Gradient Style را مشاهده خواهید کرد. از سمت چپ شروع می کنیم ، سبک های گرادیانت Linear ، Radial ، Angle ، Reflected و Diamond را داریم:

بیایید ببینیم که هر یک از این سبک های گرادیانت چه کاری می توانند انجام دهند. کلیدهای Ctrl + Alt + Z (Win) / Command + Option + Z (Mac)  را چند بار روی صفحه کلید فشار می دهیم تا مراحل قبلی خود را بازیابی کنیم و یک سند سفید رنگ داشته باشیم. سپس ، گرادیانت Foreground to Background را از Gradient Picker ، دوباره انتخاب می کنیم:

حرف D را روی صفحه کلید فشار می دهیم تا رنگ های پیش زمینه و پس زمینه را دوباره به سیاه و سفید باز گردانیم. سپس ، به خاطر این که موارد جالب تری داشته باشیم ، رنگ پس زمینه خود را از سفید به آبی روشن تغییر می دهیم:

سبک گرادیانت Linear

سبک گرادیانت پیش فرض در فتوشاپ Linear است ، اما در صورت نیاز می توانید آن را به صورت دستی ، با کلیک روی اولین آیکون در سمت چپ انتخاب کنید:

ما قبلاً چندین نمونه از گرادیانت خطی را دیده ایم که بر اساس جهت انتخابی ، از نقطه شروع به نقطه انتهایی کشیده می شود. انتخاب گزینه Reverse  در نوار Optins ترتیب رنگ ها را عوض می کند:

سبک گرادیانت Radial 

سبک Radial  (آیکون دوم از سمت چپ) ، یک گرادیانت دایره ای از نقطه شروع شما به سمت بیرون ترسیم می کند:

با فشار دادن کلیدهای Ctrl + Z (Win) / Command + Z (Mac)  بر روی صفحه کلید ، گرادیانت خطی خود را لغو می کنیم. برای رسم یک گرادیانت Radial  ، در مرکز سند کلیک می کنیم تا نقطه شروع تنظیم شود ، سپس به سمت بیرون به سمت لبه ها می کشیم:

کلید ماوس خود را رها می کنیم و در این جا می بینیم که گرادیانت Radial  چگونه به نظر می رسد. این گرادیانت با رنگ پیش زمینه (سیاه) در نقطه شروع ، در مرکز سند شروع می شود و با انتقال به رنگ پس زمینه (آبی) از همه جهات به سمت خارج حرکت می کند:

اگر گزینه Reverse را در نوار Options انتخاب کنیم ، رنگ ها برعکس می شوند ، یعنی از رنگ آبی در مرکز شروع می شود و به صورت دایره ای به سمت بیرون حرکت کرده و به رنگ سیاه منتقل می شود:

سبک گرادیانت Angle

سبک گرادیانتAngle  (آیکون میانی) ، جایی است که همه چیز جالب تر به نظر می رسد (هرچند که شاید چندان کاربردی نباشد):

دقیقاً مانند سبک Radial ، سبک Angle نیز از نقطه شروع شما به عنوان مرکز گرادیانت استفاده می کند. اما به جای حرکت به سمت خارج از همه جهات ، به صورت خلاف جهت عقربه های ساعت دور نقطه شروع می چرخد.

یک بار دیگر کلیدهای Ctrl + Z (Win) / Command + Z (Mac)  را روی صفحه کلید فشار می دهیم تا آخرین گرادیانت لغو شود. سپس ، با کلیک کردن در مرکز سند ، برای تنظیم نقطه شروع ، گرادیانت سبک Angle را همانند گرادیانت Radial  رسم می کنیم:

در این جا ، وقتی که کلید ماوس را رها می کنیم ، گرادیانت سبک Angle ترسیم می شود. مانند همه سبک های گرادیانت فتوشاپ ، انتخاب گزینه Reverse  در نوار Options ، رنگ ها را تغییر می دهد:

سبک گرادیانت Reflected

سبک گرادیانت Reflected  (چهارمین آیکون از سمت چپ) شباهت زیادی به سبک استاندارد linear  دارد ، اما با منعکس کردن هر چیزی که در یک طرف نقطه شروع قرار دارد ، آن را به سمت دیگر بازتاب می دهد و یک قدم پیش تر می رود:

در این جا ، در مرکز سند کلیک می کنیم تا نقطه شروع خود را تنظیم کنیم ، سپس به ماوس خود را به سمت بالا می کشیم:

وقتی کلید ماوس خود را رها می کنیم ، فتوشاپ یک گرادیانت خطی استاندارد در نیمه بالای سند ، بین نقاط شروع و انتهای ما ترسیم می کند ؛ اما سپس آن را به نیمه پایین بازتاب می دهد:

در اینجا شکل گرادیانت reflected  با رنگ های معکوس را مشاهده می کنید:

سبک گرادیانت Diamond 

در نهایت ، سبک گرادیانت Diamond  از نقطه شروع به سمت بیرون منتقل می شود ؛ درست شبیه به سبک Radial ، با این تفاوت که شکل یک الماس را ایجاد می کند:

یک بار دیگر در مرکز سند کلیک می کنیم تا نقطه شروع تنظیم شود و سپس با کشیدن ماوس ، از آن نقطه دور می شویم:

هنگامی که کلید ماوس خود را رها می کنیم ، شکل جالب الماس به دست می آید:

در این حالت ، به نظر می رسد شکل الماس با رنگ های معکوس بهتر به نظر می رسد ، اما مطمئناً به رنگ هایی که برای گرادیانت انتخاب کرده اید و نحوه استفاده از آن در طرح خود بستگی دارد:

قابلیت Diter

آخرین گزینه ای که باید در نوار Options بررسی کنیم ، قابلیت Dither است. با انتخاب Dither ، فتوشاپ مقداری نویز را با گرادیانت های شما مخلوط می کند تا به شما کمک کند ، انتقال نرمی بین رنگ ها داشته باشید. این امر به کاهش حالت banding  (خطوط مرئی که بین رنگ ها ایجاد می شوند ، هنگامی که انتقال به اندازه کافی صاف نیست) کمک می کند. گزینه Dither به طور پیش فرض روشن است و معمولاً بهتر است آن را انتخاب کنید:

گزینه های Mode  و Opacity 

چند گزینه دیگر ابزار Gradient  در نوار Options وجود دارند که آنها را در آموزش دیگری بررسی خواهیم کرد ؛ زیرا آنها کمی فراتر از اصول اولیه هستند. هم گزینه Mode  (مخفف Blend Mode ) و هم گزینه Opacity ، بر نحوه ترکیب گرادیانت با محتوای اصلی لایه تأثیر می گذارند. اگر با حالت های ترکیبی لایه آشنایی دارید ، حالت های ترکیبی گرادیانت تقریباً به همان روش عمل می کنند. گزینه gradient opacity دقیقاً مانند گزینه Opacity موجود در پنل Layers عمل می کند. در اکثر موارد ، بهتر است آنها را در حالت تنظیم پیش فرض باقی بگذارید. اما باز هم ، ما در آموزش جداگانه ای به طور مفصل به این دو گزینه خواهیم پرداخت:

بعد کجا بریم ...

و حالا ما اطلاعات کاملی از اصول اولیه کار با گرادیانت ها را در اختیار داریم! در این آموزش ، اصول نحوه ترسیم گرادیانت در فتوشاپ با ابزار Gradient را آموختیم. در آموزش بعدی ، ما می آموزیم که چگونه گرادیانت های سفارشی خود را با استفاده از Gradient Editor ویرایش و ذخیره کنیم!

 

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید