مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

پنل لایه ها در فتوشاپ


پنل لایه ها در فتوشاپ

در این بخش از راهنمای یادگیری لایه ها ، گردشی در پنل لایه های فتوشاپ خواهیم داشت و مهارت های ضروری را که برای کار با این پنل لازم دارید ، خواهید آموخت!

در آموزش قبلی (درک لایه ها) ، به طور خلاصه بررسی کردیم که لایه ها چه هستند و چگونه کارها را در فتوشاپ بسیار ساده می کنند. اما قبل از این که بتوانیم از تمام مزایای لایه ها استفاده کنیم ، ابتدا باید مهارت های اساسی کار در مرکز فرماندهی لایه ها در فتوشاپ - پنل Layers - را بیاموزیم.

 

در این آموزش ، به پنل Layers خواهیم پرداخت و همه چیزهایی را که برای کار با این بخش لازم دارید ، یاد خواهید گرفت. ما از Photoshop CS6 استفاده خواهیم کرد ، اما همه آن چه را که در این مقاله پوشش خواهیم داد ، کاملاً با Photoshop CC سازگار هستند. اگر از Photoshop CS5 یا نسخه های قبلی استفاده می کنید ، می توانید تمام مراحل های آموزش ما را دنبال کنید.

پنل Layers جایی است که ما همه کارهای مربوط به لایه ها را انجام می دهیم ، از افزودن و حذف لایه ها تا اضافه کردن ماسک های لایه و لایه های تنظیم ، تغییر حالت های ترکیب لایه ، روشن و خاموش کردن لایه ها در سند ، تغییر نام لایه ها ، گروه بندی لایه ها و هر کار دیگری که با لایه ها ارتباطی دارد. از آن جا که یکی از پنل های پر کاربرد در کل فتوشاپ است ، Adobe کارها را طوری تنظیم کرده است که هر بار که برنامه فتوشاپ را اجرا می کنیم ، پنل Layers به طور خودکار برای ما باز می شود.

پنل Layers در فتوشاپ

به طور پیش فرض ، پنل Layers در قسمت پایین سمت راست صفحه قابل مشاهده است. همان طور که اشاره شد ، ما از Photoshop CS6 استفاده می کنیم ، اما صرف نظر از نسخه ای که استفاده می کنیم ، می توانیم پنل Layers را در همان مکان پیدا کنیم:

اگر پنل Layers روی صفحه شما مشاهده نمی شود ، می توانید با رفتن به منوی Window در نوار منو در بالای صفحه و انتخاب گزینه Layers ، به آن (و سایر پنل های فتوشاپ) دسترسی داشته باشید. علامت تأیید در سمت چپ نام پنل به این معنی است که پنل در حال حاضر در جایی از صفحه باز است:

برای شروع کار ، تصویری را در فتوشاپ باز می کنیم که آن را از Adobe Stock دانلود کرده ایم. شما می توانید با باز کردن هر تصویری که دوست دارید ، مراحل کار را همراه با ما دنبال کنید:

حتی اگر تاکنون کار دیگری به غیر از باز کردن تصویر انجام نداده باشیم ، پنل Layers در حال حاضر اطلاعاتی به ما ارائه می دهد. بیایید نگاهی دقیق به آن چه می بینیم ، بیندازیم:

سربرگ Name

اول از همه ، از کجا می توان فهمید که آن چه که مشاهده می کنیم ، در واقع پنل Layers است؟ ما این را می دانیم ؛ زیرا در سربرگ name در بالای پنل به این عنوان اشاره شده است:

شاید متوجه شده باشید که در سمت راست سربرگ Layers دو سربرگ دیگر نیز وجود دارد - Channels و Paths- که هر دو نسبت به سربرگ Layers کم رنگ تر هستند:

این دو ، پنل های دیگری هستند که با پنل Layers گروه بندی شده اند. پنل های زیادی در فتوشاپ وجود دارند که جای دادن همه آنها بر روی صفحه در حالی که فضای کاری نیز را برای شما باقی بماند ، می تواند یک چالش باشد. بنابراین Adobe تصمیم گرفت برای صرفه جویی در فضا ، برخی از پنل ها را در گروه های پنل گرد هم آورد.

 

برای جابجایی به یک پنل متفاوت در یک گروه ، کافیست روی سربرگ پنل کلیک کنید. سربرگ پنلی که در حال حاضر در گروه باز است ، برجسته به نظر می رسد. پنل های Channels و Paths هیچ ارتباطی با پنل لایه ها ندارند ، غیر از این که آنها نیز در فتوشاپ پرکاربرد هستند. بنابراین می توانیم با خیال راحت آنها را نادیده بگیریم ، در حالی که نگاه ویژه ای به پنل Layers خواهیم داشت.

ردیف لایه ها

هر بار که یک تصویر جدید در فتوشاپ باز می کنیم ، تصویر در سند خودش باز می شود و روی یک لایه قرار می گیرد. فتوشاپ لایه های موجود در سند را به صورت ردیفی در پنل Layers نشان می دهد که هر لایه ، ردیف خاص خود را دارد. هر سطر اطلاعات مختلفی در مورد لایه به ما می دهد. ما در حال حاضر فقط یک لایه در سند خود داریم ؛ بنابراین پنل Layers ما فقط یک ردیف را نشان می دهد. اما به محض این که لایه های بیشتری اضافه کنیم ، ردیف های اضافی ظاهر می شوند:

نام لایه

فتوشاپ تصویر جدید را روی لایه ای به نام Background قرار می دهد. این لایه با نام Background نامگذاری شده است ؛ زیرا به عنوان پس زمینه سند ما عمل می کند. می توانیم نام هر لایه را در ردیف آن مشاهده کنیم. لایه Background در واقع نوع خاصی از لایه ها در فتوشاپ است که به طور مفصل در آموزش های بعدی به آن خواهیم پرداخت:

تصویر پیش نمایش کوچک

در سمت چپ نام لایه ، یک تصویر کوچک وجود دارد که به عنوان تصویر پیش نمایش کوچک لایه شناخته می شود ؛ زیرا پیش نمایش کوچکی از آن چه که در آن لایه وجود دارد ، به ما نشان می دهد. در مورد مثال ما ، تصویر کوچک پیش نمایش به ما نشان می دهد که لایه پس زمینه حاوی تصویر ماست:

افزودن یک لایه جدید

برای افزودن یک لایه جدید به یک سند ، روی آیکون New Layer در پایین پنل Layers کلیک کنید:

یک لایه جدید در پنل Layers ، دقیقاً بالای لایه Background ظاهر می شود. فتوشاپ لایه های جدید را به طور خودکار برای ما نامگذاری می کند. در این حالت ، این لایه را " Layers 1" نامگذاری کرده است. توجه داشته باشید که اکنون دو ردیف لایه در پنل Layers داریم که هر کدام یک لایه متفاوت را نشان می دهند:

اگر به تصویر کوچک پیش نمایش لایه جدید نگاه کنیم ، الگوی شطرنجی را می بینیم. الگوی شطرنجی روش فتوشاپ برای نمایش شفافیت است. از آن جا که هیچ چیز دیگری در تصویر کوچک پیش نمایش نمایش داده نشده است ، این به ما می گوید که در حال حاضر ، لایه جدید خالی است:

اگر دوباره روی آیکون New Layer کلیک کنیم:

فتوشاپ یک لایه جدید دیگر به سند ما اضافه می کند ، این بار نام آن را " Layers 2" می گذارد. اکنون سه ردیف لایه داریم که هر یک نشان دهنده یکی از سه لایه موجود در سند ماست:

لایه های متحرک

ما می توانیم لایه ها را به راحتی و با کشیدن در پنل Layers ، بالای و پایین یکدیگر قرار دهیم. در حال حاضر ، لایه 2 بالای لایه 1 نشسته است ، اما می توانیم با کلیک بر روی لایه 2 و در حالی که کلید ماوس پایین است ، لایه 2 را به پایین لایه 1 منتقل می کنیم. زمانی که لایه را به سمت پایین می کشیم ، نوار برجسته ای بین لایه 1 و لایه پس زمینه ظاهر شود. این جا نقطه ای است که لایه 2 قرار خواهد گرفت:

وقتی نوار برجسته ظاهر شد ، کلید ماوس خود را رها کنید. فتوشاپ لایه را در موقعیت جدید خود رها می کند:

تنها لایه ای که نمی توانیم در پنل Layers حرکت دهیم ، لایه Background است. هم چنین نمی توانیم لایه های دیگر را به زیر لایه Background منتقل کنیم. در صورت لزوم ، تمام لایه های دیگر را می توان به بالا یا پایین لایه های دیگر کشید. ما در آموزش بعدی با جزئیات بیشتری لایه Background را پوشش خواهیم داد.

لایه فعال

شاید متوجه شده باشید که وقتی فقط لایه پس زمینه را در سند خود داشتیم ، این لایه در پنل Layers با رنگ آبی مشخص شده بود. سپس ، وقتی لایه 1 را اضافه کردیم ، لایه 1 به لایه برجسته تبدیل شد. و اکنون لایه 2 لایه برجسته شده است.

 

وقتی یک لایه برجسته می شود ، به این معنی است که در حال حاضر لایه فعال است. هر کاری که در سند انجام می دهیم به محتوای لایه فعال اضافه می شود. هر بار که یک لایه جدید اضافه می کنیم ، Photoshop به طور خودکار آن را به لایه فعال تبدیل می کند ، اما می توانیم به راحتی به صورت دستی و با کلیک بر روی لایه مورد نظر خود ، آن را به لایه فعال تبدیل کنیم. در این جا ، با کلیک بر روی لایه 1 ، آن را به لایه فعال تبدیل می کنیم و می بینیم که برجسته می شود:

حذف یک لایه

برای حذف یک لایه ، کافیست بر روی آن کلیک کنید و در حالی که کلید ماوس هم چنان پایین است ، آن را به سمت پایین بر روی آیکون سطل زباله در پایین Layers بکشید. وقتی که بالای آیکون سطل زباله قرار گرفتید ، کلید ماوس خود را رها کنید. در این جا ، ما لایه 1 را حذف می کنیم:

با کلیک کردن و کشیدن آن به سمت سطل زباله ، لایه 2 را نیز حذف می کنیم:

و اکنون ما فقط لایه Background را در سند خود داریم:

کپی کردن یک لایه

نحوه افزودن یک لایه خالی جدید به یک سند را دیده ایم. اما هم چنین می توانیم با استفاده از پنل Layers ، یک کپی از یک لایه موجود ایجاد کنیم. برای کپی کردن یک لایه ، روی آن کلیک کنید و با نگه داشتن کلید ماوس ، آن را به پایین روی آیکون New Layer بکشید. در این صورت ، یک کپی از لایه Background خود ایجاد می کنیم:

وقتی بالای آیکون New Layer قرار گرفتید ، کلید ماوس را رها کنید. یک کپی از لایه در بالای نسخه اصلی ظاهر می شود. در مورد مثال ما ، فتوشاپ یک کپی از لایه پس زمینه ایجاد کرده و نام آن را "Background Copy" گذاشت. توجه داشته باشید که فتوشاپ لایه جدید را نیز به لایه فعال تبدیل کرده است (با رنگ آبی مشخص شده است):

در ادامه قصد داریم به سرعت چند فیلتر تار فتوشاپ را روی لایه کپی پس زمینه خود اعمال کنیم. از آن جا که فیلترهای فتوشاپ خارج از مباحث این آموزش است ، این مراحل را خیلی سریع طی می کنیم.

 

ابتدا با رفتن به منوی Filter در بالای صفحه ، گزینه Blur را انتخاب کرده و سپس از بخش Motion Blur ، فیلتر Motion Blur را اعمال می کنیم:

با این کار ، کادر محاوره ای Motion Blur باز می شود. زاویه حرکت تاری را روی -45 درجه تنظیم می کنیم تا حرکت به صورت مورب از بالا سمت چپ به پایین و سمت راست انجام شود. سپس ، چون روی یک تصویر با وضوح بالا و بزرگ کار می کنیم ، مقدار distance را به حدود 600 پیکسل افزایش می دهیم. اگر شما از تصویر کوچک تر استفاده می کنید ، ممکن است بهتر باشد از مقادیر کمتری استفاده کنید:

بر روی OK کلیک می کنیم تا از کادر محاوره ای Motion Blur خارج شویم. نتیجه ای که تا این جا به دست آورده ایم ، به صورت تصویر زیر است:

برای نرم تر کردن افکت ، با بازگشت به منوی Filter و گزینه Blur ، این بار Gaussian Blur را انتخاب کرده و فیلتر Gaussian Blur فتوشاپ را اعمال می کنیم:

مقدار Radius را در پایین کادر محاوره ای Gaussian Blur ، روی 20 پیکسل قرار می دهیم تا خطوط مورب را نرم کند. باز هم ، اگر از تصویر کوچک تر استفاده می کنید ، مقادیر کوچک تر ممکن است عملکرد بهتری را به همراه داشته باشند:

روی OK کلیک می کنیم تا از کادر محاوره ای خارج شویم و نتیجه نهایی به صورت تصویر زیر است:

ممکن است به نظر برسد که کل تصویر را تار کرده باشیم ، اما اگر به پنل Layers نگاه کنیم ، می بینیم که این طور نیست. از آن جا که وقتی فیلترهای تار را اعمال می کردیم ، لایه کپی پس زمینه فعال بود ، فقط لایه کپی تحت تأثیر قرار گرفته است.

 

می توانیم حالت تاری تصویر را در تصویر کوچک پیش نمایش لایه Background Copy مشاهده کنیم. تصویر اصلی در لایه زیرین آن تحت تأثیر قرار نگرفته است. تصویر کوچک پیش نمایش تصویر اصلی ، هنوز آن را دست نخورده نشان می دهد:

آیکون قابلیت مشاهده لایه

اگر بخواهیم عکس اصلی را دوباره در سند ببینیم ، می توانیم با کلیک روی آیکون نمایش لایه در سمت چپ تصویر پیش نمایش کوچک ، لایه تار را خاموش کنیم. وقتی علامت چشم کوچک قابل مشاهده است ، به این معنی است که لایه در سند قابل مشاهده است. وقتی که با کلیک بر روی آیکون چشم آن را پنهان می کنیم ، لایه مخفی می شود:

با پنهان شدن لایه تار ، عکس اصلی دوباره در سند ظاهر می شود. لایه تار هنوز وجود دارد. در حال حاضر فقط نمی توانیم آن را ببینیم:

برای روشن کردن مجدد لایه تار ، فقط باید روی جعبه خالی که قبلاً علامت چشم بود ، کلیک کنید:

با این کار ، لایه تار دوباره به روی سند باز می گردد ، و یک بار دیگر عکس اصلی را از نظر پنهان می کند:

تغییر نام یک لایه

همان طور که دیدیم ، فتوشاپ به طور خودکار لایه ها را هنگام اضافه کردن ، برای ما نامگذاری می کند. اما اسامی که به آنها تخصیص می دهد ، مانند " Layers 1" و "Background Copy" بسیار عمومی هستند و خیلی مفید نیستند. وقتی فقط چند لایه در یک سند داشته باشیم ، ممکن است عناوین خیلی مهم به نظر نرسند ، اما وقتی که با 10 ، 20 یا حتی 100 لایه یا بیشتر کار می کنیم ، اگر دارای نام های معنی دار باشند ، سازماندهی آنها بسیار آسان تر است.

 

خوشبختانه فتوشاپ تغییر نام یک لایه را آسان می کند. کافیست مستقیماً روی نام یک لایه در پنل Layers دوبار کلیک کنید تا برجسته شود:

سپس ، نام جدیدی تایپ کنید. ما نام لایه Background Copy خود را به “Blur"  تغییر می دهیم. پس از پایان کار ، برای پذیرفتن تغییر نام ، کلید Enter (Win) / Return (Mac)  را بر روی صفحه کلید فشار دهید.

افزودن ماسک لایه

ماسک لایه برای بسیاری از کارهای فتوشاپ ضروری است. ما در این جا به جزئیات آنها نمی پردازیم. برای افزودن یک ماسک لایه روی یک لایه ، ابتدا مطمئن شوید لایه ای که می خواهید به آن ماسک اضافه کنید ،  انتخاب شده باشد. سپس روی آیکون Layer Mask در پایین پنل Layers  (یک مستطیل با دایره ای در وسط آن) کلیک کنید:

یک تصویر کوچک ماسک لایه در سمت راست تصویر پیش نمایش کوچک ظاهر می شود و به ما اطلاع می دهد که ماسک اضافه شده است. توجه داشته باشید که تصویر بند انگشتی با رنگ سفید پر شده است. بر روی ماسک لایه ، رنگ سفید مناطقی از لایه را نشان می دهد که در سند قابل مشاهده هستند ، در حالی که رنگ سیاه مناطقی است که از نظر پنهان می شوند.

به طور پیش فرض ، فتوشاپ ماسک های جدید لایه را کاملاً با رنگ سفید پر می کند.

 

هم چنین توجه داشته باشید که تصویر کوچک ماسک لایه ، حاشیه سفیدی را در اطراف آن نشان می دهد. این وضعیت به ما می گوید که ماسک لایه در حال حاضر انتخاب شده و فعال است:

با اضافه کردن ماسک لایه ، می توانیم با یک قلم مو روی آن نقاشی کنیم تا بخشی از تصویر اصلی در زیر لایه Blur مشاهده شود. برای این کار ، به سرعت ابزار Photoshop Brush Tool را از پنل Tools انتخاب می کنیم:

برای پنهان کردن قسمت هایی از لایه Blur ، باید روی ماسک لایه را با رنگ سیاه رنگ کنیم. فتوشاپ از رنگ Foreground فعلی به عنوان رنگ قلم مو استفاده می کند ، بنابراین قبل از شروع نقاشی ، مطمئن می شویم که رنگ Foreground ما سیاه باشد.

 

می توانیم رنگ های پیش زمینه و پس زمینه فعلی را در نمونه های رنگ در قسمت انتهایی پنل Tools ببینیم. به طور پیش فرض ، هر زمان که ماسک لایه را انتخاب کردیم ، فتوشاپ رنگ Foreground را سفید و رنگ Background را سیاه تنظیم می کند. برای تعویض آنها و تنظیم رنگ Foreground روی سیاه ، تنها کاری که باید انجام دهیم این است که حرف X را از صفحه کلید فشار دهیم:

با تنظیم رنگ Foreground روی سیاه ، روی ماسک لایه رنگ می کشیم تا آن قسمت از لایه Blur را پنهان کرده و تصویر اصلی را در لایه Background زیر آن نشان دهیم. می توانید اندازه برس خود را از طریق صفحه کلید تنظیم کنید. کلید براکت سمت چپ ([) را فشار دهید تا برس کوچک تر شود یا کلید براکت راست (]) را فشار دهید تا برس بزرگ تر شود. برای نرم تر شدن لبه های قلم مو ، کلید Shift را فشار دهید و نگه دارید و کلید براکت سمت چپ ([) را مرتباً فشار دهید. برای سخت تر شدن لبه ها ، کلید Shift را نگه داشته و کلید براکت سمت راست (]) را فشار دهید:

اگر دوباره به تصویر کوچک لایه ماسک نگاه کنیم ، می بینیم که دیگر با رنگ سفید خالص پر نشده است. بعضی از مناطق هنوز با رنگ سفید پر شده اند ، اما هم چنین می توانیم مناطقی را که با رنگ سیاه رنگ آمیزی کرده ایم را نیز مشاهده کنیم. باز هم یادآوری می کنیم که رنگ سفید روی ماسک نشان دهنده مناطقی از لایه است که در سند قابل مشاهده هستند ، در حالی که مناطق سیاه از دید پنهان هستند:

اگر کارهایی که ما در قسمت بالا انجام دادیم برای شما کاملاً جدید باشند ، نگران نباشید. ماسک های لایه کاملاً موضوع دیگری هستند و در آموزش درک ماسک لایه در فتوشاپ با جزئیات بیشتری آنها را توضیح خواهیم داد.

 

اضافه کردن لایه های Fill یا Adjustment

در سمت راست آیکون Layer Mask در پایین پنل Layers آیکون New Fill یا Adjustment Layer قرار دارد. این آیکون به صورتی است که به نظر می رسد دایره ای مورب به دو نیمه سیاه و سفید تقسیم شده است:

با کلیک بر روی آن لیستی از لایه های fill و adjustment را که می توانیم انتخاب کنیم ،  باز می شوند. به عنوان مثال ، ما یک لایه تنظیم Hue / Saturation را از لیست انتخاب می کنیم:

لایه تنظیم Hue / Saturation به ما امکان می دهد تا به راحتی رنگ های تصویر را تغییر دهیم. در Photoshop CS6 و CC ، کنترل لایه های تنظیم در پنل Properties ظاهر می شود. در CS4 و CS5 ، آنها در پنل Adjustments  ظاهر می شوند. با انتخاب گزینه Colorize به سرعت تصویر خود را رنگ می کنیم ، سپس مقدار Hue را برای رنگ آبی 195 تنظیم می کنیم و مقدار Saturation را به 60 می رسانیم. باز هم یادآوری می کنیم که اگر کاری انجام می دهیم که شما متوجه نمی شوید ، نگران نباشید. در این جا مطالب فراتر از سطح مهارت فعلی شما است.

تصویر ما بعد از رنگ آمیزی به صورت زیر است:

لایه های Adjustment  یکی دیگر از موضوعاتی است که فراتر از این آموزش است ، اما دلیل این که ما آن را اضافه کردیم این بود که ببینید هر لایه Adjustment  که به یک سند اضافه می کنیم ، درست مانند لایه های معمولی در پنل Layers ظاهر می شود. در این جا ، لایه تنظیم Hue / Saturation بالای لایه Blur نشسته است:

تغییر حالت ترکیب لایه

پنل Layers ، هم چنین جایی است که می توانیم حالت ترکیبی یک لایه را تغییر دهیم ، که نحوه ترکیب لایه با لایه (های) زیر آن را تغییر می دهد. گزینه Blend Mode در سمت چپ بالای پنل Layers درست در زیر سربرگ name قابل مشاهده است. در واقع در جایی “Blend Mode"  نوشته نشده است ، اما این کادری است که به طور پیش فرض در آن " Normal " نوشته شده است.

 

برای انتخاب حالت ترکیبی متفاوت ، روی کلمه " Normal " (یا هر حالت دیگری که در آن زمان به طور تصادفی انتخاب شده است) کلیک کنید ، سپس از لیست ظاهر شده حالت ترکیبی دیگری را انتخاب کنید. ما حالت Color blend را از لیست انتخاب می کنیم:

با تغییر حالت ترکیب لایه تنظیم Hue / Saturation از Normal به Color ، اکنون فقط خود رنگ های تصویر تحت تأثیر لایه تنظیم قرار می گیرند. مقادیر روشنایی (نورها ، تاریکی ها و همه سایه های بین آنها) تحت تأثیر قرار نمی گیرند. می توانیم ببینیم که تصویر ما اکنون نسبت به حالت قبل کمی روشن تر به نظر می رسد:

گزینه های Opacity And Fill

ما می توانیم سطح شفافیت یک لایه را از پنل لایه ها با استفاده از گزینه Opacity درست روبروی گزینه Blend Mode کنترل کنیم. مقدار تیرگی 100٪ (مقدار پیش فرض) به این معنی است که ما به طور کلی نمی توانیم از طریق لایه چیزی را ببینیم ، اما هرچه مقدار تیرگی را کمتر کنیم ، لایه (های) زیر آن بیشتر نشان داده می شود. ما قصد داریم میزان تیرگی لایه تنظیم Hue / Saturation خود را به 70٪ کاهش دهیم:

با کم شدن میزان تیرگی ، رنگ های اصلی تصویر زیرین نشان داده می شوند:

درست زیر گزینه Opacity گزینه Fill قرار دارد. مانند Opacity  ، گزینه Fill نیز سطح شفافیت یک لایه را کنترل می کند. در بیشتر موارد ، این دو گزینه (Opacity و Fill ) کاملاً یکسان رفتار می کنند ، اما یک تفاوت مهم بین آنها وجود دارد که مربوط به سبک های لایه است. باز هم ، ما در این جا به جزئیات این موضوع نمی پردازیم ، اما برای یادگیری تفاوت بین Opacity و Fill ، آموزش های بعدی ما را دنبال کنید.

گروه بندی لایه ها

پیش از این ، ما یاد گرفتیم که یکی از راه هایی که می توانیم لایه های خود را در پنل Layers بهتر سازماندهی کنیم ، تغییر دادن نام آنها به موارد معنادارتر است. روش دیگر این است که لایه های مرتبط را با هم در یک گروه لایه قرار دهید. با کلیک بر روی آیکون New Group در پایین پنل Layers می توانیم یک گروه لایه جدید ایجاد کنیم. این آیکونی است که به صورت یک پوشه به نظر می رسد (که اساساً همان گروه لایه است). با این حال ، ما واقعاً نمی خواهیم روی آن کلیک کنیم ؛ زیرا روش بهتری برای ایجاد یک گروه لایه وجود دارد:  

کلیک بر روی آیکون New Group این مشکل را دارد که گروه جدیدی ایجاد می شود ، اما خالی است و از ما می خواهد لایه ها را به صورت دستی به آن گروه بکشیم. این مسئله بزرگی نیست ، اما راه بهتری وجود دارد. ما می خواهیم لایه Blur و تنظیمات خود را در یک گروه جدید قرار دهیم. بنابراین اولین کاری که انجام می دهیم این است که هر دو را به طور همزمان انتخاب کنیم. در حال حاضر لایه تنظیم را انتخاب کرده ایم ، بنابراین برای انتخاب لایه Blur نیز باید کلید Shift را پایین نگه داریم و روی لایه Blur کلیک کنیم و اکنون هر دو لایه هم زمان انتخاب شده اند:

با انتخاب هر دو لایه ، روی آیکون منو در گوشه بالا سمت راست پنل Layers کلیک می کنیم:

با این کار منوی پنل Layers باز می شود. از گزینه های منو ، گزینه New Group from Layers را انتخاب می کنیم:

قبل از ایجاد گروه جدید ، فتوشاپ کادر محاوره ای New Group from Layers را باز می کند ، به ما فرصتی می دهد تا گروه را نامگذاری کنیم و گزینه های دیگری را تعیین کنیم. برای تأیید نام و تنظیمات پیش فرض روی تأیید کلیک می کنیم:

فتوشاپ گروه جدید را ایجاد می کند ، نام پیش فرض "Group 1" را به آن می دهد و دو لایه انتخاب شده ما را به گروه اضافه می کند. گروه های لایه بسیار شبیه پوشه ها هستند. ما می توانیم پوشه را باز کنیم تا ببینیم چه چیزی درون آن است و می توانیم پوشه را ببندیم تا همه چیز مرتب باشد. به طور پیش فرض ، گروه های لایه در پنل Layers بسته هستند. برای باز کردن آنها و مشاهده لایه های داخل آنه ، بر روی مثلث کوچک در سمت چپ آیکون پوشه کلیک کنید:

با این کار گروه باز می شود و اکنون می توانیم لایه های داخل آن را ببینیم و به آنها دسترسی پیدا کنیم. برای بستن دوباره گروه ، دوباره روی آیکون مثلث کلیک کنید:

برای حذف گروه ، یک بار دیگر روی آیکون منو در گوشه سمت راست بالای پنل Layers کلیک کنید. سپس Delete menu را از فهرست انتخاب کنید:

فتوشاپ از شما می پرسد که شما می خواهید چه چیزی را حذف کنید. اگر می خواهید هم گروه و هم لایه های داخل گروه را حذف کنید ، گزینه Group and Contents را انتخاب کنید. در مورد مثال ما ، می خواهیم گروه را حذف کنیم اما لایه های داخل آن را نگه داریم ، بنابراین Group Only را انتخاب می کنیم:

با حذف گروه ، ما فقط سه لایه جداگانه داریم:

کارهای زیادی وجود دارد که می توانیم با گروه های لایه در فتوشاپ انجام دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر ، به آموزش گروه های لایه ما مراجعه کنید.

 

سبک های لایه ( Layer Styles)

هم چنین در پایین پنل Layers آیکون Layer Styles قرار دارد. به Layer Style ها Layer Effect نیز گفته می شود ، به همین دلیل در آیکون آن عبارت”fx" استفاده شده است:

سبک های لایه ای به ما روش های ساده ای ارائه می دهد تا افکت های مختلف زیادی از جمله shadows ، strokes ، glows و موارد دیگر را به لایه ها اضافه کنیم. با کلیک بر روی آیکون Layer Styles لیستی از افکت ها برای انتخاب باز می شود. سبک های لایه کاملاً موضوع دیگری هستند و فراتر از آن چیزی است که می توانیم در اینجا پوشش دهیم ، بنابراین ما یک آموزش کامل در مورد سبک های لایه خواهیم داشت:

قفل کردن لایه ها

هم چنین پنل Layers چند روش مختلف به ما ارائه می دهد که می توانیم قابلیت های خاصی از یک لایه را قفل کنیم. به عنوان مثال ، اگر بخشی از لایه شفاف باشد ، می توانیم پیکسل های شفاف را قفل کنیم تا فقط بر محتوای واقعی لایه تأثیر بگذاریم ، نه بر نواحی شفاف. یا می توانیم تمام پیکسل های شفاف یا غیر شفاف را قفل کنیم تا از ایجاد تغییرات در لایه جلوگیری کنیم. هم چنین می توانیم موقعیت لایه را قفل کنیم تا به طور تصادفی نتوانیم آن را درون سند حرکت دهیم.

 

چهار گزینه قفل برای انتخاب وجود دارد که هر کدام با یک آیکون کوچک نشان داده می شوند و دقیقاً در زیر گزینه Blend Mode قرار دارند. از چپ به راست داریم:  Lock Transparent Pixels،  Lock Image Pixels (که تمام پیکسل های لایه ، از جمله شفاف ها را قفل می کند) ،  Lock Position و  Lock All . برای انتخاب هر یک از گزینه های قفل ، روی آیکون آن کلیک کنید تا فعال شود. با کلیک مجدد بر روی همان گزینه قفل ، غیرفعال می شود. توجه داشته باشید که برای در دسترس بودن همه گزینه های قفل ، باید یک لایه پیکسل واقعی (مانند لایه Blur ما) را انتخاب کنید:

اگر یک یا همه این گزینه ها انتخاب شده باشد ، یک آیکون قفل کوچک در سمت راست لایه قفل شده ظاهر می شود ، همان طور که در لایه پس زمینه که به طور پیش فرض قفل شده است ، می توانیم آن را مشاهده کنیم:

نوار جستجوی لایه

ویژگی جدیدی که برای اولین بار به پنل لایه ها در Photoshop CS6 اضافه شده است ، نوار جستجو است که در بالای پنل (درست در زیر سربرگ name)  قابل مشاهده است:

نوار جستجو به ما امکان می دهد تا به سرعت لایه های موجود در یک سند چند لایه را فیلتر کنیم تا یک لایه خاص را پیدا کنیم ، فقط انواع خاصی از لایه ها را مشاهده کنیم یا فقط لایه هایی را مطابق با معیارهای خاصی هستند را مشاهده کنیم. برای استفاده از نوار جستجو ، از کادر کشویی سمت چپ ، نوع فیلتر را انتخاب کنید. به طور پیش فرض ، نوع فیلتر روی Kind تنظیم شده است ، این بدان معناست که ما از فتوشاپ می خواهیم فقط نوع خاصی از لایه را به ما نشان دهد.

 

بسته به نوع فیلتر خود ، گزینه های مختلفی را در سمت راست کادر  filter type مشاهده می کنید. با انتخاب نوع موردنظر ، یک ردیف از آیکون ها را مشاهده خواهید کرد که هر یک نوع خاصی از لایه ها را نشان می دهد. از چپ به راست ،  pixel layers ، adjustment layers ، type layers ، shape layers و smart objects را داریم. با کلیک بر روی یکی از این آیکون ها ، لایه های موجود در سند شما فیلتر می شوند و فقط لایه های آن نوع خاص را به شما نشان می دهد. با کلیک بر روی چندین آیکون می توانید هم زمان دو یا چند نوع لایه را مشاهده کنید. با دوباره کلیک کردن روی یک آیکون ، آن را از حالت انتخاب خارج کنید تا از موارد جستجوی شما حذف شود.

 

به عنوان مثال ، ما در حال حاضر دو لایه پیکسل و یک لایه تنظیم در سند خود داریم. اگر می خواستیم فقط لایه های پیکسل را مشاهده کنیم ، می توانیم آیکون  pixel layers را انتخاب کنیم. با این کار ، لایه تنظیمات ما را پنهان می شود و فقط دو لایه پیکسل در پنل Layers قابل مشاهده است:

به خاطر داشته باشید که فیلتر کردن لایه ها در پنل Layers ، لایه های دیگر را در سند خاموش نمی کند. این کار فقط به سادگی آنها را از نظر پنهان می کند. اگر به تصویر خود نگاه کنیم ، هنوز می توانیم اثرات لایه تنظیم Hue / Saturation را ببینیم ، حتی اگر لایه تنظیم در حال حاضر در پنل Layers قابل مشاهده نیست:

اگر بخواهیم فقط لایه تنظیمات را در پنل لایه های خود مشاهده کنیم ، دوباره بر روی آیکون  pixel layers کلیک می کنیم تا از حالت انتخاب خارج شود و سپس بر روی آیکون adjustment layers در کنار آن کلیک می کنیم:

با کلیک بر روی کادر Filter Type لیستی از تمام روش هایی که می توانیم لایه های خود را فیلتر کنیم ، از جمله بر اساس نام ، افکت لایه ، حالت ترکیب و موارد دیگر ، به شما نشان داده می شود. همان طور که قبلاً اشاره کردیم ، ما در این جا از Photoshop CS6 استفاده می کنیم ، اما اگر از Photoshop CC استفاده کنید ، چند گزینه فیلتر اضافی را در سمت پایین خواهید یافت (Smart Object ، Selected و Artboard):

ما در این جا همه آنها را مرور نخواهیم کرد ، به خصوص که ما فقط سه لایه در سند خود داریم. اما به عنوان یک مثال سریع دیگر ، نوع فیلتر خود را از Kind به Name تغییر می دهیم ، که به ما امکان می دهد یک لایه خاص را بر اساس نامی که برای آن قرار داده ایم ، جستجو کنیم. این یک مثال عالی است که نشان می دهد که چرا بسیار مهم است که لایه های خود را به جای قبول نام های عمومی فتوشاپ مانند "Layers 1" و " Layers 2" ، خودمان نامگذاری کنیم.

 

با تغییر نوع فیلتر از kind به Name که به ما امکان می دهد لایه خاصی را بر اساس نام فیلتر کنیم ، نام “Blur" را در قسمت جستجو وارد می کنیم و در اینجا می بینیم که فقط لایه Blur ما قابل مشاهده است:

برای خاموش کردن گزینه های فیلتر ، نوع فیلتر را دوباره روی Kind تنظیم کنید ، سپس مطمئن شوید که هیچ یک از آیکون ها انتخاب نشده اند. یا ، برای روشن و خاموش کردن گزینه های فیلتر ، روی کلید روشن در سمت راست نوار جستجو کلیک کنید:

تغییر اندازه تصویر بند انگشتی

آخرین ویژگی پنل Layers که اغلب به کار می آید ، امکان تغییر اندازه تصاویر کوچک پیش نمایش است. تصاویر کوچک پیش نمایش بزرگ تر ، مشاهده محتوای هر لایه را برای ما آسان می کند ، اما هم چنین فضای بیشتری را اشغال می کنند و تعداد لایه هایی را که می توانیم هم زمان در پنل Layers بدون پیمایش مشاهده کنیم ، محدود می کنند. تصاویر کوچک پیش نمایش بزرگ تر ، هم چنین می توانند نام لایه های شما را کوتاه نشان دهند ؛ زیرا نمی توانند کاملاً در ردیف لایه قرار بگیرند.

 

برای قرار دادن لایه های بیشتر به طور هم زمان در پنل Layers ، می توانیم تصاویر کوچک پیش نمایش را کوچکتر کنیم و این کار را می توانیم با کلیک مجدد روی آیکون منوی پنل Layers و انتخاب Panel Options انجام دهیم:

این کار ، کادر محاوره ای Layers Panel Options را باز می کند. در بالای کادر محاوره ای ، گزینه Thumbnail Size با سه اندازه برای انتخاب و همچنین گزینه ای برای خاموش کردن کامل تصاویر کوچک پیش نمایش (None) وجود دارد. انتخاب گزینه None را توصیه نمی کنیم ، اما کوچک ترین اندازه را از بین سه اندازه انتخاب می کنیم:

پس از انتخاب اندازه ، روی OK کلیک کنید تا کادر محاوره ای بسته شود. می توانیم در پنل Layers ببینیم که با تصاویر کوچک پیش نمایش که اکنون بسیار کوچک تر شده اند ، همه چیز بسیار بهتر شده است. هر زمان که خواستید ، می توانید باز گردید و اندازه تصویر کوچک را تغییر دهید:

در آموزش بعدی در راهنمای یادگیری لایه ها ، برخی از تنظیمات اساسی پنل Layers را بررسی خواهیم کرد که به ما کمک می کند تا پنل Layers را شخصی سازی کنیم و بتوانیم در فتوشاپ کارایی بیشتری داشته باشیم!

 

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید