مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

ویژگی ها و نکات دستور Image Size در فتوشاپ


ویژگی ها و نکات دستور Image Size در فتوشاپ

در این مقاله ، با نحوه کار با دستور قدرتمند Image Size در Photoshop CC آشنا شده و همه چیز را در مورد چگونگی استفاده کارآمد از قابلیت های عالی آن را خواهید آموخت.

در این آموزش که در مورد تغییر اندازه تصاویر در فتوشاپ است ، به مرور قابلیت هایی می پردازیم که در کادر محاوره ای دستور قدرتمند Image Size فتوشاپ وجود دارند و مجدداً در Photoshop CC طراحی شده اند. کادر محاوره ای Image Size به ما امکان می دهد نه تنها اندازه فعلی تصویر را مشاهده کنیم ؛ بلکه می توانیم آن را تغییر دهیم. چه بخواهیم اندازه تصویر را برای چاپ بزرگ تر کنیم و یا آن را برای آپلود در وب کوچک کنیم ، همه کارها با دستور Image Size انجام می شوند.

 

کار را با بررسی بهترین ویژگی جدید در کادر محاوره ای دستور Image Size ، پنجره پیش نمایش و نحوه استفاده بهتر از آن شروع خواهیم کرد. سپس ، به برخی از اندازه های از پیش تعیین شده تصویر که می توانید انتخاب کنید ، و نحوه وارد کردن مقادیر عرض ، ارتفاع و وضوح را بررسی خواهیم کرد. در ابتدا ، نگاهی به تفاوت تغییر اندازه و تغییر شکل تصویر خواهیم انداخت. و کار را با یادگیری نحوه حصول اطمینان از این که تمام افکت های لایه ای که به سند اضافه کرده ایم ، همراه با تصویر تغییر اندازه یافته اند ، به اتمام خواهیم رساند!

 

اگر در دنیای تصاویر دیجیتال تازه وارد هستید ، حتماً اولین آموزش این مجموعه را بررسی کنید که در آن همه چیز را درباره پیکسل ، اندازه تصویر و وضوح تصویر که سه عنصر اصلی برای به دست آوردن نتایج عالی هنگام تغییر اندازه تصاویر ما هستند ، یاد خواهید گرفت! برای پیگیری این آموزش ، می توانید هر تصویری را در فتوشاپ باز کنید. ما از تصویر زیر که از Adobe Stock دانلود شده ، استفاده می کنیم:

 

دستور Image Size را از کجا پیدا کنید

کادر محاوره ای Image Size فتوشاپ ، مرکز فرماندهی برای تغییر اندازه تصاویر است. برای باز کردن آن ، به منوی Image در نوار منو بروید و Image Size را انتخاب کنید. هم چنین می توانید با فشار دادن کلیدهای Ctrl + Alt + I (Win) / Command + Option + I (Mac)  ، این کادر را از طریق صفحه کلید باز کنید:

در Photoshop CC ، کادر محاوره ای Image Size دارای یک پنجره پیش نمایش در سمت چپ و گزینه هایی برای مشاهده و تغییر اندازه تصویر در سمت راست است:

 

پنجره جدید پیش نمایش تصویر

شرکت Adobe ،کادر محاوره ای Image Size را در Photoshop CC دوباره طراحی کرده است و بزرگ ترین تغییر آن ، در پنجره پیش نمایش جدید است. مهم نیست که چقدر تصویر خود را در سند بزرگنمایی یا کوچک کرده باشید ، پنجره پیش نمایش به شما امکان می دهد تصویر خود را در اندازه 100٪ مشاهده کنید. این بدان معنی است که هر پیکسل در تصویر شما دقیقاً یک پیکسل را در صفحه شما اشغال می کند و این قابلیت مهمی است ؛ زیرا به این معنی است که هم زمان با تغییر اندازه تصویر ، دقیق ترین تصویر را از آن دریافت می کنید.

 

پیمایش تصویر در داخل پنجره پیش نمایش

وقتی برای اولین بار کادر محاوره ای Image Size را باز می کنید ، ممکن است پنجره پیش نمایش در منطقه ای متمرکز شود که برایتان خیلی مفید نیست. در مورد مثال ما ، کنار صورت مرد را می بینیم. اما فقط با کلیک و کشیدن در داخل پنجره می توانید به هر منطقه ای که نیاز دارید بروید:

پرش از قسمت پیش نمایش به یک منطقه خاص

همراه با پیمایش ، می توانید با کلیک به قسمت خاصی از تصویر بروید. اگر مکان نمای ماوس خود را به سمت تصویر بکشید ، مکان نما به شکل یک مربع کوچک تغییر می یابد. این مربع ، نمایان گر پنجره پیش نمایش است. برای پیش نمایش ، روی یک نقطه کلیک کنید  و آن نقطه بلافاصله در پنجره پیش نمایش متمرکز می شود:

تغییر سطح بزرگنمایی پنجره پیش نمایش

در قسمت قبلی ، اشاره کردیم که پنجره پیش نمایش به شما امکان می دهد تصویر خود را در اندازه 100٪ مشاهده کنید. اما در صورت نیاز می توانید سطح بزرگنمایی را نیز تغییر دهید. حرکت دادن نشانگر ماوس به داخل پنجره پیش نمایش ، گزینه های بزرگنمایی را در قسمت پایین نمایش می دهد. سطح بزرگنمایی کنونی در وسط نشان داده شده است. برای بزرگنمایی روی کلید بعلاوه (+) یا کوچکنمایی روی کلید منفی (-) کلیک کنید.

 

علاوه بر کلیک بر روی کلید ها ، اگر کلید Ctrl (Win) / Command (Mac)  را بر روی صفحه کلید خود فشار داده و نگه دارید و در پنجره پیش نمایش کلیک کنید ، بزرگنمایی خواهید کرد. برای کوچکنمایی ، کلید Alt (Win) / Option(Mac)   را نگه دارید و کلیک کنید. اگرچه بهتر است در بیشتر موارد ، سطح بزرگنمایی را 100٪ بگذارید:

دریافت پیش نمایش بزرگ تر

سرانجام ، برای به دست آوردن یک پیش نمایش حتی بزرگ تر از تصویر خود ، می توانید کادر محاوره ای Image Size را بزرگ تر کنید. در واقع ، می توانید اندازه آن را طوری تغییر دهید که تقریباً اندازه کامل صفحه شما را اشغال کند. برای تغییر اندازه کادر محاوره ای ، بر روی یکی از گوشه های آن کلیک کرده و به سمت خارج بکشید:

مشاهده اندازه فعلی تصویر

در سمت راست پنجره پیش نمایش جایی است که گزینه های مختلفی را برای مشاهده و تغییر اندازه تصویر پیدا خواهید کرد. اندازه فعلی تصویر ، هم در مقیاس مگابایت (M)  و هم در مقیاس پیکسل ، در قسمت بالا نشان داده شده است.

 

اندازه تصویر فعلی ، در مقیاس مگابایت (M)

اولین عدد ، در مقابل کلمات Image Size ، میزان فضایی است که تصویر در حافظه (RAM)  رایانه شما اشغال می کند. در مورد مثال ما ، این عدد 47.5M است. این عدد ، هیچ ارتباطی با تعداد لایه های موجود در سند و یا اندازه فایل در صورت ذخیره تصویر به صورت JPG  ، PNG یا نوع فرمت دیگری ندارد. به سادگی فقط اندازه تصویر در حافظه است و کاملاً به تعداد پیکسل های تصویر شما بستگی دارد. با تغییر تعداد پیکسل ها ، افزودن یا حذف آنها ، این عدد تغییر می کند:

اندازه فعلی تصویر ، در مقیاس پیکسل

در مقابل کلمه Dimensions ، اندازه فعلی تصویر بر حسب پیکسل نشان داده شده است. در مورد مثال ما ، عرض تصویر 4992 پیکسل و ارتفاع آن 3328 پیکسل است. در این جا نمی توانیم تعداد پیکسل ها را تغییر دهیم. این اعداد ، فقط اندازه فعلی تصویر را به ما نشان می دهند. در صورتی که اندازه تصویر را تغییر دهید ، تغییرات در این جا نیز به روز می شوند:

تغییر نوع واحد اندازه گیری

همراه با پیکسل ها ، می توانید ابعاد فعلی را با استفاده از انواع واحدهای اندازه گیری دیگری نیز مشاهده کنید. روی فلش کنار کلمه " Dimensions" کلیک کنید تا نوع دیگری را از لیست مانند اینچ یا درصد انتخاب کنید. در بیشتر موارد ، مفیدترین راه برای نمایش ابعاد ، بر حسب پیکسل می باشد:

پیش تنظیمات اندازه تصویر "  Fit To"

هم زمان که ما اجازه داریم اندازه تصویر را به صورت دستی تغییر دهیم ، کادر محاوره ای Image Size هم چنین اندازه های از پیش تعیین شده ای را جهت انتخاب در اختیار ما قرار می دهد. آنها را در گزینه Fit To مستقیماً زیر اندازه فعلی تصویر پیدا خواهید کرد:

با کلیک بر روی تنظیمات پیش فرض (Original Size) ، لیست پیش تنظیمات باز می شود. آنها شامل انواع اندازه گیری های خاص مانند پیکسل یا اینچ و هم چنین وضوح های از پیش تعیین شده هستند. برخی برای چاپ طراحی شده اند ، برخی دیگر برای مشاهده وب یا صفحه نمایش هستند:

متناسب کردن تصویر در اندازه مشخص

جالب است که بدانید این مقادیر از پیش تنظیم شده ، یک راه سریع و آسان برای تغییر اندازه تصویر هستند. اما توجه داشته باشید که به این گزینه Fit To و نه Resize To گفته می شود و تفاوت مهمی بین آنها وجود دارد. با انتخاب یکی از این مقادیر از پیش تنظیم شده ، اندازه تصویر شما تغییر می کند تا در اندازه انتخاب شده متناسب شود. اما ممکن است کاملاً مناسب نباشد. همه چیز به نسبت ابعاد تصویر شما بستگی دارد.

 

به عنوان مثال ، فرض کنید ما می خواهیم تصویر خود را به صورت  4 x 6چاپ کنیم ، بنابراین   4 x 6 in 300 dpi  را از لیست انتخاب می کنیم:

این انتخاب ، باید عرض جدید تصویر ما را روی 4 اینچ و ارتفاع را به 6 اینچ تنظیم کند. اما بلافاصله ، با یک مشکل مواجه می شویم. این پیش فرض ، فرض می کند که تصویر ما در جهت عمودی قرار دارد ، جایی که ارتفاع بزرگ تر از عرض است. اما در واقع در جهت افقی ، با عرض بزرگ تر از ارتفاع قرار گرفته است. و به همین دلیل ، نسبت ابعاد و اندازه از پیش تعیین شده با هم مطابقت ندارند.

 

بنابراین در حالی که مقدار عرض جدید به درستی به مقدار 4 اینچ تنظیم شده است ، ارتفاع فقط به عدد 2.667 اینچ تنظیم می شود. به عبارت دیگر ، تصویر هم چنان در اندازه جدید  4 x 6 جای خواهد گرفت ، اما به دلیل نسبت ابعادی ، کل ارتفاع را پر نخواهد کرد:

تغییر جهت گیری تصویر

در این حالت ، یک راه حل آسان وجود دارد. از آن جا که تنها مشکل جهت عکس ما است ، می توانیم عرض و ارتفاع از پیش تعیین شده را با تغییر دستی مقدار Width از 4 اینچ به 6 اینچ تغییر دهیم. این کار ، به طور خودکار ارتفاع را روی 4 اینچ تنظیم می کند و اکنون تصویر ما به درستی متناسب خواهد شد:

اگر اندازه از پیش تعیین شده و نسبت تصویر با هم مطابقت نداشته باشند ، چه می کنید؟

مشکل واقعی زمانی است که نسبت ابعاد و اندازه از پیش تعیین شده اصلاً با هم مطابقت نداشته باشند. به عنوان مثال ، اگر سعی کنیم اندازه تصویر خود را تغییر دهیم تا با انتخاب مقدار از پیش تعیین شده 8 x 10 in 300 dpi ، تصویر را به صورت  8 x 10  چاپ کنیم:

سپس هر کاری کنیم ، نمی توانیم تصویر را با اندازه جدید مطابقت دهیم. اگر تنظیمات Width را روی 8 اینچ بگذاریم ، ارتفاع اشتباه است:

و اگر سعی کنیم جهت را با تغییر دستی مقدار Width  به 10 اینچ تغییر دهیم ، ارتفاع هنوز اشتباه است:

به سادگی هیچ راهی برای تغییر اندازه تصویر با نسبت ابعاد 4 x 6 به صورت 8 x 10 وجود ندارد. تنها راه برای انجام آن ، حداقل بدون کشش و انحراف تصویر ، برش تصویر به نسبت ابعاد جدید قبل از تغییر اندازه آن است. چگونگی انجام این کار را در آموزش بعدی که مربوط به نحوه تغییر اندازه تصاویر برای چاپ است ، نشان خواهیم داد.

 

نحوه تنظیم مجدد تنظیمات اندازه تصویر

ما دیدیم که تنظیمات از پیش تعیین شده Fit To همگی مفید نیستند. اما قبل از این که به روش اصلی تغییر اندازه تصاویر نگاه کنیم ، بیایید سریع نحوه تنظیم مجدد مقادیر را بیاموزیم.

 

اگر در کادر محاوره ای Image Size تغییراتی ایجاد کرده باشید (و هنوز آنها را با کلیک کردن روی کلید OK  تأیید نکرده باشید) ، می توانید با فشار دادن و نگه داشتن کلید Alt (Win) / Option (Mac)  اندازه اصلی تصویر را بازیابی کنید. این کار ، کلید Cancel در قسمت پایین کادر را به کلید Reset تغییر می دهد. برای بازیابی تنظیمات اصلی ، روی کلید Reset کلیک کنید:

چگونه می توان اندازه تصویر را به صورت دستی تغییر داد

روش اصلی تغییر اندازه تصاویر در فتوشاپ وارد کردن مقادیر سفارشی خود در قسمت های Width ، Height  و Resolution  است. و توجه داشته باشید که گزینه چهارمی نیز دقیقاً در زیر گزینه Resolution  به نام Resample وجود دارد. گزینه چهارم به این دلیل وجود دارد که در اینجا دو کار می توانیم انجام دهیم. می توانیم اندازه تصویر را تغییر دهیم ، یا می توانیم آن را دوباره نمونه برداری (resample) کنیم:

تفاوت بین تغییر اندازه و نمونه برداری چیست؟

تغییر اندازه تصویر به این معنی است که تعداد پیکسل ها را تغییر نمی دهیم. تمام کاری که ما انجام می دهیم تغییر اندازه ای است که تصویر در آن اندازه چاپ می شود. از آن جا که تعداد پیکسل ها تغییر نمی کند ، تغییر اندازه هیچ تأثیری روی اندازه فایل تصویر یا نحوه نمایش تصویر روی صفحه ندارد. این کار فقط روی اندازه چاپ تأثیر می گذارد.

 

با نمونه برداری مجدد از تصویر تعداد پیکسل ها تغییر می کند. ما می توانیم پیکسل های بیشتری اضافه کنیم ، که به upsampling معروف است و یا می توانیم پیکسل ها را حذف کنیم ، که به downsampling  معروف است. از Upsampling برای بزرگنمایی تصویر ، معمولاً در صورت نیاز به چاپ عکسی بزرگ تر از اندازه ابعاد پیکسل فعلی استفاده می شود. و از downsampling برای کاهش حجم کلی تصویر ، زمانی که بخواهیم آن را از طریق ایمیل ارسال و یا در وب بارگذاری کنیم ، استفاده می شود.

 

تغییر اندازه تصویر

در آموزش بعدی توضیحات بیشتری را در خصوص تغییر اندازه و نمونه برداری تصویر ارائه خواهیم کرد. اما به طور خلاصه ، اگر می خواهید تصویر را تغییر دهید تا اندازه چاپ آن تغییر کند ، گزینه Resample را خاموش کنید:

سپس ، اندازه جدید را در قسمت های Width  و Width  وارد کنید. هر دو فیلد با هم پیوند دارند ؛ از این رو ، تغییر یکی به طور خودکار دیگری را نیز تغییر می دهد. به یاد داشته باشید ، شما فقط می توانید اندازه ای متناسب با نسبت ابعاد انتخاب کنید. بنابراین اگر تصویر شما دارای نسبت ابعاد 4 x 6 است ، تلاش برای چاپ آن به صورت 5 x 7 یا 8 x 10 جواب نمی دهد. در آموزش بعدی نحوه حل این مشکل را به شما نشان خواهیم داد.

 

وضوح تصویر چیست؟

توجه داشته باشید که با خاموش شدن گزینه Resample ، قسمت Resolution به قسمتهای Width و Height نیز پیوند داده می شود. بنابراین همان طور که عرض یا ارتفاع را تغییر می دهید ، رزولوشن نیز با آن تغییر می کند. و اگر رزولوشن را تغییر دهید ، عرض و ارتفاع تغییر می کنند. در مورد مثال ما ، با کاهش اندازه چاپ به 6 inches x 4 inches  ، وضوح تصویر از 300 پیکسل در اینچ به 832 پیکسل در اینچ افزایش می یابد:

بنابراین وضوح چیست؟ وضوح ، تعداد پیکسل های تصویر را که به صورت عمودی و افقی در هر اینچ کاغذ بسته بندی می شود ، کنترل می کند. به همین دلیل رزولوشن با واحد پیکسل در هر اینچ یا “ppi"  اندازه گیری می شود. از آن جا که ما تعداد کل پیکسل های تصویر را تغییر نمی دهیم ، با تغییر میزان چسبندگی پیکسل ها به یکدیگر در صفحه ، اندازه چاپ را تغییر می دهیم. مقادیر وضوح بالاتر به اندازه چاپ کوچک تر منجر می شوند ، و با وضوح کمتر ، اندازه چاپ بزرگ تر ایجاد می شود. اصول اولیه اندازه و وضوح تصویر را در آموزش قبلی بیان کرده ایم ، و در مورد مقادیر مورد نیاز برای چاپ با کیفیت بالا ، در مقاله بعدی بیشتر خواهیم آموخت.

 

Resampling از یک تصویر

برای نمونه سازی مجدد تصویر و تغییر تعداد پیکسل ها ، گزینه Resample را روشن کنید. سپس می توانید در صورت لزوم تصویر را بزرگ یا کوچک کنید:

Upsampling

با روشن شدن گزینه Resample ، دیگر Width  و Height  به Resolution پیوند ندارند. بنابراین اگر مقدار عرض را دو برابر کنیم ، از 6 اینچ به 12 اینچ ، فتوشاپ به طور خودکار ارتفاع را از 4 اینچ به 8 اینچ دو برابر می کند تا نسبت تصویر تغییر نکند. اما در حالی که عرض و ارتفاع هر دو برابر شده اند ، مقدار وضوح ثابت باقی می ماند:

آنچه تغییر کرده ، تعداد واقعی پیکسل های تصویر است. اگر به ابعاد تصویر بالا نگاه کنیم ، می بینیم که چون Resample روشن است ، عرض بر حسب پیکسل اکنون دو برابر شده است و از 4992 پیکسل به 9984 پیکسل رسیده است. و ارتفاع نیز دو برابر شده است ، از 3328 پیکسل به 6656 پیکسل. و از آن جا که اکنون چهار برابر تعداد پیکسل های تصویر (دو برابر عرض و دو برابر ارتفاع) ، پیکسل داریم ، اندازه تصویر در حافظه چهار برابر بزرگ تر شده است ، یعنی از 47.5M به مقدار 190M رسیده است:

Downsampling

اگر وضوح تصویر را پایین بیاوریم ، از 832 پیکسل در اینچ به چیزی معقول تر مانند 300 پیکسل در اینچ ، متوجه می شویم که عرض و ارتفاع تغییر نکرده است. اما ، دوباره به دلیل روشن بودن Resample ، ابعاد پیکسل و اندازه تصویر در حافظه کاهش یافته است:

روش Interpolation

در سمت راست گزینه Resample گزینه Interpolation قرار دارد. Interpolation به روشی گفته می شود که فتوشاپ هنگام افزودن یا حذف پیکسل برای ترسیم مجدد تصویر استفاده می کند و به طور پیش فرض روی Automatic تنظیم می شود. از آن جا که فقط به resampling اعمال می شود ، این گزینه با خاموش شدن Resample خاکستری رنگ می شود:

اگر روی این گزینه کلیک کنید ، لیستی از روش های Interpolation را برای انتخاب مشاهده خواهید کرد. بعضی از آنها برای upsampling بهتر است و برخی دیگر برای downsampling. این موارد می توانند تأثیر زیادی در کیفیت تصویر داشته باشند ؛ بنابراین در اکثر موارد ، تنظیم آن روی حالت اتوماتیک بهترین انتخاب است. تنها زمانی که آن را تغییر می دهیم ، این است که اگر از Photoshop CC 2018  (یا بالاتر) استفاده می کنیم و باید تصویر را بزرگ تر کنیم. در این صورت ، ما Interpolation را به Preserve Details 2.0 تغییر می دهیم ، که در آموزش جداگانه ای با جزئیات بیشتر آن را توضیح خواهیم داد:

چگونه می توان افکت های لایه خود را مقیاس بندی کرد

و سرانجام ، اگر سند شما از افکت های لایه (drop shadows، stroke ، outer glows و غیره) استفاده می کند ، به احتمال زیاد می خواهید افکت ها نیز همراه با تصویر مقیاس بندی شوند. بنابراین قبل از کلیک بر روی کلید OK برای پذیرفتن اندازه تصویر جدید ، روی آیکون چرخ دنده در بالا سمت راست کادر محاوره ای Image Size کلیک کنید و مطمئن شوید که گزینه Scale Styles انتخاب شده است:

پذیرش یا لغو اندازه جدید تصویر

وقتی برای تغییر اندازه تصویر آماده شدید ، روی کلید OK کلیک کنید تا تنظیمات خود را بپذیرید و کادر محاوره ای Image Size را ببندید. یا برای لغو تنظیمات خود بدون شانس بازگشت آنها ، به جای OK ، روی کلید Cancel کلیک کنید:

 

و حالا ما تمام آنچه را که در مورد دستور Image Size نیاز داشتیم ، در اختیار داریم! این آموزش یک گذر سریع در کادر محاوره ای Image Size در فتوشاپ است! در درس بعدی این مجموعه ، ما می آموزیم که چگونه اندازه تصویر را برای چاپ تغییر دهیم!

 

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید