مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

نکات و ترفندهای Blend Mode ها در فتوشاپ


در این آموزش، قصد داریم نکات و ترفندهایی را برای صرفه جویی در وقت در هنگام کار با حالات ترکیبی لایه (Layer Blend Modes)، در فتوشاپ یاد بگیریم! ما به شما نشان می دهیم، چگونه میتوانید به راحتی بین blend mode ها پیمایش کنید و اثر هر کدام از آنها را بر روی تصویرتان مشاهده نمایید.چگونه به طور مستقیم به blend mode موردنظرتان پَرِش کنید و چگونه شدت اثرگذاریِ یک blend mode را تنظیم کنید. ما به شما یاد می دهیم که همه ی این موارد را می توانید از طریق صفحه کلیدتان انجام دهید!

در این آموزش برای سرعت بخشیدن به کارتان، تمامِ میانبرهای blend mode ها را بیان می کنیم.و حتی یک ترفند جالب، برای نحوه ی به خاطر سپردن این میانبرها برای شما بیان می کنیم.که باعث می شود کار با میانبرها برای شما ساده تر شود.

ما در این آموزش از Photoshop CC استفاده می کنیم. بیایید شروع کنیم!

آنچه که در این آموزش یاد می گیریم؟

در این مقاله نکات و ترفندهای مربوط به ترکیب یک تصویر با تصویری که آنرا به عنوان یک texture در نظر می گیریم را می آموزیم.برای شروع، یک تصویر دلخواه در فتوشاپ باز کنید.ما از تصویر زیر استفاده می کنیم که آن را از Adobe Stock دانلود نموده ایم:

اگر به پنل Layers نگاه کنیم، لایه ای که به عنوان texture در نظر گرفته ایم، در بالای لایه ی Background مان قرار دارد. با کلیک کردن بر روی آیکن visibility، که به شکل یک چشم است، لایه بالایی را فعال می کنیم:

با فعال شدنِ لایه ی بالایی آنچه در سند می بینیم تصویر texture مان است. این تصویر را نیز از Adobe Stock دانلود نموده ایم:

حالات ترکیب لایه یا blend mode ها کجا قرار دارند؟

blend mode هایِ فتوشاپ همه در سمت چپ و بالایِ پنل Layers قرار دارند. بطور پیش فرض، گزینه ی blend mode روی Normal تنظیم شده است:

اگر بر روی گزینه Blend Mode کلیک کنید، لیستی از blend mode ها را مشاهده می کنید. از فتوشاپ CC، در مجموع 27 حالت ترکیبی یا blend mode داریم:

blend modes لایه در مقابل ابزارblend modes  در فتوشاپ

قبل از هر چیز دیگری، مهم است که تفاوت بین layer blend mode و tool blend mode را بدانید. Layer blend modes در پنل Layers قرار دارد و آنها نحوه ی ترکیب یک لایه با لایه های زیرین را کنترل می کنند. tool blend mode را می توان اینگونه توضیح داد: برخی از ابزارهای فتوشاپ در خودشان ماهیت blend modes دارند. اکثر brush ها و ابزارهای نقاشی در خودشان blend mode های جداگانه ای دارند که بر روی این  ابزارها تاثیر می گذارند و کاملاً با blend mode لایه ها فرق دارند.

ابزار brush را انتخاب می کنیم:

اگر به نوار تنظیمات (Options Bar) نگاه کنیم .گزینه Blend Mode را میتوانیم ببینیم که حالت های ترکیبی مخصوص به brush را در خود جای داده است و بطور پیش فرض روی گزینه ی Normal تنظیم شده است.شاید گمان کنید که این حالات یا mode ها ممکن است همان blend mode های پنل Layers باشند، اما در حقیقت این گونه نیست. این حالت های ترکیبی بر روی ظاهر مغزیه قلم مو تاثیر می گذارند و هیچ تاثیری بر روی لایه ها ندارند:

بنابراین این ابزار، فقط یک قلم موی ساده نیست بلکه دارای حالات ترکیبی مخصوص به خودش است. سایر ابزارهای مربوط به قلم مو، مانند Spot Healing Brush، Clone Stamp، و ابزار Eraser، هر کدام blend mode های مخصوص به خودشان را دارند. و آنها حتی در ابزار Gradient  و ابزار Paint Bucket نیز وجود دارند. در واقع، اکثر brush ها و ابزارهای نقاشی آنها را در اختیار دارند:

اگر شما به هردلیلی یکی از این ابزارها را انتخاب کردید، شما بطور تصادفی یک tool's blend mode را انتخاب نموده اید.

برای اینکه با استفاده از میانبرها بین blend mode های لایه سوئیچ کنیم، ابتدا اطمینان حاصل می کنیم که ابزاری که انتخاب نموده ایم، در خودش blend mode اختصاصی ندارد. ابزار Move عالی کار می کند. ما ابزار Move  را از نوار ابزار (Toolbar) انتخاب نمودیم. همچنین می توان با فشردن حرف V نیز آنرا انتخاب نمود:

نحوه ی پیمایشِ blend mode ها

می خواهیم نحوه ی اسکرول یا پیمایشِ blend mode های لایه را ببینیم و تاثیر هر کدام از آنها را روی تصویرمان مشاهده کنیم.

روش معمول (آهسته) برای امتحان blend mode ها در فتوشاپ

روشی که اغلب کاربران فتوشاپ برای امتحان کردن blend mode ها استفاده می کنند این است که، آنها بر روی گزینه Blend Mode در پنل Layers کلیک می کنند:

سپس آنها بطور تصادفی یکی از blend mode ها را از لیست انتخاب می کنند:

تصویر زیر نتیجه ی اعمال این  blend mode می باشد:

اگر از blend mode ی که انتخاب کرده اند راضی باشند که عالی است.اما اگر راضی نباشند، آنها دوباره روی گزینه Blend Mode کلیک می کنند و یک blend mode دیگر را انتخاب می کنند:

تصویر زیر نتیجه ی اعمال این  blend mode می باشد:

سپس آنها دوباره همین کار را انجام می دهند، و دوباره یک blend mode را بطور تصادفی از لیست انتخاب می کنند:

و نتایج را باهم مقایسه می کنند:

نحوه حرکت بین blend mode ها از طریق صفحه کلید

روش قبلی یک راه معمول برای انتخاب blend mode ها بود اما یک راه سریعتر نیز وجود دارد و آن هم حرکت بین blend mode ها از طریق صفحه کلیدتان می باشد.قبل از شروع گزینه ی  blend mode را روی Normal تنظیم می کنیم:

برای حرکت به جلو در Blend mode ها، کلید Shift صفحه کلید را فشار داده و نگه دارید و همزمان کلید بعلاوه (+) را بارها و بارها فشار دهید.وقتی 27 حالت ترکیبی یا blend mode را طی کردید به حالت ترکیبیِ Normal می رسید. برای اینکه در لیست، به عقب حرکت کنید، کلید Shift صفحه کلید را فشار داده و نگه دارید و همزمان کلید منها (-) را بارها و بارها فشار دهید.

نحوه انتخاب blend mode از طریق صفحه کلید

زمانی که مطمئن نیستید می خواهید از کدام blend mode استفاده کنید و می خواهید هر کدام از آنها را امتحان کنید، پیمایشِ blend mode ها می تواند خیلی مفید باشد. اما اگر شما می دانید که به کدام یک از blend mode ها احتیاج دارید، می توانید از طریق صفحه کلید بطور مستقیم ازآنها عبور کنید. فتوشاپ برای اکثرِ blend mode ها کلید میانبر دارد که می توان از طریق صفحه کلید آنها را به راحتی انتخاب نمود.

برای انتخاب یک blend mode از طریقِ صفحه کلید، کلید Shift را به همراه کلید Alt در ویندوز و Option در مک، فشار داده و پایین نگه دارید و همزمان کاراکتر مربوط به blend mode موردنظرتان را از روی صفحه کلید فشار دهید.

به عنوان مثال، مشاهده کردید که اولین Blend mode ی که قبلاً انتخاب نمودیم Multiply بود.اکنون اگر بخواهیم این Blend mode را از طریق صفحه کلیدمان انتخاب کنیم کلید های Alt+Shift را در ویندوز و Shift+Option را در مک فشار داده و پایین نگه داشته و همزمان حرف M را در صفحه کلید می فشاریم.

دومین Blend mode ی که انتخاب نمودیم Screen بود. اکنون اگر بخواهیم این Blend mode را از طریق صفحه کلیدمان انتخاب کنیم کلید های Alt+Shift را در ویندوز و Shift+Option را در مک فشار داده و پایین نگه داشته و همزمان حرف S را در صفحه کلید می فشاریم.

برای پرش به حالت ترکیبی  Overlay باید، کلید های Alt+Shift را در ویندوز و Shift+Option را در مک فشار داده و پایین نگه بداریم و همزمان حرف O را در صفحه کلید بفشاریم.

میانبرهای حالاتِ ترکیبیِ لایه (layer blend mode) در فتوشاپ - لیست کامل

در این قسمت قصد داریم، لیست کاملی از میانبرهای صفحه کلید برای layer blend mode های فتوشاپ را بیان کنیم. این میانبرها، دارای دو کلیدِ مشترک هستند.کلید های Shift + Alt برای رایانه هایی با سیستم عامل ویندوز و کلیدهای Shift+Option برای رایانه هایی با سیستم عامل مک. تنها تفاوت بین آنها یک کاراکتر خاص در انتهاست. برخی از حروف بدیهی هستند. مانند "N" برای Normal و یا "M" برای Multiply و یا "S" برای Screen، در حالی که بقیه را مانند "G" برای Lighten یا "J" برای Linear Light، به مرور زمان یاد خواهید گرفت:

Blend Mode

Keyboard Shortcut (Alt = Win, Option = Mac)

 

Normal

Shift + Alt / Option + N

 

Dissolve

Shift + Alt / Option + I

 

Darken

Shift + Alt / Option + K

 

Multiply

Shift + Alt / Option + M

 

Color Burn

Shift + Alt / Option + B

 

Linear Burn

Shift + Alt / Option + A

 

Lighten

Shift + Alt / Option + G

 

Screen

Shift + Alt / Option + S

 

Color Dodge

Shift + Alt / Option + D

 

Linear Dodge

Shift + Alt / Option + W

 

Overlay

Shift + Alt / Option + O

 

Soft Light

Shift + Alt / Option + F

 

Hard Light

Shift + Alt / Option + H

 

Vivid Light

Shift + Alt / Option + V

 

Linear Light

Shift + Alt / Option + J

 

Pin Light

Shift + Alt / Option + Z

 

Hard Mix

Shift + Alt / Option + L

 

Difference

Shift + Alt / Option + E

 

Exclusion

Shift + Alt / Option + X

 

Hue

Shift + Alt / Option + U

 

Saturation

Shift + Alt / Option + T

 

Color

Shift + Alt / Option + C

 

Luminosity

Shift + Alt / Option + Y

 

Blend mode هایی که کلیدِ میانبر ندارند

از 27 حالت ترکیبیِ فتوشاپ (blend mode)، تنها 4 مورد وجود دارد که کلید میانبر ندارند. این blend mode ها عبارتند از Darker Color ، Lighter Color ، Subtract و Divide. به ندرت لازم می شود تا از این Blend mode ها استفاده کنید.اما اگر به آنها نیاز داشتید، باید آنها را از طریق پنل Layers انتخاب کنید:

نحوه ی به خاطر سپردن میانبر مربوط به هر blend mode

در این قسمت، نکته ای را بیان می کنیم تا آسانتر میانبر مربوط به هر blend mode را به خاطر بسپارید . اگر در مجموع 23 کلید میانبر وجود داشته باشد، شما فقط لازم است چندتا از آنها را به یاد داشته باشید. بطوریکه اگر از هر گروه، یک blend mode را بخاطر بسپارید، کافی ست.

Blend mode های Darken

به عنوان مثال، شما قصد دارید، یکی از blend mode های darken را استفاده کنید، این Blend mode ها عبارتند از Darken، Multiply، Color Burn، Linear Burn و Darker Color. لازم نیست کلیه ی میانبرهای blendmode های گروه Darken را حفظ کنید. فقط لازم است میانبرِ Multiply، اصلی ترین blend mode در این گروه را به خاطر بسپارید. برای فعال کردن آن از طریق صفحه کلیدتان اگر در ویندوز هستید کلید های Shift+Alt+M و اگر در مک هستید Shift+Option+M را بفشارید.سپس، از میانبرهای دیگری که قبلا یاد گرفته ایم استفاده کنید. بدین صورت که Shift را پایین نگه دارید و همزمان روی کلید بعلاوه (+) یا منها (-) ضربه بزنید تا به سمت بالا یا پایین در گروه حرکت کنید:

Blend mode های Lighten

مطالبی که بالا بیان شد برای سایرِ گروه ها نیز صدق می کند. برای اینکه بتوانید از blend mode های Lighten استفاده کنید (Lighten, Screen, Color Dodge, Linear Dodge (Add), Lighter Color) اگر در ویندوز هستید کلید های Shift+Alt+S و اگر در مک هستید Shift+Option+S را بفشارید تا به حالت ترکیبی Screen بروید. سپس Shift را نگه دارید و همزمان روی کلید بعلاوه (+) یا منها (-) ضربه بزنید تا به سمت بالا یا پایین در گروه حرکت کنید:

Blend mode های Contrast

برای اینکه بتوانید از blend mode های Constract استفاده کنید (Overlay, Soft Light, Hard Light, Vivid Light, Linear Light, Pin Light, Hard Mix) اگر در ویندوز هستید کلید های Shift+Alt+O و اگر در مک هستید Shift+Option+O را بفشارید تا به حالت ترکیبی Overlay بروید. سپس Shift را نگه دارید و همزمان روی کلید بعلاوه (+) یا منها (-) ضربه بزنید تا به سمت بالا یا پایین در گروه حرکت کنید:

Blend mode های Color

برای استفاده از Blend mode های  Color که عبارتند از Hue, Saturation, Color و  Luminosity اگر در ویندوز هستید کلید های Shift+Alt+C و اگر در مک هستید Shift+Option+C را بفشارید تا به حالت ترکیبی Color بروید. سپس Shift را نگه دارید و همزمان روی کلید بعلاوه (+) یا منها (-) ضربه بزنید تا به سمت بالا یا پایین در گروه حرکت کنید:

نحوه ی تنظیم شدت یک blend mod

اگر شما blend mode ی را انتخاب کردید اما تاثیر آن بر روی تصویرتان بیش از حد قوی است، شما می توانید میزان شدت آن را به طور مستقیم از طریق صفحه کلیدتان تنظیم کنید. به عنوان مثال، با فشار دادن Shift + Alt + J در ویندوز و Shift + Option + J در مک به حالت ترکیبیِ Linear Light می رویم:

همانطور که مشاهده می کنید ترکیب رنگها زیباست ولی شدت آن بیش از حد زیاد است :

کاهشِ Opacity لایه از طریقِ صفحه کلید

برای کاهش شدت blend mode، کاری که باید انجام دهیم این است که opacity لایه را پایین بیاوریم. برای این کار می توانید از بطور مستقیم از گزینه ی Opacity در پنل Layers استفاده کنید. همچنین می توان، آن را به طور مستقیم از طریق صفحه کلید نیز تنظیم نمود:

 

برای تنظیم opacity از طریق صفحه کلید کافی ست اعداد 1 تا 9 را فشار دهید تا مقدار opacity را بین 10٪ تا 90٪ تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر بخواهیم opacity را روی 50٪ تنظیم کنیم، دکمه ی 5 را روی صفحه کلید می فشاریم. یا برای opacity با مقدار 55٪، دو بار عدد 5 را می فشاریم:

با کاهش مقدار opacity لایه، تصویر به شکل زیر در آمد:

با فشردن کلید های Shift+Alt+S در ویندوز و Shift+Option+S در مک، به حالت ترکیبی Screen بروید. سپس، برای  تنظیم opacity روی مقدار 100% کلید 0 را روی صفحه کلید بفشارید:

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید