مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

نحوه ی استفاده از Content-Aware Crop در فتوشاپ CC


Adobe اولین بار در Photoshop CC 2015.5، قابلیت content-aware را به ابزار Crop اضافه کرد. content-aware crop این امکان را به ما می دهد تا فضای بیشتری را در اطراف تصویرمان اضافه کنیم و تصاویرمان را گسترش دهیم. ابزار Crop در نسخه های قبل همیشه قادر به اضافه کردن فضای خالی (empty space) بودو این فضاهای خالی به صورت transparent ظاهر می شدند. اما با ویژگی content-aware در crop ما می توانیم نواحی خالی اطراف تصویر را با جزئیات اطرافش پر کنیم.اینگونه تصویرمان را بزرگتر کردیم.

Content-aware crop می تواند بسیار مفید باشد .هنگامی که تصویر را صاف (straighten) و بعد crop می کنیم تصویر قدری می چرخد، این چرخش تصویر اغلب فضاهای خالی در گوشه ها پدید می آورد. که ما می توانیم این فضاهای خالی را با Content-aware crop پر نماییم. و همچنین برای گسترش تصویر ازبالای صفحه، پایین یا دو طرف به منظور ایجاد فضایی برای متن و یا Fit شدن تصویر درصفحه، Content-aware crop کاربرد زیادی دارد. همراه با یادگیری نحوه استفاده از آن، ما همچنین خواهیم آموخت که چرا content-aware crop در بعضی از موارد مانند یک جادو کار می کند، اما در اکثر موارد اینطور نیست!!

برای شروع این آموزش شما باید فتوشاپ CC را روی سیستم تان نصب داشته باشید.

صاف کردن (straighten) و crop کردن تصویر بدون Content-Aware

در اینجا تصویری در فتوشاپ باز نمودیم. این تصویر را از Adobe Stock دانلود کردیم. می خواهیم بدون اینکه حتی یکیی از بچه ها حذف شوند، تصویر را crop کنیم و صاف و مستقیم (straighten) نماییم. اما همانطور که می بینید، پسر با پیراهن زرد رنگ که در سمت راست قرار دارد خیلی به لبه ی تصویر نزدیک است. این می تواند مشکل ایجاد کند. بنابراین اجازه دهید تا ببینیم اگر بخواهیم بدون استفاده از ویژگی Content-Aware Crop، تصویر را Crop و صاف (straighten) کنیم، چه اتفاقی می افتد.

انتخاب ابزار Crop

ابزار Crop را از نوار ابزار (Toolbar) انتخاب می کنیم:

گزینه Content-Aware کجا قرار دارد؟

با انتخاب ابزار Crop، می توانید گزینه Content-Aware در نوار تنظیمات (Options Bar) در بالای صفحه مشاهده کنید. در این مرحله، تیکِ گزینه ی Content-Aware را بر می داریم:

انتخاب ابزار Straighten

برای صاف و مرتب کردن تصویر، ابزار Straighten را در نوار تنظیمات (Options Bar) انتخاب می کنیم:

چرخش (Rotating) و مرتب کردن (straightening) تصویر

چیزهایی که در تصویر کج هستند ولی در اصل باید مستقیم و راست باشند (بصورت افقی یا عمودی) را در نظر می گیریم. سپس یک خط مستقیم از وسط آنها می کشیم. بنابراین فتوشاپ می تواند از زاویه ی این خط برای چرخش (rotate) و صاف کردن تصویر(straighten) استفاده کند. برای عکس هایی که در فضای باز گرفته شده است ،می توانیم افقِ پس زمینه را در نظر بگیریم و یک خط مستقیم را از وسط ان بکشیم. اما در این عکس، همانطور که مشاهده می کنید خط افق واضحی نداریم، بنابراین برای مستقیم کردن(straighten) عکس، از تپه های عکس استفاده می کنیم.

در ابتدای کار باید یک نقطه شروع برای خط مان بسازیم. بنابراین زیرِ درختان در سمت چپ و پایین عکس، کلیک می کنیم.سپس، با فشار دادن دکمه ی ماوس و پایین نگه داشتن آن، به سمت درختان سمت راست، حرکت می کنیم و در نقطه ای زیر آنها کلیک می کنیم. به این نحو خط موربی با زاویه 9 درجه خواهیم داشت:

اولین مشکل - فضای خالی در گوشه ها

دکمه ی ماوس را آزاد می کنیم، در آن نقطه فتوشاپ عکس را بمنظور صاف کردن (straighten) آن، می چرخاند. و سپس border های crop را در اطراف تصویر می کشد.و دراینجاست که اولین مشکل به وجود می آید.همانطور که مشاهده می کنید قسمت های زیادی از تصویر، بعد از صاف کردن تصویر (straighten) خارج از ناحیه ی crop می افتد. زیرا چرخش تصویر باعث می شود در اطرافش فضای خالی به وجود بیاید. که ما این فضاهای خالی را به صورت پترن های شطرنجی، در اطراف تصویر می بینیم.

همانطور که مشاهده می کنید، crop کردن بدون ویژگی Content-Aware باعث می شود قسمت های زیادی از تصویر از بین برود.

مشکل دوم - از دست دادن بخشی از تصویر

با فشار دادن دکمه ی Enter در ویندوز و Return در مک، crop را تایید می کنیم. و اینگونه است که مشکل دوم برای ما نمایان می شود. اگر به یاد داشته باشید در ابتدا اشاره کردیم که پسر سمت راست با پیراهن زرد رنگ  به لبه ی تصویر خیلی نزدیک است.بعد از صاف کردن (straighten) و Crop کردن تصویر قسمتی از این پسر از تصویر حذف شده است.هیچ راهی برای فتوشاپ وجود ندارد تا  بعد از صاف کردن (straighten) و Crop کردن تصویر ، بازو و پای این پسر از تصویر حذف نشود. و این موضوع مطمئناً برای پدر و مادر این بچه خوشایند نخواهد بود !!

نحوه صاف کردن (straighten) و crop کردن یک تصویر با Content-Aware

تا کنون ما با ابزارCrop  بدون ویژگی Content-Aware کار می کردیم، بیایید تصویر را بار دیگر صاف (straighten) و crop  کنیم. اما این بار ویژگیِ Content-Aware را فعال می نماییم. اما در ابتدا با رفتن به منوی Edit و انتخاب گزینه ی Undo Crop کراپ مان را undo یا لغو می کنیم:

تصویر به حالت اصلی خود برگردانده می شود:

مرحله 1: ابزار Crop را انتخاب کنید

بار دیگر ابزار Crop را از نوار ابزار (Toolbar) انتخاب می کنیم:

مرحله 2: Content-Aware را در نوار تنظیمات فعال کنید

این بار، می خواهیم Content-Aware را فعال کنیم، بنابراین در نوار تنظیمات (Options Bar) تیک گزینه ی Content-Aware را می زنیم:

مرحله 3: ابزار Straighten را انتخاب کنید

سپس، در نوار تنظیمات (Options Bar)، ابزار Straighten را انتخاب می کنیم :

مرحله 4: یک خط ، میانِ چیزهایی که کج هستند و باید مستقیم باشند بکشید

درست مثل قبل، با استفاده از ابزار Straighten از سمت چپ به راست، درست زیر درختانِ پس زمینه، یک خط مورب می کشیم:

تفاوت Content-Aware

دکمه ماوس را برای مستقیم کردن (straighten) تصویر آزاد می کنیم. ولی این بار، به این دلیل که ویژگی Content-Aware روشن است، ما یک نتیجه بسیار متفاوتی را خواهیم داشت. فتوشاپ به جای اینکه فضای crop را محدود کند بلکه محدوده ی Crop را با وجود فضاهای خالی، گسترش داده است.چگونه این اتفاق افتاده است ؟

جواب این است، با فعال کردن گزینه ی Content-Aware، فتوشاپ می تواند نواحی خالی عکس را با جزئیات اطرافش پر کند. مثلا اگر چمن زیادی در اطراف ناحیه ی خالی باشد می تواند این ناحیه را با چمن پر کند. و اگر آسمان آبی باشد، می تواند فضای خالی را با آسمان آبی پر کند.

در این مرحله، ما می توانیم هر یک از ضلع ها یا گوشه های کادرِ crop را بچرخانیم تا نواحی خالی را بیشتر کنیم . اما اینکار باعث می شود ریسکِ خراب شدن عکس تان بالا رود.البته این کار به تصویرتان بستگی دارد.

کلاً ویژگی Content-Aware، به تصویرتان بستگی دارد. به طور کلی، برای بهتر شدن نتایج تان، سعی نکنید border های crop را فراتر از اندازه اولیه ای که فتوشاپ پیشنهاد می کند، گسترش دهید. اما باز هم می گوییم، همه ی اینها، به تصویر شما بستگی دارد.

مرحله 5: برای Crop تصویر، دکمه ی Enter در ویندوز و Return در مک را فشار دهید

برای تایید crop، در ویندوز کلید Enter و در مک کلید Return را فشار می دهیم. در این مرحله، به دلیل اینکه فتوشاپ در حال طراحی کردن است، بنابراین نمی توانیم مانند قبل، نتایج را فوراً ببینیم. در عوض، یک نوار پیشرفت برای ما نمایش داده می شود که به ما می گوید، چه اندازه از عملیات انجام شده است:

دیدن نتایج در بیشتر موارد در فتوشاپ، بیشتر از چند ثانیه طول نمی کشد. ویژگی content-aware crop ، فتوشاپ را قادر می سازد، نواحی خالی در گوشه ها را با جزئیات اطرافشان پر کند. همانطور که مشاهده می کنید، پسر با پیراهن زرد رنگ بصورت یک تکه در تصویر وجود دارد و فتوشاپ فضای خالی اطرافش را پر کرده است. ممکن است چند ناحیه ای در عکس وجود داشته باشد تا ما با یکی از ابزارهای روتوشِ فتوشاپ، مانند Clone Stamp یا Healing Brush روی آن قسمتها بکشیم. اما به طور کلی، Crop با روشن بودن ویژگی content-aware تصویر ما را بهتر کرد.

استفاده از content-aware crop به منظور گسترش لبه های یک عکس

همانطور که مشاهده کردید crop با ویژگی content-aware برای مستقیم کردن (straighten) تصویر بسیار عالی عمل می کند.اما این ویژگی برای گسترش لبه های یک تصویر، نیز مفید است زیرا فضای بیشتری به بالا، پایین، چپ یا راست اضافه می کند. در اینجا تصویر دیگری از Adobe Stock دانلود کردیم و در فتوشاپ باز نمودیم:

مرحله 1: ابزار Crop را انتخاب کنید

در این مرحله قصد داریم فضای بیشتری بالای بادکنک ها در بالای تصویر اضافه کنیم. برای انجام این کار، یک بار دیگر ابزار Crop  را از نوار ابزار (Toolbar) انتخاب می کنیم:

این ابزار border های crop را بطور استاندارد در اطراف تصویر قرار می دهد :

می خواهیم دستگیره های بالا را بدون حرکت سایرین حرکت دهیم ، بنابراین لازم است در ابتدا مطمئن شویم که گزینه ی نسبت ابعاد (Aspect Ratio) در نوار تنظیمات (Options Bar) روی مقدار Ratio ست شده است البته پیش فرض فتوشاپ نیز چنین است. بعد از آن مطمئن شوید که فیلدهای Width و Height که در سمت راست گزینه ی Aspect Ratio قرار گرفته اند، هر دو خالی هستند. اگر این فیلدها خالی نبودند، بر روی دکمه Clear کلیک کنید تا این فیلدها پاک شوند:

مرحله 2: Content-Aware را در نوار تنظیمات (Options Bar) فعال کنید

به نوار تنظیمات (Options Bar) بروید و مطمئن  شوید که گزینه ی Content-Aware انتخاب شده است:

مرحله 3: لبه ی border های crop را به سمت بیرون بکشید

سپس، برای اضافه کردن فضای بیشتری به بالای تصویر، روی دستگیره ی بالا کلیک کنید و آن را به سمت بالا بکشید:

وقتی دکمه ماوس را رها می کنیم، فتوشاپ فضای اضافی را با پترن های شطرنجی شکل (transparent) پر می کند، و درواقع اینها فضاهای خالی هستند:

مرحله 4: کلید Enter در ویندوز و Return در مک را فشار دهید تا تصویر را crop کنید

سپس برای crop تصویر، دکمه ی Enter در ویندوز و Return در مک را فشار می دهیم. اکنون می توانید نتیجه ی کار را در تصویر زیر مشاهده کنید. اگر Content-Aware غیرفعال بود، فتوشاپ در قسمت بالای تصویر، فضای خالی را اضافه می کرد.اما با فعال بودن Content-Aware، فتوشاپ به محیط اطراف نگاه کرد و فضای خالی را با آسمان آبی و ابرهای تصادفی پُر نمود:

ویژگی content-aware crop در فتوشاپ CC می تواند باعث صرفه جویی در زمان شود.

content-aware crop در زمینه هایی با رنگ های solid، مانند آسمان آبی روشن، و یا در مناطقی با جزئیاتِ تصادفی زیاد، مانند چمن، برگ یا ساحل شنی، بهتر عمل می کند. با این حال، در مناطقی که بیش از حد، مشخص و یکدست هستند، به خوبی کار نمی کند.

 

چه موقعی content-aware crop موفقیت امیز نیست

در مثال قبل، به راحتی توانستیم فضای بیشتری را به بالای بادکنک ها اضافه کنیم و این به دلیل آن بود که این منطقه نسبتا ساده بود. اما اگر بخواهیم یک فضای خالی در پایین تصویر و در قسمت پایین لباس زن، قرار دهیم چه اتفاقی می افتد.روی پایین ترین دستگیره ی crop کلیک می کنیم و آن را به سمت پایین می کشیم تا فضای بیشتری به زیر عکس اضافه شود:

در نهایت، روی کلید Enter در ویندوز و Return در مک فشار دهید تا crop پذیرفته شود. فتوشاپ بخشی از لباس و دستان و بخشی از بازوهای زن را کپی کرد و آنها را در منطقه جدید چسباند. ابرها را نیز خراب کرد، و واقعا نتیجه ی بسیار بدی بدست آمد.

بنابراین، به یاد داشته باشید که Content-Aware با جزئیات ساده و تصادفی به خوبی کار می کند. اما هر چقدر این جزئیات مشخص تر و یکدست تر شود احتمال اینکه به نتیجه ی مطلوب تری دست پیدا کنید کمتر و کمتر می شود.

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید