مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

ماسک های کلیپ در فتوشاپ


ماسک های کلیپ در فتوشاپ

در این آموزش ، به شما نشان می دهیم که چگونه از ماسک های Clipping در فتوشاپ برای نشان دادن و پنهان کردن قسمت های مختلف لایه و قرار دادن تصاویر درون اشکال استفاده کنید! در این مقاله ، اصول ایجاد ماسک کلیپ را به شما آموزش خواهیم داد و ایده پشت آنها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد تا در پایان این درس ، درک کاملی از نحوه کارکرد ماسک های کلیپ را کسب کنید. در این آموزش ما از فتوشاپ نسخه CC استفاده خواهیم کرد ؛ اما همه موارد مطرح شده کاملاً با Photoshop CS6 و نسخه های قبلی سازگار است. بیایید شروع کنیم!

 

ماسک کلیپ (Clipping Mask) چیست؟

 ماسک های کلیپ در فتوشاپ یک روش قدرتمند برای کنترل قابلیت مشاهده یک لایه می باشند. از این نظر ، ماسک های کلیپ مانند ماسک های لایه ای عمل می کنند. اما اگرچه ممکن است نتیجه نهایی کار هر دوی آنها یکسان باشد ، اما ماسک های کلیپ و ماسک های لایه بسیار متفاوت هستند. ماسک لایه از رنگ سیاه و سفید برای نشان دادن و پنهان کردن قسمت های مختلف لایه استفاده می کند ؛ در حالی که ماسک کلیپ از محتوا و شفافیت یک لایه برای کنترل قابلیت مشاهده لایه دیگر استفاده می کند.

 

برای ایجاد ماسک کلیپ ، به دو لایه نیاز داریم. لایه پایینی قابلیت مشاهده لایه بالایی را کنترل می کند. به عبارت دیگر ، لایه زیرین ماسک است و لایه بالای آن لایه ای است که روی ماسک سنجاق می شود.

 

در قسمت هایی که لایه زیرین حاوی محتوای واقعی است (پیکسل ، شکل یا متن) ، محتوای موجود در لایه بالای آن قابل مشاهده است. اما اگر هر قسمت از لایه پایینی شفاف باشد ، همان قسمت روی لایه بالای آن پنهان می شود. این حالت ممکن است گیج کننده تر از نحوه عملکرد یک ماسک لایه باشد ؛ اما استفاده از ماسک های کلیپ به همین راحتی است. بیایید خودمان یک ماسک کلیپ ایجاد کنیم تا بتوانیم نحوه عملکرد آنها را بهتر درک کنیم.

ماسک های کلیپ چگونه کار می کنند؟

برای درک واقعی عملکرد ماسک های کلیپ شونده ، ابتدا باید تفاوت بین محتوا و شفافیت روی یک لایه را درک کنیم. برای همراهی با ما ، می توانید هر عکسی را که دوست دارید ، باز کنید. ما در این جا ، از این عکس استفاده خواهیم کرد (عکس از Adobe Stock):

لایه ماسک و لایه کلیپ

اگر به پنل Layers ما نگاه کنید ، عکس موجود در لایه Background را می بینید که در حال حاضر تنها لایه موجود در سند ماست:

برای ایجاد یک ماسک کلیپ به دو لایه نیاز داریم ؛ یکی برای ماسک و یکی دیگر که به ماسک سنجاق می شود. پس اجازه دهید لایه دوم را نیز اضافه کنیم. ما لایه جدید را در زیر عکس خود اضافه می کنیم. ابتدا قفل لایه Background را باز کنید. در فتوشاپ CC ، روی آیکون قفل کلیک کنید تا قفل آن باز شود. در فتوشاپ CS6 یا نسخه قبلی ، کلید Alt (Win) / Option (Mac)  را روی صفحه کلید فشار داده و نگه دارید و روی لایه Background دوبار کلیک کنید:

با این کار لایه Background باز می شود و نام آن به "Layer 0" تغییر می یابد:

سپس ، برای افزودن یک لایه جدید در زیر تصویر ، کلید Ctrl (Win) / Command (Mac)  را بر روی صفحه کلید فشار داده و نگه دارید و روی آیکون Add New Layer کلیک کنید:

یک لایه جدید به نام " Layer 1" در زیر عکس ظاهر می شود و ما اکنون دو لایه در سند خود داریم. لایه زیرین را به ماسک تبدیل می کنیم و تصویر بالای آن به ماسک سنجاق می شود:

درک ماسک های کلیپ: محتوا در برابر شفافیت

با کلیک روی آیکون قابلیت مشاهده لایه بالا ، تصویر اصلی را برای لحظه ای پنهان کنید:

با خاموش شدن لایه بالایی ، لایه ای را که اضافه کرده ایم ، مشاهده می کنیم. به طور پیش فرض ، لایه های جدید در فتوشاپ خالی هستند ؛ بدین معنی که آنها اصلاً محتوایی ندارند. لایه ی بدون محتوا ، شفاف است و ما از طریق آن می توانیم محتوای لایه های دیگر را مشاهده کنیم. زمانی که هیچ لایه دیگری در زیر یک لایه شفاف وجود نداشته باشد ، فتوشاپ شفافیت را به صورت الگوی شطرنجی نشان می دهد. همان طور که در این جا مشاهده می کنید:

 

با کلیک مجدد روی آیکون قابلیت مشاهده ، لایه بالایی را دوباره روشن کنید:

 

لایه بالایی شامل محتوای واقعی است. در این مثال ، این محتوا مبتنی بر پیکسل است ؛ زیرا ما در حال مشاهده عکس دیجیتالی هستیم. اما در فتوشاپ ، محتوا می تواند یک شکل برداری یا حتی متن نیز باشد. در واقع ، هر چیزی که شفافیت نداشته باشد ، محتوا محسوب می شود:

نحوه ایجاد ماسک کلیپ در فتوشاپ

ماسک های کلیپ از محتوا و شفافیت لایه زیرین برای کنترل قابلیت مشاهده لایه بالا استفاده می کنند. بیایید با استفاده از دو لایه ، ماسک کلیپ ایجاد کنیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد.

 

مرحله 1: لایه ای را که باید کلیپ شود ، انتخاب کنید

هنگام ایجاد یک ماسک کلیپ ، ابتدا باید لایه ای را که قرار است به لایه زیرین آن سنجاق شود ، انتخاب کنیم. در این حالت ، لایه بالایی ("لایه 0") به لایه پایین سنجاق می شود ("لایه 1") ؛ بنابراین مطمئن شوید که لایه بالایی انتخاب شده است:

مرحله 2: گزینه “Create Clipping Mask " را انتخاب کنید

برای ایجاد ماسک برش ، به منوی Layer در نوار منو بروید و گزینه Create Clipping Mask را انتخاب کنید:

و این تنها کاری است که باید انجام دهیم! با ایجاد ماسک لایه ، اکنون پنل Layers ، لایه بالایی ("لایه 0") را که به سمت راست کشیده شده ، نشان می دهد و یک پیکان کوچک در کنار آن وجود دارد که به سمت پایین و "لایه 1" اشاره می کند. بدین گونه فتوشاپ به ما می گوید که لایه بالایی اکنون به لایه زیرین سنجاق شده است:

اما مسئله این جاست که آن چه که ما تاکنون با ایجاد یک ماسک کلیپ به دست آورده ایم این است که تصویر را از دید پنهان کرده ایم و این بدان دلیل است که لایه ماسک ما ("لایه 1") حاوی هیچ محتوایی نیست. کاملاً شفاف است. با استفاده از ماسک کلیپ ، هر ناحیه ای که در لایه بالایی مستقیماً روی قسمت های شفاف در لایه زیرین قرار گرفته باشد ، پنهان می شود. از آن جا که لایه پایینی شامل چیزی جزء شفافیت نیست ؛ لذا هیچ بخشی از تصویر بالای آن قابل مشاهده نخواهد بود:

چگونه ماسک کلیپ را آزاد کنیم

این کار خیلی جالب نبود ، بنابراین با رفتن به منوی Layer و انتخاب گزینه Release Clipping Mask ، ماسک کلیپ را آزاد کنید:

در پنل Layers ، لایه بالایی دیگر به سمت راست فرورفتگی ندارد ؛ بدین معنی که دیگر به لایه زیرین سنجاق نشده است:

و در سند ، تصویر دوباره قابل مشاهده خواهد بود:

افزودن محتوا به ماسک کلیپ

بیایید محتوایی را به لایه پایینی اضافه کنیم. برای پنهان کردن تصویر ، روی آیکون قابلیت مشاهده لایه بالا کلیک کنید تا ببینیم چه کاری انجام می دهیم:

سپس روی لایه زیرین کلیک کنید تا فعال شود:

برای افزودن محتوا ، یک شکل ساده ترسیم می کنیم. با right-clicking (Win) / Control-clicking (Mac) روی ابزار Rectangular Marquee ، ابزار Elliptical Marquee  را از نوار ابزار انتخاب کنید:

در مرکز سند کلیک کرده و یک طرح انتخاب بیضوی را بکشید:

به منوی Edit در نوار Menu بروید و گزینه Fill را انتخاب کنید:

در کادر محاوره ای Fill ، گزینه Contents را روی black تنظیم کنید و سپس روی کلید OK را کلیک کنید:

فتوشاپ کادر انتخاب را با رنگ مشکی پر می کند. برای حذف طرح اتنتخاب از اطراف شکل ، به منوی Select بروید و گزینه Deselect را انتخاب کنید:

و اکنون ، به جای یک لایه کاملاً شفاف ، منطقه ای را داریم که حاوی محتوا در مرکز آن است. با این حال توجه داشته باشید که اطراف محتوا شفاف باقی مانده است:

به پنل Layers برگردید ، تصویر کوچک پیش نمایش لایه پایین اکنون شکل سیاه را نشان می دهد. آن چه در اینجا باید به آن توجه کنیم این است که اگر تصاویر کوچک پیش نمایش را برای هر دو لایه مقایسه کنید ، خواهید دید که بخشی از تصویر در لایه بالایی مستقیماً بالای محتوای (شکل) در لایه پایین نشسته است. و ، برخی دیگر از بخش های عکس ، بر روی مناطق شفاف در لایه پایین نشسته است:

ایجاد یک ماسک کلیپ دیگر

حالا که محتوایی را به لایه پایینی اضافه کردیم ، بیایید یک ماسک کلیپ دیگر ایجاد کنیم. دوباره ، ابتدا باید لایه ای را انتخاب کنیم که به لایه زیر سنجاق می شود. از این رو ، برای انتخاب آن روی لایه بالایی کلیک کنید. سپس ، روی آیکون قابلیت مشاهده لایه بالا کلیک کنید تا تصویر روی لایه قابل مشاهده باشد:

به منوی Layer باز گردید و یک بار دیگر گزینه Create Clipping Mask را انتخاب کنید:

در پنل Layers ، لایه بالایی را می بینیم که به لایه زیر آن سنجاق شده است ، دقیقاً مانند آخرین باری که این کار را انجام دادیم:

اما در سند ، اکنون شاهد نتیجه بسیار متفاوتی هستیم. این بار ، بخشی از عکس که مستقیماً بالای شکل در لایه زیرین نشسته است ، قابل مشاهده است! تنها قسمت هایی از عکس که در اطراف شکل هستند ، پنهان شده اند ؛ زیرا این مناطق در بالای قسمت های شفاف لایه زیرین نشسته اند:

انتقال محتوا درون ماسک کلیپ

اکنون ، اگر سوژه ما درون شکل قرار بگیرد ، ممکن است نتیجه بهتر به نظر برسد. با ماسک های کلیپ ، امکان جابجایی و تغییر مکان محتوای درون آنها ساده است. فقط کافیست ابزار Move را از نوار ابزار انتخاب کنید:

سپس بر روی عکس کلیک کنید و آن را به موقعیت موردنظر خود بکشید. در حین این که تصویر را حرکت می دهید ، فقط ناحیه ای را که روی شکل در لایه زیر آن حرکت می کند ، قابل مشاهده است. و این اصول نحوه کارکرد ماسک های کلیپ می باشد:

چه زمانی از ماسک کلیپ استفاده کنید

در حالی که ماسک های لایه برای ترکیب لایه ها و ایجاد انتقال نرم بین آنها مفید هستند ، ماسک های کلیپ در فتوشاپ زمانی که بخواهید تصویر خود را درون یک شکل نمایش دهید ، کاملاً مناسب هستند. همان طور که در این مثال دیدیم ، ممکن است این شکل چیزی باشد که شما با ابزار انتخاب ترسیم کرده اید. اما می توان از ماسک کلیپ برای پر کردن اشکال برداری با تصویر یا قرار دادن تصویر در داخل متن نیز استفاده کرد.

به عنوان مثالی دیگر از آن چه که می توانیم با ماسک های کلیپ انجام دهیم ، بیایید سریع ببینیم ، چگونه می توان از ماسک کلیپ برای قرار دادن عکس در داخل قاب استفاده کرد.

 

قرار دادن عکس در قاب با استفاده از ماسک های کلیپ

در این جا ، ما سندی را داریم که شامل دو تصویر است ، و هر یک از این تصاویر در لایه جداگانه قرار گرفته اند. عکس لایه پایینی حاوی قاب عکس است:

و اگر با کلیک روی آیکون قابلیت مشاهده ، لایه بالایی را روشن کنیم:

عکسی را که می خواهیم درون قاب قرار دهیم ، مشاهده می کنیم:

با کلیک مجدد روی آیکون قابلیت مشاهده ، لایه بالایی را برای لحظه ای پنهان می کنیم و سپس روی لایه Background کلیک می کنیم تا انتخاب شود:

رسم یا انتخاب شکل

در قسمت قبل ، اشاره کردیم که ماسک های کلیپ هنگامی که تصویر ما باید در یک شکل قرار گیرد ، بهترین نتیجه را می دهد. در این مثال ، شکل مورد نظر ما ، ناحیه داخل قاب است. از آن جا که منطقه با رنگ مشکی پر شده است ، می توانیم آن را با استفاده از ابزار Magic Wand  فتوشاپ انتخاب کنیم:

با انتخاب ابزار Magic Wand ، در داخل قاب کلیک می کنیم ، و اکنون منطقه انتخاب شده است:

سپس ، با رفتن به منوی Layer در نوار منو ، انتخاب گزینه New و سپس انتخاب Layer via Copy ، منطقه انتخاب شده را در یک لایه جدید کپی می کنیم:

فتوشاپ انتخاب ما را در یک لایه جدید بین لایه Background و عکسی که قرار است درون کادر قرار گیرد ، کپی می کند. اکنون شکلی را که برای ایجاد ماسک کلیپ نیاز داریم ، در اختیارمان هست:

راهی سریع تر برای ایجاد ماسک کلیپ

برای ایجاد ماسک کلیپ ، لایه بالایی را انتخاب می کنیم و با کلیک روی آیکون قابلیت مشاهده ، لایه را دوباره روشن می کنیم:

در قسمت قبل ، دیدیم که با انتخاب گزینه Create Clipping Mask از منوی Layer می توانیم یک ماسک کلیپ ایجاد کنیم. اما یک راه سریع تر این است که ، در حالی که نشانگر ماوس را بین دو لایه قرار داده اید ، کلید Alt (Win) / Option (Mac)  بر روی صفحه کلید فشار داده و نگه دارید. نشانگر شما به یک آیکون ماسک کلیپ تغییر می کند:

برای ایجاد ماسک کلیپ ، روی خط تقسیم بین دو لایه کلیک کنید:

با ایجاد ماسک کلیپ ، اکنون عکس ، در داخل قاب نشان داده می شود ؛ این تنها بخشی از تصویر است که بالای محتوای واقعی لایه زیرین آن نشسته است. بقیه عکس پنهان است .

تغییر اندازه محتوای درون ماسک کلیپ

در قسمت قبل ، مشاهده کردیم که می توانیم با استفاده از ابزار Move ، محتوا را درون ماسک کلیپ منتقل کنیم. اما ، ما هم چنین می توانیم با استفاده از دستور Free Transform فتوشاپ ، اندازه محتوای یک ماسک کلیپ را اندازه تغییر دهیم. در حال حاضر ، عکس ما برای قاب بسیار بزرگ است ؛ بنابراین با رفتن به منوی Edit و انتخاب گزینه Free Transform ، اندازه آن را تغییر می دهیم:

فتوشاپ کادر Free Transform و دسته های آن را در اطراف تصویر و همه مناطق خارج از قاب که در حال حاضر توسط ماسک کلیپ پنهان شده است ، قرار می دهد:

برای تغییر اندازه آن ، در حین این که روی دسته های گوشه کلیک می کنیم و آنها را به سمت داخل می کشیم ، کلید Shift را فشار داده و نگه می داریم. نگه داشتن کلید Shift ، نسبت تصویر را قفل می کند تا در حین کشیدن انحراف نیابد

برای پذیرش تغییر اعمال شده ، کلید Enter (Win) / Return (Mac)  را روی صفحه کلید فشار می دهیم تا کادر Free Transform بسته شود. و اکنون ، به لطف قدرت ماسک های کلیپ ، عکس به خوبی در قاب قرار می گیرد:

و حالا ما اطلاعات کافی در خصوص نحوه استفاده از ماسک های کلیپ را در اختیار داریم! این آموزش ، شامل نحوه کار با ماسک های کلیپ در فتوشاپ و نحوه استفاده از آنها برای نشان دادن و پنهان کردن قسمت های مختلف لایه می باشد.

 

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید