مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

لایه ها و اهمیت آنها در فتوشاپ


لایه ها و اهمیت آنها در فتوشاپ

در این مقاله با اصول لایه ها در فتوشاپ آشنا می شوید ، از جمله این که لایه ها چه چیزی هستند ، چگونه کار می کنند و چرا دانستن نحوه استفاده از آنها بسیار مهم است. این مقاله برای فتوشاپ نسخه CC ، CS6 و نسخه های قبلی تدوین شده است.

اگر در فتوشاپ کاملاً تازه کار هستید ، جای بسیار خوبی را برای شروع انتخاب کرده اید. ما در نگاه اول به لایه ها ، بر روی این موضوع ها تمرکز خواهیم داشت که لایه ها چه چیزی هستند و چرا به آنها نیاز داریم. به جای این که سوژه های فانتزی ایجاد کنیم ، از چند ابزار ساده برای ترسیم اشکال بسیار ساده استفاده خواهیم کرد. سپس ، خواهیم آموخت که چگونه می توانیم با استفاده از لایه ها ، آن اشکال را در سند خود دستکاری کنیم! با ایجاد یک ترکیب بدون لایه ، به بررسی چالش هایی که هنگام تلاش برای ایجاد حتی تغییرات ساده بر روی این ترکیب روبرو می شویم ، خواهیم پرداخت. سپس ، این ترکیب را مجدداً ایجاد خواهیم کرد ، این بار با استفاده از لایه ها ، تا ببینیم که واقعاً لایه ها چقدر تفاوت ایجاد می کنند.

اصول لایه ها در طی سال ها هیچ تغییری نکرده است ، بنابراین با این اگر در این مقاله از نسخه فتوشاپ CS6 استفاده می کنیم ، همه کارها با Photoshop CC و هم چنین نسخه های قبلی Photoshop کاملا سازگار هستند. از این رو ، اگر آماده آموختن درباره لایه ها هستید ، بیایید شروع کنیم!

بدون شک لایه ها مهم ترین قابلیت فتوشاپ هستند. آنها آن قدر مهم هستند که دارای پنل خاص Layers برای خود هستند و هم چنین طبقه بندی Layers خود را در نوار منوی فتوشاپ در بالای صفحه دارند. می توانید لایه ها را اضافه کنید ، لایه ها را حذف کنید ، آنها را نامگذاری کرده و تغییر نام دهید ، گروه بندی کنید ، جابجا کنید ، آنها را ماسک کنید ، با هم ترکیب کنید ، افکت هایی را به لایه ها اضافه کنید ، Opacity آنها را تغییر دهید و موارد دیگر!

آیا نیاز به اضافه کردن متن به طرح خود دارید؟ متن ها در لایه Type خود ظاهر می شوند. شکل های برداری چگونه است؟ آنها در لایه های Shape جداگانه ظاهر می شوند. لایه ها ، قلب و روح فتوشاپ هستند. خوب ، حداقل یک بار که از آنها سر در بیاورید ، متوجه خواهید شد که استفاده از لایه ها بسیار آسان و قابل درک است.

 

فتوشاپ بدون لایه

قبل از این که ببینیم لایه ها چه چیزی هستند و چگونه از آنها استفاده کنیم ، بیایید ابتدا ببینیم که کار در فتوشاپ بدون لایه ها چگونه پیش می رود. با این کار ، درک اهمیت لایه ها آسان تر می شود. کار را با ایجاد یک سند جدید فتوشاپ شروع خواهیم کرد. برای انجام این کار ، به منوی File در نوار منو در بالای صفحه بروید و گزینه New را انتخاب کنید:

کادر محاوره ای جدیدی باز می شود. اندازه خاصی برای سند خود نیاز نداریم ، اما برای این که کارها را به صورت یکسان با شما پیش ببریم ، مقادیر 1200 پیکسل برای width و 800 پیکسل را برای height وارد کنید. می توانید مقدار resoulation را روی 72 پیکسل در اینچ تنظیم کنید. در آخر ، مطمئن شوید که گزینه Background Contents روی White تنظیم شده باشد تا سند جدید ما دارای پس زمینه ای کاملاً سفید باشد. پس از اتمام کار ، کلید OK را کلیک کنید تا کادر محاوره ای بسته شود. سند جدید سفید رنگ روی صفحه نمایش داده می شود:

ترسم یک مربع

حالا که سند جدیدمان آماده است ، بیایید چند شکل ساده بکشیم. ابتدا یک مربع رسم می کنیم و برای این کار از یکی از ابزارهای اصلی انتخاب (Select) فتوشاپ استفاده خواهیم کرد. ابزار Rectangular Marquee  را از بالای پنل Tools در سمت چپ صفحه انتخاب کنید:

برای رسم یک مربع با ابزار Rectangular Marquee  ، در سمت چپ و قسمت بالای سند خود کلیک کنید تا نقطه شروع انتخاب شود. سپس ، با نگه داشتن کلید ماوس ، کلید Shift را فشار داده و نگه دارید و به صورت مورب به سمت راست و پایین صفحه بکشید. به طور معمول ، با ابزار Rectangular Marquee  ، ترسیم مستطیل بدون محدودیت انجام می شود ، اما با فشار دادن و نگه داشتن کلید Shift ، به فتوشاپ می گوییم که کادر انتخاب را به شکل یک مربع کامل تبدیل کند.

 

پس از کشیدن کادر انتخاب ، کلید ماوس و سپس کلید Shift را رها کنید. بسیار مهم است که ابتدا کلید ماوس خود و سپس کلید Shift را رها کنید ، در غیر این صورت مربع کامل شما دوباره به شکل یک مستطیل باز می گردد:

حالا که طرح اصلی انتخاب خود را ترسیم کردیم ، بیایید آن را با یک رنگ پر کنیم. برای انجام این کار ، ما از دستور Fill Photoshop استفاده می کنیم. به منوی Edit در بالای صفحه بروید و گزینه Fill را انتخاب کنید:

با این کار ، کادر محاوره ای Fill باز می شود. مقدار گزینه Use را در بالای کادر محاوره ای به Color تغییر دهید:

به محض انتخاب مقدار Color ، فتوشاپ Color Picker خود را باز می کند تا بتوانیم رنگی  را که می خواهیم استفاده کنیم ، انتخاب نماییم. می توانید هر رنگی را که دوست دارید انتخاب کنید. ما رنگ قرمز مات را انتخاب می کنیم:

پس از اتمام کار بر روی کلید OK کلیک کنید تا از Color Picker خارج شوید ، سپس مجدداً بر روی OK کلیک کنید تا کادر محاوره ای Fill نیز بسته شود. فتوشاپ کادر انتخاب را با رنگ انتخابی شما پر می کند:

دیگر نیازی به رئوس کادر انتخاب خود در اطراف مربع نداریم ، بنابراین با رفتن به منوی Select در بالای صفحه و انتخاب گزینه Deselect ، کادر انتخاب را حذف می کنیم:

رسم یک دایره

تا کنون خیلی خوب پیش آمده ایم. حالا بیایید شکل دوم را به سند خود اضافه کنیم. ما قبلاً یک مربع اضافه کرده ایم ، بنابراین این بار یک شکل گرد اضافه می کنیم. برای این منظور ، ما از یکی دیگر از ابزارهای اصلی انتخاب Photoshop استفاده خواهیم کرد - ابزار Elliptical Marquee .

 

ابزار Elliptical Marquee  در پشت ابزار Rectangular Marquee در پنل Tools قرار دارد. برای انتخاب آن ، روی ابزار Rectangular Marquee  کلیک راست  (Win) / Control-click (Mac)  کنید ، سپس ابزار Elliptical Marquee  را از فهرست انتخاب کنید:

بیایید شکل دایره خود را طوری رسم کنیم که با مربع همپوشانی داشته باشد. برای تنظیم نقطه شروع انتخاب ، در گوشه پایین سمت راست مربع کلیک کنید. سپس ، با نگه داشتن کلید ماوس ، Shift+Alt (Win) / Shift+Option (Mac) را بر روی صفحه کلید فشار داده و نگه دارید و از نقطه شروع ، شکل خود را ترسیم کنید.

 

به طور معمول ، ابزار Elliptical Marquee  کادرهای انتخاب بیضوی شکل را ترسیم می کند ، اما با پایین نگه داشتن کلید Shift هنگام ترسیم ، شکل را به حالت یک دایره کامل تبدیل می کنیم. نگه داشتن کلید Alt (Win) / Option (Mac)  به فتوشاپ می گوید که شکل را از نقطه ای که در ابتدا کلیک کردیم به سمت بیرون بکشد.

 

شکل خود را ترسیم کنید تا تقریباً هم اندازه مربع باشد. پس از پایان کار ، کلید Shift و کلید Alt (Win) / Option (Mac)  را رها کنید ، سپس کلید ماوس را رها کنید. دوباره مطمئن شوید که ابتدا کلیدها را رها کرده ، سپس کلید ماوس را آزاد کنید:

پس از این که کادر انتخاب دایره ای خود را ترسیم کردید ، به منوی Edit در بالای صفحه برگردید و گزینه Fill را انتخاب کنید تا انتخاب خود را با یک رنگ پر کنید. گزینه Use در بالای کادر محاوره ای Fill باید از قبل روی Color تنظیم شده باشد ؛ زیرا قبلا این کار را  انجام داده ایم. اما اگر روی OK کلیک کنید تا از کادر محاوره ای خارج شوید ، Photoshop انتخاب را با همان رنگی که دفعه قبل انتخاب کرده اید ، پر می کند و این چیزی نیست که ما می خواهیم.

 

ما می خواهیم رنگ دیگری را برای شکل دایره خود داشته باشیم ، بنابراین روی کلمه Color کلیک کنید ، سپس Color را از لیست گزینه ها دوباره انتخاب کنید (انتخاب چیزی که قبلاً انتخاب شده عجیب به نظر می رسد) ، در این صورت ، Color Picker فتوشاپ دوباره باز می شود. این بار رنگ دیگری انتخاب کنید. ما رنگ نارنجی را انتخاب می کنیم. باز هم ، شما هر رنگی را که دوست دارید ، می توانید انتخاب کنید:

بر روی OK کلیک کنید تا Color Picker بسته شود ، سپس بر روی OK کلیک کنید تا از کادر محاوره ای Fill نیز خارج شوید. با این کار ، Photoshop کادر انتخاب را با رنگ موردنظر ما پر می کند. برای حذف رئوس کادر انتخاب از اطراف شکل ، به منوی Select در بالای صفحه بروید و گزینه Deselect را انتخاب کنید ، دقیقاً مانند قسمت قبل. اکنون دو شکل داریم - یک مربع و یک دایره - که دایره با مربع همپوشانی دارد:

مشکل...

ما اشکال خود را ترسیم کرده ایم و همه چیز عالی به نظر می رسد. با اينكه...

 

حالا که به این دو شکل نگاه می کنیم ، مطمئن نیستیم که همه چیز به خوبی پیش رفته باشد. ببینید چگونه شکل نارنجی با رنگ قرمز تداخل دارد؟ ما این کار را عمداً انجام داده ایم ، و اکنون اگر دریابیم که کارمان اشتباه بوده است، چه می کنیم. اگر شکل قرمز بالای شکل نارنجی باشد ممکن است بهتر به نظر برسد. بهتر است آنها را جابجا کنیم. این کار باید به اندازه کافی ساده باشد ، درست است؟ تمام کاری که باید انجام دهیم این است که شکل قرمز را گرفته و آن را به بالای شکل نارنجی حرکت دهیم.

 

برای انجام این کار ، ... . یک دقیقه صبر کنید ، چگونه این کار را انجام دهیم؟

 

پاسخ ساده این است ، ما نمی توانیم. راهی برای جابجایی شکل قرمز بر روی نارنجی وجود ندارد ؛ زیرا شکل نارنجی در واقع روی قرمز نیست. این فقط یک توهم است.

 

در واقع ، این دو شکل بر روی پس زمینه سفید قرار ندارند. باز هم ، این فقط یک توهم است. کل ترکیب چیزی بیش از یک تصویر تخت نیست. همه چیز در سند - شکل مربع ، شکل دایره و پس زمینه سفید - به هم چسبیده اند.

بیایید نگاهی به پنل Layers بیندازیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد. پنل Layers جایی است که ما لایه های موجود در سند خود را مشاهده می کنیم. توجه داشته باشید که حتی اگر ما هنوز لایه ها را بررسی نکرده ایم و هیچ تلاشی برای اضافه کردن یک لایه نکرده ایم ، فتوشاپ به طور خودکار یک لایه پیش فرض را برای ما ایجاد کرده است. لایه پیش فرض Background نامگذاری شده است ؛ زیرا به عنوان پس زمینه ترکیب ما عمل می کند.

 

اگر به سمت چپ نام لایه نگاه کنیم ، یک تصویر کوچک را مشاهده می کنیم. این تصویر کوچک پیش نمایش لایه است. این تصویر ، پیش نمایش کوچکی از آن چه در لایه است را به ما نشان می دهد. از این رو ، ما هر دو شکل خود و هم چنین زمینه سفید را می بینیم. از آن جا که خودمان هیچ لایه دیگری اضافه نکرده ایم ، فتوشاپ تمام کارهایی را که تاکنون انجام داده ایم را روی این لایه پیش فرض قرار داده است:

و مشکل همین جاست. هر کاری که ما انجام دادیم به آن یک لایه اضافه شده است. با وجود اعمال ترکیب روی یک لایه ، اگر بخواهیم چیزی را تغییر دهیم ، گزینه های زیادی را در اختیار نداریم. ما می توانیم مراحل کار را به عقب بازگردانده و آنها را لغو کنیم تا به نقطه ای برسیم که بتوانیم تغییرات خود را ایجاد کنیم ، یا اینکه می توانیم کل کار را از حذف کرده و از نو شروع کنیم. هیچ کدام از این گزینه ها خیلی جذاب به نظر نمی رسند. باید روشی بهتر برای کار در فتوشاپ وجود داشته باشد ، روشی که به ما آزادی و انعطاف لازم را بدهد تا ترکیب خود را تغییر دهیم و نیازی به لغو چند مرحله یا شروع کار از ابتدا نباشد.

 

خوشبختانه امکان انجام این کار وجود دارد! راه حل استفاده از لایه ها است. بیایید همین کار را دوباره امتحان کنیم ، اما این بار با استفاده از لایه ها!

کار با لایه ها در فتوشاپ

حالا که دیدیم کار در فتوشاپ بدون لایه ها به چه صورت است ، بیایید ببینیم لایه ها چه کاری می توانند برای ما انجام دهند. ابتدا دو شکل اضافه شده را پاک می کنیم. از آن جا که همه چیز روی یک لایه قرار دارد ، ما می توانیم این کار را به راحتی و فقط با پر کردن لایه با رنگ سفید انجام دهیم.

 

به بالای صفحه ، به منوی Edit بروید و یک بار دیگر گزینه Fill را انتخاب کنید. وقتی کادر محاوره ای Fill ظاهر شد ، گزینه Use را از Color به White تغییر دهید:

برای بستن کادر محاوره ای ، کلید OK را کلیک کنید. فتوشاپ سند را با رنگ سفید پر می کند و ما به همان جایی که شروع کردیم ، باز می گردیم:

پنل Layers

در قسمت قبل اشاره کردیم که پنل Layers جایی است که ما می توانیم لایه های موجود در سند خود را مشاهده کنیم. اما واقعاً عملکرد پنل Layers خیلی بیشتر از اینهاست. در واقع ، این بخش به عنوان مرکز فرماندهی برای لایه ها است. اگر کاری در فتوشاپ انجام شود که ارتباطی با لایه ها داشته باشد ، پنل Layers همان جایی است که ما آن را انجام می دهیم. ما از پنل Layers برای ایجاد لایه های جدید ، حذف لایه های موجود ، تغییر نام لایه ها ، جابجایی لایه ها ، روشن و خاموش کردن لایه ها در سند ، افزودن ماسک های لایه و افکت های لایه استفاده می کنیم ... لیست ادامه دارد. و همه این کارها از درون پنل Layers انجام می شود.

 

همان طور که قبلاً مشاهده کردیم ، پنل Layers به ما نشان می دهد که در حال حاضر یک لایه در سند خود داریم - لایه پیش فرض ، لایه Background است.  تصویر کوچک پیش نمایش در سمت چپ نام لایه ، به ما نشان می دهد که لایه پس زمینه با رنگ سفید پر شده است:

وقتی که ما در ابتدای کار دو شکل خود را به سند اضافه کردیم ، هر دو به لایه Background اضافه شدند و به همین دلیل راهی برای جابجایی مستقل از یکدیگر آنها وجود نداشت. شکل ها و پس زمینه سفید همه روی تصویر صاف به هم چسبیده بودند. این روش کار در فتوشاپ ، جایی که همه چیز به یک لایه اضافه می شود ، به عنوان یک "اشتباه" شناخته می شود ؛ زیرا زمانی که نیاز به بازگشت و ایجاد تغییراتی دارید ، با "مشکل" روبرو می شوید. بیایید ببینیم اگر همان طرح قبلی را ایجاد کنیم ، چه اتفاقی می افتد ، اما این بار همه چیز را روی لایه خودش قرار می دهیم.

 

پس زمینه سفید ما از قبل روی لایه Background است ، بنابراین بیایید یک لایه جدید برای شکل اول خود در بالای لایه Background اضافه کنیم. برای افزودن یک لایه جدید به سند ، ما فقط بر روی آیکون New Layer در پایین پنل Layers کلیک می کنیم (آیکون دوم از سمت راست):

یک لایه جدید در بالای لایه Background ظاهر می شود. فتوشاپ لایه جدید را به صورت خودکار Layers1 می نامد. اگر به تصویر کوچک پیش نمایش در سمت چپ نام لایه نگاهی بیندازیم ، می بینیم که این لایه با الگوی شطرنجی پر شده است. الگوی شطرنجی روش فتوشاپ برای نمایش شفافیت است. به عبارت دیگر ، این به ما می گوید که لایه جدید خالی است. آن جا منتظر است تا ما با آن کاری انجام دهیم ، اما در حال حاضر چیزی روی آن نیست:

توجه داشته باشید که Layers1 با رنگ آبی برجسته شده است. این بدان معنی است که در حال حاضر ، این لایه فعال است. هر چیزی که در این مرحله به سند اضافه کنیم ، به لایه فعال (Layers1) اضافه می شود نه لایه پس زمینه در زیر آن. بیایید شکل اول خود را اضافه کنیم ، همان طور که قبلاً این کار را انجام دادیم. از آن جا که اولین شکل ما مربع بود ، باید یک بار دیگر ابزار Rectangular Marquee  را از پنل Tools انتخاب کنیم.

 

پنل Tools آخرین ابزاری را که از یک گروه انتخاب کرده ایم ، به ما نشان می دهد. منظور ما از "گروه" تمام ابزارهایی است که در یک نقطه قرار گرفته اند. از آن جا که آخرین ابزاری که ما از این گروه انتخاب کردیم ، ابزار Elliptical Marquee  بود ، آیکون آن ، ابزاری است که در حال حاضر در پنل Tools قابل مشاهده است. برای بازگشت به ابزار Rectangular Marquee ، باید بر روی ابزار Elliptical Marquee  کلیک راست right-click (Win) / Control-click (Mac) کرده و سپس ابزار Rectangular Marquee  را از فهرست انتخاب کنید:

با در اختیار داشتن ابزار Rectangular Marquee ، یک کادر انتخاب مربع شبیه به مورد قبلی را کلیک کرده و بکشید ، با فشار دادن و نگه داشتن کلید Shift هنگام کشیدن ، شکل را به یک مربع تبدیل کنید. پس از پایان کار ، کلید Shift را رها کنید ، سپس کلید ماوس را رها کنید. در این جا ، طرح کلی انتخاب ما را می بینید:

به بالای صفحه به منوی Edit بروید و Fill را انتخاب کنید. وقتی کادر محاوره ای Fill باز شد ، گزینه Use را به Color تغییر دهید ، سپس یک رنگ برای مربع از Color Picker انتخاب کنید. ما همان رنگ قرمز را که دفعه قبل انتخاب کرده ایم انتخاب می کنیم. بر روی OK کلیک کنید تا Color Picker بسته شود ، سپس روی OK کلیک کنید تا از کادر محاوره ای Fill خارج شوید.

 

فتوشاپ کادر انتخاب را با رنگ انتخابی شما پر می کند. برای حذف رئوس کادر انتخاب از اطراف شکل ، به منوی Select در بالای صفحه بروید و گزینه Deselect را انتخاب کنید. اکنون اولین شکل خود را داریم که با رنگ قرمز پر شده است ، همان طور که قبلا داشتیم:

تا این جا به نظر نمی رسد که تفاوتی در ترکیب بندی داشته باشیم. ما یک شکل مربع داریم که در پس زمینه سفید نشسته است ، دقیقاً مانند دفعه قبل. اما پنل Layers اکنون داستانی متفاوت را روایت می کند. تصاویر کوچک پیش نمایش به ما نشان می دهد که لایه پس زمینه هنوز با رنگ سفید کامل پر شده است ، در حالی که مربع اکنون روی یک لایه کاملاً جداگانه (Layer 1) بالای آن قرار دارد. این بدان معنی است که پس زمینه سفید و شکل مربع دیگر بخشی از یک تصویر مسطح نیستند. به نظر می رسد که آنها در سند هستند ، اما آنها واقعاً دو عنصر کاملاً جدا از هم هستند:

بیایید شکل دوم خود را اضافه کنیم. مجدداً می خواهیم آن را روی لایه خود قرار دهیم ، بدین معنی که ابتدا باید با کلیک روی آیکون New Layer در پایین پنل Layers ، یک لایه جدید دیگر به سند اضافه کنیم:

لایه جدید دوم ، Layer 2 در بالای لایه  Layer 1 ظاهر می شود. به طور معمول ، ما نام لایه های خود را تغییر می دهیم ؛ زیرا نام هایی مانند "  Layer 1 " و " Layer 2" چیزی در مورد آن چه که در واقع در هر لایه وجود دارد ، به ما نمی گویند. اما برای اهداف ما در این جا ، این نام ها کفایت می کنند. توجه کنید که یک بار دیگر ، الگوی شطرنجی در تصویر کوچک پیش نمایش ، به ما می گوید که لایه جدید در حال حاضر خالی است:

هم چنین توجه داشته باشید که لایه 2 با رنگ آبی مشخص شده است ، به این معنی که اکنون لایه فعال است. هر چیزی را که در سند اضافه کنیم ، به لایه 2 اضافه می شود. ابزار Elliptical Marquee  را از پنل Tools (در پشت ابزار Rectangular Marquee Tool قرار دارد) بردارید و یک انتخاب دایره ای بکشید ، همان طور که قبلاً انجام دادیم. اطمینان حاصل کنید که بخشی از آن با مربع همپوشانی داشته باشد. سپس به منوی Edit باز گردید و گزینه Fill را انتخاب کنید. مقدار Color را برای گزینه Use دوباره انتخاب کنید تا Color Picker باز شود و رنگی را برای شکل خود انتخاب کنید. ما همان رنگ نارنجی را انتخاب می کنیم.

 

بر روی OK کلیک کنید تا Color Picker بسته شود ، سپس روی OK کلیک کنید تا از کادر محاوره ای Fill خارج شوید. فتوشاپ کادر انتخاب را با رنگ موردنظر ما پر می کند. به منوی Select بروید و گزینه Deselect را انتخاب کنید تا رئوس کادر انتخاب را از اطراف شکل پاک کنید. و اکنون ، هر دو شکل ما اضافه شده اند:

با نگاهی به پنل Layers ، می بینیم که شکل مربع به تنهایی روی لایه 1 باقی مانده است ؛ در حالی که شکل جدید دایره روی لایه 2 قرار گرفته است. پس زمینه سفید روی لایه Background باقی می ماند. به این معنی که هر سه عنصر تشکیل دهنده سند ما (پس زمینه سفید ، شکل مربع و شکل دایره) اکنون در لایه های جداگانه و کاملاً مستقل از یکدیگر قرار دارند:

 

تغییر ترتیب لایه ها

قبلاً ، وقتی همه چیز روی یک لایه بود ، متوجه شدیم که راهی برای حرکت دادن شکل مربع بر روی شکل دایره وجود ندارد ؛ زیرا آنها واقعاً دو شکل جداگانه نبودند. آنها به سادگی مناطقی از پیکسل های رنگی مختلف بودند که با مناطق پیکسل سفید روی همان تصویر تخت مخلوط شده بودند. اما این بار ، با قرار دادن هر چیزی در لایه خاص خود ، ما واقعاً دو شکل جداگانه ، همراه با یک پس زمینه کاملاً جدا داریم. بیایید ببینیم که چگونه می توانیم از لایه های خود استفاده کنیم تا ترتیب اشکال را به راحتی عوض کنیم.

 

در حال حاضر ، شکل دایره در ترکیب ما ، بر روی شکل مربع ظاهر شده است ؛ زیرا لایه شکل دایره (لایه 2) بالاتر از لایه شکل مربع (لایه 1) در پنل Layers است. وقتی در پنل Layers از بالا به پایین به لایه ها نگاه می کنید ، می بینید که هر لایه بالاتر از لایه دیگر در پنل Layers در سند ظاهر می شود. اگر محتویات دو لایه با هم همپوشانی داشته باشند ، همان طور که در ترکیب ما وجود دارد ، هر کدام از لایه های زیرین در پنل Layers در پشت لایه دیگر در ترکیب ظاهر می شود.

این بدان معناست که اگر بخواهیم ترتیب اشکال خود را عوض کنیم تا مربع بر روی دایره ظاهر شود ، تمام کاری که ما باید انجام دهیم این است که لایه شکل مربع (لایه 1) را به بالای لایه شکل دایره حرکت دهیم (لایه 2) . برای انجام این کار ، به سادگی بر روی لایه 1 کلیک کنید ، سپس کلید ماوس خود را پایین نگه داشته و آن را به بالای لایه 2 بکشید.  در این زمان می ببینید که یک نوار برجسته افقی در بالای لایه 2 ظاهر می شود. این خط به ما می گوید که وقتی کلید ماوس را رها کنیم ، لایه به آن جا منتقل می شود:

پیش بروید و کلید ماوس خود را رها کنید ، در این صورت فتوشاپ لایه 1 را در بالای لایه 2 قرار می دهد:

با توجه به این که اکنون لایه شکل مربع در بالای لایه شکل دایره قرار دارد ، ترتیب آنها در ترکیب معکوس شده است. شکل مربع اکنون بر روی شکل دایره ظاهر می شود:

بدون وجود لایه ها ، حرکت یک عنصر بر روی عنصر دیگری مانند این امکان پذیر نبود. اما با قرار دادن هر چیزی در لایه خودش ، کار ساده می شود. لایه ها همه چیز را جدا نگه می دارند و به ما این امکان را می دهند تا بدون تأثیر بر کل ترکیب ، عناصر منفرد را تغییر دهیم.

 

حال اگر بخواهیم شکل دایره را حرکت دهیم تا دوباره بالای شکل مربع قرار گیرد ، به لطف لایه ها ، مشکلی نیست! همان طور که می توانیم لایه ها را بالای لایه های دیگر بکشیم ، می توانیم آنها را به زیر لایه های دیگر نیز بکشیم.

 

روی لایه شکل مربع کلیک می کنیم (لایه 1) و آن را به پایین لایه دایره (لایه 2) می کشیم. یک بار دیگر ، نوار برجسته به من نشان می دهد که وقتی کلید ماوس را رها کنیم ، لایه به کجا منتقل می شود:

کلید ماوس خود را آزاد می کنیم تا فتوشاپ بتواند لایه 1 را به زیر لایه 2 بیندازد:

و ما دوباره می بینیم که شکل دایره بر روی شکل مربع در ترکیب ظاهر شده است:

جابجایی محتویات لایه ها

اگر واقعاً نمی خواهیم اشکال با هم تداخل داشته باشند ، چه می کنیم؟ شاید اگر از هم دورتر شوند ، بهتر به نظر برسند. باز هم ، چون آنها روی لایه های جداگانه ای هستند ، ما می توانیم آنها را به راحتی جابجا کنیم.

 

برای انتقال محتویات یک لایه ، ابزار Move در Photoshop را از بالای پنل Tools انتخاب کنید:

سپس ، مطمئن شوید که لایه صحیحی را در پنل لایه ها انتخاب کرده اید. ما می خواهیم شکل دایره را به سمت راست شکل مربع منتقل کنیم ؛ بنابراین روی لایه شکل (لایه 2) کلیک می کنیم تا انتخاب شده و فعال شود. لایه 2 اکنون لایه فعال است ؛ زیرا وقتی روی آن کلیک می کنیم ، فتوشاپ آن را با رنگ آبی مشخص می کند:

با انتخاب لایه 2 ، با انتخاب ابزار Move ، روی شکل دایره کلیک می کنیم و آن را به سمت راست مربع می کشیم:

حتی می توانیم هر دو شکل را یک جا حرکت دهیم. برای این منظور ، باید هم زمان هر دو لایه شکل را انتخاب کنیم. ما در حال حاضر لایه 2 را در پنل لایه ها انتخاب کرده ایم. برای انتخاب لایه 1 نیز ، تنها کاری که باید انجام دهیم ، این است که کلید Shift را فشار داده و نگه داریم و روی لایه 1 کلیک کنیم. اکنون هر دو لایه با رنگ آبی مشخص شده اند ، به این معنی که هر دو انتخاب شده اند:

با انتخاب هر دو لایه ، اگر روی یکی از آنها با ابزار Move کلیک کرده و بکشید ، هر دو شکل با هم حرکت می کنند:

حذف لایه ها

آخرین موردی که در این آموزش بررسی خواهیم کرد ، این است که چگونه لایه ها را حذف کنیم. اگر تصمیم بگیریم که به یکی از شکل ها نیازی نداریم ، می توانیم آن را به سادگی با حذف لایه آن ، از ترکیب حذف کنیم. روی لایه مربع (لایه 1) کلیک می کنیم تا انتخاب شود. سپس ، برای حذف لایه ، تمام کاری که باید انجام دهیم این است که آن را به سطل آشغال در پایین پنل Layers بکشید (آخرین آیکون سمت راست):

با حذف لایه مربع ، فقط شکل دایره در سند باقی می ماند (البته همراه با پس زمینه سفید):

همان کار را با شکل دایره انجام می دهیم ، لایه آن را نیز  به سطل آشغال سمت پایین می کشیم:

و اکنون ، با حذف هر دو لایه ، ما بار دیگر به پس زمینه سفید خوب خود باز می گردیم:

از این جا کجا بریم ...

امیدواریم شما اکنون درک بهتری از لایه ها داشته باشید و این که چرا آنها یک بخش اساسی کار با فتوشاپ هستند را به راحتی درک کنید. لایه ها به ما این امکان را می دهند که همه عناصر مختلف در یک ترکیب را جدا نگه داریم تا بتوانیم آنها را اضافه کنیم ، جابجا کنیم ، ویرایش کنیم و حتی بدون تأثیر بر موارد دیگر حذف کنیم. و از آن جا که لایه ها گردش کار ما را انعطاف پذیرتر نگه می دارند ، سطحی از خلاقیت را به ما ارائه می دهند که بدون لایه ها به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

 

همان طور که قبلاً اشاره کردیم ، هر کاری که با لایه ها در فتوشاپ ارتباط داشته باشد ، از طریق پنل لایه ها انجام می شود. بنابراین اکنون که ما درک اساسی از لایه ها و نحوه کار آنها داریم ، می توانیم به آموزش بعدی در یادگیری لایه ها بپردازیم و همه آن چه را که باید در مورد پنل Layers بدانیم ، بیاموزیم! یا ، برای کسب آموزش های بیشتر ، مقالات بعدی ما را دنبال کنید!

 

 

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید