مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

حقیقتی درباره رزولوشن تصویر، اندازه فایل و وب


در این آموزش در مورد رزولوشن تصویر و اندازه فایل صحبت می کنیم و این اعتقاد عمومی که این دو به نحوی باهم مرتبط هستند را نقض می کنیم. و ثابت می کنیم که این باور اشتباه است.

بسیاری از مردم فکر می کنند که با کاهش رزولوشن تصویر، اندازه ی فایل تصویر نیز کاهش می یابد و این باعث می شود تا تصویر، سریعتر از طریق وب، دانلود شود. این درست است که هرچه اندازه ی فایل کوچکتر شود، سرعت دانلود فایل بیشتر می شود ولی رزولوشنِ تصویر هیچ ارتباطی با حجم فایل آن ندارد. در این درس، نشان می دهیم که چیزی به عنوان یک "web resolution" برای تصویر وجود ندارد و ما این را اثبات می کنیم!

برای همراهی با ما یک تصویر دلخواه در فتوشاپ باز کنید. ما این عکس را از Adobe Stock دانلود نمودیم:

مشاهده اندازه تصویر جاری

برای مشاهده اندازه تصویر، به منوی Image در نوار منو (Menu Bar) بروید و Image Size را انتخاب کنید:

با این کار، کادر محاوره ای  Image Size فتوشاپ همراه با پنجره پیش نمایش (preview) در سمت چپ و گزینه های اندازه تصویر در سمت راست باز می شود. پنجره پیش نمایش تنها در فتوشاپ CC در دسترس است:

اندازه تصویر فعلی، برحسب پیکسل و مگابایت، در بالای صفحه قرار دارند. در کنار کلمه Image Size، می توانیم مشاهده کنیم که تصویر، در حال حاضر 69.1M (مگابایت) را در حافظه اشغال کرده است. و در کنار کلمه ی Dimensions، مشاهده می کنیم که تصویر، دارای عرض 6016 پیکسل و ارتفاع 4016 پیکسل است:

مقدار رزولوشن جاری

اگر شما به پایین کادر محاوره ای نگاه کنید، گزینه Resolution را پیدا خواهید کرد. برای تصویر من، رزولوشن روی مقدار 300 پیکسل در هر اینچ تنظیم شده است. ممکن است در تصویر شما این گزینه روی مقدار دیگری تنظیم شده باشد:

رزولوشن تصویر چیست؟

می خواهیم بدانیم دقیقاً رزولوشن تصویر چیست، و این گزینه در کادر محاوره ای Image Size دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟

رزولوشن تصویر یک چیز و تنها یک چیز است؛ آن سایز تصویرتان را در هنگام چاپ کنترل می کند. مقدار Resolution در کادر محاوره ای Image Size فتوشاپ، تعداد پیکسل های تصویر را که در هر اینچ از کاغذ چاپ می شود، تنظیم می کند.هر چقدر مقدار رزولوشن بیشتر باشد، پیکسل های بیشتری در هر اینچ کاغذ قرار می گیرند و درنتیجه اندازه ی چاپ کوچکتر می شود. و هر چقدر مقدار رزولوشن کمتر باشد، پیکسل های کمتری در هر اینچ کاغذ قرار می گیرند و درنتیجه اندازه ی چاپ بزرگتر می شود.

رزولوشن روی اندازه چاپ تصویر تاثیر می گذارد

به عنوان مثال، رزولوشنِ 300 پیکسل در هر اینچ به این معنی است که 300 پیکسل از عرض تصویر، در هر اینچ کاغذ از چپ به راست گنجانده می شود. همچنین به این معنی است که 300 پیکسل از ارتفاع تصویر، در هر اینچ کاغذ از بالا به پایین گنجانده می شود.

برای دانستن اندازه واقعی چاپ، عرض و ارتفاع تصویر را، برحسب پیکسل، بر مقدار رزولوشن تقسیم می کنیم. بنابراین در تصویرِ مثال ما، عرض 6016 پیکسل، را بر مقدار رزولوشن یعنی 300pixels/inch تقسیم می کنیم، آنچه که به دست می آید 20.053inches است که در واقع تصویرمان با این عرض چاپ می شود. ما می توانیم همین کار را برای ارتفاع انجام دهیم. ارتفاع 4016 پیکسل را بر رزولوشنِ 300pixels/inch تقسیم می کنیم. عددی که به دست می آید تقریبا 13.387 اینچ خواهد بود که تصویرمان با این ارتفاع چاپ می شود.

مشاهده اندازه چاپ جاری

در کادر محاوره ای Image Size، بالاتر از مقدار Resolution، گزینه های Width و  Heightقرار دارند. برای مشاهده اندازه چاپ تصویر خود، واحدِ اندازه گیری برای عرض و ارتفاع را از Pixels به Inches تغییر دهید. همانطور که مشاهده می کنید با رزولوشن 300pixels/inch، تصویر ما، با ابعاد 20.053 اینچ عرض و 13.387 اینچ ارتفاع چاپ خواهد شد. و این تمامِ کاری ست که رزولوشن تصویر انجام می دهد. آن اندازه ی تصویرتان را به هنگام چاپ کنترل می کند و هیچ چیز دیگری جز این نیست:

چرا رزولوشنِ تصویر بر اندازه فایل تاثیر نمی گذارد

تا کنون آموختیم که رزولوشن تصویر، اندازه ی چاپ یک تصویر را کنترل می کند. حال این سوال پیش می آید که چرا مقدار رزولوشن روی اندازه فایلِ تصویر تاثیر نمی گذارد؟

بسیاری از مردم بر این باورند که قبل از اینکه یک تصویر را ارسال کنید یا آن را روی وب آپلود کنید، باید رزولوشن آن را به طور معمول به 72pixels/inch کاهش دهید. ایده این است که با کاهش رزولوشن، اندازه فایل تصویر کمتر می شود و این باعث می شود تا تصویر سریعتر دانلود شود. این درست است که هر چه اندازه ی فایل کوچکتر باشد سریعتر دانلود می شود اما کاهش رزولوشن، اندازه فایل را کوچکتر نمی کند.

دلیل آن این است که، همانطور که در درس قبل یاد گرفتیم، اندازه فایلِ تصویر به طور کامل، به ابعادِ پیکسلی آن بستگی دارد. یعنی به تعداد پیکسل ها در عرض و به تعداد پیکسل ها در ارتفاع. تغییر در رزولوشنِ چاپ، تعداد پیکسل ها را تغییر نمی دهد، بنابراین بر روی اندازه فایل تاثیری نخواهد داشت. ما می توانیم این را به راحتی در کادر محاوره ای  Image Size فتوشاپ به اثبات برسانیم.

گزینه Resample

اولا ما باید اطمینان حاصل کنیم که فقط تغییرِ رزولوشن داریم، نه تغییر در تعداد پیکسل ها. برای این کار، اطمینان حاصل می کنیم که گزینه Resample که در زیر مقدار Resolution قرار گرفته است خاموش است (تیک ندارد). Resampling به معنای تغییر تعداد پیکسل ها است. بنابراین اگر ما، در حالی که Resample روشن است، رزولوشن را تغییر دهیم، ابعاد پیکسلی همراه با آن تغییر خواهد کرد. در اینجا، ما می خواهیم فقط مقدار رزولوشن را تغییر دهیم، بنابراین ابتدا مطمئن می شویم که Resample خاموش است:

اندازه، ابعاد پیکسلی و رزولوشن تصویر جاری

توجه داشته باشید که در رزولوشن 300pixels/inch، اندازه ی فایل تصویر برابر با 69.1 مگابایت است که دارای عرض 6016 پیکسل و ارتفاع 4016 پیکسل می باشد. ما در آموزش قبل به شما نشان دادیم که چگونه اندازه تصویر و ابعاد پیکسلی باهم مرتبط هستند:

کاهش مقدار رزولوشن

ما مقدار رزولوشن را از 300pixels/inch به مقدار 72pixels/inch که رزولوشن محبوب وب هست یا اصطلاحاً "web resolution "، کاهش دادیم:

با وجود اینکه مقدار رزولوشن را کاهش دادیم، ابعاد پیکسلی هیچ تغییری نکرد. هنوز تصویر 6016 پیکسل، عرض و 4016 پیکسل، ارتفاع دارد. و چون ابعاد پیکسلی تغییر نکرده است، اندازه فایل نیز تغییر نکرده است. هنوز اندازه تصویر دقیقاً مانند قبل 69.1M است:

در حقیقت، تنها چیزی که تغییر کرد ه است، سایزِ چاپ تصویر است. با کاهش رزولوشن به 72pixels/inch، عرض تصویر در هنگام چاپ، از 20 اینچ تا 83 اینچ و ارتفاع چاپ نیز از 13 اینچ تا نزدیک به 56 اینچ افزایش یافته است. در حالی که اندازه چاپ به طرز چشمگیری تغییر کرده، اندازه فایل به هیچ وجه تغییر نکرده است . بنابراین این تصویر با این حجم ازفایل، برای قرار دادن روی وب مناسب نیست:

افزایش مقدار رزولوشن

بیایید ببینیم اگر ما برعکس عمل کنیم و رزولوشن را افزایش دهیم، چه اتفاقی می افتد. ما آن را از 72pixels/inch تا مقدار دیوانه کننده ای مانند 3000pixels/inch افزایش می دهم. این مقدار فراتر از چیزی است که شما همیشه نیاز دارید:

در اینجا باز هم می بینیم، در حالی که رزولوشن تغییر کرده است، ابعاد پیکسلی هیچ تغییری نکرده است. از آنجایی که ابعاد پیکسلی همان مقدار قبلی را دارد، اندازه فایل هم همانطور باقی مانده است:

همانطور که انتظار می رفت، تنها چیزی که تغییر کرده، اندازه چاپ است. با رزولوشن 3000pixels/inch، تصویر با عرضی برابر با 2.005 اینچ و ارتفاعی برابر با 1.339 اینچ چاپ می شود. همچنین نحوه ی نمایش تصویر بر روی صفحه نمایش تان هیچ تغییری نخواهد کرد و هرگز سریعتر یا کندتر از قبل دانلود نخواهد شد:

 

 

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید