مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

تراز کردن لایه ها در فتوشاپ


تراز کردن و توزیع لایه ها در فتوشاپ

در این مقاله می آموزید که چگونه گزینه های Align و Distribute در فتوشاپ به ما اجازه می دهند تا به راحتی و به طور خودکار محتوای لایه های خود را در یک ردیف قرار دهیم. هم چنین خواهید آموخت که چگونه گروه های لایه می توانند به ما کمک کنند تا چندین لایه را به طور هم زمان با خود سند همتراز کنیم!

در این جا ، سندی را مشاهده می کنید که روی صفحه فتوشاپ خود باز کرده ایم و برخی بلوک های چوبی را در این سند مشاهده می کنید:

در حال حاضر ، بلوک ها در همه نقاط سند پراکنده شده اند. اما آن چه که ما می خواهیم انجام دهیم ، این است که آنها را به صورت یک الگوی شبکه ای 3*3 مرتب کنیم. اگر به پنل Layers ما نگاه کنید ، می بینید که هر بلوک روی لایه خود بر روی  بالای لایه Background نشسته است. ما کار را پیش برده و هر لایه را بر اساس مکانی که می خواهیم هر بلوک در شبکه ظاهر شود ، تغییر نام داده ایم ("Top Left " ، "Top Right ، "Bottom Right" و غیره):

حال چگونه می توانیم بلوک های داخل سند را مرتب کرده و با یکدیگر هم ردیف کنیم؟ خوب ، ما می توانیم سعی کنیم آنها را به صورت دستی با استفاده از ابزار Move حرکت داده و مرتب کنیم. اما این کار زمان بر است و از طرفی شک داریم که بتوانیم همه آنها را به طور کامل به صورت چشمی در یک ردیف قرار دهیم. یک راه بهتر ، و یک روش بسیار آسان تر ، این است که به فتوشاپ اجازه دهیم کار را خودش با استفاده از گزینه های Align و Distribute به صورت خودکار انجام دهد!

 

برای دسترسی به گزینه های Align و Distribute ، باید ابزار Move را انتخاب کنیم. بنابراین آن را از بالای پنل Tools انتخاب می کنیم:

با انتخاب ابزار Move ، گزینه های Align و Distribute ، به صورت مجموعه ای از آیکون ها در نوار Options در بالای صفحه ظاهر می شوند. در حال حاضر ، آیکون ها خاکستری شده و غیرقابل دسترسی هستند ؛ زیرا ما فقط یک لایه در پنل Layers خود انتخاب کرده ایم ، و نمی توانیم کار زیادی را برای تراز کردن یا توزیع یک لایه با خودش انجام دهیم:

بیایید ببینیم اگر چند لایه را انتخاب کنیم ، چه اتفاقی می افتد. در حال حاضر ، لایه Top Left را در بالای پشته لایه انتخاب کرده ایم:

با پایین نگه داشتن کلید Shift و کلیک روی لایه Top Right ، لایه های Top Center و Top Right را نیز انتخاب می کنیم. با این کار ، لایه Top Left انتخاب شده ، و لایه Top Right نیز به قسمت انتخاب اضافه می شود و هم چنین لایه Top Center نیز در بین آنها انتخاب می شود. اکنون هر سه لایه به یکباره انتخاب شده اند:

با انتخاب بیش از یک لایه ، گزینه های Align و Distribute در دسترس هستند. بیایید نگاه دقیق تری به آنها بیندازیم.

 

گزینه های Align

شش آیکون اول در ردیف گزینه های Align هستند. از چپ به راست ، Align Top Edges  ، Align Vertical Centers  ، Align Bottom Edges  ، Align Left Edges  ، Align Horizontal Centers و Align Right Edges را داریم. این گزینه ها ، محتویات دو یا چند لایه را بر اساس لبه های محتوا یا مراکز محتواهای دیگر قرار می دهند:

گزینه های Distribute

شش آیکون بعد ، مربوط به گزینه های Distribute هستند که محتویات چندین لایه را گرفته و آنها را با فاصله مساوی از یکدیگر قرار می دهد. از چپ به راست ، ما آیکون های  Distribute Top Edges ، Distribute Vertical Centers ، Distribute Bottom Edges ، Distribute Left Edges ، Distribute Horizontal Centers و در آخر ، Distribute Right Edges را داریم. توجه داشته باشید که برای در دسترس بودن گزینه های Distribute ، باید یک یا سه لایه را هم زمان در پنل Layers انتخاب کنید:

بیایید ببینیم که چگونه می توانیم از این گزینه های Align  و Distribute استفاده کنیم تا به راحتی بلوک های سند خود را دوباره مرتب کنیم.

همان طور که لحظه ای قبل دیدید ، لایه های Top Left ، Top Center و Top Right را در پنل Layers انتخاب کردیم. قصد داریم بلوک های دیگر سند را با کلیک روی آیکون قابلیت مشاهده هر لایه ، به طور موقت خاموش کنیم. برای استفاده از گزینه های Align  و Distribute نیازی به خاموش کردن لایه های دیگر نیست. فقط این کار را انجام می دهیم تا ببینیم در سند چه اتفاقی می افتد:

با خاموش شدن بلوک های دیگر ، فقط بلوک های سه لایه انتخاب شده قابل مشاهده هستند. بلوک های دیگر را این جا خاموش کرده ایم تا فقط ببینیم چه اتفاقی می افتد. برای استفاده از این گزینه ها نیازی به روشن و خاموش کردن لایه ها نیست:

اولین کاری که می خواهیم انجام دهیم این است که این سه بلوک را به صورت افقی بر اساس لبه های بالایی بلوک و به سمت بالا مرتب کنیم برای این کار ، با انتخاب سه لایه در پنل Layers ، تمام کاری که باید انجام دهیم این است که روی گزینه Align Top Edges در نوار Options کلیک کنیم:

فتوشاپ به سه بلوک نگاه می کند ، مشخص می کند کدام یک به بالای سند نزدیک تر است ، سپس دو بلوک دیگر را به سمت بالا حرکت می دهد تا لبه های بالایی هر سه را همتراز کند ، و همه کارها فوراً انجام می شوند:

هم چنین می خواهیم سه بلوک را به صورت افقی توزیع کنیم تا از یکدیگر فاصله داشته باشند ؛ بنابراین این بار (با انتخاب سه لایه خود در پنل Layers) ، روی گزینه Distribute Horizontal Centers در نوار Options کلیک می کنیم :

فتوشاپ دوباره به سه بلوک نگاه می کند ، به مکان بلوک سمت چپ و جایی که بلوک در سمت راست قرار دارد نگاه می کند ، سپس بلوک مرکزی را به موقعیت خود منتقل می کند تا فضای مساوی بین آنها ایجاد شود. بلوک های دو طرف حرکت نمی کنند. فقط بلوک بین آنها جابجا می شود:

با در اختیار داشتن سه لایه بالا ، بر روی آیکون های قابلیت مشاهده لایه های Middle Left و  Bottom Left در پنل Layers  کلیک می کنیم تا روشن شوند:

با این کار ، دو بلوک جدید در سند روشن می شوند. بلوک “T"  آبی در لایه  Middle Left و “H"  نارنجی در لایه Bottom Left قرار دارند:

می خواهیم لبه های سمت چپ این دو بلوک جدید را با لبه سمت چپ بلوک “P"  در گوشه بالا سمت چپ تراز کنیم. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهیم این است که این سه لایه را در پنل Layers انتخاب کنیم. ابتدا با کلیک بر روی لایه Top Left ، انتخاب را شروع می کنیم ، سپس کلید Ctrl (Win) / Command (Mac)  را فشار داده و پایین نگه می داریم و روی لایه های Middle Left و Bottom Left کلیک می کنیم. با این کار هر سه لایه به یکباره انتخاب می شوند:

با انتخاب این سه لایه ، روی گزینه Align Left Edges در نوار Options کلیک می کنیم:

فتوشاپ به سه بلوک نگاه می کند ، مشخص می کند کدام یک به سمت چپ سند نزدیک تر هستند ، سپس دو بلوک دیگر را به سمت چپ حرکت می دهد تا لبه های سمت چپ هر سه را همتراز کند:

هنوز باید فاصله بین سه بلوک را اصلاح کنیم ، اما در ادامه به آنها باز خواهیم گشت.

قصد داریم لایه های Bottom Center و Bottom Right را با کلیک روی آیکون های قابلیت مشاهده ، روشن کنیم:

بلوک های  “O"  (Bottom Center) و "P “ قرمز (Bottom Right) در پایین سند روشن می شوند:

با کلیک بر روی لایه Bottom Left در پنل Layers ، هر سه لایه را یک باره انتخاب می کنیم. سپس کلید Shift را نگه داشته و روی لایه Bottom Right کلیک می کنیم. اکنون ، هر سه لایه ، از جمله لایه Bottom Center در بین آنها انتخاب شده اند:

می خواهیم لبه های پایین این لایه ها را همتراز کنیم ؛ بنابراین روی گزینه Align Bottom Edges در نوار Options کلیک می کنیم:

فتوشاپ مشخص می کند که کدام یک از سه بلوک نزدیک به پایین سند است ، سپس دو بلوک دیگر را به سمت پایین حرکت می دهد تا لبه های پایین هر سه را هم ردیف کند:

اکنون که بلوک “H"  در گوشه پایین سمت چپ قرار دارد ، به عقب باز می گردیم و فاصله بین بلوک های سمت چپ را تصحیح می کنیم. دوباره ، لایه های Top Left ، Middle Left و Bottom Left را در پنل Layers انتخاب می کنیم:

با انتخاب سه لایه ، روی گزینه Distribute Vertical Centers در نوار Options کلیک می کنیم:

فتوشاپ موقعیت بلوک های بالا و پایین را بررسی می کند ، سپس بلوک میانی را حرکت می دهد تا فضای برابری را به طور عمودی بین آنها ایجاد کند:

تا کنون خیلی خوب پیش رفته ایم. با کلیک روی آیکون قابلیت مشاهده ، لایه Middle Right  را در سند روشن می کنیم:

بلوک “S"  سبز در سمت راست روشن می شود:

برای تراز کردن لبه های سمت راست سه بلوک در سمت راست (بلوک های “O"  ، "S" و “P" ) ، ابتدا لایه های Top Right ، Middle Right و  Bottom Right را در پنل Layers انتخاب می کنیم:

سپس روی گزینه Align Right Edges در نوار Options کلیک می کنیم:

فتوشاپ تعیین می کند که کدام یک از سه بلوک نزدیک به سمت راست سند می باشند ، سپس دو بلوک دیگر را به سمت راست حرکت می دهد تا لبه های سمت راست هر سه را  هم ردیف کند:

هم چنین ، ما باید سه بلوک را به طور مساوی از یکدیگر قرار دهیم ؛ بنابراین روی گزینه Distribute Vertical Centers در نوار Options کلیک می کنیم ، دقیقاً همان طور که فاصله سه بلوک را در سمت چپ تنظیم کردیم:

و اکنون سه بلوک در سمت راست به یک اندازه فاصله دارند:

در آخر ، با کلیک بر روی آیکون قابلیت مشاهده ، لایه Middle Center را نیز در پنل Layers روشن می کنیم:

با این کار بلوک “O"  قرمز ، در مرکز سند روشن می شود:

بلوک مرکزی باید با بلوک های دو طرف همسو شود ؛ بنابراین ، لایه های Middle Left  ، Middle Center و Middle Right را در پنل Layers انتخاب می کنیم:

سپس ، روی گزینه Align Top Edges در نوار Options کلیک می کنیم:

فتوشاپ بلوک میانی را به سمت بالا حرکت می دهد تا لبه بالایی آن را با لبه های بالایی بلوک های “T"  و “S" در کنار آن همتراز کند ، و با این کار الگوی "شبکه" کامل می شود. همه این کارها به لطف گزینه های Align و Distribute فتوشاپ انجام می شوند:

البته هنوز یک مشکل باقی مانده است. بلوک ها ممکن است در یک راستا قرار بگیرند و بین یکدیگر توزیع شده باشند ، اما طرح کلی باید در سند نیز متمرکز شود. برای انجام این کار ، ما به یک روش برای جابجایی و ترازبندی بلوک ها به عنوان یک واحد کل نیاز داریم و ساده ترین راه برای این کار ، قرار دادن همه آنها در داخل یک گروه لایه است که در آموزش قبلی به آن پرداختیم.

 

برای قرار دادن بلوک ها در داخل یک گروه ، ابتدا باید تمام لایه های مورد نیاز را انتخاب کنیم. از این رو ، با کلیک بر روی لایه Top Left در بالای پشته ، انتخاب را شروع می کنیم ، سپس کلید Shift را نگه داشته و روی  Bottom Right درست بالای لایه Background کلیک می کنیم. با این کار لایه Top Left ، Bottom Right و همه لایه های بین آن انتخاب می شود:

با انتخاب تمام لایه های بلوک ، روی آیکون منو در گوشه سمت راست بالای پنل Layers کلیک می کنیم (آیکون منو در نسخه های قدیمی فتوشاپ مانند یک فلش کوچک به نظر می رسد)

از منوی ظاهر شده ، گزینه New Group from Layers را انتخاب می کنیم:

فتوشاپ با باز کردن یک کادر محاوره ای ، از ما نامی برای گروه لایه جدید می خواهد. نام آن را “Blocks"  می گذاریم ، سپس روی کلید OK کلیک می کنیم تا کادر محاوره ای بسته شود:

اگر به پنل Layers نگاه کنیم ، می بینیم که همه لایه های بلوک ها ، در داخل یک گروه لایه به نام “Blocks" قرار دارند:

یکی از نکات خوب در مورد گروه های لایه ، علاوه بر این که راهی عالی برای تمیز و منظم نگاه داشتن پنل Layers ما هستند ، این است که آنها به ما امکان می دهند همه لایه های داخل آنها را به صورت تک لایه حرکت دهیم. گروه Blocks قبلاً در پنل Layers انتخاب شده است ، بنابراین وقتی روی لایه Background زیر آن کلیک می کنیم ، کلید Shift را پایین نگه می داریم. با این کار هم گروه لایه و هم لایه Background یک باره انتخاب می شوند:

همان طور که در آموزش لایه Background یاد گرفتیم ، لایه های  Background در جای خود قفل شده اند ، به این معنی که آنها نمی توانند در داخل سند حرکت کنند. تنها چیزی که ما انتخاب کرده ایم و می تواند حرکت کند ، گروه لایه است. روی گزینه Align Vertical Centers در نوار Options کلیک می کنیم:

فتوشاپ لایه های بلوک داخل گروه لایه را به صورت عمودی با لایه Background همتراز می کند:

و در آخر ، روی گزینه Align Horizontal Centers در نوار Options کلیک می کنیم:

این کار ، بلوک ها را به صورت افقی با لایه Background همتراز می کند و آنها را در مرکز سند قرار می دهد:

از این جا کجا بریم ...

و حالا ما این مهارت و دانش را در اختیار داریم! در آموزش بعدی در راهنمای یادگیری لایه ها ، ما یاد خواهیم گرفت که چگونه با استفاده از گزینه های Opacity و Fill در پنل Layers ، شفافیت یک لایه را کنترل کنیم!

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید