مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

اصول کار با ماسک های لایه در فتوشاپ


ماسک های لایه در فتوشاپ

در این مقاله با اصول اولیه ماسک های لایه در فتوشاپ آشنا می شوید و نحوه استفاده از ماسک لایه را برای پنهان کردن یا نشان دادن قسمت های مختلفی از  یک لایه را می آموزید! این آموزش برای فتوشاپ نسخه CC  ، CS6 و نسخه های قبلی تدوین شده است.

اگر در فتوشاپ تازه کار هستید ، ماسک های لایه می توانند موضوع پیشرفته ی باشند. اما استفاده از ماسک های لایه ای ساده است. در واقع ، یک ماسک لایه ای به اندازه ترکیب دو رنگ سیاه و سفید ساده است! موارد استفاده بسیاری از ماسک های لایه ای وجود دارد که پوشش دادن همه آنها در یک مقاله غیرممکن است. بنابراین در این آموزش ، ما نگاه کلی تری به ماسک های لایه خواهیم داشت ، و فقط اصول کار با آنها را پوشش خواهیم داد تا بتوانید بلافاصله از آنها استفاده کنید! هم چنین ، ماسک های لایه را با ویژگی های مشابه در فتوشاپ مانند گزینه Opacity در پنل Layers و ابزار Eraser  فتوشاپ مقایسه خواهیم کرد تا درک کنید که ماسک های لایه واقعا چقدر قدرتمند هستند.

ما از فتوشاپ نسخه CC استفاده خواهیم کرد ؛ اما این آموزش با فتوشاپ CS6 نیز کاملاً سازگار است. در واقع ، اصول ماسک های لایه از زمان معرفی این قابلیت برای اولین بار در فتوشاپ 3.0 تغییر نکرده اند. با این حال ، رابط کاربری فتوشاپ در نسخه های اخیر بسیار تغییر کرده است.

 

قبل از ادامه ، در این آموزش فرض بر این است که شما حداقل یک درک اساسی از لایه ها دارید (نه ماسک های لایه ، بلکه خود لایه ها). اگر هنوز با لایه ها آشنا نیستید ، توصیه می کنیم مجموعه آموزش های ما در خصوص لایه های فتوشاپ را بخوانید و ابتدا با اولین مقاله از این مجموعه ، درک لایه ها در فتوشاپ کار را شروع کنید. اگر قبلاً با لایه ها آشنا هستید و آماده یادگیری همه چیز درباره ماسک های لایه ای هستید ، بیایید شروع کنیم!

نحوه استفاده از ماسک لایه در فتوشاپ

تنظیم سند

برای ادامه این آموزش ، به دو تصویر نیاز دارید. از آن جا که هدف ما در این جا این است که به سادگی بفهمیم ماسک های لایه ای چگونه کار می کنند ، نه این که یک شاهکار تمام عیار خلق کنیم ، دو عکس را به دلخواه انتخاب می کنیم. این اولین تصویری است که ما استفاده خواهیم کرد (عکس dog in bath از Adobe Stock):

و این تصویر دوم ماست (عکس kitten with bubbles از Adobe Stock):

بارگذاری تصاویر در فتوشاپ به صورت لایه

ما باید هر دو تصویر را در یک سند فتوشاپ قرار دهیم ؛ به طوری که هر عکس در لایه جداگانه خود باشد. برای انجام این کار ، به منوی File در نوار منو در بالای صفحه بروید ، گزینه Scripts را انتخاب کنید و سپس Load Files into Stack را انتخاب کنید:

با این کار ، کادر محاوره ای Load Layers باز می شود. مطمئن شوید که گزینه Use بر روی Files تنظیم شده باشد و سپس بر روی کلید Browse کلیک کنید:

با کلیک روی کلید Browse ، پنجره File Explorer در رایانه شخصی یا پنجره Finder در Mac باز می شود (چیزی که ما در این جا استفاده می کنیم). به مکان ذخیره شده تصاویر خود در رایانه بروید. دو تصویری را که می خواهید استفاده کنید ، انتخاب کنید و سپس روی OK در پنجره File Explorer یا Open در پنجره Finder خود کلیک کنید:

در کادر محاوره ای Load Layers ، نام تصاویر انتخاب شده ظاهر می شود. برای بستن کادر محاوره ای و بارگذاری تصاویر در فتوشاپ ، کلید OK را کلیک کنید:

فتوشاپ هر دو تصویر را در یک سند بارگذاری می کند و اگر به پنل Layers خود نگاه کنید ، هر تصویر را در لایه های خود می بینید. توجه داشته باشید که در مورد مثال ما ، عکس گربه در بالای عکس سگ ظاهر می شود:

اگر به پنجره سند ما نگاه کنید ، نحوه نمایش این دو تصویر در این جا مشخص است. از آن جا که عکس گربه در بالای عکس سگ در پنل Layers نشسته است ، در جلوی عکس سگ در سند ظاهر می شود. عکس سگ کمی پهن تر از عکس گربه است ، به همین دلیل می توانیم برخی از قسمت های عکس سگ را که در سمت راست نمایان شده است ، مشاهده کنیم:

تغییر نام لایه ها (اختیاری)

اگر دوباره به پنل Layers نگاه کنیم ، می بینیم که فتوشاپ لایه ها را بر اساس نام فایل تصاویر نامگذاری کرده است. می خواهیم سریع لایه های خود را تغییر نام دهیم تا مجبور نشویم که نام های طولانی فایل ها را تایپ کنیم. اگر دوست دارید می توانید از این قسمت صرف نظر کنید ، اما تغییر نام لایه ها عادت بسیار خوبی برای شروع کار است.

 

با لایه بالایی شروع می کنیم. برای تغییر نام ، روی نام فعلی آن دوبار کلیک می کنیم تا برجسته شود. سپس ، “Cat"  را روی صفحه کلید خود برای نام جدید وارد می کنیم. ممکن است شما بخواهید نام آن را چیز دیگری بگذارید:

کلید Tab را روی صفحه کلید فشار می دهیم تا مکان نما به قسمت پایین پریده و نام لایه زیر آن را نیز برجسته کند:

سپس "Dog" را برای نام جدید لایه خود تایپ می کنیم. کلیدEnter (Win) / Return (Mac)  را روی صفحه کلید فشار می دهیم تا تغییرات نام را بپذیریم ، و اکنون هر دو لایه تغییر نام یافته اند ، یک لایه “Cat"  در بالا و یک لایه “Dog" در پایین. ساده تر از این نمی شود:

تغییر مکان تصاویر

آخرین کاری که باید قبل از شروع ترکیب تصاویر با یکدیگر انجام دهیم ، تغییر مکان آنها در سند است. ما باید عکس گربه را به سمت راست و عکس سگ را به سمت چپ ببریم.

 

برای انجام این کار ، ابزار Move فتوشاپ را از نوار ابزار در سمت چپ صفحه انتخاب می کنیم. هم چنین می توانیم با فشار دادن حرف V روی صفحه کلید خود ، ابزار Move را انتخاب کنیم:

روی لایه “Cat"  در پنل Layers کلیک می کنیم تا آن را انتخاب کرده و به لایه فعال تبدیل کنیم:

سپس ، بر روی تصویر موجود در سند کلیک کرده و آن را به سمت راست می کشیم. در حین این که تصویر را می کشیم ، کلید Shift را روی صفحه کلید فشار داده و نگه می داریم. نگه داشتن کلید Shift جهتی را که می توانیم لایه را حرکت دهیم محدود می کند و کشیدن آن را در یک خط مستقیم و افقی آسان تر می کند:

حالا که عکس گربه را به سمت راست منتقل کردیم ، عکس سگ را به سمت چپ حرکت می دهیم. از آن جا که عکس گربه در حال حاضر بیشتر قسمت های عکس سگ را مسدود کرده است ، با کلیک روی آیکون قابلیت مشاهده آن در پنل Layers ، لایه "Cat" را برای لحظه ای خاموش می کنیم:

با خاموش کردن لایه "Cat" ، روی لایه "Dog" کلیک می کنیم تا انتخاب شود:

سپس ، با استفاده از ابزار Move خود روی سند کلیک می کنیم ، کلید Shift را فشار داده و نگه می داریم و تصویر سگ را به سمت چپ می کشیم. الگوی شطرنجی که اکنون در سمت راست سند مشاهده می کنیم ، نحوه نمایش شفافیت فتوشاپ روی یک لایه است. ما اکنون آن را مشاهده می کنیم ؛ زیرا تصویر سگ را به همان میزان به سمت چپ منتقل کرده ایم و سمت راست لایه اکنون خالی است و هیچ لایه دیگری در زیر لایه "سگ" وجود ندارد که بتواند چیزی را از پشت آن نشان دهد. این کار مشکلی ایجاد نمی کند ؛ زیرا عکس گربه هنگامی که دوباره آن را روشن کنیم ، آن قسمت خالی را خواهد پوشاند:

با قرار گرفتن هر دو تصویر در جای خود ، با کلیک مجدد بر روی آیکون قابلیت مشاهده (مربع خالی محل کره چشم) در پنل Layers ، لایه "Cat" را دوباره روشن می کنیم:

و اکنون ، هر دو تصویر یک بار دیگر قابل مشاهده هستند. عکس گربه هنوز قسمت بسیاری از عکس سگ را از دید پنهان کرده است. اما اکنون که سند خود را تنظیم کردیم ، بیایید یاد بگیریم که چگونه می توانیم از یک ماسک لایه برای ترکیب دو تصویر خود استفاده کنیم:

ماسک لایه چیست؟

ماسک لایه دقیقاً چیست و چه کاری انجام می دهد؟ خیلی ساده ، ماسک لایه چیزی است که می توانیم به یک لایه اضافه کنیم و به ما امکان می دهد شفافیت آن لایه را کنترل کنیم. البته روش های دیگری نیز برای کنترل شفافیت یک لایه در فتوشاپ وجود دارد. گزینه Opacity در پنل Layers ، یکی از روش های تنظیم شفافیت است. ابزارEraser  یکی دیگر از روش های معمول برای افزودن شفافیت به یک لایه است. بنابراین چه چیزی ماسک های لایه را بسیار خاص می کند؟

 

در حالی که گزینه Opacity در پنل Layers به ما امکان کنترل شفافیت یک لایه را می دهد ؛ اما با این واقعیت محدود کننده مواجه است که فقط می تواند شفافیت را برای کل لایه و به طور کلی تنظیم کند. اگر مقدار Opacity را تا 50٪ کاهش دهید ، کل لایه 50٪ شفاف می شود. و اگر آن را به 0٪ کاهش دهید ، کل لایه کاملاً از دید پنهان شود.

این حالت در برخی شرایط ممکن است خوب باشد. اما اگر فقط به شفاف سازی بخشی از لایه نیاز داشته باشید ، چه می کنید؟ اگر مثلاً بخواهید سمت چپ یک لایه 100٪ شفاف (کاملاً پنهان) و سمت راست 100٪ قابل مشاهده باشد ، و در بخش وسط یک انتقال نرم بین آنها وجود داشته باشد ، چه می کنید؟ آن چه که توضیح دادیم یک روش بسیار رایج در فتوشاپ است که به ما امکان می دهد یک تصویر را با تصویر دیگر ادغام کنیم. اما از آن جا که باید سطح شفافیت مناطق مختلف لایه را به طور جداگانه تنظیم کنیم ، و گزینه Opacity فقط می تواند کل لایه را تحت تأثیر قرار دهد ، این افکت ساده ، فراتر از آن است که گزینه Opacity بتواند انجام دهد.

 

قابلیت Opacity لایه

برای نشان دادن منظور خود ، بیایید سعی کنیم دو تصویر خود را با استفاده از گزینه Opacity در پنل Layers ، ترکیب کنیم. برای انتخاب آن روی لایه بالایی کلیک کنید ، که در مورد مثال ما ، لایه "Cat" است:

گزینه Opacity در سمت راست بالای پنل Layers قرار دارد. به طور پیش فرض ، روی 100٪ تنظیم شده است به این معنی که لایه به طور کامل در سند قابل مشاهده است. بیایید آن را به 70٪ کاهش دهیم:

در این جا ، نتیجه را مشاهده می کنیم. کاهش Opacity لایه "Cat" باعث می شود که تصویر گربه در سند کمرنگ شود و به تصویر سگ در زیر آن (و هم چنین الگوی شطرنجی در سمت راست تصویر سگ) اجازه می دهد تا حدی نمایان شود. با این وجود چون گزینه Opacity روی کل لایه به طور کلی تأثیر می گذارد ، به نظر می رسد کل تصویر گربه کمرنگ شده است. آن چه که ما می خواستیم انتقال نرم از یک تصویر به تصویر دیگر بود ، ولی چیزی که با آن مواجه شده ایم این است که لایه زیرین از طریق لایه بالایی نمایان شده است:

اگر مقدار Opacity را تا 0٪ کاهش دهیم:

تمام کارهایی که ما انجام می دهیم پنهان کردن کامل لایه بالایی است. باز هم ، به این دلیل است که مقدار Opacity روی کل لایه تأثیر می گذارد. راهی برای تنظیم قسمت های مختلف لایه به طور جداگانه وجود ندارد:

از آن جا که گزینه Opacity قرار نیست نتیجه مورد نظر ما را فراهم سازد ، بیایید آن را روی 100٪ تنظیم کنیم:

این کار ، تصویر بالای صفحه را به نمایش در می آورد و ما را به همان جایی که شروع کرده ایم ، باز می گرداند:

ابزار Eraser

حالا که گزینه Opacity را بررسی کردیم ، بیایید ببینیم آیا ابزار Eraser فتوشاپ می تواند نتایج بهتری به ما بدهد یا خیر. برخلاف گزینه Opacity که به یکباره کل لایه را تحت تأثیر قرار می دهد ، ابزار Eraser فتوشاپ می تواند به راحتی شفافیت قسمت های مختلف یک لایه را جداگانه تنظیم کند. این بدان دلیل است که ابزار Eraser چیزی فراتر از یک برس نیست و برای استفاده از آن ، ما فقط برس را روی قسمت هایی که می خواهیم پاک کنیم ، می کشیم.

 

از آن جا که ابزار Eraser بسیار ساده و بصری است (همه می دانند پاک کن چیست) ، معمولاً یکی از اولین ابزارهایی است که هنگام یادگیری فتوشاپ به آن متوسل می شویم. و این جای تأسف دارد ، زیرا ابزار Eraser یک اشکال جدی دارد. همان طور که از نام آن پیداست ، ابزار پاک کن با پاک کردن (حذف) پیکسل های تصویر کار می کند. و وقتی این پیکسل ها از بین رفتند ، دیگر راهی برای بازگرداندن آنها وجود ندارد.

 

این روش ، به عنوان یک ویرایش مخرب در فتوشاپ شناخته می شود ؛ زیرا باعث تغییر دائمی تصویر اصلی می شود. اگر بعداً ، نیاز به بازیابی برخی از مناطق پاک شده با ابزار پاک کن داشته باشیم ، دیگر راهی ساده برای انجام آن وجود ندارد. غالباً ، تنها گزینه ما در آن مرحله باز کردن تصویر اصلی است (با فرض این که هنوز آن را در اختیار دارید) و کار را از ابتدا شروع کنید.

کار با ابزار Eraser

بیایید ابزار Eraser را در عمل بررسی کنیم. اما قبل از انجام این کار ، ما به سرعت سند خود را ذخیره خواهیم کرد. به این ترتیب ، وقتی کار با ابزار Eraser  تمام شد ، می توانیم به راحتی به حالت اولیه سند خود باز گردیم. برای ذخیره آن ، به منوی File در بالای صفحه بروید و گزینه Save As را انتخاب کنید:

با این کار ، کادر محاوره ای Save As باز می شود. نام سند را هرچه دوست دارید ، انتخاب کنید. ما نام آن را “Understanding Layer Masks"  می گذاریم و آن را در Desktop ذخیره می کنیم. مطمئن شوید که مقدار گزینه Format ، روی Photoshop تنظیم شده باشد ، سپس روی کلید Save کلیک کنید:

اکنون که سند را ذخیره کردیم ، ابزار Eraser  را از نوار ابزار انتخاب می کنیم. هم چنین می توانیم آن را با فشار دادن حرف E روی صفحه کلید انتخاب کنیم:

با انتخاب ابزار پاک کن ، در داخل سند Right-click (Win) / Control-click (Mac) می کنیم تا به بخش Brush Preset Picker دسترسی یابیم ، جایی که می توانیم اندازه و ضخامت برس را تنظیم کنیم. برای ترکیب یک تصویر با تصویر دیگر ، یک برس بزرگ و لبه دار معمولاً بهترین نتیجه را دارد ، بنابراین اندازه قلم مو را به حدود 490 پیکسل افزایش می دهیم و hardness  آن را تا 0٪ کاهش می دهیم. ممکن است لازم باشد ، شما بسته به اندازه تصاویر خود اندازه قلم مو دیگری انتخاب کنید:

سپس ، با انتخاب لایه "Cat" در پنل Layers ، با کلیک بر روی ابزار Eraser  ، بخشی از تصویر گربه را پاک می کنیم و با پاک کردن آن مناطق ، شروع به ترکیب آن با تصویر سگ در زیر آن می کنیم. در حال حاضر ، همه چیز بسیار بهتر از گزینه Opacity به نظر می رسد. فقط ماوس را بر روی قسمت هایی از عکس گربه می کشیم تا پاک شود. بقیه تصویر کاملاً قابل مشاهده است:

به پاک کردن قسمت های بیشتری از تصویر گربه ادامه می دهیم تا با تصویر سگ ترکیب شود و در این جا نتیجه کار به دست می آید. همان طور که می بینید ، ابزار پاک کن ، کار ترکیب دو عکس را با هم ساده تر کرده است:

اما در این جا با مشکل ابزار Eraser  مواجه هستیم. قصد داریم با کلیک روی آیکون قابلیت مشاهده لایه “Dog" در پنل Layers ، تصویر سگ را برای لحظه ای پنهان کنیم:

این کار به ما امکان می دهد فقط تصویر گربه را در سند ببینیم و ببینیم چه اتفاقی افتاده است. تمام مناطقی را که با ابزار پاک کن روی آنها کشیده ایم ، اکنون از بین رفته اند. الگوی شطرنجی به جای آن مناطق ظاهر شده و به ما می گوید که آن قسمت های تصویر اکنون خالی هستند. اگر بعداً فهمیدیم که بیش از حد تصویر گربه را پاک کرده ایم و باید مقداری از آن را باز گردانیم ، دیگری شانسی برای این کار نداریم. پس از حذف این پیکسل ها ، آنها برای همیشه از بین می روند:

البته ، در حال حاضر ، می توانیم اثر قلم موی خود را لغو کنیم و مناطقی را که پاک کرده ایم ، بازیابی کنیم. اما همیشه این طور نخواهد بود. فتوشاپ فقط امکان بازیابی تعداد محدودی از کارهای را به ما می دهد ؛ بنابراین اگر بعد از پاک کردن پیکسل ها روی سند کار بیشتری کرده باشیم ، ممکن است نتوانیم به اندازه کافی در سابقه سند به عقب باز گردیم و آنها را لغو کنیم. هم چنین ، هنگامی که از سند خارج شویم ، سابقه سند خود را از دست می دهیم ؛ بدین معنی که دفعه دیگر که سند را برای ادامه کار باز می کنیم ، فتوشاپ هیچ سابقه ای از مراحل قبلی ما و هیچ راهی برای بازیابی آنها ندارد.

بازیابی تصویر

خوشبختانه ، در این مورد ، ما قبل از استفاده از ابزار پاک کن ، برنامه ریزی کردیم و سند خود را ذخیره کردیم. برای باز گرداندن سند به حالت قبل از پاک کردن پیکسل ها ، تمام کاری که باید انجام دهیم این است که به منوی File در بالای صفحه برویم و گزینه Revert را انتخاب کنیم:

با باز گرداندن پیکسل های تصویر لایه بالایی ، سند به حالت قبلی باز می گردد که آخرین بار آن را ذخیره کرده ایم:

افزودن ماسک لایه

تاکنون دیدیم که گزینه Opacity در پنل Layers می تواند تمام لایه ها را به یک باره تحت تأثیر قرار دهد و ابزار پاک کن باعث آسیب دائمی به تصویر می شود. بیایید ببینیم آیا یک ماسک لایه می تواند نتایج بهتری به ما بدهد.

 

ما می خواهیم تصویر لایه بالا را با تصویر لایه زیر آن ترکیب کنیم ؛ بدین معنی که باید برخی از بخش های لایه های بالایی را پنهان کنیم تا لایه زیرین از آن قسمت ها نمایان شود. اولین کاری که باید انجام دهیم ، انتخاب لایه بالایی در پنل Layers است (اگر از قبل انتخاب نشده باشد):

سپس ، برای افزودن ماسک لایه به لایه انتخاب شده ، روی آیکون Add Layer Mask  (مستطیل با یک دایره در وسط) در پایین پنل Layers کلیک می کنیم:

برای تصاویر موجود در سند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد ؛ اما اگر دوباره به پنل Layers نگاه کنیم ، می بینیم که لایه بالایی اکنون یک تصویر بند انگشتی ماسک لایه را در سمت راست تصویر کوچک پیش نمایش خود نشان می دهد:

ترکیب سیاه و سفید (و خاکستری) ماسک لایه

توجه داشته باشید که تصویر کوچک ماسک لایه با رنگ سفید پر شده است. چرا سفید؟ چرا به رنگ سیاه ، قرمز یا آبی نیست؟ خوب ، دلیل پر نشدن آن با رنگ قرمز یا آبی این است که ماسک های لایه ای ، تصاویری در مقیاس خاکستری هستند. تصویر در مقیاس خاکستری تصویری است که فقط از سیاه ، سفید و سایه های مختلف خاکستری در مابین آنها استفاده می کند. هیچ رنگ دیگری نمی تواند نمایش دهد.

 

بسیاری از افراد تصاویر در مقیاس خاکستری را مانند تصاویر سیاه و سفید تصور می کنند. اما واقعاً ، بیشتر عکس های سیاه و سفید در واقع عکس هایی در ابعاد خاکستری هستند ، نه سیاه و سفید ؛ زیرا یک عکس واقعی "سیاه و سفید" فقط شامل رنگ های سیاه و سفید خالص است ، بدون سایه خاکستری ، و این باعث زیبایی عجیب این نوع از تصاویر می شود.

 

بنابراین ، از آن جا که ماسک های لایه ای تصاویر در مقیاس خاکستری هستند ، دلیل عدم پر شدن ماسک لایه با رنگ قرمز یا آبی است. اما چرا رنگ آن سفید هست؟ چرا سیاه یا خاکستری نیست؟ خوب ، ما از یک ماسک لایه برای کنترل سطح شفافیت یک لایه استفاده می کنیم. معمولاً ما از آن برای تنظیم شفافیت مناطق مختلف لایه به طور مستقل استفاده می کنیم (در غیر این صورت ما فقط از گزینه Opacity در پنل Layers که قبلاً بررسی کردیم ، استفاده می کنیم).

اما به طور پیش فرض ، وقتی ما برای اولین بار یک لایه ماسک اضافه می کنیم ، فتوشاپ کل لایه را کاملاً قابل مشاهده نگه می دارد. این کار را با پر کردن ماسک لایه با رنگ سفید انجام می دهد. چرا سفید؟ به این دلیل که نحوه کار یک ماسک لایه استفاده از رنگ سفید برای نشان دادن مناطقی از لایه است که باید 100٪ در سند قابل مشاهده باشند. برای نشان دادن مناطقی که باید 100٪ شفاف (کاملاً پنهان) باشد از رنگ سیاه استفاده می کند. و  از سایه های مختلف خاکستری در این بین برای نشان دادن شفافیت جزئی استفاده می کند. مناطقی که پر از سایه های خاکستری هستند ، تیره تر از مناطقی هستند که پر از سایه های روشن تر هستند و شفاف تر به نظر می رسند.

 

به عبارت دیگر ، با استفاده از ماسک های لایه ، از رنگ سفید برای نشان دادن محتوای لایه ، از رنگ سیاه برای پنهان کردن آنها و از رنگ خاکستری برای نشان دادن یا پنهان کردن جزئی آنها استفاده می کنیم. و این واقعاً همه چیزی است که در ماسک لایه وجود دارد!

 

از آن جا که ماسک لایه ما در حال حاضر با رنگ سفید پر شده است ، و سفید روی ماسک لایه نشان دهنده مناطقی از لایه است که 100٪ قابل مشاهده هستند ، کل تصویر ما روی لایه "Cat" به طور کامل در سند قابل مشاهده است:

بیایید ببینیم اگر ماسک لایه را با رنگ سیاه پر کنیم ، چه اتفاقی می افتد. در پنل Layers توجه کنید که تصویر کوچک ماسک لایه دارای یک حاشیه برجسته سفید در اطراف آن است. به این دلیل که لایه و ماسک لایه آن دو چیز جداگانه هستند و حاشیه برجسته اطراف تصویر بند انگشتی ماسک لایه به ما می گوید که در حال حاضر ماسک ، نه خود لایه ، انتخاب شده است. اگر حاشیه برجسته اطراف تصویر کوچک ماسک لایه را مشاهده نمی کنید ، روی تصویر کوچک کلیک کنید تا آن را انتخاب کنید:

سپس ، برای پر کردن ماسک لایه با رنگ سیاه ، به منوی Edit در بالای صفحه بروید و گزینه Fill را انتخاب کنید:

این کار ، کادر محاوره ای Fill فتوشاپ را باز می کند. گزینه Contents را در بالا به Black تغییر دهید ، سپس روی کلید OK کلیک کنید:

در پنل Layers ، می بینیم که تصویر کوچک ماسک لایه اکنون کاملاً با رنگ سیاه پر شده است:

از آن جا که رنگ سیاه روی ماسک لایه ، بخش هایی را نشان می دهد که 100٪ شفاف هستند ، پر کردن کل ماسک لایه با رنگ سیاه باعث می شود محتویات لایه (عکس گربه) کاملاً از دید پنهان شود. این کار همان نتیجه ای را به ما می دهد که گویی گزینه Opacity را در پنل Layers به 0٪ کاهش داده ایم:

اگر ماسک لایه را با رنگ خاکستری پر کنیم چه می شود؟ بیایید امتحان کنیم. به منوی Edit باز می گردیم و یک بار دیگر گزینه Fill را انتخاب می کنیم:

وقتی کادر محاوره ای Fill دوباره ظاهر شد ، گزینه Contents را از سیاه به 50% Gray تغییر می دهیم ، سپس روی کلید OK کلیک می کنیم:

در پنل Layers ، می بینیم که تصویر کوچک ماسک لایه اکنون با رنگ خاکستری پر شده است:

از آن جایی که رنگ خاکستری روی ماسک لایه ، تصویر لایه را با شفافیت جزئی نشان می دهد ، و ما ماسک را به طور خاص با 50٪ خاکستری پر کرده ایم ، عکس گربه در سند ، اکنون 50٪ شفاف به نظر می رسد ، همان نتیجه ای را می دهد که گویی مقدار گزینه Opacity را به 50% کاهش داده ایم:

با رفتن دوباره به منوی Edit و انتخاب گزینه Fill ، تصویر را به 100٪ قابلیت مشاهده باز می گردانیم:

هنگامی که کادر محاوره ای Fill ظاهر شد ، گزینه Contents را به White تغییر دهید ، سپس روی کلید OK کلیک کنید:

این کار ، ماسک لایه ما را با رنگ سفید پر می کند ، درست مانند آن چه که در ابتدا بود:

و تصویر روی لایه ، دوباره 100٪ قابل مشاهده است:

ویرایشگر مخرب و غیر مخرب

تاکنون ماسک های لایه ای چیز خاصی به نظر نمی رسند. در حقیقت ، همان طور که دیدیم ، پر کردن یک ماسک لایه با رنگ کاملاً سفید ، سیاه یا خاکستری یکدست همان نتیجه استفاده از گزینه Opacity را در پنل Layers می دهد. اگر این همان کاری باشد که ماسک های لایه ای می توانستند انجام دهند ، دیگر نیازی به ماسک های لایه ای نیست ؛ زیرا استفاده از گزینه Opacity سریع تر و آسان تر است.

 

اما ماسک های لایه ای در فتوشاپ بسیار قدرتمندتر از آن هستند. در واقع ، آنها اشتراکات بیشتری با ابزار Eraser نسبت به گزینه Opacity دارند. مانند ابزار Eraser  ، ماسک های لایه به ما امکان می دهند مناطق مختلف یک لایه را به راحتی نشان داده و یا پنهان کنیم.

 

اما در این جا تفاوت مهمی وجود دارد. در حالی که ابزار Eraser  ، بخش هایی از یک تصویر را به طور دائمی پاک می کند ، ماسک های لایه به راحتی آن مناطق را از دید پنهان می کنند. به عبارت دیگر ، ابزار Eraser  ویرایش های مخربی را بر روی تصویر ایجاد می کند. ماسک های لایه ای این کار را به صورت غیر مخرب انجام می دهند. بیایید ببینیم که چگونه کار می کنند.

 

اول ، بیایید یک بار دیگر مطمئن شویم که ماسک لایه ما ، نه خود لایه ، انتخاب شده است. شما باید حاشیه برجسته سفید را در اطراف تصویر کوچک ماسک مشاهده کنید:

ابزار قلم مو

قبلاً اشاره کردیم که ابزار Eraser  یک برس است. با استفاده از ماسک های لایه ای ، ما از خود ابزار Eraser  استفاده نمی کنیم ، اما از برس استفاده می کنیم. در واقع ، ما از ابزار قلم موی Photoshop استفاده می کنیم. آن را از نوار ابزار انتخاب می کنیم. هم چنین می توانید با فشار دادن حرف B روی صفحه کلید خود ، ابزار قلم مو را انتخاب کنید:

از آن جا که می خواهیم با استفاده از ابزار قلم مو مناطقی از لایه را که روی آن نقاشی می کنیم ، پنهان شود و می دانیم که روی یک ماسک لایه ، رنگ مشکی مناطق پنهان را نشان می دهد ؛ بنابراین باید با رنگ سیاه رنگ آمیزی کنیم. فتوشاپ از رنگ Foreground فعلی ما به عنوان رنگ قلم مو استفاده می کند. اما به طور پیش فرض ، هر زمان که یک ماسک لایه را انتخاب کنیم ، فتوشاپ رنگ Foreground را روی سفید تنظیم می کند ، نه سیاه.

 

ما می توانیم رنگ های پیش زمینه و پس زمینه فعلی خود را در نمونه های رنگی در قسمت پایین نوار ابزار مشاهده کنیم. توجه داشته باشید که رنگ Foreground  (نمونه رنگ در سمت چپ بالا) روی سفید و رنگ Background (نمونه رنگ در پایین سمت راست) روی سیاه تنظیم شده است. اینها رنگ های پیش فرض هنگام کار با ماسک های لایه هستند:

برای تنظیم رنگ Foreground روی سیاه ، تنها کاری که باید بکنیم این است که رنگ های پیش زمینه و پس زمینه فعلی را عوض کنیم و ساده ترین راه برای این کار ، فشار دادن حرف X روی صفحه کلید است. این کار رنگ Foreground و رنگ قلم مو ما را به رنگ سیاه تنظیم می کند:

تمام کاری که اکنون باید انجام دهیم تنظیم اندازه و Hardness برس خود است. درست مانند کاری که با ابزار Easer انجام دادیم . در سند خود Right-click (Win) / Control-click (Mac) می کنیم تا سریعاً کادر Brus Preset Picker فتوشاپ باز شود. سپس ، از نوار لغزنده Size در قسمت بالا استفاده می کنیم تا اندازه قلم مو را به همان اندازه ای که با ابزار Eraser  استفاده کرده بودیم ، تنظیم کنیم (حدود 490 پیکسل) ، و برای ایجاد لبه های نرم در برس ، لغزنده Hardness را به سمت چپ (به مقدار 0٪) بکشید:

رنگ آمیزی با رنگ سیاه برای پنهان کردن مناطق

سپس ، با رنگ سیاه به عنوان رنگ قلم مو ، تقریباً در همان مناطقی که با ابزار Eraser کار کردیم ، شروع به رنگ آمیزی می کنیم. از آن جا که ما روی ماسک لایه رنگ آمیزی می کنیم و نه روی خود لایه ، رنگ قلم مو را هنگام رنگ آمیزی نمی بینیم. در عوض ، از آن جا که با رنگ سیاه رنگ آمیزی می کنیم ، و رنگ سیاه مناطقی از ماسک لایه را پنهان می کند ، از این رو مناطقی که رنگ آمیزی می کنیم از دید پنهان می شوند:

با رنگ آمیزی با رنگ سیاه در مناطق بیشتری از ماسک لایه ، مخفی کردن قسمت های بیشتری از تصویر گربه را ادامه می دهیم تا زمانی که نتیجه ای مشابه آن چه را که با ابزار پاک کن داشتیم ، بدست آوریم:

در این مرحله ، تفاوت بین ماسک لایه و ابزار Eraser  چندان واضح نیست. هر دو آنها به ما اجازه دادند تا با مخفی کردن قسمت هایی از لایه بالایی ، دو تصویر خود را با یکدیگر ترکیب کنیم و هر دو نتایج مشابهی به ما دادند. همان طور که قبلاً دیدیم ، با ابزار Eraser  مناطقی را که پاک کردیم ، برای همیشه حذف شدند. بیایید با دقت بیشتری به آن چه در ماسک لایه رخ داده است ، بپردازیم.

 

ابتدا ، بیایید نگاهی به تصویر بند انگشتی لایه ماسک خود در پنل Layers بیندازیم. می بینیم که دیگر کاملاً با رنگ سفید پر نشده است. برخی از قسمت های آن هنوز سفید باقی مانده است ، اما مناطقی را که با رنگ سیاه روی آن رنگ آمیزی کرده ایم را نیز می توان مشاهده کرد:

مشاهده ماسک لایه

مهم است که درک کنیم تصویر بند انگشتی ماسک لایه در پنل Layers ، ماسک لایه واقعی نیست. این تصویر کوچک به سادگی بدین دلیل وجود دارد که ما راهی برای انتخاب ماسک لایه داشته باشیم و بتوانیم روی آن کار انجام دهیم و هم چنین پیش نمایش کوچکی از شکل ماسک لایه کامل را به ما نشان می دهد.

 

برای مشاهده ماسک لایه واقعی در سند خود ، کلید Alt (Win) / Option (Mac)  را بر روی صفحه کلید فشار داده و نگه دارید و روی تصویر کوچک ماسک لایه کلیک کنید:

این کار به طور موقت تصویر ما را پنهان می کند و آن را با ماسک لایه جایگزین می کند و به ما دید بهتری از آن چه انجام داده ایم ، می دهد. در مورد مثال ما ، قسمت سفید سمت راست جایی است که عکس گربه 100٪ قابل مشاهده است. مناطقی را که روی آنها را با رنگ سیاه رنگ آمیزی کردیم ، مناطقی است که تصویر گربه اکنون 100٪ شفاف است و به این ترتیب عکس سگ زیر لایه نشان داده می شود.

 

و چون ما با یک برس با لبه نرم رنگ آمیزی کردیم ، در اطراف نواحی سیاه شاهد افکت feathering  هستیم و گرادیانت های باریکی ایجاد شده است که به نرمی از رنگ سیاه به سفید منتقل می شوند. از آن جا که می دانیم رنگ خاکستری روی ماسک لایه شفافیت جزئی ایجاد می کند و سایه های خاکستری تیره شفاف تر از سایه های روشن تر به نظر می رسند ، این گرادیانت های dark-to-light بین نواحی سیاه (100٪ شفاف) و سفید (100٪ قابل مشاهده) به ما اجازه می دهند ، بین دو تصویر به نرمی انتقال به وجود آوریم:

برای پنهان کردن ماسک لایه و بازگشت به تصویر ، یک بار دیگر کلید Alt (Win) / Option (Mac)  را بر روی صفحه کلید فشار داده و نگه دارید و روی تصویر کوچک لایه ماسک کلیک کنید:

و اکنون ، ما دوباره به وضعیت مشاهده تصاویر خود بازگشته ایم:

خاموش کردن ماسک لایه

ما هم چنین می توانیم ماسک لایه را در سند خاموش کنیم. برای خاموش کردن ماسک ، کلید Shift را بر روی صفحه کلید فشار داده و نگه دارید و روی تصویر کوچک ماسک لایه کلیک کنید. علامت X بزرگ قرمز در سراسر تصویر کوچک ظاهر می شود ، و به شما اطلاع می دهد که ماسک به طور موقت خاموش شده است:

با خاموش کردن ماسک لایه ، دیگر اثرات آن را در سند نمی بینیم و اینجاست که تفاوت ابزار Eraser و ماسک لایه آشکار می شود. به خاطر دارید که ابزار Eraser مناطقی از تصویر را برای همیشه پاک کرد. اما همان طور که می بینیم ، ماسک لایه این گونه عمل نکرده است. تمام آن چه که ماسک لایه انجام داد ، این بود که آن مناطق را از دید پنهان کرد. وقتی ماسک را خاموش می کنیم ، کل تصویر موجود در لایه باز می گردد:

برای روشن کردن مجدد ماسک و پنهان کردن مجدد آن قسمت ها ، کلید Shift را فشار داده و نگه دارید و یک بار دیگر روی تصویر کوچک ماسک لایه کلیک کنید. علامت X قرمز از روی تصویر کوچک حذف شده و مناطقی از تصویر که با رنگ سیاه ، رنگ آمیزی کرده اید ، پنهان خواهند شد:

رنگ آمیزی با رنگ سفید برای بازیابی مناطق پنهان

از آن جا که یک ماسک لایه به جای پاک کردن ، ناحیه های موجود در یک لایه را به راحتی پنهان می کند و تصویر اصلی ما هنوز وجود دارد ، بازگرداندن مناطقی که قبلاً پنهان شده اند ، کار ساده ی است. ما می دانیم که رنگ سفید روی ماسک باعث می شود که آن مناطق 100٪ قابل مشاهده باشند ؛ بنابراین تمام کاری که ما باید انجام دهیم این است که روی مناطقی که می خواهیم بازیابی کنیم ، با رنگ سفید رنگ آمیزی کنیم.

 

برای تغییر رنگ قلم مو از سیاه به سفید ، حرف X را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا رنگ های Foreground و Background خود را به حالت پیش فرض تغییر دهید. این کار ، رنگ Foreground  (رنگ قلم مو) را روی سفید تنظیم می کند:

سپس ، در حالی که ماسک لایه هنوز انتخاب شده و رنگ قلم موی شما سفید است ، به راحتی روی مناطقی که قبلاً پنهان شده بودند ، رنگ آمیزی کنید تا قابل مشاهده شوند. در مورد مثال ما ، پنجه سگ را در قسمت پایین رنگ آمیزی می کنیم تا آن را پنهان کنیم و تصویر گربه را به جای آن نشان دهیم:

باز هم ، چون ما روی ماسک لایه کار می کنیم ، نه روی خود تصویر ، بنابراین هنگام رنگ آمیزی رنگ قلم مو خود را نمی بینیم. بنابراین برای دیدن بهتر آن چه که انجام داده ایم ، با فشار دادن و نگه داشتن کلید Alt (Win) / Option (Mac)  بر روی صفحه کلید و کلیک کردن روی تصویر بند انگشتی ماسک لایه ، ماسک لایه خود را در سند مشاهده می کنیم ، همان طور که قبلاً این کار انجام دادیم.

 

با ماسک لایه ای که اکنون قابل مشاهده است ، می بینیم که بازیابی تصویر بالا در آن منطقه ساده است ، حتی اگر قبلاً روی آن را با رنگ سیاه رنگ آمیزی کرده بودیم تا عکس گربه را پنهان کنیم. تمام کاری که باید برای بازیابی آن انجام دهیم ، رنگ آمیزی روی همان قسمت با رنگ سفید است:

بعد کجا برویم

و حالا ما اطلاعات کاملی از ماسک های لایه ای را اختیار داریم! همان طور که در این آموزش دیدیم ، ماسک های لایه در فتوشاپ مخرب نیستند و این مزیت بزرگ آنها نسبت به ابزار Eraser محسوب می شود. آنها فقط با پر کردن مناطق مختلف با رنگ سیاه یا سفید ، کار نشان دادن یا پنهان کردن قسمت هایی از تصاویر را ساده می کنند. با رنگ آمیزی با ابزار قلم مو با استفاده از یک برس با لبه های نرم ، می توانیم گرادیانت های نرم بین نواحی سیاه و سفید ایجاد کنیم ، و این امکان را داریم که تصاویر خود به صورت یکپارچه با یکدیگر ترکیب کنیم.

 

در حالی که ما در این آموزش به طور خاص ابزار Brush را بررسی کردیم ، این تنها ابزاری نیست که می توانیم از آن با ماسک های لایه استفاده کنیم. در آموزش بعدی این مجموعه ، ما یاد خواهیم گرفت که چگونه با ترکیب ماسک های لایه با Gradient Tool فتوشاپ ، ترکیبات طبیعی تری را بین تصاویر ایجاد کنیم!

 

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید