آموزش سی شارپ قسمت 25: پروژه ماشین حساب
در این آموزش قصد داریم برنامه نویسی یک ماشین حساب را در #C انجام دهیم. در ابتدای امر پروژه را زیاد پیچیده نمی کنیم برای همین در ابتدای کار تنها کاری که ماشین حساب ما میتواند انجام دهد محاسبه عمل جمع است. بعد از اینکه با روش برنامه نویسی ماشین حساب بطور کامل آشناشدیم آن را طوری برنامه نویسی خواهیم کرد که بتواند عملیات تفریق و ضرب و تقسیم را نیز انجام دهد.
ورژن اولیه ماشین حساب ما بشکل زیر خواهد بود:
همانطور که میبینید برای نشان دادن اعداد یک text box ایجاد کرده ایم.
همچنین بری نشان دادن اعداد از یک تا 9 و علامت اعشار ، علامت مساوی و علامت + و پاک کردن نیز دکمه هایی ایجاد کردیم.
اولین کاری که باید انجام دهید طراحی ماشین حساب است
با کلیک کردن بر روی File > New project یک پروژه جدید ایجاد کنید
برای فرم جدید خود خصوصیات زیر را تنظیم کنید
Size: 440, 487
Text: Calculator
رنگ بدنه ماشین حساب خود را تعیین کنید . مانند تصویر زیر ویژگی BackColour را در فرم خود عوض کنید
ما رنگ نارنجی را انتخاب کردیم اما شما می توانید هر رنگی را دوست دارید انتخاب کنید
حال یک text box به فرم خود اضافه کنید و خصوصیات آن را بصورت زیر تنظیم کنید
Name: txtDisplay
Location: 66, 52
Size: 200, 26
TextAlign: Right
زمان اضافه کردن دکمه ها فرا رسیده است
برای اعداد 0 تا 9 باید 10 دکمه به فرم خود اضافه کنیم
اولین دکمه را به فرم اضافه کنید و خصوصیات آن را بصورت زیر تنظیم کنید
Name: btnZero
Font: Microsoft Sans Serif, Bold, 12
Location: 143, 378
Size: 49, 40
Text: 0
این دکمه 0 است که در پایین ماشین حساب قرار میگیرد
دکمه دیگری به فرم اضافه کنید و خصوصیات زیر را برای آن تنظیم کنید
Name: btnOne
Font: Microsoft Sans Serif, Bold, 12
Location: 66, 159
Size: 49, 40
Text: 1
ساده ترین راه برای ایجاد دکمه های جدید کپی و پیست کردن آنهاست.
بر روی دکمه btnone کلیک کنید تا انتخاب شود
بر روی دکمه راست کلیک کنید و از منوی ظاهر شده Copy را انتخاب کنید
در جایی بر روی فرم کلیک کنید و راست کلیک نمایید و از منوی ظاهر شده Paste را انتخاب کنید
دکمه جدید ظاهر میشود.
در پنجره ویژگیهای دکمه مقدار Name را از btnone به btnTwo تغییر دهید
سپس مقدار Text را از 1 به 2 تغییر دهید.
دکمه را انتخاب کنید و آنرا به کنار دکمه شماره 1 بکشید.
دکمه دیگری به همین روش به فرم اضافه کنید و مقادیر Name و Text آن را عوض کنید
دکمه های دیگر را نیز به روش بالا به فرم اضافه کنید و خصوصیات آنها را تنظیم کنید.
دکمه های چهار و پنج و ... را مانند آنچه در تصویر بالا نشان داده شده جایگذاری نمایید.
برای علامت اعشار یک دکمه به فرم اضافه کنید.
مقدار Name را به btnPoint و مقدار Text را به ( . ) تغییر دهید. اگر خیلی کوچک به نظر میرسد میتوانید فونت آن را عوض کنید.
سه دکمه دیگر به فرم اضافه کنید و خصوصیات آنها را بصورت زیر تنظیم کنید
Name: btnPlus
Font: Microsoft Sans Serif, Bold, 12
Location: 324, 159
Size: 49, 40
Text: +
Name: btnEquals
Font: Microsoft Sans Serif, Bold, 12
Location: 324, 230
Size: 49, 40
Text: =
Name: btnClear
Font: Microsoft Sans Serif, Bold, 8
Location: 324, 305
Size: 49, 40
Text: Clear
اگر مکان دکمه ها همتراز با دکمه های دیگر نیست آنها را جابجا کنید
طراحی ماشین حساب ما در این مرحله به پایان رسیده است. پروژه خود را ذخیره کنید.
در آموزش بعدی کدنویسی ماشین حساب را انجام خواهیم داد.
این فصل در یک نگاه:
آموزش ارسال پیامک، آموزش ارسال پیامک تکی و گروهی ، ارسال پیامک به صورت اختصاصی برای هر مشترک، دریافت پیامک، مشاهده وضعیت…
توضیحات کلی مجموعه: آیا می دونید قیمت نرم افزارهای مدیریت پیامک در حدود 150 هزار تومان است؟ اما توسط این دوره شما میتونید با مبلغ بسیار کمتر یک نرم افزار مدیریت پیامک رو به صورت کاملا حر…این فصل در یک نگاه:
در این فصل که فصل پایانی این دوره می باشد در مورد نحوه ساختن فایل نصبی سریع یا همان quick installer که روش پیشنهاد شده م…
توضیحات کلی مجموعه: پس از بازخوردهای بسیار خوبی که از دوره های آموزش برنامه نویسی سیستم اتوماسیون اداری و آموزش برنامه نویسی سیستم فروش و انبارداری مشاهده کردیم، تصمیم گرفتیم با توجه به درخ…این فصل در یک نگاه:
در این فصل که فصل آخر از مجموعه بزرگ آموزش سیستم اتوماسیون اداری می باشد در ابتدا در مورد اسناد و نامه های خارج از سازما…
دوره صفر تا صد آموزش برنامه نویسی و پیاده سازی سیستم اتوماسیون اداری تحت شبکه. (توصیه می شود دومی مجموعه را حتما ببینید) امروزه اطلاعات یکی از مهمترین و با ارزشترین منابع هر اداره و یا ساز…این فصل در یک نگاه:
توضیح تنظیمات گرافیک و صدا در یونیتی پیاده سازی منو ها …
به نام خدا بازیسازی یک حرفه بسیار جذاب است و تبدیل شدن به یک بازیساز حرفهای آرزوی همه ماست. اینکه بتوانیم دنیای خاصی خلق کنیم و در این دنیا قوانین خود را پیاده کنیم، همیشه ما را به وج…این فصل در یک نگاه:
اجرای سیستم روی سیستم، قرار دادن سیستم روی سرور، تعریف Connetion String، آشنایی با فایل App.config، ساخت رشته اتصال به ص…
مهمترین تکنولوژیهای استفاده شده در این دوره پروژه محور (سیستم فروش کالا و انبارداری) طراحی گرافیکی به روش WPF (Windows Presentaion Foundation) آموزش کامل برنامه نویسی xaml (برای طراحی های …این فصل در یک نگاه:
فصل پنجم…
توضیحات کلی مجموعه: درباره گیت: لذت پیش بردن پروژه های برنامه نویسی خود را با بهترین ورژن کنترل سیستم جهان تجربه کنید کامل ترین دوره ی آموزشی گیت و گیت هاب به همراه مثال های کاربردی گی…