مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

آموزش method در Class در سی شارپ - بخش اول


قسمت سیزدهم

متد (method)

در این مقاله قصد داریم تا از میان اعضای نوع داده کلاس در سی شارپ با متد (method) آشنا شویم.

در سری مقالات قبلی اعضای کلاس (class members) را تعریف کردیم و گفته شدکه ، هر عضوی که مستقیما در بدنه کلاس یا در بدنه اعضای کلاس ، تعریف شود به عنوان عضو کلاس (class members) شناخته می شود و همچنین اشاره شدکه که اعضای کلاس (class members) به گروه فیلد ها (fields) ، ثابت ها (constants) ، خصوصیات (properties) ، متد ها (methods) ، رخدادها (events) ، عملگر ها (operations) ، ایندکسر ها (indexers) ، سازنده ها (constructors) ، مخرب ها  (finalizers) ، نوع داده های تو در تو (nested type) تقسیم می شوند. و تا اینجا در مورد تعریف و استفاده از فیلد ها (fields) و ثابت ها (constants) و خصیصه ها (properties) در نوع داده کلاس صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم تا با  صحبت در رابطه متد (method) بحث را ادامه دهیم.

تعریف متد (method)

متد مجموعه ای از دستورات در کنار یکدیگر در قالب یک بلاک است که با هدف انجام یک عملی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. هر برنامه در سی شارپ حداقل یک کلاس با متدای با نام main دارد.

الگوی تعریف متد (method)

access modifier  (sealed /abstract)   return type   method name ( parameter(s))

{

  //body

}

 

access modifier : سطح دسترسی به متد را مشخص می کند.

 return type : اگر متد ، داده برگشتی (return data) داشته باشد نوع داده برگشتی (return type) در متد را مشخص می کند و در صورتیکه داده برگشتی نداشته باشد به جای نوع داده برگشتی از کلمه کلیدی void استفاده می شود.

 method name :  نام متد که  توسط برنامه نویس انتخاب می شود و مانند نام تمام اعضای کلاس باید درون کلاس منحصر به فرد باشد( سی شارپ به حروف کوچک و بزرگ حساس است).

((parameter(s) : لیستی از پارامتر ها که درون یک پرانتز باز و بسته تعریف می شوند و برای ارسال و دریافت داده (data) به متد از ان استفاده می شود. استفاده از پارامتر در تعریف متد اختیاری است و می توان متدی تعریف کرد که هیچ پارامتر ی نداشته باشد.

مثال : تعریف ساده یک متد در ون کلاس در سی شارپ

public class bankAccount

    {

        private double _money;   

        public int accountNumber { get; set; }

        public double Money

        {
            get

            {
                return (_money);
            }

            set

            {
                if (value > 0)

                    _money = value;

                else     

                    throw new ArgumentOutOfRangeException();
            }

        }

        public  Boolean  addAcount(double inputmoney, int inputaccountNumber)

        {
            try

            {
                Money = inputmoney;
                accountNumber = inputaccountNumber;
                return (true);
            }

            catch

            {
                return false;

            }     

        }
   }

  

 در  مثال بالا در کلاس acoount  که به منظور نگهداری اطلاعات حساب بوجود آمده است متدی به نام addAcount و جود دارد. این متد  عمل اضافه کردن یک مبلغ مشخص به یک حساب مشخص را انجام می دهد. در این متد دسترسی به صورت عمومی (public) تعریف شده است و نوع داده برگشتی از  این متد از نوع Boolean در نظر گرفته شده است. دو تا پارامتر ورودی برای این متد در نظر گرفته شده است ، اولین پارامتر با نام inputmoney مقدار پولی که قرار است به حساب وارد شود را مشخص می کند و  پارامتر دوم با نام inputaccountNumber شماره حسابی که قرار است به آن مبلغ اضافه شود را مشخص می کند. نوع هر کدام از پارا متر ها(parameters) نیز مشخص شده است. در بدنه متد ، مقدار پارامتر ها در خصیصه های متناظر با آن جایگزین می شود و در نهایت در صورت درست بودن مقادیر وردی ، مقدار true به عنوان داده برگشتی با استفاده از کلمه کلیدی return برمی گشت داده می شود و در صورت  نامعتبر بودن داده ورودی و بروز خطا مقدار برگشتی false خواهد بود.

 

فراخوانی متد (method)

فراخوانی متد مانند دسترسی به فیلد ها (fields) در کلاس با استفاده از نام شی (object) و در صورت استاتیک (static) بودن با استفاده از نام کلاس صورت می گیرد. و بعد از نام متد در صورت وجود پارامتر (parameter) در تعریف متد ، ارگومان ها (arguments) به همان ترتیب که در تعریف متد لیست شده است در داخل پرانتز قرار می گیرند. اگر در تعریف متد از پارامتر (parameter) استفاده نشده باشد تنها یک پرانتز خالی باز و بسته بعد از نام متد استفاده می شود.

مثال : فراخوانی متد

public class bankAccount

    {

        private double _money;     

        public int accountNumber { get; set; }

        public double Money

        {
            get

            {
                return (_money);
            }

            set

            {
                if (value > 0)

                    _money = value;

                else                 

                    throw new ArgumentOutOfRangeException();
            }

        }

     
        public  Boolean  addAcount(double inputmoney, int inputaccountNumber)

        {
            try

            {
                Money = inputmoney;
                accountNumber = inputaccountNumber;
                return (true);
            }

            catch

            {
                return false;
            }       

        }
   }

    class Program

    {
        static void Main(string[] args)

        {
            bankAccount ObankAccount = new bankAccount();

            Boolean result = ObankAccount.addAcount(0, 123345);

            Console.WriteLine("result =" + result);
        }       

    }

 

در مثال بالا بعد از تعریف کلاس bankAccount و متد addAcount در ان ، متد addAcount در متد Mian ، فراخوانی شده است. همانطورکه توضیح داده شد برای فراخوانی متد ، ابتدا یک شی از نوع کلاس bankAccount تعریف می شود و سپس با استفاده از نام شی ، متد addAcount فراخوانی می شود. بعد از نام متد در داخل پرانتز به ترتیب دو ارگومان متناظر با پارامتر های تعریف شده در متد addAcount  قرار می گیرند. و در نهایت مقدار برگشتی از متد در یک متغیر از نوع Boolean ذخیره می شود.

گرداوری :سمانه وزیریان

فصلِ: 1 , تعداد قسمت ها: 9 , سطح: صفر تا صد
موضوعات: آموزش سی شارپ

این فصل در یک نگاه:

آموزش ارسال پیامک، آموزش ارسال پیامک تکی و گروهی ، ارسال پیامک به صورت اختصاصی برای هر مشترک، دریافت پیامک، مشاهده وضعیت…

توضیحات کلی مجموعه:   آیا می دونید قیمت نرم افزارهای مدیریت پیامک در حدود 150 هزار تومان است؟ اما توسط این دوره شما میتونید با مبلغ بسیار کمتر یک نرم افزار مدیریت پیامک رو به صورت کاملا حر…
فصلِ: 9 , تعداد قسمت ها: 59 , سطح: صفر تا صد
موضوعات: آموزش سی شارپ

این فصل در یک نگاه:

در این فصل که فصل پایانی این دوره می باشد در مورد نحوه ساختن فایل نصبی سریع یا همان quick installer که روش پیشنهاد شده م…

توضیحات کلی مجموعه: پس از بازخوردهای بسیار خوبی که از دوره های آموزش برنامه نویسی سیستم اتوماسیون اداری و آموزش برنامه نویسی سیستم فروش و انبارداری مشاهده کردیم، تصمیم گرفتیم با توجه به درخ…
فصلِ: 13 , تعداد قسمت ها: 120 , سطح: صفر تا صد
موضوعات: آموزش سی شارپ

این فصل در یک نگاه:

در این فصل که فصل آخر از مجموعه بزرگ آموزش سیستم اتوماسیون اداری می باشد در ابتدا در مورد اسناد و نامه های خارج از سازما…

دوره صفر تا صد  آموزش برنامه نویسی و پیاده سازی سیستم اتوماسیون اداری تحت شبکه. (توصیه می شود دومی مجموعه را حتما ببینید) امروزه اطلاعات یکی از مهمترین و با ارزشترین منابع هر اداره و یا ساز…
فصلِ: 4 , تعداد قسمت ها: 14 , سطح: مقدماتی

این فصل در یک نگاه:

توضیح تنظیمات گرافیک و صدا در یونیتی پیاده سازی منو ها …

به نام خدا   بازی‌سازی یک حرفه بسیار جذاب است و تبدیل شدن به یک بازی‌ساز حرفه‌ای آرزوی همه ماست. اینکه بتوانیم دنیای خاصی خلق کنیم و در این دنیا قوانین خود را پیاده کنیم، همیشه ما را به وج…
فصلِ: 11 , تعداد قسمت ها: 92 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اجرای سیستم روی سیستم، قرار دادن سیستم روی سرور، تعریف Connetion String، آشنایی با فایل App.config، ساخت رشته اتصال به ص…

مهمترین تکنولوژیهای استفاده شده در این دوره پروژه محور (سیستم فروش کالا و انبارداری) طراحی گرافیکی به روش WPF (Windows Presentaion Foundation) آموزش کامل برنامه نویسی xaml (برای طراحی های …
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 25 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل پنجم…

توضیحات کلی مجموعه: درباره گیت: لذت پیش بردن پروژه های برنامه نویسی خود را با بهترین ورژن کنترل سیستم جهان تجربه کنید کامل ترین دوره ی آموزشی گیت و گیت هاب به همراه مثال های کاربردی گی…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید