پاره کردن پارچه در تری دی مکس
در این آموزش، من به شما نشان می دهم که چگونه در تری دی مکس با استفاده از اصلاحگر Cloth Modifier یک پارچه را پاره کنید.
من دو نوع از پاره کردن پارچه را نشان خواهم داد. ابتدا پارچه را با کشیدن پاره می کنم و در نسخه دوم با شمشیر پارچه را پاره می کنم.
1. پاره شدن پارچه با کشیدن
گام 1
تری دی مکس را باز کنید
گام 2
در پنجره Perspective یک Plane ایجاد کنید
برای Lenth Segs و Width Segs را مقدار 100 را وارد کنید
گام 3
از منو Helpers > Dummy را انتخاب انتخاب کنید و دو Dummy در دو طرف Plane ایجاد کنید
گام 4
Dummy سمت چپ را انتخاب کنید
دکمه Auto key را کلیک کنید
در Timeline به فریم دهم بروید و Dummy را کمی به سمت چپ بکشید
گام 5
Dummy سمت راست را انتخاب کنید
دکمه Auto key را کلیک کنید
به فریم دهم timeline بروید و Dummy را کمی به سمت راست بکشید
Auto key را خاموش کنید
گام 6
Plane را انتخاب کنید
اصلاحگر Clothe Modifier را به آن نسبت دهید
گام 7
در Cloth Modifier بر روی تب Object Properties کلیک کنید
گام 8
Plane را در پنجره Object Properties انتخاب کنید و دکمه رادیویی Cloth را روش کنید
Plane تبدیل به پارچه می شود
دکمه Ok را کلیک کنید
گام 9
منوی آبشاری Cloth Modifier را باز کنید و Group را انتخاب کنید
گام 10
ورتکسهای ستون انتهایی سمت چپ Plane را انتخاب کنید
دکمه Make Group را انتخاب کنید
گام 11
در پنجره Make Group نام Group را به Left Group تغییر دهید
گام 12
Left Group را انتخاب کنید
دکمه Node را کلیک کنید و Dummy سمت چپ را انتخاب نمایید
به این صورت ورتکس های Left Group به Dummy سمت چپ متصل می شوند.
گام 13
ورتکسهای ستون انتهایی سمت راست Plane را انتخاب کنید
Make Group را کلیک کنید
گام 14
در پنجره Make Group نام Group را به Rihgt Group تغییر دهید
گام 15
Right Group را انتخاب کنید
بر روی دکمه node کلیک کنید و Dummy سمت راست را انتخاب کنید
این عمل ورتکسهای Right Group را به Dummy سمت راست متصل می کند
گام 16
زمان آن رسید که پاره شدن پارچه را بسازیم
ورتکسها یا قسمتی از پارچه را که میخواهید پاره شود انتخاب کنید
بر روی Make Tear کلیک کنید
گام 17
در پنجره Make Group نام Group را به Tear 1 تغییر دهید
گام 18
شما به همین صورت میتوانید با انتخاب ورتکسهای مختلف را بصورت جداگانه بگیرید و Tear Group های دیگری با نامهای Tear goup 2 و Tear Group 3 ایجاد کنید
گام 19
بر روی دکمه Simulate کلیک کنید
عملیات شبیه سازی شروع می شود و میتوانید آن را در پنجره viewport مشاهده کنید
2.پاره کردن پارچه با شمشیر
گام 1
در پنجره perspective یک Plane ایجاد کنید
Lenth Segs و Width Segs را بر روی 50 قرار دهید
گام 2
در دو طرف Plane دو استوانه Cylinder ایجاد کنید
گام 3
Plane را انتخاب کنید و اصلاحگر Cloth را به آن نسبت دهید
گام 4
در Cloth Modifier بر روی تب Object Properties کلیک کنید
در پنجره Object Properties دکمه رادیویی Cloth را روشن کنید
این عمل Plane را به پارچه تبدیل می کند
گام 5
بر روی دکمه Add Objects کلیک کنید
این عمل پنجره Add Objects to Cloth Simulation باز میکند
هر دو Cylinder را انتخاب کنید و دکمه Add را کلیک کنید
گام 6
هر دو Cylinder اکنون جزئی از شبیه سازی هستند.
در حالیکه هر دو Cylinder انتخاب شده دکمه رادیویی Collision Object را روشن کنید
دکمه Ok را کلیک کنید
گام 7
منوی آبشاری Cloth Modifier را باز کنید
Group را انتخاب کنید
گام 8
ورتکسهای ستون انتهایی سمت چپ Plane را انتخاب کنید
دکمه Make Group را کلیک کنید
در پنجره Make Group نام Group را به Left Group تغییر دهید
Make Group را انتخاب کنید و دکمه Sim Node را کلیک کنید و Cylindr سمت چپ را انتخاب نمایید
این عمل ورتکسهای Left Group را به Cylindr سمت چپ متصل می کند
گام 9
ورتکسهای ستون انتهایی سمت راست Plane را انتخاب کنید
دکمه Make Group را کلیک کنید
در پنجره Make Group نام group را به Right Group تغییر دهید
در حالیکه Right Group انتخاب شده دکمه Sim Node را کلیک کنید و سپس Cylinder سمت راستی را انتخاب کنید
این عمل ورتکسهای Right Group را به Cylinder سمت راست متصل می کند.
گام 10
گام بعدی این است که پاره شدن را ایجاد کنیم
ورتکسها یا قسمتهایی را که میخواهید پاره شوند انتخاب کنید
بر روی Make Tear کلیک کنید
در پنجره Make Group نام Group را به Tear تغییر دهید
گام 11
یک box کوچک ایجاد کنید
آن را انیمت کنید. بصورتی که از بالا به پایین حرکت کند و از میان پارچه عبور کند.
این باکس در نقش شمشیری است که پارچه را پاره می کند.
گام 12
در Cloth Modifier برگه Object Properties باز کنید
در پنجره Object Properties دکمه Add Objects را کلیک کنید
پنجره Add Objects to Cloth Simulation باز می شود
box را انتخاب کنید دکمه Add را کلیک کنید
گام 13
Box اکنون به عملیات شبیه سازی اضافه شده است
Box را انتخاب کنید و دکمه رادیویی Collision Object فعال نمایید
گزینه Cut Cloth را نیز فعال کنید
دکمه Ok را بزنید
گام 14
دکمه Simulate را کلیک کنید
عملیات شبیه سازی آغاز می شود و شما میتوانید پاره شدن پارچه توسط Box را در پنجره viewport مشاهده کنید
سخن آخر
شما با تکنیکهایی که در این تمرین گفته شد میتوانید موارد متعدد دیگری به شیوه های مختلف ایجاد کنید
این فصل در یک نگاه:
نورپردازی، متریال سازی و پست پرو پروژه خارجی…
وری چیست؟ وری یک پلاگین و یا افزونه ای هست ، که بر روی نرم افزار های مدلسازی مثل تری دی مکس ، راینو ، مایا ، اسکچاپ و دیگر نرم افزار ها نصب میشود. از جمله کارکرد های آن اضافه کردن امکانات …این فصل در یک نگاه:
جزوه کامل مباحث وی ری به صورت دست نویس…
توضیحات کلی مجموعه : این آموزش ، با ساده ترین مثال ها شما را با دوستی آشنا می کند که تخلیات شما را به واقعیت تبدیل می کند به شما این اطمینان را می دهد که اگر حتی چیزی از سه بعدی نمیدانید ب…