ترکینگ سه بعدی دوربین در 3DS MAX با استفاده از افترافکت
بهترین راه برای ترکینگ سه بعدی دوربین در صحنه های اکشن استفاده از نرم افزارهای اختصاصی ترکینگ سه بعدی نظیر Boujou, PF Track, Syntheyes و فرستادن خروجی بدست امده به نرم افزارهای سه بعدی است.
با این حال بسیاری افراد توانایی تهیه چنین نرم افزارهای اختصاصی ترکینگ 3بعدی را ندارند.خبر خوب این است که با استفاده از نرم افزار افتر افکت و 3dmax نیز میتوان با بودجه کمتری این عملیات را انجام داد.
در این آموش به شما یاد خواهیم داد که چگونه یک صحنه را در افترافکت ترکینگ کنید و دیتای دوربین را به 3D MAX بفرستید.
-
تنظیم پروژه
گام 1
افترافکت را بازکنید.
گام 2
از منو Composition > New Composition یک کامپوزیشن جدید بسازید.
راه دیگر استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl-N میباشد. در این حالت پنجره Composition Settings برای شما باز خواهد شد.
گزینه های Width و Height را بر روی 1280 و 720 تنظیم نمایید.
Frame Rate را بر روی 25 و با تنظیم Duration بر روی 12 زمان کلیپ را 12 ثانیه تنظیم کنید.
در آخر OK را انتخاب کنید.
گام 3
از منو File > Import > File را برای وارد کردن دسته ای از تصاویر ترتیبی را انتخاب کنید.
راه دیگر اینست که از کلیدها ی ترکیبی Ctrl-I استفاده کنید
در پنجره Import با انتخاب اولین تصویر گزینه JPEG Sequence را فعال نمایید.
Open را کلیک کنید.
گام 4
در پنجره Poject تصاویر وارد شده را انتخاب کنید و کلید های ترکیبی Alt-Ctrl-G فشاردهید تا پنجره Interpret Footage باز شود. در پنجره Interpret Footage فریم ریت را بر روی 25 تنظیم کنید و OK را انتخاب کنید.
گام 5
کلیپ تصاویر ترتیبی در پنجره Project را با ماوس بگیرید و در پنجره Composition رها کنید.
در این حالت میتوانید تصاویر را در پنجره Comp View مشاهده کنید.
2. ترکینگ 3 بعدی دوربین در افترافکت
گام 1
لایه تصاویر را انتخاب کنید و گزینه Track Camera را از منوی Animation انتخاب کنید.
گام 2
سیستم ترکینگ سه بعدی شروع به آنالیز کلیپ می کند . این آنالیز در دو مرحله انجام میشود.
گام 3
بعد از چندین ثانیه فرآیند آنالیز کلیپ تمام میشود و شما میتوانید نقاط ترک شده را در صفحه ببینید.
اگر اندازه نقاط ترک شده خیلی کوچک بود میتوانید با تنظیم Track Point Size در پانل افکت 3D Camera Tracker آنها بزرگتر نمایید.
گام 4
این نقطه های ترکینگ به شما در ایجاد یک صفحه مجازی سه بعدی بعنوان رفرنس و یا دوربین کمک خواهند کرد.
برای ایجاد صفحه مجازی حداقل 4 نقطه ترکینگ را باید انتخاب نمایید.
مانند شکل چند نقطه را بر روی زمین انتخاب نمایید.
گام 5
در حالی که نقطه ها انتخاب شده اند بر روی صفحه راست کلیک کنید. و گزینه Create Null and Camera را انتخاب کنید.
گام 6
یک شی مجازی و یک دوربین در صحنه ایجاد میشود و لایه های آنها را در تایم لاین می بیینید.
از این شی مجازی بعنوان مرجعی برای ساخت سایر اشیا استفاده میکنیم که از دوربین دنباله روی می کند.
3.فرستادن دیتای دوربین به 3D MAX
گام 1
ابتدا به آدرس www.aenhancer.com بروید و اسکریپت رایگان AE3D را برای افترافکت دانلود کنید.
اسکریپت را در پوشه Script افترافکت کپی کنید
گام 2
افترافکت را ری استارت کنید و کامپوزیشن قبل را مجددا باز کنید.
لایه دوربین و شی مجازی را انتخاب کنید و از منو File > Script > AE3D_Export.jsx انتخاب کنید.
گام 3
در پنجره AE3D گزینه 3DS MAX را انتخاب کنید.
Camera tracker.ms را بعنوان نام فایل انتخاب کنید و EXPORT را بزنید.
ایجاد صحنه در 3DS MAX
گام 1
3DS MAX را باز کنید.
گام 2
از منو MAXScript > Run Script را انتخاب کنید
گام 3
اسکریپت camera track.ms را که قبلا در افترافکت استخراج کردید انتخاب کنید و Open را بزنید.
گام 4
یک دوربین و یک شی مجازی در صحنه ظاهر می شود..
گام 5
در پنجره پرسپکتیو کلید C را بزنید تا پنجره دوربین فعال شود.
گام 6
در حال حاضر جهت دوربین از سمت بالا به پایین است
باید محورهای دوربین و جهت آنرا اصلاح نماییم
گام 7
دوربین و آبجکت را باهم انتخاب و آنها را Group نمایید.
گام 8
بعد از یکپارچه کردن دوربین و آبجکت به پنجره دید چپ بروید و با انتخاب ابزار Rotate آنها را به سمت راست بچرخانید.
هدف ما اینست که آبجکت بر روی صفحه شبکه پنجره دید جاری قرار گیرد.
گام 9
آبجکت را کمی جابجا نمایید تا جهت آن اصلاح شود
گام 10
به پنجره دید دوربین بروید
کلیدهای Alt-B را فشار دهید تا پنجره Viewport Configuration بازشود.
گزینه های Use Files و Animate Background را فعال کنید و Files را انتخاب نمایید.
گام 11
تصویر را انتخاب کنید و گزینه Sequence را فعال کنید و Open را انتخاب کنید.
گام 12
در پنجره دوربین گزینه Show Safe Frame را فعال کنید.
راه دیگر این است که کلیدهای Shift-F انتخاب کنید.
گام 13
حالا میتوانیم هر مدل سه بعدی دلخواه را بر روی صفحه شبکه 3d MAX ایجاد و آن را در اطراف شی مجازی قرار دهیم.
در این تمرین ما یک بشکه سه بعدی که قبلا ساخته ایم وارد صحنه کرده ایم.
گام 14
اگر صحنه کامل شده را رندر بگیریم و کلیپ ایجاد شده را پلی کنیم متوجه حرکت ناخواسته آبجکت سه بعدی میشویم.
برای حل این مشگل دوربین و شی مجازی را کمی به سمت پاییین بکشید
شی مجازی را باید کمی به داخل شبکه گرید سیاه رنگ بکشید.
گام 15
یک صفحه در زیر بشکه سه بعدی ایجاد کنید و متریال Matte Shadow را به آن نسبت دهید.
گام 16
یک نور Skylight در صحنه ایجاد کنید و گزینه Cast Shadow را فعال نمایید.
گام 17
فریم جاری را رندر کنید و خواهید دید که بشکه به درستی با تصویر همگام شده است.
با رندر کامل صحنه مشاهده میکنید که در کلیپ تولید شده بشکه در صحنه سه بعدی طبیعی به نظر میرسد.
سخن پایانی
ابزار ترکینگ سه بعدی یکی از قابلیتهای منحصر به فرد در افترافکت است.
هنگامی که این ویژگی با سایر نرم افزارهای سه بعدی ترکیب شود نتایج خارق العاده ای بدست میدهد.
در آینده آموزشهای جالبتری از ترکینگ سه بعدی ارائه خواهیم داد
این فصل در یک نگاه:
به زودی توضیحات این قسمت درج می شود...…
آموزش صفر تا صد افتر افکت چرا این دوره افتر افکت؟ این دوره بیش از 210 جلسه جلسه آموزش می باشد که هنرجو پس از گذراندن این دوره به فهم کاملی از نرم افزار خواهد رسید و می تواند نیازهایش ر…