تبدیل تصویر ثابت به فیلم زنده با استفاده Camera Mapping در تری دی مکس
1. آماده سازی تصویر درفتوشاپ
گام 1
این تصویر ثابتی است که ما در این آموزش استفاده می کنیم
این عکس جعبه کارتن یک دوربین عکاسی است.
گام 2
فتوشاپ را باز کنید
تصویر را وارد فتوشاپ کنید
گام 3
بر روی آیکون Lasso Tool کلیک کنید و Magnetic Lasso Tool را انتخاب نمایید
گام 4
با کمک Magnetic Lasso Tool دور جعبه کارتون را با دقت انتخاب نمایید
گام 5
Ctrl-X را بزنید تا قسمتهای انتخاب شده از تصویر جدا شوند
گام 6
Ctrl-V را بزنید تا قطعه بریده شده در یک لایه جدید Paste شود
گام 7
نام لایه زیرین را به Floor و نام لایه بالایی را به Box تغییر دهید
گام 8
نمایش لایه Box را غیر فعال کنید
گام 9
لایه Floor را انتخاب کنید و Clone Stamp Tool بردارید
گام 10
با کمک Clone Stamp Tool شروع به رنگ آمیزی فضای خالی کنید.
هدف این است که فضای خالی را با پیکسل های از دست رفته زمین پر کنید. از پیکسل ها در اطراف ناحیه خالی و بقیه تصویر استفاده کنید.
گام 11
فضای خالی را نقاشی کنید. هرچند کامل نیست اما برای این کار کافی است. تنها چیزی که باید در ذهن داشته باشید این است که باید لبه های ناحیه خالی را به خوبی رنگ کنید. مهم نیست که چگونه در مرکز به نظر می رسد، اما باید در اطراف لبه ها بدون درز باشد.
گام 12
این تصویر را با نام Floor.jpg ذخیره کنید
گام 13
لایه نمایش Floor را خاموش و نمایش لایه Box را روشن کنید
تصویر را با نام Box.png ذخیره نمایید
2.Camera Mapping در تری دی مکس
گام 1
تری دی مکس را باز کنید
گام 2
در Perspective Viewport دکمه ترکیبی Alt+B را فشار دهید تا پنجره Viewport Configuration باز شود
دکمه رادیویی Use Files را فعال کنید
بر روی تب Files را کلیک کنید
گام 3
فایل floor.jpg را انتخاب کنید و بر روی Open کلیک کنید
گام 4
floor.jpg را بعنوان تصویر پس زمینه Perspective قرار داده ایم
با زدن دکمه ترکیبی Shift+F حالت Safe frames mode را فعال کنید
گام 5
grid را با پرسپکتیو تصویر پس زمینه مطابقت دهید
این مرحله برای یک Camera Mapping موفقیت آمیز بسیار مهم است
گام 6
یک Plane ایجاد کنید و سرتاسر Perspective Viewport را بپوشانید
گام 7
Plane را انتخاب کنید و اصلاحگر Camera Map را بر روی آن اعمال کنید
گام 8
در Perspective Viewport دکمه ترکیبی Ctrl+C را بزنید تا یک دوربین ایجاد شود
گام 9
دکمه M را بزنید تا Material Editor باز شود
یک اسلات خالی انتخاب کنید
تصویر floor.jpg را بعنوان بافت Diffuse به Plane نسبت دهید
گام 10
اصلاحگر Camera Map را انتخاب کنید
بر روی Pick Camera کلیک کنید و در Viewport دوربین را انتخاب نمایید.
می بینید که بافت Plane بهمریختگی پیدا می کند
گام 11
Plane را انتخاب کنید Lenth Segs و Width Segs را به 30 افزایش دهید
مشگل بافت Plane بر طرف می شود
گام 12
دکمه M را بزنید تا Material Editor باز شود
یک اسلات خالی انتخاب کنید
تصویر اصلی را بعنوان بافت Diffuse به Plane نسبت دهید
گام 13
در Perspective/Camera Viewport یک Box ایجاد کنید
گام 14
Box را به Editable Poly تبدیل کنید
Box را مطابق جعبه کارتن در تصویر پس زمینه تنظیم کنید
ممکن است مجبور شوید با ورتکس های Box را جابجا کنید
گام 15
دکمه M را بزنید تا Material Editor باز شود
یک اسلات خالی دیگر انتخاب کنید
تصویر box.png را بعنوان بافت Diffuse بر روی Box اعمال کنید
گام 16
Box را انتخاب کنید
اصلاحگر Camera Map را بر روی آن اعمال کنید
بر روی Pick Camera کلیک کنید و در Viewport دوربین را انتخاب نمایید
گام 17
Plane زمین را انتخاب کنید
بافت floor.jpg را دوباره به آن نسبت دهید
گام 18
دوربین را انتخاب کنید
دکمه ترکیبی Ctrl+V را کلیک کنید تا یک کپی از دوربین ایجاد شود
گام 19
دوربین دوم را انتخاب کنید و سعی کنید تا آن را به Box نزدیک کنید
می بینید دوربین در صحنه جابجا میشود
گام 20
صحنه را رندر کنید
خواهیم دید که در صحنه مقداری سایه وجود دارد
برای همین یک Ambient Light در صحنه ایجاد خواهیم کرد
گام 21
در صحنه یک Omni Light ایجاد کنید
گزینه Ambient Only آن را فعال نمایید
گام 22
صحنه را رندر کنید
یک صحنه کاملا روشن خواهید دید
گام 23
می توانید دوربین دوم را متحرک کنید. اما کاملاً از جعبه دور نشوید در غیر این صورت درزهایی را در گوشه Plane خواهید دید.
کمی انیمیشن دوربین می تواند صحنه ثابت را زنده کند.
نکته: دوربین اول را در طول انیمیشن دوربین دوم حرکت ندهید. دوربین اول برای نمایش بافت ها روی مش ها استفاده می شود.
سخن آخر
Camera Mapping یک تکنیک بسیار مفید است و تقریباً در همه شاتهای VFX استفاده می شود.
با وجود تکنیک Camera Mapping، شما نیازی به تکرار هر یک از موارد در یک صحنه ندارید.
شما فقط باید بافت ها را بر روی ژئومتری های ساده قرار دهید و از این رو می توانید دوربین را متحرک کنید تا یک تصویر ثابت را به یک تصویر زنده تبدیل کنید.
این فصل در یک نگاه:
نورپردازی، متریال سازی و پست پرو پروژه خارجی…
وری چیست؟ وری یک پلاگین و یا افزونه ای هست ، که بر روی نرم افزار های مدلسازی مثل تری دی مکس ، راینو ، مایا ، اسکچاپ و دیگر نرم افزار ها نصب میشود. از جمله کارکرد های آن اضافه کردن امکانات …این فصل در یک نگاه:
جزوه کامل مباحث وی ری به صورت دست نویس…
توضیحات کلی مجموعه : این آموزش ، با ساده ترین مثال ها شما را با دوستی آشنا می کند که تخلیات شما را به واقعیت تبدیل می کند به شما این اطمینان را می دهد که اگر حتی چیزی از سه بعدی نمیدانید ب…