ایجاد صحنه تخریب کلبه در طوفان با تری دی ماکس ، فتوشاپ و افترافکت
در این آموزش به شما نشان میدهیم که چگونه با استفاده از فتوشاپ، تری دی ماکس و افترافکت تصویری از تخریب شیروانی یک کلبه در طوفان شدید ایجاد نمایید.
به شما یاد خواهیم داد که چگونه انیمیشنی ازپارچه پاره شده و تکه های چوب و طوفان غبار آلود برای طبیعی تر شدن صحنه ایجاد کنید.
با استفاده از این تکنیکها میتوانید هر تصویری را به یک صحنه اکشن زیبا تبدیل نمایید.
تنظیم تصویر در فتوشاپ
گام اول
فتوشاپ را باز کنید.
گام دوم
برای نشان دادن افکت تخریب از تصویر یک کلبه چوبی استفاده کرده ایم. شما میتوانید از هر تصویر دیگری استفاده کنید.
گام 3
قسمت بالایی کلبه در طوفان شکسته خواهد شد، این قسمت را از تصویر جدا و در یک لایه جداگانه قرار میدهیم.
گام 4
با کمک Lasso Tool قسمت نشان داده شده درتصویر را انتخاب و از کلبه جدا کنید.
گام 5
یک لایه جدید با نام Outer Part ایجاد کنید و قسمت جدا شده از کلبه را درداخل آن پیست کنید.
گام 6
قسمت دیگری از شیروانی کلبه را با روش بالا جدا کنید و در لایه جدیدی به نام Inner Part پیست کنید.
گام 7
هر سه لایه را روشن کنید. اکنون تصویر کلبه کامل است با این تفاوت که دوقسمت بالای شیروانی هرکدام در لایه جداگانه ای قرار گرفته . فایل را با فرمت psd ذخیره نمایید.
2. ایجاد قعطات معلق در هوا با استفاده از Particle Flow در 3DS MAX
گام 1
تری دی ماکس را باز کنید.
گام 2
برای ایجاد قطعات معلق در هوا از منو Create > Shapes > Line چند شکل نامنظم ایجاد نمایید.
گام 3
تمام قطعات ایجاد شده را انتخاب کنید و با ابزار Extrude به همه آنها ضخامت دهید.
گام 4
تمام تکه های ضخیم شده را انتخاب و از منوGroup > Group آنها را با هم یکپارچه کنید.
گام 5
با سیستم Particle Flow قطعات معلق در هوا بسازید.
از منو با Create > Particles > Particle Flow Source یک سیستم PF Source بسازید ، سپس با زدن کلید 6 پنجره Particle View را باز کنید.
با اپراتور Shape Instance اشکال را رونویسی کنید.
None را انتخاب و از لیست Group را انتخاب نمایید.
گام 6
به اپراتور Shape Instance بروید و گزینه Group Members را فعال کنید.
متغیر Scale % را کاهش دهید.
خواهید دید که قطعات کوچکتر و پراکنده میشوند.
گام 7
به اپراتور Speed بروید و میزان Speed کم کنید و متغیرهای Variation و Divergence را همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده زیاد کنید .
گام 8
به اپراتور Birth بروید و متغیرهای Emit Start ، Emit Stop و Amount را بر روز 100 تنظیم نمایید
گام 9
به اپراتور Spin بروید و متغیر Spin Rate را بر روی 360 و Variation بر روی 20 قرار دهید.
پنجره Render Setup را باز کنید و انیمیشن را از فریم 0 تا فریم 100 رندر کنید.
3. ساخت پارچه پاره شده در 3D MAX
گام 1
تری دی ماکس را باز کنید.
در پنجره دید پرسپکتیو یک صفحه ایجاد کنید.
طول Length Segs و عرض آن Width Segs را 100 تنظیم کنید.
گام 2
در حالی که صفحه را انتخاب کرده اید ویرایشگر Cloth را به آن نسبت دهید.
گام 3
در ویرایشگر Cloth برگه Object Properties انتخاب کنید.
گام 4
در پنجره Object Properties دکمه رادیویی Cloth را فعال کنید.
با این عمل صفحه به پارچه تبدیل میشود.
OK را انتخاب کنید
گام 5
دسته بندی ویرایش گر Cloth را باز کنید و زیرشاخه Group را انتخاب نمایید.
گام 6
درحالی که گوشه های سمت چپ بالا و سمت راست پایین صفحه انتخاب شده دکمه Make Group را انتخاب کنید.
گام 7
در پنجره Make Group نام گروه را به Hold Vertices تغییر دهید.
گام 8
در حالی که گروه Hold Vertices انتخاب شده دکمه Preserve را انتخاب نمایید.
گام 9
از منو Forces > Wind را انتخاب کنید و در صحنه یک سیستم wind از چپ به راست ایجاد نمایید
گام 10
در ویرایشگر Cloh برگه Cloth Forces را انتخاب کنید.
گام 11
درپنجره Forces کلمه wind001 را انتخاب کنید و دکمه چپ به راست > را بزنید تا windبه پنجره Forces in Simulation انتقال یابد. سپس کلید OK را انتخاب کنید.
گام 12
دکمه Simulate را انتخاب کنید.
شبیه ساز شروع به کار میکند و شما حرکت طبیعی پارچه در هنگام وزش باد را در پنجره دید مشاهده میکنید.
گام 13
برای اینکه پارچه بصورت پاره شده بنظر برسد باید یک تصویرسیاه و سفید بعنوان الگوی شفافیت به آن نسبت بدهیم. شما میتوانید این تصویر را در فتوشاپ بسازید. قسمت های سیاه تصویر بعد از الصاق بروی پارچه ، شفاف و قسمتهای سفید بصورت رنگ شده بنظر خواهد رسید.
گام 14
دکمه M را در تری دی ماکس بزنید تا پنجره ویرایشگرمواد Material Editor باز شود.
کانال Opacity را انتخاب کنید. پنجره Material/ Map Browser باز می شود.
گزینه Bitmap را کلیک و تصویر سیاه و سفید را انتخاب کنید.
دکمه OK را بزنید.
گام 15
متریال انتخاب شده را به پارچه نسبت دهید.
گام 16
صحنه شبیه سازی پارچه پاره در باد را تا فرم 100 رندر کنید.
4.صحنه تخریب را در افترافکت بسازید
گام 1
افترافکت را بازکنید.
گام 2
فایل فتوشاپ Hut.psd را بصورت کامپوزیشن وارد افترافکت کنید و آنرا در تایم لاین باز کنید.
در تایم لاین سه لایه خواهیم داشت. Outer Part , Inner Part و BG
گام 3
یک لایه سالید ایجاد کنید و افکت Turbulent Noise را به آن نسبت دهید:
از منو Effect > Noise & Grain > Turbulent Noise انتخاب کنید
متغیر های Contrast و Brightness را مانند تصویر تنظیم نمایید.
گام 4
در حالی که لایه سالید انتخاب شده Layer > Pre-Compose را انتخاب نمایید.
لایه جدید را به Ramp تغییر نام دهید و گزینه دوم را انتخاب و کلید OK را بزنید.
گام 5
لایه Ramp را خاموش کنید.
گام 6
لایه Outer Part را انتخاب کنید
از منو Effects > Simulation > Shatter را انتخاب کنید و به لایه نسبت دهید.
در قسمت View گزینه Rendered را انتخاب نمایید.
اگر نشانگر تایم لاین را جابجا کنید میبینید که قسمت بالایی شیروانی کلبه به حالت بهم ریختگی به نظر میرسد.
اما برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیاز داریم کمی متغیرها را اصلاح کنیم
گام 7
منوهای Force1 و Force2 را باز کنید و متغیرها مانند تصویر تنظیم نمایید.
گام 8
منوی Gradient را باز کنید و در قسمت Gradient Layer گزینه Ramp را انتخاب نمایید.
در فریمی که میخواهید افکت تخریب شروع شود متغیر Shatter Threshold را از 0 به 100 تغییر دهید.
گام 9
کلیپ پارچه پاره در باد را که در تری دی ماکس ساختید وارد افترافکت کنید و داخل تایم لاین بیندازید و مانند تصویر در جای مناسب قرار دهید.
گام 10
یک لایه سالید ایجاد نمایید
افکت S_Clouds, Genarts Sapphire plug in به لایه نسبت بدهید.
متغیر Shift Speed X را بر روی 600 تنظیم کنید.
این عمل افکت طوفان غبارآلود را در صحنه ایجاد میکند.
گام 11
یک لایه adjustment ایجاد نمایید
افکتهای S_Film Effect و Hue & Saturation را به لایه نسبت دهید.
گزینه Colorize را فعال کنید و متغیر Colorize Hue را بر روی 40 تنظیم کنید.
این عمل افکت یک روز طوفانی را در صحنه ایجاد میکند.
گام 12
با پلی کردن تایم لاین یک صحنه طوفانی خواهید دید در حالی که قطعات شیروانی کلبه در هوا معلق به پرواز در میایند و پارچه پاره نیز در باد تکان میخورد.
نتیجه گیری
ما یاد گرفیتم تا با افترافکت ، فتوشاپ و تری دی ماکس تصویری رویایی از کلبه ای که در طوفان تخریب میشود بسازیم. با تغییر متغیرهای افکتها در افترافکت میتوانیم به نتیجه دلخواه در تصویر برسیم.
این فصل در یک نگاه:
نورپردازی، متریال سازی و پست پرو پروژه خارجی…
وری چیست؟ وری یک پلاگین و یا افزونه ای هست ، که بر روی نرم افزار های مدلسازی مثل تری دی مکس ، راینو ، مایا ، اسکچاپ و دیگر نرم افزار ها نصب میشود. از جمله کارکرد های آن اضافه کردن امکانات …این فصل در یک نگاه:
جزوه کامل مباحث وی ری به صورت دست نویس…
توضیحات کلی مجموعه : این آموزش ، با ساده ترین مثال ها شما را با دوستی آشنا می کند که تخلیات شما را به واقعیت تبدیل می کند به شما این اطمینان را می دهد که اگر حتی چیزی از سه بعدی نمیدانید ب…