ایجاد صحنه بارشی از پیکانها در تری دی مکس
1.تنظیم پیکانها
گام 1
تری دی مکس را باز کنید
گام 2
ما برای ساخت پیکان از تکنیک Poligon Modeling استفاده کردیم که از آن در آموزش استفاده میکنیم
گام 3
این پیکان را به Static Arrow تغییر نام دهید
گام 4
یک کپی از پیکان ایجاد کنید و آن را به Dynamic Arrow تغییر نام دهید
گام 5
اصلاح کننده Bend را به Dynamic Arrow نسبت دهید
گیزموی اصلاح کننده را کمی به سمت بالا ببرید.
متغیر پارامتر َAngle را تا 15 فریم انیمیت کنید تا دنباله پیکان تکان بخورد
گام 6
حداقل دو کپی دیگر از dynamic arrow ایجاد کنید
برای تکان خوردن پیکانها رندم و طبیعی تر بنظر برسد میتوانید زمان تکان خوردن را در هریک تغییر دهید.
گام 7
هر سه پیکان dynamic arrow را انتخاب کنید
از منو Group را انتخاب کنید
یک دسته از پیکانها بنام Dynamic Arrows Group بسازید
2. تنظیم سیستم Particle Flow
گام 1
یک صحنه بسیار ساده با ایجاد یک صفحه به عنوان زمین و یک باکس ایستاده بر روی آن ایجاد کردیم
قصد داریم نشان دهیم که پیکانها از سمت چپ صحنه می آیند و به زمین و باکس برخورد میکنند
گام 2
از منو Create > Particles > Particle Flow Source را انتخاب کنید و در پنجره دید یک آیکون Particle Flow ایجاد نمایید
گام 3
در انتهای سمت چپ صفحه زمین یک آیکون PF Source ایجاد کنید.
آیکون را کمی بچرخانید تا ذرات با زاویه 45 درجه به سمت جعبه پرتاب شوند
گام 4
عدد 6 را بر روی کیبورد فشار دهید تا پنجره Particle View باز شود.
گام 5
بر روی اپراتور Birth کلیک کنید
متغیرهای زیر را تنظیم کنید
Emit Start=0
Emit Stop=60
Amount=25
گام 6
اپراتور Shape را حذف و به جای آن اپراتور Shape Instance در قسمت event وارد کنید
پیکان Static Arrow را در قسمت Particle Geometry Object انتخاب کنید
گام 7
به قسمت Display بروید و گزینه Geometry را در قسمت Type انتخاب کنید
در پنجره دید نقطه های سیستم particle تبدیل به پیکان میشوند اما بجای حرکت در یک جهت معین به اطراف پراکنده می شوند
گام 8
برای تصحیح جهت پرواز پیکانها یک اپراتور Rotation در قسمت event وارد می کنیم
حالت Orientation Matrix را به Speed Space Follow تغییر دهید
Y axis را بر روی 90 درجه تنظیم کنید
گام 9
پیکانها در جهت درست به پرواز در میایند
گام 10
از منو Space Warps > Forces > Gravity را انتخاب کنید و یک آیکون Gravity در پنجره دید ایجاد نمایید
گام11
اپراتور Force را در قسمت event وارد کنید
Gravity را به لیست Force Space Warps اضافه کنید
با اضافه کردن Gravity پیکانها به سمت زمین تغییر جهت میدهند
گام 12
متغیر های Speed و Variation را طوری تنظیم کنید تا پیکانها به سمت جعبه سقوط کنند
در اپراتور Speed با این متغیرها بازی کنید تا نتیجه مطلوب بدست آید.
گام 13
از منو Space Warps > Deflectors > UDeflectors انتخاب کنید تا دو آیکون UDeflector در پنجره دید ایجاد شود
گام 14
ایکون UDeflector اول را انتخاب کنید
Pick Object را انتخاب کنید و صفحه زمین را بعنوان Deflector انتخاب نمایید
گام 15
آیکون UDeflector دوم را انتخاب کنید
Pick Object را انتخاب کنید و جعبه را بعنوان Deflector انتخاب نمایید
گام 16
یک تست Collision در قسمت event وارد کنید
هر دو UDeflector را در لیست اضافه کنید و Speed را بر روی Continue قرار دهید.
این تنظیمات باعث میشود تا پیکانها بعد از برخورد به زمین و جعبه به حرکت ادامه دهند.
گام 17
یک event دیگر ایجاد نمایید
یک اپراتور Shape Instance در event ایجاد کنید
یک تست Collision به event جدید متصل کنید.
گام 18
Dynamic Arrows Group را در قسمت instanced geometry انتخاب کنید
گزینه های Group Members ، Object and Children و Object Elements را فعال کنید
گزینه Animated Shape را نیز فعال کنید زیرا پیکانها دارای انیمیشن دارند.
گام 19
در اپراتور Display در قسمت Type گزینه Geometry را انتخاب کنید
گام 20
در صحنه میبینیم که پیکانها بعد از برخورد به جعبه از آن رد میشوند. برای توقف پیکانها بعد از برخورد به جعبه باید یک Force در صحنه ایجاد کنیم
از منو Space Warps > Forces > Drag را انتخاب کنید و یک آیکون Drag در پنجره دید ایجاد نمایید
متغیر Linear Damping را برای هریک از محور ها بر روی 45 تنظیم نمایید
گام 21
در event دوم اپراتور Force را وارد کنید
Drag را را به لیست Force Space Warps اضافه کنید
متغیر Influence را بر روی 3000 تنظیم نمایید
گام 22
حال پیکانها بعد از برخورد به جعبه متوقف می شوند.
گام 23
متغیر Influence مهم است
اگر این متغیر را کاهش دهید پیکانها بعد از برخورد بیشتر در جعبه فرو میروند و آگر آن را افزایش دهید مقدار فرورفتگی بعد از برخورد کمتر خواهد بود
گام 24
با پلی کردن انیمیشن خواهید دید که بارانی جذاب و دیدنی از پیکانها به جعبه و زمین برخورد میکند.
سخن آخر
Particle Flow یک سیستم ذره ای قدرتمند در تری دی ماکس است.
با Particle Flow افکت های فوق العاده ای میتوانید ایجاد نمایید
این فصل در یک نگاه:
نورپردازی، متریال سازی و پست پرو پروژه خارجی…
وری چیست؟ وری یک پلاگین و یا افزونه ای هست ، که بر روی نرم افزار های مدلسازی مثل تری دی مکس ، راینو ، مایا ، اسکچاپ و دیگر نرم افزار ها نصب میشود. از جمله کارکرد های آن اضافه کردن امکانات …این فصل در یک نگاه:
جزوه کامل مباحث وی ری به صورت دست نویس…
توضیحات کلی مجموعه : این آموزش ، با ساده ترین مثال ها شما را با دوستی آشنا می کند که تخلیات شما را به واقعیت تبدیل می کند به شما این اطمینان را می دهد که اگر حتی چیزی از سه بعدی نمیدانید ب…