مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

آموزش طراحی شمشیر سه بعدی در تری دی مکس(قسمت اول)


نرم افزار تری دی مکس (3DMax) ابزاری برای طراحی گرافیک و تصویرسازی است. برای یادگیری عمیق تری دی مکس توصیه ما آموزش پروژه محور است. در این مقاله چگونگی طراحی شمشیر سه یعدی در نرم افزار 3DMax به صورت گام به گام آموزش داده می شود.

مهارت هایی که در این مقاله می آموزید

در این مقاله موارد پایین به شما آموزش داده می شود:

  1. ایجاد شکل اولیه سه بعدی؛
  2. تکنیک های مدلسازی در تری دی مکس ؛
  3. نحوه آماده سازی توپولوژی برای بافت؛

همچنین در این مقاله به شما چگونگی مدلسازی دسته شمشیر، طراحی محافظ دست شمشیر، مدلسازی تیغه شمشیر در نرم افزار و ایجاد دسته شمشیر گفته خواهد شد.

آموزش طراحی دسته شمشیر

مرحله 1

برای این کار باید از Orthographic View استفاده کنید. همچنین جهت تغییر نماها، روی دکمه کوچک سمت چپ صفحه کلیک کرده یا دکمه وسط ماوس را در هر نقطه از نشانگر فشار دهید.

مرحله 2

با استفاده از مسیر زیر یک Cylinder به صفحه اضافه کنید.

Create> Standard Primitives> Cylinder

مرحله 3

در طراحی استوانه حتما پارامترهای زیر در نظر گرفته شوند.

Radius: 15m

Height: 90m

Height Segments: 3

Cap Segments: 1

Sides: 6

مرحله 4

روی استوانه ایجاد شده کلیک راست کرده و گزینه  Convert to Editable Poly. در منوی  Editable Poly  را انتخاب کنید.

مرحله 5

گزینه Move Tool  را انتخاب کرده و همزمان کلید Shift را نگه دارید تا استوانه کپی شده و یک شی تکراری در محور Y ایجاد شود.

برای کپی شی می توان مسیر زیر هم انجام داد.

Right-Click > Clone.
مطمئن شوید که Copy for Clone Options را انتخاب کرده اید.

مرحله 6

از Polygon Selection Tool برای انتخاب همه چند ضلعی های بالای استوانه شبیه سازی شده استفاده کنید (می توانید این کار را با نگه داشتن کلید Shift روی صفحه کلید خود انجام دهید).
برای این کار از ابزار ابتدا دکمه Shift را نگه داشته سپس چند ضلعی های مورد نظر را انتخاب کنید. پس از انتخاب همه چند ضلعی های پایینی ، آنها را با فشار دادن کلید حذف روی صفحه کلید حذف کنید.

مرحله 7

با استفاده از گزینه Scale استوانه خود را کوتاه تر کنید.

مرحله 8

عرض استوانه را با استفاده از  Scale Tool افزایش داده سپس آن را در بالای استوانه اول قرار دهید.

مرحله 9

برای پر کردن فضای خالی بالای استوانه،  از Edge Selection Tool  یا  Border Selection Tool استفاده کنید سپس روی دکمه Cap کلیک کنید

مرحله 10

برای ایجاد لبه استوانه از Cut Tool استفاده کنید.

مرحله 11

 استوانه را کپی کرده و آن را به پایین دسته شمشیر منتقل کنید.

مرحله 12

برای ایجاد یک حلقه جدید در اطراف استوانه مسیر زیر را اجرا کنید.

 Modeling > Swift Loop

مرحله 13

 لبه های جدید را انتخاب کنید. سپس از ابزار Scale  (Scale Tool) برای گسترش حلقه داخلی به بیرون استفاده کنید.

مرحله 14

شکل جدید را کپی کنید. سپس با استفاده از  Rotation Tool، شکل را به اندازه 90 درجه بچرخانید. در آخر از Move Tool  برای قرار دادن جسم در زیر دسته استفاده کنید.

مرحله 15

برای تنظیم اشیا از  Move Tool استفاده کرده یا در کادرهای (x ، y یا z) مقادیر عددی وارد کنید.

مرحله 16

 استوانه را مجدد کپی کرده و به پایین دسته شمشیر انتقال دهید.

مرحله 17

 برای انتخاب رئوس میانی دسته از Vertex Selection Tool استفاده کنید. سپس از Scale Tool  برای حرکت دادن راس ها به سمت وسط دسته استفاده کنید.

مرحله 18

با استفاده از تکنیک های مراحل قبل، شکل را به صورت دلخواه تنظیم کنید.

آموزش ایجاد محافظ دست شمشیر

مرحله 1

تمام مراحل بالا را دوباره تکرار کنید با این تفاوت که ابعاد باید بروز شوند.

Height Segments: 3

Cap Segments: 1

Sides: 6

مرحله 2

استوانه جدید را با استفاده از Rotation Tool، 90 درجه بچرخانید.

مرحله 3

گزینه Affect Pivot Only در Hierarchy Tab را انتخاب کنید سپس با استفاده از گزینه Center to Object، در بخش Affect Pivot Only نقطه محوری را به سمت شی متمرکز کنید.

مرحله 4

روی شکل کلیک راست کرده و گزینه Convert to Editable Poly را انتخاب کنید.

مرحله 5

برای مقیاس بندی مناسب شکل از Scale Tool استفاده کنید. سپس با استفاده از گزینه Move Tool، به مرکز دسته حرکت کنید.

مرحله 6

تصویر پایین را کپی کرده و با استفاده از  Move Tool آن را در مرکز استوانه قرار دهید.

مرحله 7

روی کادر رنگ 2 بار کلیک رده تا آبی رنگ شود. این کار به سازمان دهی قسمت های مختلف شمشیر کمک می کند.

مرحله 8

از همرنگ بودن هر دو شکل شمشیر مطمئن شوید.

مرحله 9

نما را چرخانده تا شکل شمشیر را از کنار ببینید. شکل جدید را با استفاده از ابزار Scale به محور Y انتقال دهید.

مرحله 10

شکل محافظ دست طوری تنظیم شود که ارتفاع هر دو شکل تقریبا یکسان باشد.

مرحله 11

استوانه بالا را جدا کرده و لبه های عمودی را بردارید. یک لبه واحد ایجاد کنید که از مرکز شکل پایین بیاید. برای این کار ابتدا تمام لبه های افقی اطراف استوانه را انتخاب کرده سپس وارد مسیر زیر شوید.

Edit Edges> Connect

مرحله 12

ابتدا چهره های سمت راست و چپ شکل را انتخاب کرده سپس آن ها را با استفاده از ابزار Scale کوچک کنید.

 

چگونگی طراحی شاخ های محافظ دست

مرحله 1

ابتدا شکل محافظ دست افقی را با استفاده از  Move Tool و نگهداشتن دکمه Shift کپی کنید.

نکته: حتما مطمئن شوید در قسمت Clone Options، گزینه کپی (Copy) را انتخاب کرده اید.

مرحله 2

نصف شکل مورد نظر را انتخاب کنید. سپس آن را با استفاده از کلید Delete از صفحه حذف کنید.

مرحله 3

لبه های شکل را با استفاده از Border Selection Tool  انتخاب کنید. سپس برای پر کردن فضاهای خالی وارد مسیر Borders> Cap شوید.

مرحله 4

برای ایجاد 2 لبه اضافی به شکل مسیر زیر را انجام دهید.

Modeling> Swift Loop 

مرحله 5

با استفاده از ابزار انتخاب یک چند ضلعی برای سمت راست شکل انتخاب کنید سپس آن را با استفاده از ابزار مقیاس کمی کوچک کنید.

مرحله 6

راس های میانی را با استفاده از ابزار Vertex Selection انتخاب کرده و برای کوچک کردن آن ها از گزینه Scale استفاده کنید.

مرحله 7

از همین تکنیک برای سمت چپ هم استفاده کنید.

مرحله 8

رئوس سمت چپ را با استفاده از ابزار move به سمت بالا حرکت دهید. به این ترتیب شکلی شبیه شاخ ایجاد کنید.

 

مرحله 9

برای اتصال راس ها به یکدیگر از  Edit Vertices> Weld  استفاده کنید.

مرحله 10

Symmetry Modifier را انتخاب کنید.

ایجاد تیغه شمشیر در نرم افزار تری دی مکس

مرحله 1

ابتدا یک Box را با استفاده از مسیر زیر به صفحه وارد کنید.

Create> Standard Primitives> Box

موارد زیر را در طراحی جعبه در نظر بگیرید.

Length: 10m

Width: 85m

Height: 230m

Length Segs: 1

Width Segs: 4

Height Segs: 1

مرحله 2

با استفاده از Vertex Selection Tool نیمی از جعبه را حذف کنید.

مرحله 3

با استفاده از Edit Geometry > Cut یک لبه جدید در بالای کادر ایجاد کنید.

مرحله 4

رئوس سمت چپ کادر را با استفاده از گزینه Weld به یکدیگر متصل کنید. در صورت نیاز Weld Threshold را افزایش دهید.

مرحله 5

برای اتصال نوک شمشیر هم از تکنیک های قبلی استفاده کنید.

مرحله 6

برای اتصال راس های بالایی نوک شمشیر، وارد مسیر زیر شوید.

Edit Vertices> Target Weld

مرحله 7

از Move Tool برای جابجایی راس ها و ایجاد طرح دلخواهتان استفاده کنید.

مرحله 8

از ابزار Edge Selection Tool  برای حذف لبه های اضافی تیغه استفاده کنید.

 

مرحله 9

از Edit Geometry > Cut برای ایجاد نوک تیغه شمشیر استفاده کنید.

مرحله 10

از تکنیک بالا برای طراحی یک لبه کوچک در پایین سمت راست تیغه استفاده کنید.

مرحله 11

برای مقیاس بندی اندازه تیغه از ابزار Scale استفاده کنید.

 

مرحله 12

سمت راست تیغه را با استفاده از Symmetry Modifier در محور Z ایجاد کنید.

 

مرحله 13

در این مرحله ابتدا لبه های پایین شمشیر را انتخاب کرده سپس از مسیر Edit Borders> Extrude  برای طراحی اشکال جدید در پایین تیغه استفاده کنید. در نهایت از Move Tool برای کوچک کردن آن ها استفاده کنید.

مرحله 14

 برای ایجاد قسمت پایینی تیغه از ابزار Extrude Tool  استفاده کنید.

مرحله 15

در این مرحله تمام اشیا را با استفاده از گزینه Scene Explorer یا استفاده از مسیر Edit Geometry> Attach سازماندهی کنید.

برای جابجایی رئوس مختلف شمشیر از Move Tool استفاده کنید.

در این مرحله طراحی شمشیر سه بعدی در نرم افزار تری دی مکس به اتمام می رسد. شما می توانید از راه های زیر تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

فصلِ: 4 , تعداد قسمت ها: 68 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

نورپردازی، متریال سازی و پست پرو پروژه خارجی…

وری چیست؟ وری یک پلاگین و یا افزونه ای هست ، که بر روی نرم افزار های مدلسازی مثل تری دی مکس ، راینو ، مایا ، اسکچاپ و دیگر نرم افزار ها نصب میشود. از جمله کارکرد های آن اضافه کردن امکانات …
فصلِ: 17 , تعداد قسمت ها: 115 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

جزوه کامل مباحث وی ری به صورت دست نویس…

توضیحات کلی مجموعه : این آموزش  ، با ساده ترین مثال ها شما را با دوستی آشنا می کند که تخلیات شما را به واقعیت تبدیل می کند به شما این اطمینان را می دهد که اگر حتی چیزی از سه بعدی نمیدانید ب…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید