آموزش ایجاد شبیه سازی توپ تخریب کننده با استفاده از Mass FX و Constrains در تری دی مکس
1. ساخت زنجیر
گام 1
تری دی مکس را باز کنید.
به Shapes > Splines > Ellipse بروید و یک شکل بیضی در Front View بکشید.
گام 2
با انتخاب شکل بیضی، تب Rendering rollout را باز کنید.
گزینه های Enable In Renderer و Enable In Viewport را روشن کنید.
مقدار Thickness را به 7 افزایش دهید
گام 3
روی شکل بیضی کلیک راست کرده و آن را به Editable Poly تبدیل کنید
گام 4
حقله را انتخاب کنید
بر روی پانل Hierarchy کلیک کنید.
گزینه Affect Pivot Only را فعال کنید و Pivot حلقه را به سمت راست بکشید.
فراموش نکنید که بعد از آن گزینه Affect Pivot Only را خاموش کنید.
گام 5
حلقه را کپی کنید و آن را بچرخانید. هر دو شی نباید یکدیگر را قطع کنند.
گام 6
چندین کپی از حقله ها ایجاد کنید تا یک حلقه زنجیره ای تشکیل شود.
2. ساخت Constraint
گام 1
زنجیر را انتخاب کنید
به نوار ابزار Mass FX رفته و گزینه Set Selected as Dynamic Rigid Body را انتخاب کنید.
گام 2
اولین حلقه از سمت چپ را انتخاب کنید
به Constrains > Create Universal Constraint بروید.
گام 3
یک UConstraint در Pivot حلقه ایجاد می شود.
گام 4
برای اولین حلقه ، والد آن حلقه بعدی خواهد بود.
روی تب Parent کلیک کنید و حلقه بعدی را به عنوان والد اولین حلقه انتخاب کنید.
دکمههای رادیویی Free ویژگیهای Swing Y، Swing Z و Twist را روشن کنید.
گام 5
همچنین می توانید اندازه آیکون UConstraint را کاهش دهید.
مقدار کمتری را در Icon Size قرار دهید.
گام 6
به همین ترتیب، با انتخاب حلقه بعدی، به Constraints > Create Universal Constraint بروید.
گام 7
این یک UConstraint در Piot حلقه ایجاد می کند.
گام 8
برای این حلقه، والد آن حلقه بعدی خواهد بود.
روی تب Parent کلیک کنید و حلقه بعدی را به عنوان والد حلقه انتخاب شده انتخاب کنید.
دکمههای رادیویی Free ویژگیهای Swing Y، Swing Z و Twist را روشن کنید.
گام 9
به همین ترتیب، برای حلقه یک به یک constraints ایجاد کنید. بعد از چند دقیقه، زنجیره تکمیل شده را خواهید داشت.
گام 10
یک Sphere ایجاد کنید. آن را در انتهای حلقه زنجیره قرار دهید. این به عنوان توپ ویرانگر عمل می کند.
گام 11
همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، Pivot کره را در لبه آن قرار دهید.
گام 12
این کره را به عنوان یک dynamic rigid body بسازید.
گام 13
Universal Constraint را به کره اعمال کنید.
گام 14
برای این شی کره ای، والد آن اولین حلقه است.
روی زبانه Parent کلیک کنید و اولین حلقه را به عنوان والد شی کروی انتخاب شده انتخاب کنید.
دکمههای رادیویی Free ویژگیهای Swing Y، Swing Z و Twist را روشن کنید.
گام 15
در انتهای سمت راست زنجیر، یک low poly sphere کوچک ایجاد کنید.
گام 16
این بار، این کره را به عنوان یک Kinematic Rigid Body بسازید.
گام 17
با انتخاب حلقه مشخص شده، Universal Constraint را روی آن اعمال کنید.
گام 18
کره را به عنوان والد آن انتخاب کنید.
در قسمتهای Swing Y و Swing Z ، دکمه رادیویی Free را روشن کنید.
دکمه رادیویی Twist را خاموش نگه دارید.
گام 19
توپ ویرانگر را انتخابکنید
روی نماد Mass FX Tool کلیک کنید.
در پنجره Mass FX Tool، به تب Multi-Object Editor رفته و مقدار Mass را 5 قرار دهید.
گام 20
روی آیکون Start Simulation کلیک کنید.
شما یک شبیه سازی خوب از توپ ویرانگ زنجیر شده را در Viewport خواهید دید.
3. نصب اسکریپت Fracture Voronoi
گام 1
به scriptspot.com بروید و اسکریپت Fracture Voronoi را دانلود کنید
گام 2
اسکریپت را در پوشه 3ds Max Scripts ذخیره کنید.
4 شکستن دیوار
گام 1
برای ساخت دیوار یک Box در Viewport بسازید
گام 2
دیوار را انتخاب کنید
به Max Script > Run Script بروید.
گام 3
پنجره فایل Choose Editor را باز میشود.
اسکریپت Fracture Voronoi را انتخاب کرده و روی Open کلیک کنید.
گام 4
پنجره اسکریپت Fracture Voronoi را باز میشود.
روی دکمه Pick Object کلیک کنید و سپس دیوار را در viewport انتخاب کنید.
گام 5
میخواهیم دیوار به چهل قسمت مختلف تقسیم شود،
Nb parts را بر روی 40 تنظیم می کنیم.
گزینه رنگ Uniform را انتخاب میکینم تا همه تکه ها یک رنگ باشند.
گام 6
بر روی دکمه Break in 40 کلیک کنید.
دیوار جعبه ای به 40 قطعه می شکند
گام 7
می توانید هر قطعه شکسته را به چند تکه دیگر تقسیم کنید.
یک قطعه شکسته را انتخاب کنید و سپس روند را از مراحل 2 تا 6 تکرار کنید.
5.شبیه سازی تخریب دیوار
گام 1
با انتخاب تمام تکه های دیوار، آنها را به عنوان Dynamic Rigid Body تبدیل کنید.
گام 2
تمام قطعات دیوار را انتخاب کنید
به تب Multi-Object Editor بروید و مقدار Mass را 5 قرار دهید.
گزینه Start in Sleep Mode را روشن کنید.
گام 3
روی دکمه Start Simulation کلیک کنید.
شما شبیه سازی شکستن دیوار را در Viewport خواهید دید.
گام 4
هنگامی که از نتیجه شبیه سازی راضی شدید، روی تب Bake All کلیک کنید تا همه شبیه سازی ها بیک شوند.
سخن آخر
Mass FX یک ابزار دینامیک عالی در 3ds Max است.
جایگزین Reactor شده است و کنترلهای بیشتری بر روی شبیهسازی پویا از همیشه دارد.
این فصل در یک نگاه:
نورپردازی، متریال سازی و پست پرو پروژه خارجی…
وری چیست؟ وری یک پلاگین و یا افزونه ای هست ، که بر روی نرم افزار های مدلسازی مثل تری دی مکس ، راینو ، مایا ، اسکچاپ و دیگر نرم افزار ها نصب میشود. از جمله کارکرد های آن اضافه کردن امکانات …این فصل در یک نگاه:
جزوه کامل مباحث وی ری به صورت دست نویس…
توضیحات کلی مجموعه : این آموزش ، با ساده ترین مثال ها شما را با دوستی آشنا می کند که تخلیات شما را به واقعیت تبدیل می کند به شما این اطمینان را می دهد که اگر حتی چیزی از سه بعدی نمیدانید ب…