آموزش مدلسازی سه بعدی در ایلوستریتور
در این آموزش نحوه مدل سازی اشیاء برداری را در Adobe Illustrator با کمک افکت های Revolve، Extrude & Bevel و Rotate می آموزیم. سپس یک نماد را روی مدل سه بعدی اعمال می کنیم و آن را برای کارهای بعدی خود آماده می کنیم.
در تمرین اغلب از جلوه های سه بعدی برای ایجاد آیکون استفاده می کنیم. شکلهای زیر نمونههایی از مدلسازی سه بعدی در ایلوستریتور را نشان میدهند
بیایید با افکت های سه بعدی و پارامترهای آن آشنا شویم.
افکت Revolve
این افکت برای ایجاد سطوح دورانی طراحی شده است. یک لیوان شراب نمونه خوبی از چنین شیئی است.
با کمک ابزار Pen Tool (P) شکلی از نیمی از لیوان را در صفحه جلویی ایجاد کنید.
مسیر ایجاد شده را انتخاب کنید
به مسیر ...Effect > 3D > Revolve بروید که منجر به باز شدن کادر محاوره ای 3D Revolve Options می شود.
همه افکتهای سهبعدی ویژگیهای مشابهی دارند، به همین دلیل است که در مثال Revolve نگاهی دقیقتر به آنها خواهیم داشت.
گزینه Prevew را فعال کنید تا بتوانید تغییرات را مشاهده کنید.
برای کنترل موقعیت یک جسم در فضا، فیلدهای عددی ارائه می شود که در آنها می توان زوایای چرخش را حول محورهای X، Y و Z وارد کرد. همچنین می توانید موقعیت شی را با چرخاندن مکعب در کادر محاوره ای کنترل کنید.
یکی از پیشتنظیمهای فهرست Position میتواند دقیقاً برای اهداف مشابه استفاده شود
به منظور اعمال اثرات پرسپکتیو خطی روی شی، پارامتر Perspective را کنترل کنید.
شما همچنین میتوانید قطعه ای از مدل را برش بزنید . پارامتر Revolve Angel برای چنین اهدافی عالی است. این عملکرد می تواند در ایجاد تصاویر فنی از قطعات بسیار مفید باشد.
انتخاب جهت درست دوران بسیار مهم است گزینه های Left Edge و Right Edge به طور ویژه برای این منظور طراحی شده اند.
همچنین میتوانید مواد سطح مدلها را با انتخاب پریست مناسب از فهرست Surface انتخاب کنید.
البته این چیزی نیست که نرم افزار مدل سازی سه بعدی می تواند به ما ارائه دهد، اما این پارامتر بسیار مهمی برای فرآیند مدلسازی سه بعدی در Adobe Illustrator است و کمی بعد به آن باز خواهیم گشت.
اگر میخواهید در نهایت یک مدل سه بعدی بسازید، می توانید بر روی دکمه More Options کلیک کنید و گزینه هایی را که در کادر محاوره ای نشان داده میشوند تنظیم کنید
و اکنون می توانید مکان منبع نور را کنترل کنید، منابع نوری جدید اضافه کنید و نور انتخاب شده را به پشت جسم منتقل کنید تا برخی بازتاب ها از اشیاء اطراف ایجاد شود.
پارامترهای نور را نظیر شدت و اندازه میتوانیم کنترل کنیم
برای ایجاد انتقال نرمتر بین رنگها، مقدار Blend Steps را افزایش دهید.
در نظر داشته باشید، مقادیر بسیار زیاد این پارامتر حجم فایل را بسیار افزایش می دهد که منجر به کاهش سرعت برنامه می شود.
و در نهایت می توانید Shading Color را انتخاب کنید.
وقتی افکت تنظیم شد، روی OK کلیک کنید.
در عمل، اغلب لازم است که پارامترهای افکت پس از اعمال آن تغییر کنند.
برای باز کردن مجدد کادر محاوره ای، ابتدا مدل سه بعدی را انتخاب کنید
روی نام افکت در پنلAppearance (Window>Appearance) کلیک کنید
حال میتوانیم تغییرات لازم را اعمال کنیم
افکت Extrude& Bevel
این افکت برای ضخامت دادن به اشکال دوبعدی طراحی شده است
با استفاده از ابزار Type tool (T) چند متن ایجاد کنید
این افکت فقط بر روی اشکال برداری vector اثر می کند
از منو ...Object > Effect > 3D > Extrude & Bevel را انتخاب کنید
ما پارامتر Extrude Depth را برای کنترل میزان ضخامت داریم.
همچنین می توانید بر روی لبه های شکل Bevel را اعمال و نوع آن را از لیست از پیش تعیین شده انتخاب کنید.
سایر پارامترهای افکت Extrude & Bevel مانند پارامترهای افکت 3D Revolve هستند که میتوانید آنها را انتخاب و تنظیم کنید
میتوانیم متن را Underline کنیم.
اگر جلوه Extrude و Bevel برای متن استفاده شود، متن همچنان قابل ویرایش است.
افکت Rotate
این افکت برای کنترل صفحه ایست که آبجکت دو بعدی بر روی آن قرار گرفته
افکت Rotate پارامترهای کمتری نسبت به دو افکت سه بعدی قبلی دارد، به همین دلیل فکر در استفاده از آن مشکلی نخواهید داشت.
توجه داشته باشید که افکت Rotate در قرار دادن متن در سطوح مختلف بسیار راحت تر است. استفاده از افکت Rotate یهتر از استفاده از Free Transform Tool برای همین منظور است. علاوه بر این، متن شما پس از اعمال افکت قابل ویرایش باقی می ماند.
مدلسازی سطوح پیچیده
برای مدلسازی سطوح پیچیده بهتر است شکل را از چند آبجکت ایجاد کنیم
قبل از اعمال افکتهای سه بعدی تمام اشکال ایجاد شده را باهم Group کنید. (Ctrl + G)
سپس افکت 3D Revolve را بر روی Group اعمال کنید
حال میتوانید هریک از آبجکتهای Group را جداگانه جابجا و یا رنگ آنها را تغییر دهید.
علاوه بر این، می توانید نقاط اشیایی را که جلوه سه بعدی روی آنها اعمال می شود، حتی زمانی که در گروه قرار نمی گیرند، ویرایش کنید.
گاهی اوقات لازم است روی سطح شی سه بعدی خود مقداری نوشته قرار دهیم یا شکل سوراخ را در آن مدل سازی کنیم.
برای این منظور از ویژگی Map Art برای آن استفاده می کنیم.
یک کتیبه ایجاد کنید و سپس آن را به عنوان یک Symbol جدید در پانل Symbols ذخیره کنید.
بیایید به لیوان خود برگردیم؛
با استفاده از پنل Appearance کادر محاوره ای را با پارامترهای افکت باز کنید.
روی Map Art در کادر محاوره ای 3D Revolve Options کلیک کنید
در کادر محاوره ای Map Art از لیست Surface سطح مورد نظر را پیدا و انتخاب کنید
از لیست Symbol نمادی را که قبلا ساخته بودید انتخاب کنید
سطح قابل مشاهده جسم دارای پس زمینه خاکستری روشن در نمودار زیر است،
نماد را بر روی آن پس زمینه قرار دهید.
میتوانید اندازه و محل نماد را تغییر دهید
آماده سازی اشیاء سه بعدی برای استفاده در طراحی
بهتر است از اشیاء سه بعدی به عنوان مرحله میانی در کار استفاده می کنید
علیرغم وجود مقادیر زیاد پارامترهای جلوه های سه بعدی، رسیدن به نتیجه مطلوب دشوار است.
می توانید از مدل دریافتی به عنوان تصویر مرجع استفاده کنید و برای مثال با ابزار Pen Tool (P) فرم های مدل اصلی را دوباره ایجاد کنید.
شما همچنین میتوانید شی 3 بعدی را به شی بردار معمولی تبدیل کنید.
بیایید نگاهی دقیق تر به این روش بیندازیم.
پنجره ای را با پارامترهای افکت باز کنید و در قسمت Surface گزینه No Shading را انتخاب کنید.
از منو Object > Expand Appearance را انتخاب کنید.
شکل سه بعدی ما تبدیل به گروهی از ورتکسها می شود
به احتمال زیاد، این گروه شامل Clipping Mask خواهد شد. این بستگی به پیچیدگی مدل دارد و ویرایش اشیاء را پیچیده می کند.
باید شکل را ساده تر کنیم
از منو Object > Clipping Mask > Release و سپس Object > Path > Clean Up را انتخاب کنید
اگر دستور Release در منوی Object فعال نیست، پس شما خوش شانس هستید، یعنی گروه شما هیچ گونه Clipping Mask ندارد.
اکنون باید اشیایی را که مربوط به یک سطح هستند ترکیب کنید.
دستور Unite در پانل Pathfinder در این امر به شما کمک می کند.
به شما توصیه میکنیم هریک از اشکال را با یک رنگ متفاوت تغییر دهید. این امر به شما کمک میکند تا در میان انبوهی از از اشکال سردرگم نشوید
بعد از رنگ آمیزی اشکال ما هنوز با تعداد زیادی شکل روبرو خواهیم بود
با باز کردن و مشاهد پانل لایه ها خودتان از این امر مطمئن میشوید
یکی از این آبجکتها را انتخاب کنید
از منو Select > Same > Fill Color را انتخاب کنید
دکمه Delete را بزنید
اکنون جسم برای رنگ آمیزی بیشتر آماده است. روش های رنگ آمیزی اشیاء برداری در آموزش بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
سخن آخر
در خاتمه این آموزش، به ویژه برای کسانی که طرفدار ایجاد اشیاء سه بعدی به این روش در ایلوستریتور هستند، خاطرنشان میکنیم که استفاده از چندین افکت سه بعدی برای یک شی به خوبی استفاده از ابزار Perspective Grid برای اشیاء سه بعدی نیست
اگر نیاز به مدل سازی یک شی پیچیده دارید، بهتر است از نرم افزار مدل سازی سه بعدی استفاده کنید.
در اینجا چند نمونه مدل سازی سه بعدی از هوا را میبینم که با زحمت زیاد در Adobe Illustrator ایجاد شده.
این فصل در یک نگاه:
در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…
نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…