آموزش ساخت یک ربات در ایلوستریتور
آگر بدنبال یادگیری مقدماتی ایلوستریتور هستید این آموزش مخصوص شماست
در این تمرین با استفاده از ابزارها و تکنیکهای مختلف یک کاراکتر ربات زیبا طراحی می کنیم.
از آنجایی که در طراحی این ربات از بسیاری از شکلهای پایه ایلوستریتور استفاده میکنیم این تمرین برای مبتدیان جهت آشنایی با ایلوستریتور بسیار مناسب است
در اینجا تصویر وکتور رباتی را که ما دراین تمرین طراحی میکنیم می بینید
این تصویر اساسا از شکلهای پایه ای در ایلوستریتور مانند مربع و دایره درست شده اما ما با رنگ آمیزی گرادیان و کناره های رنگی برای طبیعی تر شدن آن استفاده خواهیم کرد
گام 1
ایلوستریتور را باز کنید
یک سند جدید ایجاد نمایید
ابزار Rectangle را انتخاب کنید و سر ربات را ترسیم کنید.
یک مستطیل باریک بعنوان آنتن در بالای سر ربات ترسیم کنید
ابزار Circle را انتخاب و دو دایره در دو انتهای آنتن بکشید
دایره بزرگتر را انتخاب کنید و کلید ترکیبی ]+Ctrl+Shift را بزنید تا دایره به زیر سر ربات برود.
گام 2
یک دایره بعنوان چشم ربات رسم کنید
چشم را انتخاب کنید و Object > Path > Offset Path را انتخاب کنید
در قسمت Offset option مقدار 1.5 میلیمتر را وارد کنید تا دایره بزرگتری بر روی دایره اول ایجاد شود.
گام 3
با استفاده از ابزارهای Circle و Rectangle و Rounded rectangle سایر اندامهای سر نظیر دهان و گوش و گردن ربات را طراحی کنید و گزینه های لازم را مقدار دهی و تنظیم کنید. سپس با Group کردن اعضای دوتایی نظیر گوشها و چشمها و جابجایی آنها موقیتشان را در سر ربات تنظیم کنید.
گام 4
بدن ربات را نیز با ابزار Rectangle ترسیم کنید و دکمه های ربات را نیز با ابزار Circle بکشید.موقعیت تمام اندامها را متناسب با بدن اصلی ربات تنظیم کنید
گام 5
یک دایره بعنوان دست ربات ترسیم کنید
با Ctrl+F یک کپی دقیقا بر روی دایره اول ایجاد کنید.
دکمه Alt+Shift را نگه دارید و دایره دومی را تغییر اندازه دهید
گام 6
هر دو دایره را انتخاب کنید و از پالت Pathfinder گزینه Subtract را انتخاب کنید تا یک سوراخ در وسط دست ایجاد شود
گام 7
یک مربع بکشید و آن را 45 درجه بچرخانید
گوشه آن را بر روی مرکز دست منطبق کنید.
Smart guides را برای آسانتر شدن جابجایی با انتخاب کلید ترکیبی Ctrl+U فعال کنید
با استفاده از Pathfinder این مربع را از دست کم کنید.
گام 8
تمام اشکالی که مجموعه دست را تشکیل میدهند انتخاب کنید
با انتخاب Object > Transform > Reflect و انتخاب گزینه Vertical مجموعه دست را قرینه کنید و آن را در سمت دیگر بدن ربات قرار دهید.
گام 9
اگرچه برای ساخت این ربات از اشکال ابتدایی ایلوستریتور استفاده کردیم اما ربات ما ظاهری زیبا به خود گرفته
گام 10
ابزار Polygon را انتخاب کنید و Number of points را بر روی 5 تنظیم کنید و قسمت پایین بدن ربات را ترسیم کنید
گام 11
گوشه های پنج ضلعی را بر گوشه های بدن ربات منطبق کنید .
برای ترسیم دقیقتر کلید ترکیبی Ctrl+Y را فعال کنید تا خطهای مرزی اشکال دیده شوند.
گام 12
به موازات لبه های پایینی پنج ضلعی خطی با ابزار Line بکشید
یک کپی از خط ایجاد کنید و آنرا قرینه کنید و در سمت دیگر قرار دهید
گام 13
هر دو پاره خط را انتخاب کنید
به مسیر Object > Blend Make بروید تا بین دوخط کپی هایی ایجاد شود
به مسیر Object > Blend > Blend Options برگردید و با تنظیم فاصله بین پاره خطها و تعداد آنها پاره خطهای کپی شده را تنظیم کنید.
گام 14
پاهای ربات را نیز با ترسیم یک هفت ضلعی ترسیم کنید
یک مستطیل در پایین هفت ضلعی بکشید
با استفاده از Pathfinder و گزینه Subtract مستطیل را از هفت ضلعی کم کنید
پای کامل شده را کپی بگیرید و در سمت دیگر ربات قرار دهید.
گام 15
تمام اعصاء تشکیل دهنده ربات را انتخاب کنید
با انتخاب کلید ترکیبی Ctrl+F یک کپی بر روی ربات ایجاد کنید
با انتخاب گزینه Merg از پانل Pathfinder تمام اشکال انتخاب شده را یکپارچه کنید
گزینه Fill شکل ایجاد شده را غیر فعال کنید و Strok را بر روی 5 به طرف بیرون تنظیم کنید
گام 16
میزان Strok را برای سایر اعضای ربات متناسب با اندازه آن تنظیم کنید
برای اعضاء مهم مانند سر Strok را بر روی 3 تنظیم کنید.
برای اعضای کوچکتر Strok را بر روی 2 و بقیه را بر روی 1 تنظیم نمایید.
گام 17
حالا می توانیم شروع به اضافه کردن رنگ کنیم.
تمام اشکال را رنگ کنید
. ما از دو رنگ خاکستری برای قسمت های بدن، قرمز برای قسمت های کلیدی و آبی یا زرد برای دکمه ها و صفحه ها استفاده می کنیم.
گام 18
تصویر خشک و فلت ربات را میتوانیم با رنگ آمیزی گرادیان عمق بدهیم و زیباتر کنیم
برای هر یک از رنگ های انتخابی خود طیفی از رنگ با شیب تیره تا روشن ایجاد کنید و رنگ های پر شده را جایگزین کنید.
با ابزار Gradient زاویه گرادیان ها را در صورت لزوم تنظیم کنید.
گام 19
همچنین میتوانیم با ایجاد های لایت های کوجک جلوه براق بودن را به اشکال بدهیم
یک کپی از آنتن را کپی و پیست کنید و آن رابا رنگ سفید پر کنید.
یک شکل موقت بکشید که دایره را برش دهد و سپس با پالت Pathfinder شکل را برش دهید.
گام 20
شفافیت این شکل بریده شده را به حدود 20% تغییر دهید تا انعکاس نرمی ایجاد کنید که حس یک ماده براق را ایجاد می کند.
گام21
این فرآیند را برای سایر اشکار در سراسر بدنه ربات تکرار کنید تا انعکاس های نوری ظریفی برای ایجاد عمق بیشتر به طراحی اضافه کنید.
گام 22
پروژه را با ایجاد یک سایه کامل میکنیم
یک دایره بکشید و آنرا با طیفی از رنگ خاکستری به سمت شفاف پر کنید
گام 23
شکل را را بصورت افقی تغییر اندازه دهید و باریک کنید و زیر پای ربات قرار دهید.
با استفاده از کلید ترکیبی [+Ctrl+Shift شکل را به زیر بقیه لایه ها ببرید.
ساخت ربات وکتوری ما به پایان رسیده.
با اینکه در ساخت آن از شکلهای ساده استفاده کرده ایم اما بکار گیری طیفهای رنگی در قسمت های مختلف آن باعث شده تا ربات ما طبیعی تر و حالت برجسته به خود بگیرد.
این فصل در یک نگاه:
در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…
نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…