آموزش افترافکت : متحرک سازی دوچرخه - قسمت دوم
3. متحرک سازی پدالها
گام 1
در این مرحله ابتدا پدال جلو را متحرک سازی می کنیم. پدال جلو از سه قطعه تشکیل شده که باید همه آنها را انتخاب و pre-compose کنید. بر روی کامپوزیشن جدید ایجاد شده دابل کلیک کنید و در صورت نیاز با فشار دادن دکمه های Ctrl و + یا – و یا با چرخاندن اسکرول ماوس آن را بزرگنمایی کنید. تصویر وکتور شما در این حالت ممکن است بصورت پیکسلی به نظر برسد اما این به علت طریقه نمایش در حالت بزرگنمایی در افترافکت است.
متحرک سازی را با دایره صورتی رنگ در پایین شروع می کنیم. منوی Transform آن را در پانل Timeline باز کنید.
گام 2
همان مراحلی را که برای چرخها انجام دادیم برای دایره تکرار می کنیم. بر روی Time-Vary stop watch در کنار Rotation کلیک کنید تا در ابتدای timeline اولین keyframe ایجاد شود. Timeline Indicator را به ثانیه 4 ببرید و مقدار Rotation را بر روی 360 تنظیم کنید. به این ترتیب فریم دوم نیز ایجاد می شود.
گام 3
در این مرحله میله پدال را بعنوان والد به دایره وصل میکنیم. برای این منظور باید مطمئن باشیم که محور چرخش پدال درست در مرکز دایره قرار دارد. در حالیکه میله پدال انتخاب شده دکمه Y را فشار دهید و محور چرخش میله را به وسط دایره ببرید.
حال با استفاده از Pick Whip (آیکون حلزونی در پانل Timeline در کنار لایه ها ( پدال را به دایره صورتی رنگ وصل می کنیم. بر روز Pick Whip کلیک کنید و آن را به روی لایه دایره بکشید. به این ترتیب یک خط آبی رنگ مانند تصویر زیر دو لایه را بهم وصل می کند
همچنین می توانید از منوی آبشاری کوچک در کنار لایه میله پدال و انتخاب 3.Rotating wheel موضوع والد را انتخاب کنید
بسیار عالی ! حال اگر time indicator را جابجا کنید خواهید دید که میله پدال به همراه دایره صورتی رنگ خواهد چرخید با وجود این پدال سبز رنگ همچنان ثابت در جای خود باقی می ماند . با برطرف کردن مشکل متحرک سازی را کامل می کنیم
گام 4
پدال سبز رنگ را انتخاب کنید. با استفاده از Pick Whip آن را به میله پدال متصل کنید. حال اگر Time indicator را جابجا کنیم خواهیم دید که همه چیز به خوبی با یکدیگر حرکت میکنند با وجود این پدال به دور محور خود میچرخد و این دقیقا همان چیزی نیست که ما انتظار داریم. برای رفع این مشکل از یک ترفند کوچک استفاده می کنیم.
گام 5
منوی Transform پدال را باز کنید و بر روی Stopwatch در کنار Rotation دکمه های Alt-click را فشار دهید تا یک expression اضافه کنیم. خواهید دید که زیر منو ظاهر می شود . حال Pick Whip در کنار Expression: Rotation را انتخاب کنید و آن را به مقدار Rotation دایره صورتی رنگ وصل کنید
به محض انجام این کار متوجه خواهید شد که یک متن در پانل timeline ظاهر می شود که به Expression : Rotation پدال سبز رنگ اشاره میکند. تنها کاری که باید انجام دهید اینست که کرسل ماوس را در انتهای این متن قرار دهید و مقدار 1-* یعنی ضربدرمنفی یک را اضافه نمایید.
حال اگر انیمیشن را چک کنید خواهید دید که پدال به همان صورتی که انتظار میرود به همراه بقیه قطعات به خوبی حرکت می کند
گام 6
در این مرحله پدال پشتی را نیز متحرک سازی می کنیم.
تنها تفاوت آن با پدال جلویی اینست که دایره صورتی رنگ ندارد . در حقیقت احتیاجی به آن نداریم . محور دوران پدال به همان صورتی که برای پدال جلویی تنظیم کردیم تنظیم می کنیم مانند آنچه در پدال جلودیی انجام دادیم یک انیمیشن 2 فریمی ایجاد می کنیم
سپس پدال سبز رنگ را انتخاب کنید و با استفاده از Pick Whip مقدار Expression:Rotation را به مقدار Rotation پدال متصل کنید . به انتهای متن در پانل Timeline مقدار *-1 را اضافه نمایید
4. متحرک سازی لکه های زمین
گام 1
لکه های زمین را در یک فایل جداگانه در ایلوستریتور ایجاد کردیم. از منو File > Import > File را انتخاب کنید و آن را وارد پروژه نمایید. در پنجره import گزینه Compostion Import را انتخاب نمایید .
فایل ground را از پنجره Project به پانل لایه های timeline بین دو لایه background و bicycle parts بکشید
گام 2
بر روی کامپوزیشن Ground group دابل کلیک کنید. ابتدا با بزرکترین بیضی که در پایین قرار دارد شروع می کنیم. آن را در قسمت لایه های Timeline پیدا کنید و منوی آبشاری Transform آن را باز کنید.
میخواهیم اندازه آن را تغییر دهیم و برای این منظور مقدار Scale را تنظیم می کنیم. بر روی Stopwatch در کنار scale کلیک کنید تا اولین Keyframe را در ابتدای timeline ایجاد کنیم
گام 3
حال keyframe دوم را در ثانیه 4 ایجاد میکنیم
Time indicator به ثاینه 4 در Time Ruler ببرید و بر روی آیکون لوزی در کنار scale کلیک کنید. پارامترهای scale را در این مرحله تغییر ندهید. میخواهیم شکل و اندازه بیضی در ابتدا و انتهای انیمیشن ثابت بماند.
گام 4
یک keyframe دیگر بین دو فریم قبلی ایجاد میکنیم تا یک انیمیشن سه فریم ساخته شود. Time Indicator را در ثانیه 2 در Time Ruler قرار دهید. مقدار Scale Horizontal را بر روی 80% تنظیم کنید تا عرض بیضی بیشتر شود.
Constrain proportions checkboxدرکنار پارامترها را غیر فعال کنید تا مقادیر طولی و عرضی جداگانه قابلیت تغییرداشته باشند.
با انجام این مراحل بیضی کمی کشیده می شود و در قسمت وسط انیمیشن نازک تر می شود با play کردن انیمیشن خواهید دید که بیضی کش میاید و دوباره به اندازه قیبلی خود باز می گردد.
گام 5
همین انیمیشن سه فریمی را برای دو لکه کوچک دیگر که در بالای لکه بزرگتر قرار دارند ایجاد م یکنیم. این دو بیضی بعنوان سایه چرخهای دوچرخه هستند. این بار در keyframe وسطی اندازه عرض را 70% تنظیم می کنیم . بقیه پارامترها را دقیقا مانند لکه بزرگتر تنظیم می کنیم
گام 6
در این مرحله ما تعدادی لکه های کوچک در صحنه داریم . میخواهیم این لکه ها به همراه یکدیگر در محول طول حرکت کنند تا حس حرکت زمین را انتقال دهند . برای آنکه مجبور نباشیم تمام موضوعات را جدا گانه انتخاب کنیم و برای هریک از آنها انیمیشن ایجاد کنیم و کار متحرک سازی را سریعتر و آسانتر کنیم از یک ترفند ساده استفاده می کنیم و یک Null Object می سازیم
Null Objects درهنگام کار با تعداد زیادی از موضوعات که باید تنظیمات مشابه داشته باشند سودمند هستند.
Null Object یک شی مجازی است که میتواند تمام خصوصیتهایی را که قصد دارید به تعداد زیادی از موضوعات نسبت دهید داشته باشد. به معنای دیگر استفاده از Null Object درزمان شما به میزان زیادی صرفه جویی می کند
در فضای لایه ها در پانل Timeline کلیک راست کنید و آز منو New > Null Object را انتخاب کنید. به این ترتیب در لایه آن در بالای لایه ها ایجاد می شود. حال تمام لکه های کوچک را انتخاب کنید و با استفاده از Pick Whip لکه ها را به Null Object وصل کنید. (تنها یکی از آنها را متصل کنید و بقیه به طور اتوماتیک متصل خواهند شد)
گام 7
در حالیکه همه لکه ها انتخاب شده از آنها کپی بگیرید (ctrl+d) را فشار دهید . به این ترتیب در پنل لایه های Timeline دو لایه از لکه ها خواهید داشت که در بالای یکدیگر قرار دارند
گام 8
حال در حالیکه لایه لکه های کپی شده در حال انتخاب هستند در پنجره Composition ابزار Selction Tool را انتخاب کنید. (V)
با نگهداشتن دکمه shift لکه ها را به سمت راست فضای کاری بکشید.لکه ها را به خارج از فضای کاری نزدیک به لبه سمت راست فضای کاری ببرید
پروژه خود را با تصویر زیر مطابقت بدهید تا ببینید که چطور باید دیده شود. بااستفاده از Hand Tool (H) یا نگهداشتن spacebar میتوانید در صفحه کاری جابجا شوید
گام 9
لکه ها انتخاب کنید و به طرف مقابل ببرید . به این ترتیب اولین لکه در سمت چپ بر روی لبه صفحه کاری قرار می گیرد
گام 10
در این مرحله زمین را با کمک یک Null Object متحرک سازی می کنیم. اینبار با پارامترهای موقعیت کار می کنیم. منوی transform مربوط به Null Object را باز کنید و بر روی Stopwatch مربوط به Position کلیک کنید تا اولین فریم ایجاد شود
Time indicator را بر روی 4 ثانیه قرار دهید تا فریم دوم را ایجاد کنیم. بر روی پارامتر موقعیت اففی کلیک کنید و دکمه ماوس را نگه دارید به به سمت چپ بکشید. مقدار موقعیت تغییر می کند و در پنجره compostion صحنه به سمت چپ حرکت می کند
باید انقدر این گروه لکه ها را به سمت چپ ببریم تا گروه دوم در جای آن قرار گیرد و گروه اول از صحنه خارج شود
تمرین خود را با تصویر زیر مطابقت دهید. مربع قرمز رنگ نشان دهنده حرکت موضوعات به سمت چپ است
تصویر زیر موقعیت نهایی لکه را در ثاینه 4 در دومین keyframe را نشان میدهد
این فصل در یک نگاه:
به زودی توضیحات این قسمت درج می شود...…
آموزش صفر تا صد افتر افکت چرا این دوره افتر افکت؟ این دوره بیش از 210 جلسه جلسه آموزش می باشد که هنرجو پس از گذراندن این دوره به فهم کاملی از نرم افزار خواهد رسید و می تواند نیازهایش ر…