مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

چاپ در اتوکد


چاپ در اتوکد

 
خروجی اتوكد در اغلب موارد ، مخصوصا برای نقشه های راه و ساختمان ، چاپ كردن و يا پلات گرفتن از ترسيمات است . البته در مصارف خاصی نيز خروجی های ديگری مثل تصاوير رندر شده ( برای مصارف تبليغاتی ) و يا احجام سه بعدی ( برای استفاده در برنامه های متحرک سازی ) استفاده می شود .
در اتوكد می توانيم تعيين كنيم چه قسمتی از يک نقشه چاپ شود . اين ناحيه در يک Layout تعريف می شود . Layout هایی كه تعريف می كنیم ، همراه فايل ذخيره می شوند و اگر فايل را برای چاپ ، به كامپيوتر ديگری ببريد ، نيازی نيست تا در آنجا ناحیه چاپ را تعريف كنيد . تنها لازم است Layout هایی را كه می خواهيد چاپ كنيد ، انتخاب كنيد و دستور چاپ را صادر كنيد . طريقه انجام اين كارها در ادامه توضيح داده می شود .

 

Layout

Layout ها در قسمت زير ناحیه ترسيم نمايش داده می شوند .
در حالت پيش فرض ، دو Layout داريم ( Layout1 و Layout2 ) 
اگر برای اولين بار روی يكی از آن ها كليک كنيم ، ابتدا پنجره تنظيمات آن باز می شود و بعد از انجام تنظيمات ، محتويات آن Layout نمايش داده می شود . ( البته بعد از يک بار تنظيم ، اگر روی آن Layout كليک كنيم ، دوباره محتويات آن ظاهر می شود .

اگر كامپيوتری كه با آن كار می كنيد ، متصل به پرينتر است ، ابتدا بايد آن پرينتر را انتخاب كنيد . برای انجام این کار ، به سربرگ Plot Device برويد و در ليست پرينتر ها ، آن را انتخاب كنيد .
سپس به سربرگ Layout Settings برگرديد و در قسمت اندازه كاغذ ، كاغذ دل خواه خود را ، مثلاً كاغذ A4 را انتخاب كنيد . 
سپس تعيين كنيد كه كاغذ ، به صورت عمودی ( Portrait ) باشد و يا افقی ( Landscape ) .
تنظيمات ديگر در اين پنجره ، برای مقياس چاپ ، فاصله طرح از لبه كاغذ و ... است كه با آن ها كاری نداريم . OK را بزنيد . حال نمايی از آنچه بايد چاپ شود ، در اختيار شما قرار می گيرد .
یک كادر خط چين اطراف كاغذ نشان داده می شود كه ناحيه قابل چاپ را نشان می دهد . بعد از آن ، يک كادر 
ديگر اطراف طرح قرار گرفته است . كادر خط چين در چاپ نمی آيد ولی كادر دوم ، به همراه ترسيمات چاپ می شود .
 برای اينكه اين كادر چاپ نشود ، ابتدا آن را انتخاب كنيد سپس نشانگر ماوس را روی گوشه های آن برده ، كليک كنيد و گوشه را بيرون از كادر خط چين قرار دهيد . 
بعد از اينكه هر چهار گوشه را خارج از ناحيه چاپ قرار داديد ، دو مرتبه كليد Esc را بزنيد تا كادر از انتخاب درآيد . 
 اگر دوباره می خواهيد در پنجره تنظيمات چاپ ، تغييری ايجاد كنيد ، برای آوردن این پنجره ، روی علامت Layout دل خواه ، كليد راست ماوس را بزنيد و از گزينه هایی كه ظاهر می شوند ، گزينه Page Setup را انتخاب كنيد .
اگر می خواهيد دوباره به محيط ترسيم برگرديد ، روی علامت Model كليک كنيد . 
 وقتی در يک Layout باشيد ، اگر از ابزارهای zoom و يا Pan استفاده كنيد ، كاغذ و ترسيمات ، زوم و يا جا به جا می شوند .
اگر می خواهيد تنها ترسيمات را زوم و يا جا به جا كنيد ، يک راه اين است كه مقياس را تغيير دهيم ولی يک راه ساده نيز وجود دارد . وقتی در يک Layout هستيد ، كليد Paper را در نوار وضعيت بزنيد . با اين كار ، كليد به MODEl تغيير نام می دهد و نشان می دهد كه تغييراتی كه اكنون انجام می دهيد ، به مدل اعمال خواهد شد . حال می توانيد با استفاده از ابزارهای zoom و pan اندازه چاپ و محل قرارگيری ترسيمات بر كاغذ را تعيين نماييد . بعد از اتمام اين كار ، دوباره كليد گفته شده را به حالت Paper باز گردانيد .
 در نهايت برای انجام چاپ ، كليد Plot را از نوار ابزار standard toolbar بزنيد و يا از منو ، گزينه | File Plot را انتخاب كنيد . اگر چاپ گر به كامپيوتر متصل است ، در پنجره ظاهر شده ، كليد OK را بزنيد .

 

چاپ در کامپیوتر دیگر

اگر می خواهيد طرح را با كامپيوتر خود ترسيم و تكميل نماييد و برای چاپ ، آن را به كامپيوتر ديگر ( مثلاً دفترهای فنی و يا تايپ و تكثير ) منتقل كنيد ، در حالت عادی ، بايد روی آن سيستم نيز برنامه اتوكد را نصب نماييد و فونت هایی را كه در نوشته های طرح استفاده كرده ايد ، در آن سيستم كپی كنيد .
 يک راه ساده نيز وجود دارد كه بدون نصب برنامه اتوكد و كپی كردن قلم ها می توانيد به راحتی و به درستی طرح خود را در سيستمی ديگر چاپ كنيد . 
 برای اين كار ، ابتدا چاپ گری كه می خواهيد طرح را با آن چاپ كنيد ، در سيستم عامل خود نصب كنيد . ( برای اين كار ، به درايور چاپ گر مورد نظر احتياج داريد كه می توانيد آن را از مسئول مؤسسه فنی و يا دفتر تايپ و تكثير مربوطه تهیه كنيد . ) سپس در تنظيمات چاپ ، چاپ گر مربوطه را انتخاب كنيد . ( بعد از نصب ، نام آن چاپ گر به ليست چاپ گر ها اضافه می شود . ) 
 
بعد از صدور فرمان چاپ ، در پنجره تنظيمات ، گزينه Plot to file را فعال كنيد .
سپس در قسمت File name  نام دل خواهی برای فايل چاپ بنویسید سپس كليد ( ... ) در جلوی گزينه Location را بزنيد .
در پنجره ای كه باز می شود ، محل ذخيره شدن فايل چاپ را انتخاب كنيد (مثلاً ديسكت )
اكنون كليد OK پنجره فوق را بزنيد و بعد از آن كليد OK پنجره تنظيمات چاپ را بزنيد تا فايل چاپ ذخيره شود . 
 فايل های چاپ اتوكد با پسوند plt ( مخفف كلمه plot ) ذخيره می شوند . مثلاً اگر نام فايل را 24 نوشته باشيد و محل آن را ديسكت قرار داده باشيد ، آدرس آن چنين خواهد بود : A:\24.plt
 حال ديسكت حاوی فايل چاپ را در درايو ديسكت كامپيوتری كه به چاپ گر متصل است ، قرار دهيد . سپس يک اعلان dos باز كنيد .
در جلوی اعلان حاضر ، چنين بنويسيد : 
 Copy A:\24.plt prn / b
 و enter را بزنيد .
 چاپ انجام می شود . برای بقیه فايل ها نيز چنين كاری را انجام دهید .

فصلِ: 9 , تعداد قسمت ها: 240 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل نهم : پروژه معماری هتل • معرفی پروژه • ترسیم خطوط آکس بندی قائم • نامگذاری محورهای آکس • ترسیم پارکینگ سمت چپ هتل •…

این دوره شامل بیش از 240 جلسه ویدئوی آموزشی اتوکد می باشد و به جرات می گوییم که کاملترین دوره اتوکد در بین تمام آموزش های فارسی و حتی غیر فارسی محسوب می شود. در طول دوره مثالها و پروژه های و…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید