مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

نحوه ی استفاده از Paint Symmetry یا رسم متقارن در فتوشاپ CC 2019


در این مقاله یاد می گیرید چگونه از ویژگی جدید " Paint Symmetry" یا "رسم متقارن" در فتوشاپ CC 2019 استفاده کنید تا به راحتی بتوانید آثار هنری خلاقانه و متقارنی ایجاد کنید!

Paint Symmetry در فتوشاپ به شما امکان می دهد یکباره چندین brush strokes را بکشید تا بتوانید طرح های آینه ای، متقارن و pattern های زیبایی را ایجاد کنید. این فرایند با ابزارهای  Brush، Eraser و  Pencil و همچنین با ماسک ها کار می کند.

این قابلیت ابتدا در فتوشاپ CC 2018 به عنوان یک پیش نمایش فنی اضافه شده بود، Paint Symmetry اکنون بخش رسمی فتوشاپ  CC 2019 است که تمام آپشن های Symmetry موجود در CC 2018 مانند  Vertical،Horizontal  و Diagonal  را دارا می باشد. علاوه براین موارد در فتوشاپ CC 2019  دو حالت متقارن جدید به نام Radial  و Mandala نیز اضافه شده است که به شما اجازه می دهد تا تصاویر متقارن شگفت انگیز و بسیار پیچیده ای را در عرض چند ثانیه ایجاد کنید! بیایید ببینیم چگونه کار می کند:

چگونه با تقارن در فتوشاپ نقاشی کنیم

ما با یادگیری اصول اولیه ی رسم متقارن ، می توانیم طرح های متقارن زیادی را ایجاد کنیم. وقتی که ما اصول را بدانیم، ما می توانیم رسم متقارن را با ماسک ها ترکیب کنیم تا بتوانیم جلوه های خلاقانه تری را ایجاد نماییم.

 

مرحله 1: یک لایه خالی جدید اضافه کنید

با اضافه کردن یک لایه خالی جدید به سند خود، کارمان را شروع می کنیم. برای اضافه کردن یک لایه جدید، روی آیکون New Layer در پایین پنل Layers کلیک کنید:

▲روی آیکن New Layer کلیک کنید.

مرحله 2: ابزار Brush ،Pencil  یاEraser  را انتخاب کنید

رسم متقارن، با ابزارهای Brush ،Pencil  وEraser  کار می کند که همه آنها در نوار ابزار یافت می شوند. در اینجا ما ابزار Brush را انتخاب می کنیم:

▲انتخاب ابزار Brush.

مرحله 3: منوی رسم متقارن را باز کنید

هنگام استفاده از ابزارهای Brush، Pencil یاEraser ، آیکون Paint Symmetry (یک پروانه کوچک) در نوار تنظیمات ظاهر می شود. روی آیکون کلیک کنید تا منوی رسم متقارن باز شود:

▲کلیک روی آیکون Paint Symmetry (پروانه کوچک).

مرحله 4: symmetry option را انتخاب کنید

و سپس در منو، گزینه symmetry option را از لیست انتخاب کنید. در فتوشاپ CC 2019 ده Style مختلف برای انتخاب وجود دارد، از جمله گزینه های Radial و Mandala که جدید هستند و در انتهای لیست قرار دارند.

▲ آپشن های Paint Symmetry در فتوشاپ CC 2019.

گزینه های رسم متقارن در فتوشاپ CC 2019

در اینجا نحوه استفاده از هر کدام از این  ده گزینه ی رسم متقارن در فتوشاپ را بطور خلاصه بیان می کنیم :

  • Vertical: بوم را به صورت عمودی تقسیم می کند و brush strokes را از یک سمت به سمت دیگر منعکس می کند.
  • Horizontal: بوم را به صورت افقی تقسیم می کند و brush strokes را از بالا به پایین یا از پایین به بالا منعکس می کند.
  • Dual Axis: بوم را به صورت عمودی و افقی به چهار بخش مساوی تقسیم می کند (بالا سمت چپ، بالا سمت راست، پایین سمت چپ و پایین سمت راست). اگر در یک بخش، نقاشی کنید brush strokes در سه قسمت دیگر منعکس می شود.
  • Diagonal: بوم را به صورت مورب تقسیم می کند و brush strokes را از یک سمت به سمت دیگر منعکس می کند.
  • Wavy: مشابه با Vertical است، با این تفاوت که در اینجا به جای خط مستقیم خط مان منحنی و موجدار می باشد.
  • Circle: در این حالت brush strokes های نقاشی شده در داخل دایره در خارج از دایره منعکس می شوند و برعکس.
  • Spiral: brush strokes های نقاشی شده در اطراف مسیر مارپیچی را منعکس می کند.
  •  Parallel Lines: با استفاده از دو خط عمودی و موازی بوم را به سه بخش عمودی تقسیم می کند. brush strokes نقاشی شده در قسمت وسط در بخش چپ و راست منعکس می شود.
  • Radial: بوم را بر حسب قطرهای دایره به چندین بخش تقسیم می کند. brush strokes نقاشی شده در یک بخش در سایر بخش ها منعکس می شود.
  • Mandala: شبیه به Radial، است با این تفاوت که داخل هر بخش نیز brush strokes را آینه می کند، بنابراین دو برابر حالت (Radial) قبل، brush strokes ایجاد می کند.

ما در این مقاله همه ی این گزینه ها را تست نخواهیم کرد زیرا شما به راحتی می توانید آنها را امتحان کنید. اما برای اینکه اصول اولیه کار را به شما نشان دهیم، یک نمونه ی ساده Dual Axis (دو محوری) را انتخاب می کنیم. محور دوگانه یا Dual Axis ترکیبی از حالتهای vertical و Horizental موجود در لیست بالا می باشد.

مسیر تقارن

انتخاب هر گزینه ای از منو بالایی یک مسیر متقارن آبی به سند اضافه می کند. در مثال ما، انتخاب گزینه ی  Dual Axis باعث شد، بوم به صورت عمودی و افقی به چهار بخش مساوی تقسیم شود:

 

▲ یک مسیر متقارن نمایان می شود.

مرحله 5: تغییر اندازه و پذیرش مسیر

قبل از اینکه بتوانید با یک مسیر متقارن نقاشی کنید، فتوشاپ جعبه Transform را در اطراف مسیر قرار می دهد تا بتوانید آن را در صورت نیاز scale و یا resize کنید. اما توجه داشته باشید که مسیر تنها جنبه ی نمایشی دارد. مسیرهای متقارن بدون توجه به اندازه واقعی مسیر، بر روی کل بوم تاثیر می گذارند. از آنجا که نقاشی خارج از مرز مسیر اثر مشابهی با نقاشی در داخل آن دارد، تغییر اندازه مسیرهای متقارن، بی فایده است. بنابراین در اکثر موارد شما نیازی به تغییر اندازه آن نخواهید داشت.

با این حال، اگر شما می خواهید مسیر را تغییر اندازه بدهید، کار ساده ای ست. فقط کافی ست هر یک از دسته های transform را بکشید. برای ایجاد تناسب مسیر نسبت به مرکز آن، دکمه Alt کیبرد را در ویندوز و Option را در مک پایین نگه داریدو همزمان دسته را بکشید. شما همچنین می توانید مسیر را به مکان دیگری در سند منتقل کنید برای این کار داخل جعبه Transform کلیک کنید و مسیر را به هر نقطه که خواستید ببرید.

برای پذیرش مسیر (حتی اگر اندازه آن را تغییر ندهید) و خروج از فرمان Transform، بر روی علامت چک، در نوار تنظیمات کلیک کنید، یا دکمه Enter صفحه کلید را در ویندوز و دکمه Return صفحه کلید در مک را فشار دهید:

مرحله 6: نقاشی در یک بخش برای ایجاد تقارن

سپس، با استفاده از مسیر متقارن، به سادگی در داخل یکی از بخش ها، نقاشی کنید. فتوشاپ به طور خودکار brush stroke شما را در بخش های دیگر کپی و منعکس می کند و یک طراحی متقارن ایجاد می کند:

هر چقد brush stroke های بیشتری استفاده کنید، طراحی پیچیده تری خواهید داشت. حتی اگر مهارت محدودی در نقاشی کردن داشته باشید، فتوشاپ می تواند آن را به طرح های جالبی تبدیل کند:

نحوه پنهان کردن مسیر متقارن

برای اینکه طراحی تان را بدون مسیرهای متقارن آبی رنگ ببینید، بر روی آیکون رسم متقارن (پروانه) در نوار تنظیمات کلیک کنید و Hide Symmetry را انتخاب نمایید، این گونه هست که مسیر، پنهان می شود:

از آنجا که این مسیرها فقط جنبه ی نمایشی دارند، شما می توانید حتی با مسیر پنهان نیز به طراحی تان ادامه دهید:

نحوه نمایش مسیر تقارن

برای نشان دادن دوباره مسیر ، روی نماد پروانه در نوار تنظیمات کلیک کنید و Show Symmetry را انتخاب کنید:

و اکنون مسیر دوباره قابل مشاهده است:

مشاهده مسیر متقارن در پنل Paths

مانند مسیرهای عادی در فتوشاپ، مسیرهای متقارن در پنل Paths ظاهر می شوند. مسیر بر اساس حالت تقارن نام گذاری می شود (بطور مثال،  "Dual Axis Symmetry 1"). نماد پروانه در سمت راست و پایین تصویر بند انگشتی نه تنها به ما می گوید که این مسیر متقارن است، بلکه می گوید که هم اکنون این مسیر فعال است. شما می توانید چندین مسیر متقارن در یک سند داشته باشید، اما تنها یک مسیر می تواند در هر لحظه فعال باشد:

گزینه های Radial و Mandala

جدیداً در فتوشاپ CC 2019 دو گزینه جدید برای رسم متقارن،گنجانده شده است که عبارتند از Radial و Mandala. بیایید ببینیم این دو چگونه کار می کنند.

 

نحوه استفاده از گزینه Radial

حالت Radial symmetry یا تقارن شعاعی، بوم را به بخش های مورب یا قطری شکل تقسیم می کند (شبیه برش های پیتزا)، که نقاشی در یک تکه از آن، در تکه های دیگر منعکس می شود.

 

مرحله 1: انتخاب گزینه ی Radial  از  Path Symmetry options

با کلیک بر روی آیکون پروانه در نوار تنظیمات، Radial را از لیست انتخاب کنید:

مرحله 2: تعداد بخش ها (segment) را مشخص کنید

سپس تعداد قسمت های مسیر (برش ها) را مشخص کنید،عدد وارد شده باید بین 2 تا 12باشد. ما عدد 5 را انتخاب نمودیم :

مرحله 3: نقاشی در یکی از بخش ها (segment)

و سپس به سادگی در یکی از بخش ها نقاشی کنید. فتوشاپ طرح شما را در بخش های دیگر منعکس می کند و یک الگوی شعاعی (radial pattern) ایجاد می کند:

چگونگی استفاده از گزینه تقارنMandala

مانند حالت Radial، حالت تقارن Mandala نیز بوم را به بخش های مورب و برش های قطری شکل تقسیم می کند. تفاوت بین Radial و Mandala این است که، در حالت Mandala علاوه بر اینکه طرح شما در بخش های دیگر منعکس می شود، در همان بخش نیز آیینه می شود.

تعداد طرح های حالت Mandala دو برابر تعداد طرح های حالت Radial است. حالت Mandala این امکان را به شما می دهد که الگوهای متقارن بسیار پیچیده ای را با زمان و تلاش بسیار کمی ایجاد کنید.

مرحله 1: انتخاب Mandala از گزینه های Path Symmetry options

بر روی آیکون پروانه، در نوار تنظیمات کلیک کنید و گزینه ی Mandala را از لیست انتخاب کنید:

مرحله 2: تعداد بخش ها (segment) را مشخص کنید

سپس مثل حالت Radial، تعداد بخشهای مسیر را انتخاب کنید. اگر به خاطر داشته باشید در حالت Radial تعداد بخش های مسیر را عددی بین 2 تا 12 انتخاب نمودیم، اما در حالت Mandala اجازه داریم عددی بین 2 تا 10 را انتخاب نماییم. ما در اینجا عدد 8 را انتخاب می کنیم:

مرحله 3: نقاشی کردن در یکی از بخش ها

سپس مثل قبل، در یکی از قسمت ها نقاشی کنید. فتوشاپ طرح شما را در همان بخشی که نقاشی نمودید آیینه می کند. و سپس طرح شما و آیینه آن را در بخش های دیگر منعکس می کند. این طراحی پیچیده فقط چند دقیقه طول می کشد:

هنگام رخ دادن اشتباه، چگونه می توان brush stroke های کشیده شده را undo کرد

ایجاد طرح های متقارن در فتوشاپ سرگرم کننده و آسان است، اما همچنین می تواند شامل آزمون و خطا هایی نیز باشد. اگر شما طرحی که نقاشی کرده اید را دوست نداشتید، می توانید عملیات undo را از طریق صفحه کلید خود، با فشار دادن کلید های  Ctrl+Z در ویندوز و کلیدهای Command+Z در مک انجام دهید. همچنان میتوانید با چندین بار فشار دادن آنها، چند مرحله به عقب بروید. برای انجام عملیات redo کلید های Shift+Ctrl+Z در ویندوز و کلیدهای Shift+Command+Z را در مک، فشار دهید.

 

چگونگی تغییر بین مسیرهای تقارن

فتوشاپ به ما اجازه می دهد چندین مسیر متقارن را به یک سند اضافه کنیم. هر مسیری را که اضافه می کنیم در پنل Paths ظاهر می شود. آیکون پروانه در قسمت پایین و سمت راست تصویر بندانگشتی نشان دهنده این است که مسیر متقارن فعلی فعال است. در هر لحظه، فقط یک مسیر می تواند فعال باشد. در مثال زیر، مسیر Mandala فعال است:

برای تغییر یک مسیر به مسیرهای دیگر موجود در لیست، بر روی مسیری که به آن نیاز دارید، در ویندوز right-click و در مک Control-click کلیک کنید :

و سپس از منو گزینه ی Make Symmetry Path را انتخاب نمائید:

این گزینه مسیر قبلی را غیرفعال می کند و مسیر جدید را فعال می کند تا بتوانید با آن در سند نقاشی کنید:

گزینه Last Symmetry Used

شما همچنین می توانید با کلیک کردن روی آیکون پروانه در نوار تنظیمات و انتخاب گزینه Last Used Symmetry از مسیر متقارن فعلی خود به مسیر متقارن قبلی، تغییر مسیر دهید :

چگونه رسم متقارن (Paint Symmetry) را خاموش کنیم

برای خاموش کردن رسم متقارن و ادامه نقاشی بدون هیچ تقارنی، روی آیکون پروانه در نوار تنظیمات کلیک کنید و Symmetry Off را انتخاب کنید:

طرز استفاده از رسم متقارن با یک ماسک

حالا که ما اصول اولیه نحوه کار با رسم متقارن (Paint Symmetry) را یاد گرفتیم، بیایید  نحوه ی استفاده از یک مسیر متقارن همراه با یک ماسک را برای ایجاد طرح های جالب تر بیاموزیم.

در این سند، ما یک  radial gradient در لایه Background ایجاد نمودیم:

اگر در پنل Layers نگاه کنیم، می بینیم که یک لایه ی سیاه رنگ، بالای لایه ی gradient قرار گرفته است. این لایه ی سیاه رنگ را با کلیک کردن روی آیکون چشم  که در کنار لایه است، روشن می کنیم:

و اکنون لایه سیاه رنگ روی لایه ی gradiant قرار گرفت و آن را از دید ما مخفی کرد :

مرحله 1: ماسک را اضافه کنید

بالاترین لایه را انتخاب کنید، و با کلیک روی آیکون Add Layer Mask که در پایین پنل Layers قرار دارد، ماسک را به لایه ی خود بیفزایید:

یک تصویر بندانگشتی از ماسک، روی بالاترین لایه ظاهر می شود :

مرحله 2: انتخاب ابزار Brush

ابزار Brush را از نوار ابزار انتخاب می کنیم  :

مرحله 3: تنظیم رنگ پیش زمینه (Foreground) با رنگ مشکی

رنگ پیش زمینه ک همان رنگ brush مان نیز هست را روی رنگ مشکی تنظیم می کنیم.

مرحله 4: انتخاب یکی از option های رسم متقارن

Mandala را از میان گزینه های رسم متقارن در Options Bar انتخاب می کنیم :

فتوشاپ مسیر متقارن Mandala را به سند اضافه می کند. برای تایید آن، بر روی صفحه کلید در ویندوز کلید Enter و در مک کلید Return را فشار دهید:

مرحله 5: طراحی متقارن روی ماسک

سپس، برای مخفی کردن لایه فعلی و نمایان کردن لایه زیری، به سادگی روی ماسک نقاشی کنید. هرچه تصاویر متقارن تان بیشتر گسترش یابد، لایه زیری بیشترو بیشتر نمایان می شود.

نقاشی را ادامه می دهیم تا brush stroke های بیشتری به افکت Mandala اضافه کنیم. حال می توانید نتیجه نهایی و رنگارنگ مان را مشاهده کنید:

فصلِ: 10 , تعداد قسمت ها: 263 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل 10: آشنایی با محیط و ابزارهای فتوشاپ (منوی Filter)__________________________________________________________________…

دوره متخصص فتوشاپ (آموزش صفرتاصد نرم افزار فتوشاپ) دوستان بسیاری سوال پرسیدید که تفاوت دوره های مختلفی که در اینترنت هست چیه ؟ در پاسخ باید بگیم که دوره فتوشاپ کلیک سایت بیش از 250 جلسه اس…
فصلِ: 2 , تعداد قسمت ها: 5 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

اموزش کدنویسی html و css- اموزش تبدیل psd به html و css…

توضیحات کلی مجموعه: این دوره یک دوره تکمیلی برای کاربران فتوشاپ کلیک سایت می باشد که قصد دارن تا به دنیای وب نویسی وارد شوند. دوستانی که اکنون تسلط لازم به فتوشاپ را دارند میتوانند با اشنای…
فصلِ: 5 , تعداد قسمت ها: 48 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

در این فصل در مورد طراحی ریسپانسیو و روانشناسی رنگ ، اهمیت فونت در طراحی و برخی از ترفندهای نرم افزار می پردازیم…

نرم افزار ادوب ایکس دی (Adobe Xd) در سوال 2017 توسط کمپانی Adobe ارائه شد . این نرم افزار در عین سادگی ، قابلیتهای کاربردی زیادی در حوزه ی طراحی (وبسایت و اپلیکیشن ) دارد . خوشبختانه بازار ک…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید