مشاوره رایگان
دریافت لینک های دانلود دریافت پستی درب منزل مبلغ کل: تومان
جهت دریافت کد تخفیف به کانال تلگرام مراجعه و یا با پشتیبان آنلاین هماهنگ نمایید

کاربرد Pan و Zoom در اتوکد


 

در اتوکد ممكن است وقتي اشكال را ترسيم می كنيد؛ بسيار كوچک ديده شوند و يا خارج از ناحيه ديد قرار گرفته باشند . در چنين مواقعی، از ابزارهای zoom و pan استفاده می كنيم .

با يک بار كليک كردن روی نماد ذره بین مثبت ، زوم یک درجه افزايش می يابد و با کلیک روی نماد ذره بین منفی ، زوم يک درجه كاهش می یابد.

البته توجه داشته باشيد كه افزايش و كاهش زوم ، تاثيری در اندازه اشكال ندارد و درست مانند اين است

كه خودمان عقب و يا جلو برويم و به طرح نگاه كنيم.

يک زوم پر كاربرد ديگر ، zoom window است كه به وسیله آن يک كادر ميكشيم و آن كادر بزرگ میشود.

زوم ديگر، zoom realtime است كه بعد از اجرای آن در يك نقطه از صفحه ترسيم ، كليك مي كنيم و كليد ماوس را نگه ميداريم ؛ حال اگر ماوس را به بالا حركت دهيم ؛ زوم افزايش می يابد و اگر به پايين حركت دهيم ؛ زوم كاهش مييابد. براي خروج از اين دستور، كليد enter و يا Esc را روی صفحه كليد ميزنيم .

ابزار مكمل زوم، pan می باشد كه به جای اين كه با نشانگر ها در صفحه ترسيم جا به جا شويم ؛ از اين دستور استفاده مي كنيم. بدين منظور ، ابزار pan را میزنی. (در نوار ابزار standard toolbar سمت چپ ابزار zoom realtime قرار دارد ) برای استفاده كردن از آن در يک نقطه از صفحه ترسيم كليک مي كنيم و كليد ماوس را نگه ميداريم ؛ و ماوس را جا به جا می كنيم تا صفحه جا به جا شود برای خروج از اين دستور، كليد enter و يا Esc را روی صفحه كليد می زنيم .

نكته 1 ـ اگر خطوطی كه ميخواهيد رسم كنيد ؛ پشت سر هم نيستند ؛ بايد پس از رسم هر خط، از دستور خارج شويد و براي رسم خط بعدی ، مجدداً دستور را اجرا كنيد.

برای راحتی انجام اين كار، ميتوانيد بعد از يک بار اجرای دستور line و خروج از آن، كليد enter را بفشارید چون در موقعی كه دستوری در حال اجرا نباشد ؛ با زدن كليد enter دستور قبلی ، مجدداً اجرا می شود .

 

نكته 2 ـ در هنگام وارد كردن نقطه های دوم به بعد ، Undo امكانی است كه با استفاده از آن می توانيم بدون خارج شدن از دستور، آخرين نقطه هایی را كه وارد كرده ايم ، لغو نماييم . براي اين كار كافيست حرف u را تايپ كرده و enter را بزنيم .

در اكثر دستورها ، امكانات يا حالت های مختلف دستور، داخل دو كروشه مشخص می شوند. برای استفاده از آن ها ، حرف يا حرف هایی را كه با حروف بزرگ نوشته شده اند ؛ تايپ كرده ، enter را می زنيم .

 

 نكته 3 ـ می توانيم به جای وارد كردن نقاط ، تفاوت x,y نقطه فعلی را با نقطه قبل وارد كنيم. برای اين منظور از علامت @ (shift+2) استفاده می كنيم. مثال زير بيانگر اين مطلب می باشد :

 فرض كنيد می خواهيم خطب بين نقاط 2,6 و 5,8 رسم كنيم . اين كار به دو روش قابل انجام است :

وارد کردن مختصات به صورت نسبی

Command: line 

Specify first point: 2,6 

 Specify next point or [Undo]: @3,2

 

وارد کردن مختصات به صورت مطلق

Command: line 

Specify first point: 2,6 

 Specify next point or [Undo]: 5,8

 

فصلِ: 9 , تعداد قسمت ها: 240 , سطح: صفر تا صد

این فصل در یک نگاه:

فصل نهم : پروژه معماری هتل • معرفی پروژه • ترسیم خطوط آکس بندی قائم • نامگذاری محورهای آکس • ترسیم پارکینگ سمت چپ هتل •…

این دوره شامل بیش از 240 جلسه ویدئوی آموزشی اتوکد می باشد و به جرات می گوییم که کاملترین دوره اتوکد در بین تمام آموزش های فارسی و حتی غیر فارسی محسوب می شود. در طول دوره مثالها و پروژه های و…

تولید شده توسط کلیک سایت

پشتیبانی آنلاین
آماده پاسخگویی هستیم
انتخاب تصویر جهت ارسال:
در حال ضبط صدا

(جهت توقف و یا لغو ضبط از دکمه های زیر استفاده کنید)

توقف و ارسال :
لغو ضبط
در حال حاضر تمامی کارشناسان آفلاین هستند. همواره می توانید با شماره تلگرام / واتساپ 09010005000 به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشید. جهت ورود به واتساپ کلیک کنید
0 پیام جدید
پشتیبان در حال تایپ ...
ارسال تصویر ضبط صدا
0 کارشناسان آنلاین می باشند
این گفت و گو توسط پشتیبان به اتمام رسید