عضویت
ورود

آموزش جی کوئری - jQuery به زبان ساده به همراه صدها مثال

یادت باشه هر زمانی اسم سایت ما رو فراموش کردی کافیه در گوگل ، عبارت کلیک سایت رو سرچ کنی.

جهت مشاوره رایگان و دانلود بقیه بخش های آموزش میتونید همین الان از طریق تلگرام / واتساپ با ما در ارتباط باشید. شماره تماس ما در تلگرام/ واتساپ :

09010005000



پیش از شروع آموزش جی کوئری ( jQuery ) لازم است ابتدا آشنایی کافی با جاوا اسکریپت داشته باشید.

کتابخانه جی‌کوئری تنها یک فایل جاوا اسکریپت است که شامل همه DOMها و Eventها و افکت‌ های و تابع‌ های مربوط به ای‌ جکس می‌شود.هدف استفاده از جی کوئری ، سادگی و سازگاری آن با مرورگرهای مختلف است.
یک دلیل دیگر برای آموزش jQuery ( جی کوئری ) اینست که jQuery کار با DOM را آسان می کند ، به شما اجازه می دهد تا انواع مختلفی از استایل های شیک و زیبا را اضافه کنید و همچنین می توانید درخواست های ایجکس را نیز ساده تر اجرا کنید.
مزایای واقعی زمانی نمایان می شوند که کار با jQuery  را آغاز کنید .

این مزایا چه چیزهایی هستند ؟  بعد از اینکه تصمیم گرفتید کار با jQuery را شروع کنید چه مواردی را تجربه خواهید کرد ؟ در ادامه جواب تمام سوال هایتان را خواهید یافت .

سازگاری متقابل مرورگر (Cross-Browser Compatibility) :

یکی از مزایای ذاتی jQuery این است که اگر شما تنها با استفاده از جاوا اسکریپت در حال توسعه وب باشید ، به بسیاری از باگ های cross-browser (عدم سازگاری با مرورگرهای مختلف) و مسائل دیگر بر میخورید که jQuery ، شر چنین مشکلاتی را از سر شما باز می کند!

با این حال، تیم جی کوئری (کسانی که کتابخانه جی کوئری را توسعه می دهند)  وقت خود را برای رفع مشکلات cross-browser صرف می کنند . منظور از cross-browser اینست که کدهای ما ، قابلیت اجرا بر روی کلیه مرورگرهای رایج را داشته باشد.

به بیان ساده ، اگر شما می توانید یک عنصر را با استفاده از jQuery رندر یا طراحی کنید، پس می توانید اطمینان حاصل کنید که به درستی در تمام مرورگر ها و تمام نسخه ها کار خواهد کرد.

از کاربرد های مهم jQuery ، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

انواع کتابخانه های jQuery

با توجه به نیاز خود ، می توان از کتابخانه های مختلف جی کوئری ، استفاده کرد . در حال حاضر از سه نوع کتابخانه جی کوئری استفاده می کنیم :

کتابخانه JQuery ، کتابخانه jQuery -UI و  کتابخانه  jQuery mobile 

نکته : کتابخانه جی کوئری نسخه های مختلف دارد که هر پلاگین ممکن است تنها با ورژن خاصی از کتابخانه همخوانی داشته باشد. در ورژن های جدید کتابخانه ، توابع جدید اضافه می شوند و ممکن است ، پلاگینی که با ورژن پایین کتابخانه نوشته شده است با ورژن جدید ، دچار تداخل شود ، و یا برعکس.ئپس هنگام استفاده از پلاگین های مختلف باید به ورژن کتابخانه آن نیز دقت شود.

چرا باید از jQuery استفاده کنیم؟

کتابخانه های جاوا اسکریپت زیادی وجود دارند اما جی کوئری معروف ترین و فعال ترین آنهاست. بسیاری از کمپانی های معروف دنیا مانند : مایکروسافت ، گوگل و آی بی ام ، این تکنولوژی را به رسمیت می شناسند این کتابخانه در تمام مرورگرها به خوبی اجرا می شود.

یکی دیگر از مزایای کاربردهای جی کوئری وجود پلاگین های متعددی است که بسیار کارامد می باشند ، و روزانه در حال افزایش هستند. به طوری که شاید نیازی به کد نوشتن پیدا نکنیم و همین پلاگین ها کار مورد نظر ما را به خوبی انجام دهند.

 

چرا jQuery بهتر از سایر ابزارها است؟

در سالهای اخیر گرایش به سمت HTML افزایش یافته و باعث افزایش کارایی پکیج های مبتنی بر Framework  های جاوا اسکریپتی شده است. بعضی از پکیج ها عملیات خاص و محدود و برخی دیگر ، کارهای انیمیشن و غیره را تسهیل می کنند. اما جی کوئری سعی می کند تا تمام این حوزه ها را تحت پوشش قرار دهد.

نکته: قبل از شروع یادگیری جی کوئری ، نیاز است که اطلاعات پایه ای از زبان های زیر داشته باشید:

بازار کار جی کوئری در چه مشاغلی است؟

 جی کوئری چیزی بیش از جاوا اسکریپت نیست، بنابراین هر شغلی که نیاز به جاوا اسکریپت دارد ،به نوعی نیاز به جی کوئری نیز خواهد داشت.

برخی از عناوین رایج شغلی در زمینه جی کوئری:

 و غیره ...

برخی از بزرگترین برند های موجود در جهان توسعه وب ، به طور منظم از jQuery و جاوا اسکریپت استفاده می کنند. این برند های مشهور  شامل IBM ، Google ، Netflix و حتی مایکروسافت است .

از آنجایی که جاوا اسکریپت برای توسعه front-end استفاده می شود،در نظر داشته باشید که اگر میخواهید شغلی در توسعه وب داشته باشید، علاوه بر چندین زبان پایه ای مانند HTML و CSS، باید  جاوا اسکریپت و جی کوئری را به طور گسترده تر یاد بگیرید.

اگر قبلا نتوانسته اید کتابخانه جی کوئری را از سایت رسمی دانلود کنید، فایل دانلودی چیزی جز فایل جاوا اسکریپت (.js) نیست. 
یک فایل خالی HTML ایجاد کنید و آن را به هر آنچه میخواهید فراخوانی کنید. د این آموزش نام فایل را test.html می گذاریم.

اطمینان حاصل کنید که فایل های HTML و جاوا اسکریپت (کتابخانه جی کوئری) در دایرکتوری یکسان قرار دارند.