عضویت
ورود

آموزش جاوا اسکریپت JavaScript با 100 جلسه فیلم رایگان

با استفاده از فیلم های آموزشی تولید شده توسط کلیک سایت، به راحتی می توانید از صفر تا صد JAVASCRIPT را آموزش ببینید. در ادامه دعوت می شود که فیلم دمو (بخش اول آموزش) را در زیر مشاهده نمایید.

مرورگر شما از پخش ویدئو پشتیبانی نمی کند

یادت باشه هر زمانی اسم سایت ما رو فراموش کردی کافیه در گوگل ، عبارت کلیک سایت رو سرچ کنی.

جهت مشاوره رایگان و دانلود بقیه بخش های آموزش میتونید همین الان از طریق تلگرام / واتساپ با ما در ارتباط باشید. شماره تماس ما در تلگرام/ واتساپ :

09010005000


جهت مشاهده کامل دوره آموزشی فوق (به همراه سرفصلها) اینجا را کلیک کنید


جاوا اسکریپت (JavaScript) چیست؟

ابتدا به معرفی جاوا اسکریپت می پردازیم . کمی با کاربردهای آن آشنا می شویم. سپس به آموزش جاوا اسکریپت می پردازیم و با استفاده از آموزش های تصویری ارائه شده ، تمامی مطالب را در مورد javascript آموزش میبینیم. بنابراین اگر توضیحات زیر را فعلا درک نکردید نگران نباشید . چرا که فقط برای آشنایی اولیه شما با این زبان برنامه نویسی کاربردی است .

جاوا اسکریپت ، یک زبان برنامه نویسی است که امکان تعامل با صفحات وب را فراهم می سازد (برای مثال ، بازی ها ، پاسخ هایی که در هنگام فشردن کلید ها یا وارد کردن اطلاعات در فرم ها ، ارسال می شوند ، انیمیشن ها و ...).

آموزش جاوا اسکریپت مسیری است به سوی طراحی صفحات وب جذاب تر و کاربرپسندتر. جاوا اسکریپت برای اولین بار توسط شرکت Netscape و با نام LiveScript به دنیای وب و بازار عرضه شد. ولی بعدها ، با حمایت شرکت Sun Microsystems (پدید آورنده JAVA) با نام جاوا اسکریپت شناخته شد. جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی است ، که بیشتر با کدهای HTML در ارتباط است و همانند کدهای HTML ، روی پلت فرم های مختلفی اجرا می شود ، و یا به عبارتی به وسیله مرورگر های وب مختلفی ، قابل تفسیر است.

JavaScript (به اختصار JS) ، زبان برنامه نویسی کاملاً پویا است ، که وقتی به یک صفحه وب ، اعمال می شود ، امکان برقراری تعامل پویا با وب سایت را فراهم می سازد.

جاوا اسکریپت ، زبان برنامه نویسی جمع و جوری است ، اما با این حال ، بسیار انعطاف پذیر است. توسعه دهندگان ، انواع متنوعی از ابزارها را بر روی هسته زبان JavaScript ، نوشته اند و تعداد زیادی قابلیت های اضافی را برای آن فراهم نموده اند. برخی از این قابلیت ها عبارتند از :


همان طور که اشاره شد ، جاوا اسکریپت شامل یک کتابخانه استاندارد اشیاء ، مانند Array، Date ، Math است و مجموعه پایه ای از عناصر زبان ، مثل عملگرها، ساختارهای کنترلی و عبارات می باشد. هسته زبان JavaScript ، می تواند برای اهداف مختلفی توسعه داده شود. برای این منظور از جاوا اسکریپت به همراه اشیایی اضافی استفاده می شود برای مثال:

اگرچه Netscape  ، سازنده جاوا اسکریپت است ؛ اما جاوا اسکریپت به سیستم عامل یا Platform خاصی وابسته نیست و با اکثر مرورگر های پیشرفته کار می کند.

بر خلاف زبان جاوا که ، برنامه های آن قبل از اجرا باید کامپایل شوند؛ برنامه های جاوا اسکریپت ، نیازی به کامپایل ندارند و در همان لحظه اجرا ، بوسیله مرورگر خوانده شده و تفسیر می شوند.


 

امکانات و قابلیت های جاوا اسکریپت

طراحان صفحات وب ، می توانند با استفاده از آموزش جاوا اسکریپت و یادگیری توابع و اشیاء آماده و از پیش تعریف شده جاوا اسکریپت ، قابلیت های زیادی را برای صفحات وب ایجاد کنند. برای مثال ،

اگرچه می توان به وسیله Java Script ، فرم های سمت کلاینت را که توسط کاربران تکمیل شده است ، به سمت  server فرستاد ، اما جاوا اسکریپت ، قدرت ایجاد ارتباط متقابل بین server و client را به اندازه زبان جاوا ندارد.


چرا باید آموزش JavaScript را دنبال کنیم؟

وظیفه جاوا اسکریپت ، افزودن منطق به فضای HTML ، است. در واقع به کمک HTML و CSS ، نمی ‌توان یک صفحه‌ وب کامل داشت.

اصولاً ، جاوا اسکریپت یک زبان سمت کاربر یا front end است ، که بار منطقی فرآیندهای وب را بر عهده می‌گیرد. البته با به وجود آمدن زبان NodeJS ، امکان نوشتن سرویس‌های وب در سمت سرور با جاوا اسکریپت نیز وجود دارد و امکان اجرای کدهای جاوا اسکریپت ، به‌ عنوان زبان سمت سرور نیز فراهم شده است.

 

ابزارها و کتابخانه‌ های معروف JavaScript

یکی از مزایای جاوا اسکریپت ، فریم‌ورک‌ ها و کتابخانه‌ هایی است که بر پایه این زبان شکل گرفته‌اند. کتابخانه هر زبان برنامه نویسی، در واقع مجموعه ‌ای از دستورات آن زبان است که در قالبی خلاصه و آماده ، مورد استفاده قرار می ‌گیرد. یکی از مشهورترین و نام ‌آشناترین کتابخانه ‌های جاوا اسکریپت، JQuery  است. جی‌کوئِری (JQuery)  ، در واقع ، مجموعه ‌ای از دستورات پیچیده‌ جاوا اسکریپت است که به ‌صورت بسیار ساده و آسان ، در اختیار همه قرار دارد.

این روزها  جاوا اسکریپت، تنها یک زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت و افزودن مقداری انیمیشن و حرکت و منطق به وب ‌سایت‌ ها نیست. فریم‌ ورک‌ ها و ابزارهای بسیار زیادی با کمک این زبان توسعه داده شده‌اند ، که با کمک آنها می‌ توان از اپلیکیشن‌ های موبایل گرفته تا سیستم‌ های پیچیده را پیاده‌ سازی کرد. ابزارهایی مثل ReactJS  شرکت فیس‌بوک، یا  Angular JSشرکت گوگل از جمله‌ این ابزارها هستند.

به‌طور کلی ، با زبان جاوا اسکریپت ، می توان از سرورهای وب گرفته تا اپلیکیشن‌های موبایل و برنامه های کاربردی تحت وب را پیاده‌سازی نمود. ابزارهای زبان JavaScript ، این روزها به ‌قدری گسترده شده ‌اند که نمی‌ توانیم بدون آن‌ها ، به دنیای وب فکر کنیم. از بین مشهورترین ابزارها و فریم‌ ورک‌ های توسعه‌ یافته برای زبان جاوا اسکریپت ، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به‌ طور کلی ، برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت ، هیچ ابزار خاصی نیاز نیست. در واقع ، بر خلاف زبان‌های دیگر که نیاز به یک کامپایلر برای اجرای کدها دارند، جاوا اسکریپت روی مرورگرهای اینترنت اجرا می‌شود. برای نوشتن کدها نیز یک editor متن ساده ، مانند Notepad ، نیاز هست؛ اما برای راحتی کار توصیه می شود از IDE  (مانند Visual Studio Code) مناسب استفاده شود.

 

شما در کلیک سایت آموزش های متفاوتی را در حوزه طراحی سایت و برنامه نویسی فرا خواهید گرفت. برخی از عنوان ها عبارت است از آموزش ساخت سایت ، آموزش  PHP ، آموزش Asp.net ، آموزش برنامه نویسی اندروید ، آموزش جاوا ، آموزش فتوشاپ ، آموزش سئو وردپرس ، آموزش SQL ، آموزش CSS ، آموزش کامل وردپرس و ده ها عناون دیگر می باشد. شما می توانید برخی از آموزش ها را به صورت رایگان دریافت کنید و برای حرفه ای تر شدن آموزش های پیشرفته را تهیه کنید. این کار علاوه بر آموزش برای شما این منفعت را دارد که شما می توانید از مشاوره ها و پشتیابانی اساتید مجموعه نیز اسنفاده کنید.